51

På min buggy är främre fjäderpaketet "lättat" för att kompensera för lättare kaross/bil.. dvs. man har avlägsnat blad i torrisions paketet.. man kan ju sätta tillbaka bitar...
borde inte vara omöjligt att hitta ett  fjäderpaket till en kulbultsframvagn.. man kan ju leka med förspänningen mellan dom 2 fjäderpaketen..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

52

michaelth skrev:

På min buggy är främre fjäderpaketet "lättat" för att kompensera för lättare kaross/bil.. dvs. man har avlägsnat blad i torrisions paketet.. man kan ju sätta tillbaka bitar...
borde inte vara omöjligt att hitta ett  fjäderpaket till en kulbultsframvagn.. man kan ju leka med förspänningen mellan dom 2 fjäderpaketen..

så man kan justera en förspänning?, får försöka googla på det.=)

53

michaelth skrev:

På min buggy är främre fjäderpaketet "lättat" för att kompensera för lättare kaross/bil.. dvs. man har avlägsnat blad i torrisions paketet.. man kan ju sätta tillbaka bitar...
borde inte vara omöjligt att hitta ett  fjäderpaket till en kulbultsframvagn.. man kan ju leka med förspänningen mellan dom 2 fjäderpaketen..

jag har för övrigt levt farligt idag, testat lite väghållning i rondeller och  det är imponerande bra väghållning, går knappt att få den att släppa greppet, snarare att man tappar huvudet före, är lite som en gokart, hade ett missljud i framvagnen och ena kulbulten var så glapp att hjulet gick att rucka typ 1 cm fram å åter, konstigt att bilen ändå gick så kurs stabilt??, men detta gav mig nog svaret på varför jag upplever den som tung i kurvorna, blir ju toe-in och to-out beroende på om det är vänster eller högerkurva, beställt nytt till hela framvagnen, dvs byter allt som går att byta när jag ändå är igång, tur att man inte tappade ett hjul iallafall.=)

54 Senaste redigerad av michaelth (2021-07-07 07:57:28)

doggydoggen skrev:
michaelth skrev:

På min buggy är främre fjäderpaketet "lättat" för att kompensera för lättare kaross/bil.. dvs. man har avlägsnat blad i torrisions paketet.. man kan ju sätta tillbaka bitar...
borde inte vara omöjligt att hitta ett  fjäderpaket till en kulbultsframvagn.. man kan ju leka med förspänningen mellan dom 2 fjäderpaketen..

så man kan justera en förspänning?, får försöka googla på det.=)

Om man har ställbara centrum till paketen kan man ju vrida dom med varandra eller mot. .. dvs låta hjälpa eller stjälpa..lite meckigt.. men inte omöjligt.. men man vill ju inte ha för mycket /för hård fjädring då man ju då riskerar att tappa markkontakt.. kolla på en 2cv.. mjuk fjädring men tappar sällan markfästet ett hjul i luften gör ju ingen nytta...att nosen går ner vid inbromsning gör ju inget.. sätt dit bra stötdämpare..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

55 Senaste redigerad av doggydoggen (2021-07-08 09:33:07)

Har gjort iordning en 200km mätare(gammla var 140km), jag var tvungen att platsbygga den eftersom bilen är så kompakt, var ett pyssel att få den att passa.
var även tvungen att ta isär mekanismen i molekyler för den satt fast och gick inte att rubba, nu är det payback fett i den och fungerar perfekt med borrmaskinen.=)
är nöjd med resultatet förutom att när jag var färdig så tänkte jag, hmm chromringen skall in lite till här, och gjorde en liten justering, pling så sprack nya glaset.... och inte nog med det, sprayburken typ exploderade i handen och det kom färg som ur en vattenslang, kläder, skor, armar, ansikte, och framför allt på mätarhuset, då var det nära vill jag lova.=)

Post's attachments

Liten 100.jpg, 273.63 kb, 2000 x 900
Liten 100.jpg 273.63 kb, 138 downloads since 2021-07-08 

Liten10.jpg, 372.09 kb, 2000 x 900
Liten10.jpg 372.09 kb, 134 downloads since 2021-07-08 

Liten11.jpg, 144.52 kb, 2000 x 900
Liten11.jpg 144.52 kb, 139 downloads since 2021-07-08 

liten14.jpg, 352.32 kb, 2000 x 900
liten14.jpg 352.32 kb, 146 downloads since 2021-07-08 

56

doggydoggen skrev:

Har gjort iordning en 200km mätare(gammla var 140km), jag var tvungen att platsbygga den eftersom bilen är så kompakt, var ett pyssel att få den att passa.
var även tvungen att ta isär mekanismen i molekyler för den satt fast och gick inte att rubba, nu är det payback fett i den och fungerar perfekt med borrmaskinen.=)
är nöjd med resultatet förutom att när jag var färdig så tänkte jag, hmm chromringen skall in lite till här, och gjorde en liten justering, pling så sprack nya glaset.... och inte nog med det, sprayburken typ exploderade i handen och det kom färg som ur en vattenslang, kläder, skor, armar, ansikte, och framför allt på mätarhuset, då var det nära vill jag lova.=)

Jag kan bara säga att vill det jäklas så gör det ju så , har plockat isär både bensinmätare och klockor
vid många tillfällen frestar det tålamodet ngt kopiöst !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

57

kisavw skrev:
doggydoggen skrev:

Har gjort iordning en 200km mätare(gammla var 140km), jag var tvungen att platsbygga den eftersom bilen är så kompakt, var ett pyssel att få den att passa.
var även tvungen att ta isär mekanismen i molekyler för den satt fast och gick inte att rubba, nu är det payback fett i den och fungerar perfekt med borrmaskinen.=)
är nöjd med resultatet förutom att när jag var färdig så tänkte jag, hmm chromringen skall in lite till här, och gjorde en liten justering, pling så sprack nya glaset.... och inte nog med det, sprayburken typ exploderade i handen och det kom färg som ur en vattenslang, kläder, skor, armar, ansikte, och framför allt på mätarhuset, då var det nära vill jag lova.=)

Jag kan bara säga att vill det jäklas så gör det ju så , har plockat isär både bensinmätare och klockor
vid många tillfällen frestar det tålamodet ngt kopiöst !

Normalt är jag rätt tålmodig, en av mina hobbysar är att renovera indikatorklockor, har 100 tals med compac,Tesa, you name it, en samling så att säga, och på dom är det ju väldigt små grejjer, så man har pinsett och lupp på sig..=), oljan som jag har till dessa klockor kostar 175,000kr litern, helt sjukt.=)

58

En fundering runt bakvagnarna pendel axel vs IRS, tanken var ju att bygga om till IRS, men verkar som att jag får skrota den iden..:/, för att göra det får jag riva typ hela bilen, annars kommer jag inte åt att svetsa, samt att det sitter stag och batterihållare ivägen för irs armar så måste då bygga om och försöka få plats för exempelvis batteriet, och plats är inte nåt som det är överflödigt av....

så nu funderar jag på att behålla pendelaxel bakvagnen, om jag nu gör det så måste den ju optimeras med vad som finns att tillgå för att få så bra väghållning som möjligt, på grund av att bilen har väldigt låg tyngpunkt samt väldigt lätt så blir ju orginal torisons fjädringen väldigt hård och den kränger typ 0 i kurvorn (545kg) , dvs väldigt lite så "Tror" att det inte kommer bli positiv camber vid kurvtagning, kanske nära 0 camber,

Har nu studerat denna pendelaxel och är inne på att göra ett utfjädringshinder, dvs limitings strapps har jag läst om, men det sitter ju limiting redan, dvs pendel plåten går ju imot en klack, dessa klackar borde man ju kunna svetsa på så att axeln aldrig kan komma till positiv camber?, nån som gjord detta?.

Bilen är ju rätt speciell, den är ju stummare än en vanlig bubbla och har minimal hård fjädring, som exempel så är stolarna nedsänkta i skålar, dessa skålar sticker ner under bilen, och har en markfrigång på runt 12cm
med det vill jag säga, har väldigt låg tyngdpunkt.

Under mina test turer så måste jag säga att den ligger som klistrad i hård kurvtagning och man upplever inte att denna pendelaxel gör att det blir typ dålig väghållning, ska man tävla så kommer man givetvis att märka skillnad, men frågan är om man gör det på denna typ av bil med minimal hård fjädring?

Ideer runt detta?

59

beställde denna för test, nu leta riktigt bra dämpare.

Post's attachments

7caa3d0df5e65f6f211163e39746c6aa618d9c8f_1600x1600.jpg, 37.79 kb, 800 x 600
7caa3d0df5e65f6f211163e39746c6aa618d9c8f_1600x1600.jpg 37.79 kb, 134 downloads since 2021-07-09 

60

doggydoggen skrev:

beställde denna för test, nu leta riktigt bra dämpare.

Nu citerar jag mig själv här, tror denna camber compensator kan hjälpa mot ett annat problem, har ju som sagt problem med att bilen niger nog så mycket fram, men när man trycker på bilen fram så är den stenhård, först orginalfjädringen sen coilover med högsta hårdhet inställningen, så jag gjorde ett test med en kompis, han stod på sidan av vägen sen gjorde jag hårda inbromsningar medans han filmade
då ser man att bakändan reser sig på fjädringen och vikten blir då framskjuten så att framfjädringen trycks ihop, med denna compensator(med rätt förspänning, får labborera med detta) så kommer ju dessa bladfjädrar "hålla imot för utfjädring av bakvagnen och kommer då minska trycket på framvagnen?, kanske slår 2 flugor i en smäll..=)

61

Till att börja med, grattis till ett riktigt ballt köp!

Angående allt som har med väghållning att göra som fjädring, däck, axlar, styrning, mm, så tänker jag att det borde finnas en del att hämta från Formel-Vee åkarna: https://www.formelvee.se/

356-åkarna borde också kunna bidra. Även om det inte är precis samma bygger ju det ändå på samma grundkoncept. Finns t.ex en del tänkvärt här: https://www.porsche356klubb.se/professo … i-bromsar/

Så pendelaxel kan du nog åka vidare med. Även om det var lurigt att köra, med överstyrning, så gick det att köra fort med det i Auto Union Typ C på 30-talet.

Sen är ju frågan vad du vill använda den till? Och hur hård är en hård fjädring? Stenhårt är ju inte rekommendera ens till banåka då även det kräver fjädringsväg, och då inte heller glömma den lika viktiga returfjädringen. En hel vetenskap detta, men så klart kul att laborera med när man har en bil som denna  ICQ/ay

62 Senaste redigerad av doggydoggen (2021-07-09 16:49:39)

Filimona skrev:

Till att börja med, grattis till ett riktigt ballt köp!

Angående allt som har med väghållning att göra som fjädring, däck, axlar, styrning, mm, så tänker jag att det borde finnas en del att hämta från Formel-Vee åkarna: https://www.formelvee.se/

356-åkarna borde också kunna bidra. Även om det inte är precis samma bygger ju det ändå på samma grundkoncept. Finns t.ex en del tänkvärt här: https://www.porsche356klubb.se/professo … i-bromsar/

Så pendelaxel kan du nog åka vidare med. Även om det var lurigt att köra, med överstyrning, så gick det att köra fort med det i Auto Union Typ C på 30-talet.

Sen är ju frågan vad du vill använda den till? Och hur hård är en hård fjädring? Stenhårt är ju inte rekommendera ens till banåka då även det kräver fjädringsväg, och då inte heller glömma den lika viktiga returfjädringen. En hel vetenskap detta, men så klart kul att laborera med när man har en bil som denna  ICQ/ay

vad jag menade med hård fjädring är att jag är förvånad att den niger, så hård är den..=)
så jag började fundera på andra orsaker, den är ju så lätt fram att typ all fjädring är hård, den fjädrar men väldigt stum.
tack för länkarna, kan man ha nytta av.
hittade ett annat problem idag, skulle montera caster shims, men då tar hjulen i belysnings husen, sltter sänkspindlar, frågan är om det finns spindlar där man flyttar hjulet bakåt?
ska studera om belysnings husen har några centimeter till godo för att kapa ur och bygga om dom.
annars måste jag modifiera spindlarna, om det nu är möjligt,dvs lägga igen hålet för axeln och fräsa svarva nytt hål och pressa in axlarna/tapparna igen?

63

Inte ovanligt att man monterar mindre hjul eller köttar av strålkastar baljan på sänkta bubblor..
att modifiera spindlarna skulle jag avråda från...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

64

monterat in caster shims, följande problem att lösa, 1 bult gick av inne i ramen,kul.....
ökat caster gjorde att stötdämparen av coilovertyp tar i övre länkarmen, måste flytta övre fästpunkten för dämparna en aning, 1 cm in och 1 cm bakåt
kränkningshämmaren är väldigt ful och hemska infästningar, får beställa en ny, passar på att köpa en kraftigare variant, byter alla leder när jag väl håller på, för att kunna lösa detta på bra sätt så tar jag lös framvagnen och blästrar alltihop sen pulverlacka.

65

doggydoggen skrev:
kisavw skrev:
doggydoggen skrev:

Har gjort iordning en 200km mätare(gammla var 140km), jag var tvungen att platsbygga den eftersom bilen är så kompakt, var ett pyssel att få den att passa.
var även tvungen att ta isär mekanismen i molekyler för den satt fast och gick inte att rubba, nu är det payback fett i den och fungerar perfekt med borrmaskinen.=)
är nöjd med resultatet förutom att när jag var färdig så tänkte jag, hmm chromringen skall in lite till här, och gjorde en liten justering, pling så sprack nya glaset.... och inte nog med det, sprayburken typ exploderade i handen och det kom färg som ur en vattenslang, kläder, skor, armar, ansikte, och framför allt på mätarhuset, då var det nära vill jag lova.=)

Jag kan bara säga att vill det jäklas så gör det ju så , har plockat isär både bensinmätare och klockor
vid många tillfällen frestar det tålamodet ngt kopiöst !

Normalt är jag rätt tålmodig, en av mina hobbysar är att renovera indikatorklockor, har 100 tals med compac,Tesa, you name it, en samling så att säga, och på dom är det ju väldigt små grejjer, så man har pinsett och lupp på sig..=), oljan som jag har till dessa klockor kostar 175,000kr litern, helt sjukt.=)

Grymt bra jobbat ICQ/ay

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

66

ikväll blev det storhandling, köpt allt nytt till framvagnen, lagringar, tätningar, justering för insvetsning, nya fjäderpaket
samt gasdämpare med egen lyftkraft på 100lbs, får hoppas det blir bra, beställde både fram och bak.

Post's attachments

89298e421f5170126a61332868fe49f2fd3d1485_1600x1600.jpg, 149.61 kb, 800 x 600
89298e421f5170126a61332868fe49f2fd3d1485_1600x1600.jpg 149.61 kb, 131 downloads since 2021-07-09 

KYB-KG4520-2.jpg, 24.94 kb, 417 x 305
KYB-KG4520-2.jpg 24.94 kb, 140 downloads since 2021-07-09 

67

Jag byggde en bil på 80-talet som är ganska lik din bil dock med tak. Den körde jag med pendelaxel nedjusterad så att det var noll camber olastad. Det hade fin väghållning, enda problemet var för lite castor på framvagnen så den ville inte "styra tillbaka" i kurvorna. Plattan var från en typ 3 (1600 TL) men jag skulle tro att det är snarlikt typ 1.
Kul bil du har, följer tråden!

68

Alltid trevligt med hårda paket ICQ/ag

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

69

Bussig67a skrev:

Jag byggde en bil på 80-talet som är ganska lik din bil dock med tak. Den körde jag med pendelaxel nedjusterad så att det var noll camber olastad. Det hade fin väghållning, enda problemet var för lite castor på framvagnen så den ville inte "styra tillbaka" i kurvorna. Plattan var från en typ 3 (1600 TL) men jag skulle tro att det är snarlikt typ 1.
Kul bil du har, följer tråden!

Det är ungefär 2 grader camber bak, ser då ok ut, det är inga problem med att den inte vill styra tillbaka, men jag har monterat 1 par caster shims och har 1 par till, upp till 90 miles fungerar 1 schim bra, över 90 miles 2 shim har jag läst, men man får väl prova sig fram.

Men när jag skulle ta lös framvagns rambultarna så gick 1 bult av, haft ett helvete idag att försöka borra ur bulten, fick svarva en styrning för borren så man kunde borra exakt i mitten av bulten, försökte sen gänga sista 2 cm av godset men gamla bulten som nog är 10.9 gjorde att det gick tungt som fan, och eftersom jag var tvungen att svetsa en förlängning på tappen så blev svetsen på förlängningen för hård, så rätt som det var så small gängtappen av inne i röret/ramen, jag trodde jag skulle svimma, hur får man bort en tapp som skurit fast i gängfas!

Lyckades få in ett tunt rör i hålet mot tappen, sen tog jag pinnsvetsen och svetsade i röret, då kunde jag svetsa fast gängtappen i röret och sen gänga ut rör med tapp, nu vågar jag inte in med fler gängtappar så jag borrar igenom alltihop och punktar fast en mutter på baksidan, sen istället för 80mm bult så blir det 110mm bult med mutter, blir nog faktiskt bättre än orginal, funderar att göra likadant på andra sidan så att det är likadant, Puhhh...=)

70

min granne ser glad ut, fast osänkta stolar på denna bild plus en lååång kille ser lite roligt ut..:)

Post's attachments

Test 2.jpg, 416.1 kb, 2000 x 900
Test 2.jpg 416.1 kb, 137 downloads since 2021-07-11 

71

Har på en framvagn just genomgående bultar.. med mutter.. annars hade du kunnat borra bort hylsan med hålsåg och svetsa in en ny.. att använda 2 casterchims har jag inte hört men så är det kanske..  känns som mycket...
skönt att det löste sig.. bra bultar e viktigt då det blir en bra påfrestning på dom..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

72

Det hopar sig, styrstaget, det långa tar i ramen så staget rent böjs, gissar att det beror på att styrboxen vridits neråt för att ratten skall bli så låg som den är, detta medför att även pitmanarmen vinklas mer neråt, det fattas flera cm, pitman armen skulle behöva en annan vinkel mera uppåt.

Kanske blir bättre när bilen står på fjädringen, men lär knappast räcka eftersom den sjunker minimalt, sitter drop spindlar på, skulle haft en styrled med längre kropp så axeln kommer högre, hmm detta tål att funderas på, värma och knäcka pitmanarmen känns vanskligt....
nån som känner igen detta problem?

73

doggydoggen skrev:
kisavw skrev:
doggydoggen skrev:

Har gjort iordning en 200km mätare(gammla var 140km), jag var tvungen att platsbygga den eftersom bilen är så kompakt, var ett pyssel att få den att passa.
var även tvungen att ta isär mekanismen i molekyler för den satt fast och gick inte att rubba, nu är det payback fett i den och fungerar perfekt med borrmaskinen.=)
är nöjd med resultatet förutom att när jag var färdig så tänkte jag, hmm chromringen skall in lite till här, och gjorde en liten justering, pling så sprack nya glaset.... och inte nog med det, sprayburken typ exploderade i handen och det kom färg som ur en vattenslang, kläder, skor, armar, ansikte, och framför allt på mätarhuset, då var det nära vill jag lova.=)

Jag kan bara säga att vill det jäklas så gör det ju så , har plockat isär både bensinmätare och klockor
vid många tillfällen frestar det tålamodet ngt kopiöst !

Normalt är jag rätt tålmodig, en av mina hobbysar är att renovera indikatorklockor, har 100 tals med compac,Tesa, you name it, en samling så att säga, och på dom är det ju väldigt små grejjer, så man har pinsett och lupp på sig..=), oljan som jag har till dessa klockor kostar 175,000kr litern, helt sjukt.=)

Vad består den oljan av då ? Var köper du den ?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

74

kisavw skrev:
doggydoggen skrev:
kisavw skrev:

Jag kan bara säga att vill det jäklas så gör det ju så , har plockat isär både bensinmätare och klockor
vid många tillfällen frestar det tålamodet ngt kopiöst !

Normalt är jag rätt tålmodig, en av mina hobbysar är att renovera indikatorklockor, har 100 tals med compac,Tesa, you name it, en samling så att säga, och på dom är det ju väldigt små grejjer, så man har pinsett och lupp på sig..=), oljan som jag har till dessa klockor kostar 175,000kr litern, helt sjukt.=)

Vad består den oljan av då ? Var köper du den ?

Det är en speciell olja som man har för exempelvis rubin lagringarna, den jag använder heter
Synta visco lube/2 ml high precision mechanism moebius 9020
2ml kostar 350kr, man kan hitta för runt 300, men jag köper från frankrike av en stor leverantör, köper man billigt så är det ofta gamla partier av olja och säkert många som luras i detta träsk, 350kr för 2 ml blir då x500=175,000kr kr litern. ICQ/bj

75

jaha ikväll så tänkte jag ta lös styrningen, hittade nämligen problemet, en fyrkantsprofil var ivägen för rattaxeln samt att den som nu byggde bilen inte monterat styrväxeln så att den ligger i styrklackarna som finns på översta framvagnsröret, utan överfallet låg utanpå, för att lösa problemet så måste jag modifiera överfallet en aning samt kapa ur fyrkantsprofilen runt 3mm så att styraxeln går fritt, men för att komma åt detta så måste hela framvagnen rivas, det fanns inte en bult som gick att få lös, fick värma med gas på varenda jävel, lite less man var ett tag, typ alla tätningar var trasiga på kullederna, har ju köpt nytt men den som monterat detta har helt klar misslyckas.....

när jag nu tar bort framvagnen så är jag i valet och kvalet hur jag skall göra med ramen, det är behandlat med nåt tectyl liknande fast hårt ytskickt, jag tänkte skrapa bort allt eventuellt löst och spruta hjulhus och chassie fram med tjock tectyl, eller skall man gå nån annan väg.??, att börja sätta sig med sliptrissa och göra allt plåtrent känns överkurs på ett underrede som aldrig kommer se vatten och kommer stå i varmgarage, jag har använt Dinitrol ML och sen en slitskydd på många bilar och är grymt bra.
vad tycker panelen, skall jag sätta mig med min 55 åriga kropp och slipa plåtrent, huga, eller ml och typ tectyl som även blir ljudabsorberande