401

Blir skitbra ICQ/ay
Hoppas du hittar felet, så du får igång den, du är ju nära målet!

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

402

CrewCab skrev:

Blir skitbra ICQ/ay
Hoppas du hittar felet, så du får igång den, du är ju nära målet!

Tack! Liten update:
Gjorde en felsökning idag som jag fick tips om på ett Porsche-forum. I korta drag så går det ut på att koppla förbi fördelaren. Man jordar ena kontakten till CDI:n kort och då får man gnista direkt på ett tändstift på spolen. Funkade ej... Så det är något fel på CDI:n.

Har skickat iväg den till en kille för check/reparation. Sen ska det nog gnistas!!

//Jörgen

403

ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

404

Hej, här kommer testfilm på min CDI från reparatören. Ska väl vara tillräckligt hoppas jag.

https://youtu.be/ecKH6sYn-CE

//Jörgen

405

Va bra, det gick att laga alltså, vad var det för fel? Det finns ju också visuellt lika 3pin moduler med uppdaterat innehåll nu för tiden https://www.design911.co.uk/fu/prod4976 … 160270700/

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

406

rickard m skrev:

Va bra, det gick att laga alltså, vad var det för fel? Det finns ju också visuellt lika 3pin moduler med uppdaterat innehåll nu för tiden https://www.design911.co.uk/fu/prod4976 … 160270700/

Hej, den har varit på reparation hos en "radio-gubbe" här i Göteborg. Han bytte komponenter. Det är väl typ kondensatorer som åldras och får bytas. Han hade ingen möjlighet att provköra den tyvärr.

När den nu inte fungerade så skickade jag den till en expert. Det var något mindre fel, typ lödning som låg fel eller med dålig kontakt. Han fick igång den ganska snabbt. Nu har han också provkört den och även kört den i ugnen (!) för att säkerställa funktion vid värme.

Det där var ju ett rimligt pris på Permatune boxen. Det har jag missat. När man kollar på andra ställen så är priset det dubbla.

//Jörgen

407

Hej, då var det dags igen! Nu har vi gnista. Vad mer kan gå fel?

Här en film av de första minuterna av 20 minuter inkörning på 2000 varv.

https://youtu.be/sCshFWC0o0o

408

Här ser ni lite mer exteriör och instrument. Tydligt att oljenivåmätaren måste kollas igen! OBS! Att oljelampan lyser starkt är ingen fara. Detta instrument är för en senare modell. Min handbromsvarning är kopplad till denna lampan. Handbromsen ligger i helt enkelt.

https://youtu.be/Sjuh7BBcyxk

409

Hur gick det då? Ganska bra. Den gick jämnt mest hela tiden. Nån puff emellanåt men förgasare och tändning är ju inte inställda ordentligt.

Dessvärre hade jag ett par oljeläckor. En enkel och en lite svårare och mer omfattande. Jag försöker förstå var den kommer ifrån. Droppade på högra sidan och det ser ut som den kommer högre upp mot oljekylen. Eventuellt så får jag plocka ut motorn. Hoppas att jag slipper... Ska göra lite research och se var jag hamnar.

Blev en oljefläck på några kvadratdecimeter efter så det måste fixas. Även om de säger att det är omöjligt att få dessa motorer helt täta så är detta för mycket...

Ha det fint i solen!
Jörgen

Post's attachments

IMG_1874.JPG, 424.94 kb, 605 x 807
IMG_1874.JPG 424.94 kb, 15 downloads since 2021-05-30 

IMG_1875.JPG, 337.04 kb, 750 x 1000
IMG_1875.JPG 337.04 kb, 14 downloads since 2021-05-30 

IMG_1876 2.JPG, 411.76 kb, 1210 x 1613
IMG_1876 2.JPG 411.76 kb, 13 downloads since 2021-05-30 

IMG_1880 2.JPG, 422.19 kb, 1210 x 1613
IMG_1880 2.JPG 422.19 kb, 15 downloads since 2021-05-30 

410

Surt med oljeläckan. Men det är bara att bryta ihop och komma igen,,,;-)

"ljushuvud"

411 Senaste redigerad av V-Dub (2021-06-08 09:20:55)

Ja, nya tag gäller! Håller på med tre saker nu.

1)Justera förgasare och tändning.
Det går ganska bra. Ska försöka få det så bra det bara går... Min stroboskoplampa hade lagt av så jag fick köpa en ny. Har inte hunnit kolla tändningen sedan dess. Dock så ska man ställa tändningen vid 6000 varv vilket känns lite galet. Men jag har kollat med "alla" det är så man gör. Lite svettigt på en nyrenoverad motor...

2) Justera växellänkaget. Inte Porsches starka sida vid den här tiden. Mycket känsligt. Ettan ligger nere till vänster och den vill poppa ur under belastning. Bara att finjustera tills det funkar antar jag...

3) Det segaste... oljeläckan. Tätade om oljetrycksgivaren där det var lite fuktigt. Har nu förlikat mig med att ta ur oljekylen. Det ska gå utan att ta ur motorn hoppas jag. Trångt och bökigt. Förgasare och insug mm måste ur för att få av luftkåpan. Men jag kan inte se någon annan felkälla. Skulle provtryckt kylen innan såklart. Men den såg så fin ut... Man lär sig... OBS! Inte min kyl på bilden. Bara som exempel.

Allt gott,
Jörgen

Post's attachments

IMG_13081622402302.JPG, 170.97 kb, 800 x 1066
IMG_13081622402302.JPG 170.97 kb, 8 downloads since 2021-06-08 

IMG_18841622402302.JPG, 102.27 kb, 800 x 1066
IMG_18841622402302.JPG 102.27 kb, 6 downloads since 2021-06-08 

IMG_18901622739305.JPG, 114.93 kb, 800 x 600
IMG_18901622739305.JPG 114.93 kb, 12 downloads since 2021-06-08 

IMG_19151623091439.jpg, 69.93 kb, 800 x 832
IMG_19151623091439.jpg 69.93 kb, 6 downloads since 2021-06-08 

Oljekyl.jpg, 169.54 kb, 1600 x 1064
Oljekyl.jpg 169.54 kb, 6 downloads since 2021-06-08 

412

Paus-underhållning...

Liten lägesrapport:

Förgasarna: Jag har har nu upptäckt att acc-pump inte levererar i 3 av de 6 trattarna. Ska börja där och se till att det fungerar innan jag jobbar vidare med förgasarinställning.

Oljeläckan: Jag är nu ganska säker på att jag har en läcka på oljekylen. Så om motorn åker ur eller om jag försöker få ur den ändå beror på nästa punkt. Därefter se om man kan reparera kylen.

Växellådan: Har inte på egen hand lyckats att få 1:an att stanna kvar. Ska få hjälp i morgon av min växellåds-kille och se om det är något som kan göras med lådan på plats. Annars så får jag ta ur motor och låda.

I går hade jag en besiktningsman från GMHK här för att jag ska få MHRF-försäkringen. Gick fint. Får köra in bilen i garaget på 2:an bara. Passade på att ta några bilder. Nu har jag rätt stuk (ej gjort hjulinställning dock) och ska "bara" få den att gå som den ska. Snart är det semester och jag tar det som det blir. Förhoppningsvis klar innan snön kommer.

Allt gott,
Jörgen

Post's attachments

IMG_1920.JPG, 931.3 kb, 1613 x 1210
IMG_1920.JPG 931.3 kb, 10 downloads since 2021-06-12 

IMG_1923.JPG, 913.29 kb, 1613 x 1210
IMG_1923.JPG 913.29 kb, 6 downloads since 2021-06-12 

IMG_1926.jpg, 824.73 kb, 1415 x 996
IMG_1926.jpg 824.73 kb, 5 downloads since 2021-06-12 

413

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

414

Vansinnigt snygg bil!

415

Hej på er!
Hade min växellåds-man här och vi konstaterade att det inte var något med länkaget. Körde en sväng på gatan för att testa 2:an, 3:an, 4:an och 5:an, och det gick bra. Så nu finns det ingen återvändo, motorn ska ur.

Inte det roligaste i mitt trånga garage. Alltid segt att skruva loss grejer och göra om. Man vill ju inte skava och härja för mycket på allt man målat. Slitage är inga problem men misstag pga av lågt blodsocker, allmän dumhet och otålighet är tråkigare.

Med god hjälp från min käre bror så fick vi lirkat ut hela paketet till slut.

Nu ska jag separera lådan och motorn och köra lådan till min växellåds-mannen för ytterligare koll. Ska kanske bytas lite drev/synkningar på 1:an.

Oljekylen ska ur och trycktestas. Kanske ser jag tydligare var läckan kommer från när den är loss.

Förgasarnas accpumpar ska kollas. Har konstaterat att något inte är rätt där på några av dem.

Vi får se hur inspiration/semester/väder och annat spelar in. Siktar på att få köra i år i alla fall!

Ha det fint i värmen!
//Jörgen

Post's attachments

IMG_1980.JPG, 861.33 kb, 1210 x 1613
IMG_1980.JPG 861.33 kb, 9 downloads since 2021-06-22 

IMG_1981.JPG, 692.37 kb, 1613 x 1210
IMG_1981.JPG 692.37 kb, 5 downloads since 2021-06-22 

416

Hallå!
Nu är oljekylen inlämnad och jag väntar på besked om det är reparerbart. Växellådan är också hos min växellåds-mek så får vi se hur dyra delar jag måste köpa...

Pillade lite med förgasarna. Som jag nämnde så funkade bara hälften av acc-munstyckena. De tar bensin från flottörhuset genom ett eget litet munstycke. Sedan går det ut i respektive pump.

I det lilla pipformade munstycket så sitter en backventil i botten i form av en glaskula. Under munstycket så sitter en liten mässingsvikt som ser ut som en skruv utan gängor. Den är också en backventil som ser till att det finns bränsle redo att sprutas ur.

En hel del möjliga felkällor således. Började med det enklaste och tog ur munstycket som är ditpressat bara med en oring på kroppen. Sedan håller den övre delen dem på plats. Såg då att bränsle fylls på till den skruvformade ventilen. Alltså måste det vara själva munstycket.

Litet j-la hål är det i pipen. Tvinnade upp en vajer för att få en tillräckligt tunn ståltråd att köra in bakvägen för att rensa. Sedan brake-cleaner och tryckluft från andra änden tills jag fick resultat av en fin liten stråle.

Detta gjorde susen på alla tre failande munstyckena. Skruvade ihop och kände mig nöjd!

Trevlig midsommar,
Jörgen

Post's attachments

IMG_2001.JPG, 595.89 kb, 1210 x 1613
IMG_2001.JPG 595.89 kb, 1 downloads since 2021-06-24 

IMG_2002.JPG, 640.64 kb, 1210 x 1613
IMG_2002.JPG 640.64 kb, 2 downloads since 2021-06-24 

IMG_2007.JPG, 402.89 kb, 1210 x 1613
IMG_2007.JPG 402.89 kb, 7 downloads since 2021-06-24 

417

Hallå i värmen! Det är nu 33° i skuggan här i Göteborg...

Har lite uppdatering angående växellådan. Har fått konstaterat att följande delar behöver bytas:

1st gear dog teeth (En del av #38)
901 302 241 06

Synchro ring (#10)
911 302 301 06

1st gear slider
911 302 226 00 (#42)

Fick delarna nu. Kostnad ca 6000 riksdaler. "Det kostar att dansa i stan" som svärfar alltid sa...

Det ska nog lösa problemet i varje fall – som verkar vara typiskt för 901/11-lådorna.

Ha det fint,
Jörgen

Post's attachments

IMG_2081.JPG, 530.88 kb, 1613 x 1210
IMG_2081.JPG 530.88 kb, 2 downloads since 2021-07-16 

Skärmavbild 2021-07-16 kl. 15.25.30.jpg, 245.04 kb, 1258 x 848
Skärmavbild 2021-07-16 kl. 15.25.30.jpg 245.04 kb, 1 downloads since 2021-07-16 

418

Hej Alla!
Hämtade min fixade växellåda idag. När man nu vet var man ska kolla så är det ganska uppenbart att dessa delar behövde bytas. På #42 ser man att där det ska vara en liten utbuktning vid splinesen är det nu snarare inåt.

Samma med #38, syns att den är nedsliten vid topparna.

Nu ska jag ha ettans växel också! Hoppas på att få definitivt besked om oljekylen snart. Är inlämnad på Herdbergs Kyl här i Göteborg. Tyvärr så hittar de ingen läcka säger de... Som sagt, får se nästa vecka om det är den definitiva domen. I så fall vete tusan var jag ska leta läckage. Nu ligger motorn urtagen och jag kan inte se någon läcka som ger ett oljedropp längst ned på oljekylens muttrar mot blocket. Tar gärna emot teorier...

Allt gott,
Jörgen

Post's attachments

IMG_2140.JPG, 454.06 kb, 1210 x 1613
IMG_2140.JPG 454.06 kb, file has never been downloaded. 

IMG_2141.JPG, 368.53 kb, 1210 x 1613
IMG_2141.JPG 368.53 kb, file has never been downloaded.