Fin Oljekylare.
(men sitter det inte en i framskärmen oxå ?)
Ja, det är en tjusig pryl. Tyvärr så ser man i princip inget av den när den är på plats!
Min som är en 911T hade ingen sådan kyl. 911S hade det, osäker om också 911E hade...
//Jörgen
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - icke VW » Nu har jag gjort det!! (Renovering av 911T -71)
Sidor Föregående 1 … 16 17 18 19 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Fin Oljekylare.
(men sitter det inte en i framskärmen oxå ?)
Ja, det är en tjusig pryl. Tyvärr så ser man i princip inget av den när den är på plats!
Min som är en 911T hade ingen sådan kyl. 911S hade det, osäker om också 911E hade...
//Jörgen
Fin Oljekylare.
(men sitter det inte en i framskärmen oxå ?)
Du har rätt i det men den får endast kylning under körning på de tidiga och finns inte på alla, den är mer som en slinga
Nu var är det dags att få ihop allt igen. Nya brickor och muttrar för säkerhets skull. Bytte också tätningar fast de var nya innan. Passade på att köpa dessa innan jag visste att kylaren läckte.
Så här ser det ut mot blocket. Lite pyssel att få brickor och muttrar på plats nu när kåpan och annat är på plats. När jag satte dit den senast satt motorn i stativ så jag kunde vrida 90°.
Nu sitter kylen på plats! Det är inte mycket man ser av den. Också förgasarna med ett fixat insug sitter där det ska. Nu ska jag bara be brorsan om hjälp att sätta i motorn. Kanske i morgon...
Ha det fint,
Jörgen
Var köper du småplock som tätningar och liknande? Jag handlade på Ferdinand.se förut, men de verkar ha lagt ned.
Vackert 
Var köper du småplock som tätningar och liknande? Jag handlade på Ferdinand.se förut, men de verkar ha lagt ned.
Jag köper allt jag kan, smått och stort, hos Habeck i Lübberstedt. De har varit helt fantastiska att hjälpa till.
//Jörgen
Nu är motorn på plats, lite fix innan jag kan fylla på olja igen och starta. Nästa helg ska uppstart och justering av förgasare göras. Det är en hel del som ska anslutas när motorn varit ur, drivaxlar, värmeslangar, oljeslangar, gasreglage, koppling, hastighetsmätare, jordfläta, kablage till startmotor och uppe vid elcentralen.
Nya packningar på drivaxlarna. Har ingen bild på motorn i men det ser ut som senast! Fast nu med fixad växellåda, oljekyl och förgasare.
//Jörgen
HenrikL skrev:Var köper du småplock som tätningar och liknande? Jag handlade på Ferdinand.se förut, men de verkar ha lagt ned.
Jag köper allt jag kan, smått och stort, hos Habeck i Lübberstedt. De har varit helt fantastiska att hjälpa till.
Är det dessa?
V-Dub skrev:HenrikL skrev:Var köper du småplock som tätningar och liknande? Jag handlade på Ferdinand.se förut, men de verkar ha lagt ned.
Jag köper allt jag kan, smått och stort, hos Habeck i Lübberstedt. De har varit helt fantastiska att hjälpa till.
Är det dessa?
Ja, de har mycket som inte finns på hemsida. Väldigt få grejer jag fått leta efter på andra ställen. Har Porsche original också.
//Jörgen
Har sagt det förrut, åh vad bra det bli!
Nu är motorn på plats, lite fix innan jag kan fylla på olja igen och starta.
https://early911.se/forum/viewtopic.php … 878db5d3db
Har sagt det förrut, åh vad bra det bli!
V-Dub skrev:Nu är motorn på plats, lite fix innan jag kan fylla på olja igen och starta.
Snyggt jobbat du med Rickard!
//Jörgen
Goda nyheter! Idag (lördag 4/9) så var det dags för det sista fix innan uppstart. Justerade kopplingen så som jag visat tidigare. Hade tagit mått på justeringen så det var nästan perfekt från start. Sedan var det bara justeringen för växelspaken kvar. Kanske måste finlira lite med den senare...
Jag har fem växlar! Jag har inget oljeläckage!
Gjorde ett försök att justera förgasarna också. Det där med luftmassemätaren är inga problem men jag tycker att det är svårt att ställa nålventilen på varje tratt. Där får jag också finlira lite senare... Det poppar lite i förgasarna emellanåt. Men jag får köra lite så jag kan dra några slutsatser om när.
En annan grej som jag nu noterade var att inte hastighetsmätaren funkade. Har ny vajer och vet att jag kopplat på den på lådan. Får se vilken ända som är lättast att felsöka där. Koppla loss vajern från växellådan och se om axeln snurrar när man har växel i tänker jag. Gör det det så får jag koll i andra änden på hastighetsmätaren.
Man blir inte sysslolös i alla fall! Ska försöka få till reg.besiktning. Borde klara den utan fungerande h-mätare. Då får jag skyltar och allt blir så mycket lättare.
Ha det fint,
Jörgen
Grymt 
Det var roligt att höra.
Detaljerna fixar du lätt.
Ibland känns det segt... Hittade felet angående hastighetsmätaren. Inget fel på mätaren, den ger utslag när man snurrar en skruvmejsel. Kollade andra änden vid växellådan. Där föll ändan ut i handen. Vajern är av. Den var ny.
När man kollar ändan så ser man att den har snurrats åt fel håll. Jag antar att första växeln jag lade i var backen.
Snurrar vajern också när man backar? Och att det är OK för h-mätaren?
I så fall så har vajern nypt nånstans. Hur som helst så måste jag sätta i en ny vajer. Inte kul. Går genom hela bilen. Hoppas jag slipper ta ut säten, matter osv.
Sen har jag en äldre begagnad mätarvajer. Den funkar men jag vet inget om skicket i övrigt. Ska jag köpa en ny vajer? Det är ju att få dit den som är böket.
Lite motlut idag...
Jörgen
Hej igen. Nu har jag lite mer info. Hastighetsmätardrivningen på växellådan snurrar alltid, även bakåt när man backar. Det är ett magnethjul som drar med sig visaren så ingen fara att den går bakåt. Check på det.
Så jag kollade lite närmare på hastighetsmätaren. Den var ganska trög att driva kände jag. Kunde inte hålla fingrarna borta och plockade isär den. Smörjde upp ingående axel med lite symaskinsolja och nu går den superlätt.
Det var nog det som hände, axeln nöp när jag backade ut och vajern gick av.
Nu försöker jag hitta en ny vajer enbart. Så jag kan låta höljet sitta kvar. Det hade sparat en massa jobb.
Återkommer.
//Jörgen
Du får nog köpa en ny komplett wire.
Och dra ur den inre och montera den i ditt hölje.
Jag brukar hänga upp höljet utan inre wiren och droppa olja i det några dagar.
Men det är ju lite sen för dig, kolla om du kan trycka i lite olja.
Bra att du hittade felet, är tyvärr så ibland med gamla bilar, köp en ny vajer och bytt den komplett, lägg inte tid på nödlösningar det tar bara tid och blir sällan 100
Du får nog köpa en ny komplett wire.
Och dra ur den inre och montera den i ditt hölje.Jag brukar hänga upp höljet utan inre wiren och droppa olja i det några dagar.
Men det är ju lite sen för dig, kolla om du kan trycka i lite olja.
Man kan tyvärr inte ta ut vajern ur höljet. Oljat är det sedan innan, helt ny vajer som jag körde sönder.
//Jörgen
Bra att du hittade felet, är tyvärr så ibland med gamla bilar, köp en ny vajer och bytt den komplett, lägg inte tid på nödlösningar det tar bara tid och blir sällan 100
Nu har jag ju fixat hastighetsmätaren så felet är åtgärdat. Vajern var ny (och även höljet) så jag ersätter gärna enbart vajern om jag kan. Annars får jag ta bort limmade mattor över tunneln, ta bort handbroms-spaken, växelspaken, fotbrädor och skivan framför instrumenten i bagagutrymmet. Kan jag slippa så gör jag gärna det...
Vajern har separat artikelnummer i PET så jag utgår från att det går att göra ett byte som är 100%.
//Jörgen
Skåningen skrev:Bra att du hittade felet, är tyvärr så ibland med gamla bilar, köp en ny vajer och bytt den komplett, lägg inte tid på nödlösningar det tar bara tid och blir sällan 100
Nu har jag ju fixat hastighetsmätaren så felet är åtgärdat. Vajern var ny (och även höljet) så jag ersätter gärna enbart vajern om jag kan. Annars får jag ta bort limmade mattor över tunneln, ta bort handbroms-spaken, växelspaken, fotbrädor och skivan framför instrumenten i bagagutrymmet. Kan jag slippa så gör jag gärna det...
Vajern har separat artikelnummer i PET så jag utgår från att det går att göra ett byte som är 100%.
//Jörgen
Vi håller tummarna för det! Låter vansinnigt träligt annars. Kämpa på!
Idag så var det en milstolpe! Då jag bor i ett villaområde med farthinder och 30 km begränsning så fick jag ta en sväng ut på lederna häromkring. Sträckte ut och fick testat alla växlar och bromsar. Bara en kort sväng på några minuter då jag inte har skyltar. Måste ju testa på något sätt...
Bromsarna var bra och drog jämnt, får ju slita in sig lite då allt är nytt.
Behöver justera förgasarna ordentligt såklart. Men allt funkade (utom hastighetsmätaren och oljenivåmätaren som jag får pyssla lite med). Ska försöka reg.besiktiga nu så jag kan få skyltar och åka lite mer.
Inga läckage eller andra konstigheter. Hjulinställning kommer att göra gott också såklart.
Hej so long,
Jörgen
Registreringsbesiktning! Fredagen den 10 september så var Porschen åter inne i systemet. Det var spännande att kunna komma under och kolla lite när man legat med näsan 10 cm ifrån i garaget. Ursprungskontroll hade jag gjort innan så det var klart. Nu var det koll av identitet, mätning och vägning som skulle göras.
Den väger strax över 1000 kilo, 1020. Den känns (trots att jag inte gjort hjulinställning) tajt och mycket lättstyrd. Även ljudisoleringen känns bra.
Sidor Föregående 1 … 16 17 18 19 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - icke VW » Nu har jag gjort det!! (Renovering av 911T -71)
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.