1 Senaste redigerad av doggydoggen (2021-06-16 23:08:57)

Har precis köpt ett nytt projekt, en liten svenskbyggd sport/tävlingsbil byggd på en vw typ 1 -66 sen är karossen helt byggd i aluminium, är ju lite fränt.=)
skall nu skaffa en ny motor till den och tittat på diverse firmor i USA som säljer 180-220hk turn key motorer, men gärna om nån kan rekommendera någon byggare i Sverige?, själv har jag byggt många olika motorer genom åren, men känner att jag inte har lust att lägga den energin på att googla fram vad för grejer man skall ha för att bygga något eget, kanske nån har nån värsting i garaget, om så är fallet PM:a mig..=)

Sen är jag helt ny på bubbla, så vet typ ingenting om någonting, än..=)
men har en fråga redan nu, säljaren säger att det är nya stötdämpare runt om och den är även konverterat till skivbromsar, han påstod att bromsarna biter nåt djävulskt och när man då bromsar häftigt så niger bilen kraftigt, kan kraftigare gasdämpare fram lösa problemet, är skeptisk till detta. man måste väl ha nåt som håller imot vikten som blir på framvagnen vid bromsning. .

tänker då rent spontant på coilovers fram?, till bara för 1 vecka sedan visste jag inte vilken typ av fjädring bubblorna har, utan har nu sett att det är torsionsfjädring, går denna fjädring styva upp utan att höjja bilen?, vad tror ni lösningen är på detta problem?

Post's attachments

Attachment icon Namnlös.png 882.1 kb, 112 downloads since 2021-06-16 

2

Den där skapelsen tarvar mer info och bilder ;-)
Peter Servais, JPM, Hans Landelius mfl bygger motorer, kolla lite bland motortrådarna.
Köp aldrig turn key från USA!!!!!!!!
Jobbigt med garantier och fel lär det vara... tyvärr.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Trevlig vagn det där
Vad det gäller framvagnan så killgissar jag att man fått plocka bort nåt blad i övre och undre röret,
för att det inte skulle fjädra ut till ändläget.
Så fick man göra på Buggys.

Det finns justeringar att köpa och med alla blad i och nedjusterad så borde den bli hårdare i framvagnen.
Men det finns många mycket duktigare än mig på racerjusteing av folka här.

Tog mig friheten att konvertera din bild  til JPG som forumsprogrammet gillar bättre ;-)

Post's attachments

Namnlösb.jpg, 512.95 kb, 1721 x 973
Namnlösb.jpg 512.95 kb, 145 downloads since 2021-06-17 

"ljushuvud"

4

doggydoggen skrev:

Har precis köpt ett nytt projekt, en liten svenskbyggd sport/tävlingsbil byggd på en vw typ 1 -66 sen är karossen helt byggd i aluminium, är ju lite fränt.=)
skall nu skaffa en ny motor till den och tittat på diverse firmor i USA som säljer 180-220hk turn key motorer, men gärna om nån kan rekommendera någon byggare i Sverige?, själv har jag byggt många olika motorer genom åren, men känner att jag inte har lust att lägga den energin på att googla fram vad för grejer man skall ha för att bygga något eget, kanske nån har nån värsting i garaget, om så är fallet PM:a mig..=)

Sen är jag helt ny på bubbla, så vet typ ingenting om någonting, än..=)
men har en fråga redan nu, säljaren säger att det är nya stötdämpare runt om och den är även konverterat till skivbromsar, han påstod att bromsarna biter nåt djävulskt och när man då bromsar häftigt så niger bilen kraftigt, kan kraftigare gasdämpare fram lösa problemet, är skeptisk till detta. man måste väl ha nåt som håller imot vikten som blir på framvagnen vid bromsning. .

tänker då rent spontant på coilovers fram?, till bara för 1 vecka sedan visste jag inte vilken typ av fjädring bubblorna har, utan har nu sett att det är torsionsfjädring, går denna fjädring styva upp utan att höjja bilen?, vad tror ni lösningen är på detta problem?

Det med fjädringen  Skulle tro att dom har släppt förspänningen på fjäderbladen för man skall kompensera låga vikten där fram och höjden
Då dyker framändan varje gång man bromsar lite hårdare
Då får man labba med fjäder bladen  Förr i tiden fanns det tjockare blad att köpa
Det som man inte får glömma med torsionsfjädring är det är samma fjäder kraft åt båda hållen  (därför man har det i f1) 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5 Senaste redigerad av doggydoggen (2021-06-17 16:18:47)

tack alla för svar och hjälp med bilden..=)
jag har en teori som jag tror stämmer lite grann in på dykande framvagn, det är som sagt var konverterat till skivbromsar fram men trummorna kvar bak, gissar att skivbromsarna fram nu tar typ 90% av bromsverkan och bakbromsen inte hjälper till att styva/hålla upp fören vid kraftig inbromsning.

Tänker beställa skivbromsar till bakvagnen åxå, får hoppas det hjälper något iallafall, när det gäller fjäderbladen så såg jag att det fanns att köpa justerbar centrumbult hållare, detta i kombo med att öka förspänningen(ingen aning hur man gör det dock), då kan man ju styva upp den samt då justera höjden exakt dit man vill ha den, är som sagt ingen expert på bubbla, men förra ägaren sa att man blir förvånad hur hårt det går att köra med den på bana, å enligt honom så hängde den med bra mot moderna sportbilar när det var kurvigt, men eftersom utväxlingen är som den är samt för klen motor så blev den frånåkt på rakorna, nu när jag skaffar motor så vill jag ha den så högvarvig som det bara går, läst att 7500rpm inte skall vara några problem med rätt grejer i motorn?.

jag tänker löpa linan ut på motorbytet, det får kosta, kanske en turbo motor, men väghållningen måste ju hänga med så allt tänkbart som klistrar den mot backen är av intresse, bredda hjulhusen i aluminium och bredda den med fetare däck lär ju hjälpa både utseendemässigt och i funktion, bästa stötdämparna som går att köpa för pengar, kraftigare krängningshämmare fram, vet inte om folk brukar byta bussningar i fram och bakvagn till bättre grejer?, kom gärna med ideer.... ICQ/bv

6 Senaste redigerad av doggydoggen (2021-06-17 16:36:54)

Mogge skrev:

Den där skapelsen tarvar mer info och bilder ;-)
Peter Servais, JPM, Hans Landelius mfl bygger motorer, kolla lite bland motortrådarna.
Köp aldrig turn key från USA!!!!!!!!
Jobbigt med garantier och fel lär det vara... tyvärr.

Detta är saxat från Motormagasinet som hade en artikel om killen som grundade Motorima, han byggde 7 likadana bilar förutom olika motorval, som jag förstår det så står 3 stycken på ett motormuseum så det finns totalt 4 stycken på vägarna om nu alla överlevt till idag. min bil är första exemplaret och byggdes 1983 därav nummer 1 och är gjord i handknackad aluplåt, den väger wooping..545kg

Året var 1983 och den då 30-årige Magnus Ahlqvist hade gett sig i kast med att försöka bygga en egen bil utifrån ett VW bubbla-chassi. Han hade valt aluminiumplåt till karossen, som han formgav och knackade fram helt själv.

– Drömmen, som hos många andra pojkar, var att bygga sin egen bil.

Slutresultatet blev en lätt liten öppen tvåsitsig sportvagn, som döptes till Motorima. Logotypen hade Magnus ritat redan när han gick på gymnasiet.

Magnus byggde ytterligare sex bilar och de sista exemplaren byggde han så när som på motorn helt på egen hand. De två första hade VW-boxermotorer och till de andra fem bilarna använde Magnus Porsche- och Alfa Romeo-motorer.

Så rent teoretiskt skulle jag ju kunna få plats med en porsche motor, men blir en massa inpassnings arbete....

7

Kolla med Johannes på JPM. Han är inte blyg när det gäller att varva sina motorer.
https://youtu.be/JtpzA0hd8Kg

Han kan nog bygga rätt motor till dig.

Bubbla -62

8

GB63VW62 skrev:

Kolla med Johannes på JPM. Han är inte blyg när det gäller att varva sina motorer.

HELVETE, 9700 rpm......Vill ha..:)
ska kontakta honom.=)

9

har 3 kort till, inte fått hem bilen än, men kan ta bättre bilder på den om det finns intresse.får inte in 2 av bilderna

Post's attachments

Attachment icon 1111111111111111111111.jpg 807.81 kb, 80 downloads since 2021-06-18 

33333333.jpg, 439.86 kb, 1542 x 1158
33333333.jpg 439.86 kb, 144 downloads since 2021-06-18 

Attachment icon 66666 (2).jpg 575.44 kb, 75 downloads since 2021-06-18 

10

Skapa en projekt tråd om den
Så kommer du säkert få massa tips om det behövs
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

11

doggydoggen skrev:
GB63VW62 skrev:

ska kontakta honom.=)

1776an som en engelsman ville ha var uppe och vände på 10500
Det var ett sådant fränt projekt som det fick kosta vad som var nödvändigt för det skulle varva så mycket  ICQ/bq
https://www.youtube.com/watch?v=hgsjzTO … 776WPS1776
bilen med motor o 6 petad låda
https://www.youtube.com/watch?v=uiEk_sE … eDubRacing
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

12

PPRMicke skrev:
doggydoggen skrev:
GB63VW62 skrev:

ska kontakta honom.=)

Det var ett sådant fränt projekt som det fick kosta vad som var nödvändigt för det skulle varva så mycket  ICQ/bq
/// Micke

Skall göra en byggtråd när jag fått hem bilen, jag är lite kluven på vad för motor man skall satsa på när man inte har ett chassie/väghållning som matchar motorn, men går kanske att få till väghållningen så att den är acceptable, har ingen aning vad en högvarvig motor kan kosta, och om man kan använda orginalblocket som jag har eller om det krävs en helt ny motor?, men jag är inte främmande för att det får kosta.:)

13

frän bil men tänk vikt/effekt.. lätt bil behöver inte så mycket effekt eller sååå avancerat schassie..
sen går det inte att jämföra en ny dyr väldesignad sportbil (för mycket mer pengar) med en äldre enklare sak..
visst det går ju att bygga nya schassien med Alänkar coilovers osv osv kränghämmare ev..... men om inte allt är rätt anpassar och inställt, så är det inte mycket bättre..
en mx5 /miata är en kul bil och ett dylikt schassie som är rätt inställt till bilen vore kanske något men då .. bygger man ju i princip en ny bil..miata frontmotor...
börja med maskinen du har..
bygga motor.. göra själv leta grejer.. eller låta bygga... 50 ..?? uppåt 150.. hur djup är krokodilen..
sen måste väl lådan hänga med för den är väl?? inte ny frisk??
maskinen du har.. sen se vidare...
nya bättre stötdämpare /anpassade för bilen kan göra mycket vid behov.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

doggydoggen skrev:
PPRMicke skrev:
doggydoggen skrev:

ska kontakta honom.=)

/// Micke

Skall göra en byggtråd när jag fått hem bilen, jag är lite kluven på vad för motor man skall satsa på när man inte har ett chassie/väghållning som matchar motorn, men går kanske att få till väghållningen så att den är acceptable, har ingen aning vad en högvarvig motor kan kosta, och om man kan använda orginalblocket som jag har eller om det krävs en helt ny motor?, men jag är inte främmande för att det får kosta.:)

Kostnad på en gatmotor  med lite kräm i från 40 upp till 100000 beroende på ( en std 1600 runt 30) 
Det är massa arbetstimmar att bygga en frän maskin  runt 60-80 t 
Men skall bygga en frän högvarvig  tror jag det inte stoppar på 200000
Då bygger man med nya prylar o covid har skapat brist på saker o prisena har dubblas
Så ett block låg runt 12k förut innan den där coronan satte stopp på världen
Men att bygga en maskin i dag är samma kostnad på vilket fabrikat man bygger av
Det billigaste är ändå vw maskin  när det är färdigt mot typ något japanskt som är 3 gånger dyrare
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

15

michaelth skrev:

frän bil men tänk vikt/effekt.. lätt bil behöver inte så mycket effekt eller sååå avancerat schassie..
sen går det inte att jämföra en ny dyr väldesignad sportbil (för mycket mer pengar) med en äldre enklare sak..
visst det går ju att bygga nya schassien med Alänkar coilovers osv osv kränghämmare ev..... men om inte allt är rätt anpassar och inställt, så är det inte mycket bättre..
en mx5 /miata är en kul bil och ett dylikt schassie som är rätt inställt till bilen vore kanske något men då .. bygger man ju i princip en ny bil..miata frontmotor...
börja med maskinen du har..
bygga motor.. göra själv leta grejer.. eller låta bygga... 50 ..?? uppåt 150.. hur djup är krokodilen..
sen måste väl lådan hänga med för den är väl?? inte ny frisk??
maskinen du har.. sen se vidare...
nya bättre stötdämpare /anpassade för bilen kan göra mycket vid behov.

jag kan absolut bygga en motor själv, trimmat å byggt motorer när jag var yngre, men min hobby spretar minst sagt och bygger allt möjligt.=)
men nu på äldre dar så har jag blivit lat, för att bygga en bra motor kräver åtskilliga timmar av googlande om vad för grejer man skall para ihop och fallgroparna är tätt runt en, så känns smartast att låta någon som kan dessa motorer bygga en åt en.
vill ha en hyfsat högvarvig motor runt 200hk ja vi ser väl vars det landar.=)
på kul, denna minidumper byggde jag förra året.=)

Post's attachments

Thumnail 10000.jpg, 328.17 kb, 1280 x 960
Thumnail 10000.jpg 328.17 kb, 133 downloads since 2021-06-19 

16

berätta gärna mer om den..
200hk... funderat på subaru.. en donator bil impreza , ett nytt kronhjul och pinjongdrev från aus ca 20k(bygga om från frontmotor 4 krafs till bakhjulsdrift..och du har en 5-6 växlad låda och en nerkapad original härva ecu,  insprutad maskin..
och 200+ hk för bråkdelen .. om du nu inte gärna vill ha luftkyld vw maskin.. bara som tanke...
200 luftkyld som är slitstark...$$$$ även om du bygger själv..+ att grejerna skall ju fram..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-06-20 08:46:05)

michaelth skrev:

berätta gärna mer om den..
200hk... funderat på subaru.. en donator bil impreza , ett nytt kronhjul och pinjongdrev från aus ca 20k(bygga om från frontmotor 4 krafs till bakhjulsdrift..och du har en 5-6 växlad låda och en nerkapad original härva ecu,  insprutad maskin..
och 200+ hk för bråkdelen .. om du nu inte gärna vill ha luftkyld vw maskin.. bara som tanke...
200 luftkyld som är slitstark...$$$$ även om du bygger själv..+ att grejerna skall ju fram..

Då var det folkvagn 
Jag är så less på vatten För det skall vara billigt men är det en folkvagn  Nä det är en volksvagen med japan kopia av typ4 som har vatten
Kan vara en billig lösning men då har kärlen gåt ur fordonet som är LUFT
Tur att vi är så snälla i sverge för andra länder kommer man inte in på en Luftkyld träff
Om man skall öppna en sådan vatten buffel o så är det rakt inte billigare än en vw var på prodrive på 90talet o då var det svindyra delar Typ 6 gånger 
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

18 Senaste redigerad av doggydoggen (2021-06-20 21:53:16)

Jag vill ha en vw motor, kommer inte börja med kylare och annat, även om det kanske skulle bli billigare, ingen aning
därimot så har jag läst att subaru lådor går att konvertera.
jag hoppas på att Johannes på JPM har tid att bygga något åt mig, fått svar och han hade tydligen några alternativ, spännande och höra vad han säger, jag behöver ju inte motorn förrän nästa sommar så då kanske det går att hitta grejer etc.
detta år ska jag satsa på bromsar,fjädring,däck och få till väghållningen så bra som det går, försöker läsa mig till alla uppgraderingar som finns, ska bli riktigt kul..=)

19

Bilder får inte vara för stora för att kunna laddas upp, typ 70KB är max, för att dom ska synas.

Vad det gäller nigning så är det nog fjädringsproblem
Bak bromsar gör inte mycket nytta, jag vet då jag provkört med främre kretsen ur spel på en bil.

Och bilens tyngdpunkt flyttas framåt vid bromsning, därav att den fjädrar ner.
Men provkör själv och se om det är nått du kan leva med.

"ljushuvud"

20 Senaste redigerad av Mr 56 (2021-06-21 07:24:56)

Bilder får inte vara för stora för att kunna laddas upp, typ 700KB är max, för att dom ska synas.

Bak bromsar gör inte mycket nytta, jag vet då jag provkört med främre kretsen ur spel på en bil.

Vad det gäller mycket hästar så är det väl Turbo som gäller nu för tiden.
Ett stadigt välbyggd 100hk motor, med Turbo och datorsprut på så kan du nog bestämma om du vill ha två tre eller fyra hundra häst.
Men det är en killgissning  ICQ/ah

"ljushuvud"

21

Mr 56 skrev:

Bilder får inte vara för stora för att kunna laddas upp, typ 70KB är max, för att dom ska synas.

jag gissar att man tagit ut någon av fjädrarna i framvagnen, kommer att montera 2 nya kompletta paket, sen svetsa in en steglös justering som jag såg att det fanns, såg relativt lätt ut att ta lös hela framvagnen och greja med den på arbetsbänken?

22

doggydoggen skrev:
Mr 56 skrev:

jag gissar att man tagit ut någon av fjädrarna i framvagnen, kommer att montera 2 nya kompletta paket, sen svetsa in en steglös justering som jag såg att det fanns, såg relativt lätt ut att ta lös hela framvagnen och greja med den på arbetsbänken?

Så är det säkert, man kan inte ta bort hela fjäderbladet/bladen  utan behöver ha en 5cm i ändarna och helst i mitten så man kan spänna fast fjäderpaketet ordentligt.

Om det inte redan sitter sänkspindlar på så kan man  ta en funderare på det, då de bygger typ 3cm på bredden.
Men de gör att man får man bra lägre körhöjd utan att resten av fjädringen är nära ändlägena

Och då kan man öäven korta framvagnen när man sätt dit justeringarna i mitten, så man får bra spårvidd.
Jag kortade min 6 cm. så hjulen kom lite djupare in i VW skärmen, så man fortfarande kan svänga vid maxsänkning ;-)

"ljushuvud"

23

Kolla på Red9design!

24

snaken skrev:

Kolla på Red9design!

kollade denna Red design, rent spontant så såg den lite knepig ut, skumma vinklar på styrstagen?
finns en firma i brasilien som säljer både fram och bak, men kostar typ detsamma, men blir 50,000 innan det är hemma, om man köper både framvagn och bakvagn.

https://imohr.com.br/en/products/7/vw-b … mp;slide=4

Post's attachments

Framvagn (4).png, 637.15 kb, 790 x 592
Framvagn (4).png 637.15 kb, 138 downloads since 2021-06-23 

25

om du är sugen att bygga själv ...
Så finns det ju en svensk hemsida där man diskuterar bla seven byggen.. ifall du vill ha hjälp och inputt angående fram och bakbavagnsbygge/ schassie
https://locostsweden.se/