376

Jag har faktiskt fortsatt jobba på detta projekt, men bilderna blir kanske inte så tokintressanta då det främst handlar om att jag dragit på ett ytterligare lager färg.

När man som jag är tvungen att planera in sina mek då lokalen ligger 13 mil hemifrån, så kan det, just när det gäller torktider, vara en fördel. För det innebär att man kan göra en grej som behöver torka och sen är det ordentligt genomhärdat nästa gång tillfälle finns. Det kan också vara en nackdel om man vill göra så mycket som möjligt, säg samma helg, men jag har oftast flera parallella saker på gång, så jag kan växla mellan jobben om jag bara planerar rätt.

Jag hade en vision om att dra på det tredje lagret grundfärg redan förra helgen, men tidsplanen sprack något. På lördagen ägnade jag längre tid än jag trodde skulle gå åt att kitta fler skarvar i chassiet. Med ytterligare en tub att göra slut på, kunde jag nu vara rätt generös med att täta fler spalter och lägga på mer på vissa ställen. Jag tog aldrig någon bild på detta då det skulle knappt bli någon skillnad då det bara var några ytterligare strängar här och var. Men tillsammans med snöskottning tog det upp merparten av den dagen att klara av.

Planen var sen att dra på färgen nästa dag. Men den planen sprack, jag fick lite oväntat göra ett annat ärende på söndagen som tog några timmar i anspråk och när jag kom tillbaka och skulle sätta igång, så fanns det en sak som måste fixas först, gaspedalfästet. Jag hade ju skrotat det gamla när jag upptäckte att det bara var fragment kvar, så ett nytt hade beställts och hade nu hämtats upp. Problemet var bara att jag inte hade gjort någon notering om var det ska placeras. ICQ/an Jag överträffade tydligen mig själv när jag lappade igen golvet, för jag kunde inte se var jag hade lagat heller.

Så jag gick ut på nätet och försökte googla mig till det, hittade inga mått, men en bild på en engländare som gjorde detta på sin högerstyrda buss. Med hjälp av den bilden fick jag en ungefärlig uppfattning om var fästet ska sitta i förhållande till hålet för länkaget. Jag vet inte hur jag kom på det, men snart slog det mig att jag ju kunde ha golvmattan som mall!

Golvmattan läggs ut och skvallrar lite om var gaspedalen ska sitta:
https://i.postimg.cc/vZwhtQF7/20210207-175459.jpg

I kombination med mattan och gaspedalen som hjälpmedel för att lista ut en bra placering, kunde jag till slut rita på var jag skulle punkta fast fästet. Jag stämde även av detta mot bilder jag sett på nätet. En högst oexakt vetenskap, men så länge pedalen funkar i hålet så lär inte föraren märka av någon millimeter hit eller dit.

Provmontering av pedalen:
https://i.postimg.cc/x1kk8mFt/20210207-180808.jpg

Sen skulle jag börja måla. Men först skulle jag städa, både för saker som låg i vägen, men även för damm och skit. Jag körde lite med en mjuk slipsvamp på golvet inne i lastkistan för att ta bort det värsta av "knottret" om bildats där och allt som allt tog det en stund att preppa inför färg. När jag plockat fram alla färgpytsar och redskap och skulle gå in i huset för att svida om till heltäckande overall, så såg jag att klockan hade hunnit bli halv åtta och runt 12 timmar senare skulle jag infinna mig på jobbet igen. Sånt här tar längre tid än man tror, framförallt med tanke på rengöringen sen, så jag fattade det förnuftiga beslutet att fortsätta nästa gång och när det då är dags igen, så är allt färdigt för målning.

Det skulle bli en tripp ut igen i veckan som var, just för att få dra på färgen, så att den får torka ordentligt innan jag åker ut igen. Fördelen med förseningen är att nu har allt kitt definitivt hunnit torka. Jag mixtrade lite med inställningen på sprutan och det är ju svårt att veta vad som är rätt när man inte fått lära sig av någon annan, utan lär sig själv, men jag upptäckte att jag kunde öka luftflödet och få bra mycket bättre fart på sprutan. Inne i lastkistan var det dock en nackdel för det blev snart svårt att vistas där inne, trots full skyddsmundering. Fördelen var att det blev lättare att komma åt längst bak mot motorrummet.

Ser ju nästan likadant ut, men nu är kittet övermålat. Inga glipor vid golvet längre:
https://i.postimg.cc/QChDL2vR/20210212-090510.jpg

Förfarandet för underredet blev också detsamma med ett bättre tryck i sprutan; lättare att komma åt, men snart blir luften så dålig att jag fick ta små pauser utanför garaget med jämna mellanrum och samtidigt vädra ut. Även här är det ju ingen märkbar skillnad mellan bilderna innan och efter, kanske bara för mig som vet var jag kittat någonstans.

Kittet övermålat och pallbockarna är flyttade inför tredje lagret grundfärg blir det sista.
https://i.postimg.cc/1X51vLgM/20210212-090525.jpg

Framemot slutet passade jag på att med bottenslatten kvar i sprutan, öppna förardörren och dra på lite primer på de delar som redan var rostskyddade med rostätare tidigare. Även dessa ytor var rengjorda sedan tidigare, så det var bara att blåsa på.

Hyttgolvet; den uppmärksamme noterar att golvet är lite "masserat" för att hysa den uppflyttade styrsnckan:
https://i.postimg.cc/fWcqq2DQ/20210212-090708.jpg

Jag hade egentligen velat göra detta ännu lite mer ambitiöst, plocka bort det sista av de lösa detaljerna som egentligen är i vägen tex, men detta får duga med resonemanget att det från början bara var tänkt att jag skulle laga lite rost och åka igen samma sommar... 2016 ICQ/ah

Som bilderna visar, så ser hon ut i skrivande stund. Nästa gång lär jag börja med avmaskning och kolla vad jag ska göra på utsidan. Lite blå färg behöver jag köpa in. Ska väl ringa och lägga en beställning här i veckan.

Har även läst mig proppmätt på info om lastluckorna som finns. Verkar som både 66 och 67 är OYO, då luckan är av den nyare modellen båda åren, men det äldre låset (med kyrknyckel) hängde med till 66. 68orna har ett annat lås och de sena bayarna ytterligare ett. Jag misstänker att mitt fina gerson-golv, är gjort för den äldre typen av låsmekanism, om Gerson fått årsmodellerna om bakfoten, eller jag, återstår att se. Men faktum kvarstår att så länge luckan har ett rätt utseende är jag beredd att modda lite bara den är komplett med lås. Men något sådant verkar vara svårt att uppbringa, ens till bay. ICQ/bc

Så det var mycket arbete för lite bilder, då det mesta ser likadant ut. Men projektet fortskrider alltjämt. På återhörande! ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

377 Senaste redigerad av michaelth (2021-02-15 08:58:16)

Nice2See ICQ/bs blir bra detta!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

378

Vissa moment när man pysslar med sin hobbybil känns bara "tradiga" och nu hade jag kommit till ett sådant. Med karossen grundmålad undertill är det så dags att se till utsidan. Jag har velat ett tag med hur jag ska göra med det kosmetiska på den här vagnen. Idén har varit att låta alla lagningar vara synliga, så jag har verkligen gjort så gott jag kunnat för att få till snygga skarvar överallt. Men med det tveksamma resultatet på framförallt höger bakhörn, så kändes det som att lite spackel skulle jag nog ändå lägga på.

Så i det här avsnittet är det dags för spackling. ICQ/be  Jag ska börja med att säga att jag varken anser mig vara särskilt bra på det eller ens vet hur man ska göra, men att hela poängen med den här övningen är att det är en lärandeprocess. Det är viktigt att understryka, för på en "ratlooker" eller patinavagn så är ju kravet på att det ska vara blankt och fint inte alls samma som för en finbil. Det kan till och med vara tvärt om och jag har fått känslan att spackeln snarast är som en svordom i många hobbybilskretsar. Men jag anser att det är kul att testa på olika saker och öva på färdigheterna; kan jag på den här vagnen få till det som jag känner är de värsta ögonsåren och samtidigt lära mig lite tekniker inför ett mer krävande projekt, så gör det inget att resultatet nu inte blir hundraprocentigt då vagnen i övrigt inte är det. Lite såsom min filosofi har varit hela tiden, men en ful svets känns mer allmänt accepterad, än en illa utförd spackling... ICQ/ah

Så med detta i åtanke blandade jag till min första omgång smet. Spacklet jag har är gammalt och jag vet inte om det var därför eller om det var typen av spackel, men det var rätt tjockt och enligt mitt tycke rätt svårarbetat.

Låt spacklingen börja! Här höger bakhörn som jag var mest missnöjd över:
https://i.postimg.cc/4Nd57YN4/20210220-131724.jpg

Jag spacklade faktiskt "varvet runt", båda bakhörnen, tröskeln på förarsidan, samt sektionerna vid lastluckans båda sidor. Det fick härda över natten och sen kunde jag påbörja slipandet. Jag började med att köra min gamla excenterslip som inte använts på länge. Egentligen tycker jag inte det är ett så användbart verktyg, förutom möjligtvis just vid spackelslipning, så det var länge sen den gick senast. Efter ett tag börjar den strula och den slirande funktionen slutade att slira och gick i lås så att pappret bara snurrade om det fick snurra fritt, som en vinkelslip. Men efter ett tag gick den att använda ändå, så jag tog mig igenom första lagret med spackel.

Första lagret nerslipat, lite dålig bildkvalité, men det var den bästa jag hade från detta skedet:
https://i.postimg.cc/sXFRNFxq/20210220-141057.jpg

För att råda bukt på faktumet att spacklet var lite svårarbetat funderade jag på om man inte kunde spä det på något vis. För det är ju bara tjockheten som jag har problem med, i övrigt funkar det bra. Jag grävde fram några av mina gamla kemikunskaper från tiden då jag var en lärd man och tänker att om spackel består av styren, så är den molekylen väldigt lik xylen som förtunning består av, därför borde förtunning vara ett bra ämne att lösa spacklet i. Och det blev faktiskt bra, först var jag orolig att spacklet skulle bilda en klumpig gröt, men efter att jag rört om ett tag så hade jag en krämig massa istället och genom att variera mängden lösningsmedel kunde jag även variera konsistensen.

En sprayburkskapsyl blir ett bra kärl att blanda spackel och lösningsmedel i:
https://i.postimg.cc/66kMSdr7/20210220-142600.jpg

Många bilder från denna sejour i garaget blev rätt dåliga, jag har väl inte uppmärksammat att mitt arbetsljus kastar reflexer som gör bilderna delvis överexponerade, men det är kanske inte så intressant att se då mycket ser likadant ut om man inte går in på en detaljnivå och mitt hantverkande är ju inget proffsjobb direkt, så det är inget att för njutningens skull heller. ICQ/ap Jag fick efter det andra lagret inse att min excenterslipmaskin nu totalt kastat in handsken, nåväl, den var avskriven sen länge och jag plockade fram slipmusen istället och den fungerade minst lika bra, dessutom kommer jag bättre åt intill kanter och den är lättare att styra.

En till sträng med spackel, ser kanske mycket ut, men det är inte särskilt tjockt
https://i.postimg.cc/4xQZn4f5/20210220-185348.jpg

Mitt upp i detta har jag velat klart kring ytterligare en grej jag har känt mig osäker kring, nosen. Ändå sen jag försökte mig på att räta ut den med mina egenförvärvade bonnaknep, har jag lekt med tanken hur jag ska gå vidare med detta. En idé har varit att låta det vara och kanske i framtiden låta någon mer begåvad på plåtslageri hjälpa mig med detta, men nu med spackeln i högsta hugg låg alla tydliga bucklor illa till, så jag dristade mig till slut och gav mig på fronten också.

Bussbotox? Det är ju trendigt på människor med konstgjorda fejs nuförtiden, kanske skapar jag en ny busstrend?
https://i.postimg.cc/mDQKp8PS/20210220-185427.jpg

Ja sådär fortsatte hela helgen som gick. Spackla lite, hitta på något annat och låta spacklet härda. Ut i grottan och slipa, på med nytt spackel och upprepa. Det kändes kanske inte riktigt vettigt att jaga de där små groparna som var på slutet med tanke på karossens övriga skick, men nu handlade det mer om att jag ville göra ett så bra jobb som jag kunde, än något speciellt "stuk" på vagnen. Dessutom matchar nog dessa två "nivåer" varandra rätt bra ändå. Mitt bästa är nog ändå bara mediokert som bäst. Jag önskade att jag hade ett finspackel att avsluta med, för vissa ojämnheter som blev på den slipade ytan låg nog hos själva spacklet. Det jag däremot hade var sprutspackel, men efter att ha experimenterat med det så inser jag att det är för ännu finare ojämnheter, jag drog dock på ett nytt lager innan jag åkte därifrån igår kväll, för att den kontrasterande färgen gjorde att man såg slipresultatet bättre.

Här var det egentligen inte så mycket att spackla, men lite ojämnheter i skärmen från svetspunkterna och i b-stolpen:
https://i.postimg.cc/mhfQhyLt/20210221-192411.jpg

Allteftersom jag började känna mig mer nöjd, så kunde jag ibland hitta andra små "blemmor" som jag ville ta när jag ändå höll på. B-stolpen på förarsidan och båda framskärmarna var såna ställen. Det behövdes ju inte mycket och det var inte heller mycket att slipa, men jag fick bort några ögonsår som känns extra enerverande för att jag vet att det är jag som orsakat dem.

Hörnen blev bättre än innan iaf:
https://i.postimg.cc/L8C64661/20210221-203918.jpg

Jag ställer mig frågan hur många timmar inpassnings- och spackeljobb det är värt merkostnaden att byta hela hörnet?
https://i.postimg.cc/sDHtvB7s/20210221-203929.jpg

Nu var ju det här med spackling inget jag tänkt ägna mig åt på detta projekt och för ett råttigt stuk kan lite blottade svetsar vara rätt kaxigt, men jag ville lära mig och har än så länge tiden på min sida. Hade man haft mer bråttom och/eller högre krav är det nog bäst att byta hela paneler och inte låta sömmar gå tvärs över dem. Vill man ha patina kvar, då har man en större utmaning i vad som ska behållas och vad som ska bytas ut.

Tröskeln blev okej den också:
https://i.postimg.cc/xTGRc87q/20210221-203945.jpg

Nu skriver jag detta som att det slutgiltiga målet med finishen var nått, men jag tänker ge mig på med slipmaskinen och ett finare papper igen. Tills dess ska jag också ha skaffat mig lite finspackel för att se om jag kan få bort det sista av det jag stör mig på. Som sagt, ingen showcarfinish, men jag vill lära mig hur de olika spacklen är att jobba med och beter sig, så jag förhoppningsvis kan dra nytta av dessa kunskaper i framtiden. Kom ihåg, bilder ljuger en del, ser inte lika bra ut i verkligheten, men matchar vagnens stuk som sagt.

I fronten kom jag inte lika långt som på de övriga delarna, här har jag avsiktligt låtit bli med sprutspacklet, dels för att jag har någon ytterligare ojämnhet att räta ut, men dels för att jag tänkte bolla det här med mina vapendragare. Det finns nämligen en utåtgående buckla (eller veck) kvar som jag tänkte försöka knacka ner om jag kan ha någon som håller i ett mothåll inne i kupén.

Krigsärr är kanske ballt, men inte så fint och det här är en förnäm dam som inte vill erkänna sin ålder:
https://i.postimg.cc/9FzmfwzY/20210221-203956.jpg

Det var allt för denna gång. Nästa helg är planen att köra en helhelg med min gode livscoach och vapendragare MrP. Då kommer främst återmontering av axlar, chassidetaljer och översyn av motor, stå på agendan. Det finns mycket att göra och jag har bunkrat upp med material, så vi ska förhoppningsvis inte gå torsk på att det saknas något. Ser fram emot en bildrik och fläskig rapport. Ser även fram emot att få måla allt i blått, men det får bli lite bakvänd ordning (som med så mycket annat i detta projekt) men det får lov att gå. Det svåra då är "blendingen", tips på detta tas emot med stor tacksamhet!

På återhörande! ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

379

du du du blanda inte ut spackelt det gör att det sjunker ännu mer efter härdning.vill du ha tips så kan du skriva privat till mej mvh peter

oval1954..splitbuss1958..splitbuss1962.splitbuss1962..bubbla1969..baja1972..polo2012..touran2015..

380

Härligt att se hur du kämpar på. Det är ju din buss och det är du som bestämmer stuket på den. Om du vill ha lite råttigare look så är det väll bra att du inte får en superfinisch. Det som är bra är att du kan lägga lager på lager och enligt mig så blir det bara bättre när man ser nyanser och skickt. Det blir ju patina, spår av tid.  ICQ/ay

381

snuggels: Du menar att det sjunker efter härdning? Vad är logiken bakom det, är det så att lösningsmedlet dunstar och lämnar håligheter som sen gör att spacklet kollapsar? Jag tänkte att spackel är hårt och när det väl härdat så rör det sig inte. Nåväl gjort är gjort och har du några tips för framtida "fuskjobb" så är det väl trevligt om även andra kan ta del av det? Vi måste hålla forumet levande! ICQ/ay

Schleu: Helt rätt inställning. Det som är bra med en patinavagn är att det inte behöver vara perfekt och det är inte lika jobbigt med "första repan" heller. ICQ/bf

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

382

kee skrev:

snuggels: Du menar att det sjunker efter härdning? Vad är logiken bakom det, är det så att lösningsmedlet dunstar och lämnar håligheter som sen gör att spacklet kollapsar? Jag tänkte att spackel är hårt och när det väl härdat så rör det sig inte. Nåväl gjort är gjort och har du några tips för framtida "fuskjobb" så är det väl trevligt om även andra kan ta del av det? Vi måste hålla forumet levande! ICQ/ay

Schleu: Helt rätt inställning. Det som är bra med en patinavagn är att det inte behöver vara perfekt och det är inte lika jobbigt med "första repan" heller. ICQ/bf

absolut ja det sjunker och ser ännu värre ut efter det härdat inga ihåligheter men det sjunker och blir inte snyggt brukar ta ett år efteråt Om man inte bränner den i en box i 40 min och börjar om igen att klossa ner.hållt på i 24år år me detta privat och har min bästa vän som jobbar med det i många år ICQ/ab

oval1954..splitbuss1958..splitbuss1962.splitbuss1962..bubbla1969..baja1972..polo2012..touran2015..

383

Jaha, där ser man, det var ju synd att du inte var med mig i helgen då.  ICQ/ap

Man jag blir även lite fundersam om "din" nivå ligger väldigt mycket högre än min? Hur mycket värre än utgångsläget kan det bli? ICQ/ai

https://i.postimg.cc/MKJzY9GH/20190201-215519.jpg

Visst spilld tid skulle man kunna resonera, men jag kan ju vända på det och se det som en lektion i livets hårda skola. ICQ/be

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

384

ursäkta trådkapningen.men en bil på en av mina lik ja fixat till

Post's attachments

312206-3784411.jpg, 99.58 kb, 960 x 720
312206-3784411.jpg 99.58 kb, 161 downloads since 2021-02-23 

oval1954..splitbuss1958..splitbuss1962.splitbuss1962..bubbla1969..baja1972..polo2012..touran2015..

385

kee skrev:

Jaha, där ser man, det var ju synd att du inte var med mig i helgen då.  ICQ/ap

Man jag blir även lite fundersam om "din" nivå ligger väldigt mycket högre än min? Hur mycket värre än utgångsläget kan det bli? ICQ/ai

https://i.postimg.cc/MKJzY9GH/20190201-215519.jpg

Visst spilld tid skulle man kunna resonera, men jag kan ju vända på det och se det som en lektion i livets hårda skola. ICQ/be

det blir vackert älskar splitar ICQ/ab

oval1954..splitbuss1958..splitbuss1962.splitbuss1962..bubbla1969..baja1972..polo2012..touran2015..

386

Din nivå ligger definitivt högre än min! ICQ/ay  ICQ/ai  ICQ/af

Jag tar till mig av lärdomen, hoppas på att resultatet inte blir så dåligt att jag behöver ligga sömlös om nätterna.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

387

kee skrev:

Din nivå ligger definitivt högre än min! ICQ/ay  ICQ/ai  ICQ/af

Jag tar till mig av lärdomen, hoppas på att resultatet inte blir så dåligt att jag behöver ligga sömlös om nätterna.

nej nejdå ville bara ge lite tips för att få det bra ICQ/ab huvudsaken är att du får ut den på vägarna igen.lack kan man ju göra närsom helt längre fram.än att den står i flera år i garaget innan den kommer ut.lycka till och fråga om det är nått ja kan hjälpa dej med ICQ/ab mvh peter

oval1954..splitbuss1958..splitbuss1962.splitbuss1962..bubbla1969..baja1972..polo2012..touran2015..

388

Då ska vi se om jag minns allt som hänt sen jag uppdaterade denna berättelse sen sist. Jag kommer nog dela upp det här, för det känns som det hänt mycket, men jag kanske inte minns allt så väl i detalj. ICQ/ah  Bäst att försöka redovisa medan ens något finns kvar i minnet. ICQ/bv

Hur som helst var tiden kommen för ett "Kaos hos Kee", eller KHK som det ofta förkortas som. Vi brukar ju ha ett "kaos" i trakterna i slutet av november eller i början av december och även såhär i trakterna kring slutet av februari, båda gångerna i någon slags födelsedagsanda för MrP och undertecknad respektive datum. Såhär på senvintern har temat varit mer mekfokuserat och mindre på umgänge och äventyrliga strapatser. Det har främst varit jag och MrP som kört, men vi frågar alltid vår gode sitarspelande vän om han vill följa med och den här gången kunde han hänga på och tog dessutom med sig grabben. Son och far hade som agenda att meka K50 medan jag och MrP hade återmonteringen av fram- och bakvagn som huvudsyfte med helgen.

Eftersom MrP är så driven och vill passa på att meka de timmar han är på stugan, gick vi ner i grottan efter lite samkväm vid brasan och några varma mackor med öl som traditionen på fredagskvällen bjuder. Vi började med att röja på det överbelamrade flaket för att komma åt godsakerna och vi börjar med framvagnen. Är man två är det ett enkelt och snabbt jobb att hissa den på plats och dra åt de åtta skruven.

Framvagn åter på plats:
https://i.postimg.cc/pLvzNwqc/20210227-013608.jpg

Framvagnen vill jag egentligen "göra vid". Den har varit isär inte mindre än två gånger, dels när den "byggdes", men även när jag fastnade på en kant med "mittklumpen" bara ett hundratal meter från MrPs boning och knäckte framvagnen mitt itu. "Det kostar att ligga och köra lågt"... ICQ/ah  Båda gångerna har jag byggt med originalgavlarna och då kan man max korta "en tum" (på ett ungefär) på vardera sida. Nu har jag ett par laserskurna gavlar på hyllan och är sugen på att plocka ner den och bygga om den en tredje gång ännu lite kortare, för bättre frigång för framhjulen utan att behöva tubba. "Det får bli när vi ska skivbromskonvertera" säger MrP då. ICQ/bn  Tills dess får jag stå ut med den är lite bedagad, men mekaniskt ska den vara okej...

Vi hann även med att montera "svärden" baktill, men på vänstersidan var det problematiskt. Det var på den sidan jag inte hade fått isär fjäderstav och bärarm, så det var tvunget att lyftas in som ett paket och det var därför väldigt svårt att hitta splinesen på den sidan. MrC konstaterade att splinesen på fjäderstaven såg lite skadade ut, så med hjälp av en trekantsfil, försökte han fräscha till splinesen. Tillsammans lyckades till slut de två mirtmännen få även vänstersidan på plats. Detta kändes som en bra delseger och en anledning att lägga ner för kvällen och dricka lite skumpa i garaget och det var så trevligt så det blev nog mer än bara lite skumpa till slut. ICQ/af

Månskensromans, hoppas det blir rakt nu, jag har trots allt märkt ut hur de satt innan:
https://i.postimg.cc/G25rGTM8/20210227-014117.jpg

Faktum är att dessa helger är så "intensiva" i den bemärkelse att man mekar och/eller umgås konstant och det blir lätt att man glömmer bort att ta bilder, så dessa bilder tog jag precis innan jag gick och la mig för natten. Även MrP som bidragit med lite bildmaterial till den här tråden i historien glömde helt bort att dokumentera.

Lördag och faktiskt ganska angenämt vårväder. Bara veckan dessförinnan var det tio minus och tjockt med snö. Jag vill göra saker i rätt ordning och det innebär att montering av växellåda får vänta då jag vill dra bromsrör medan det är lättåtkomligt. MrP har på sin agenda att riva ner motorn (igen!) för att reda ut varifrån oljeläckaget vi upptäckt kommer ifrån. Jag är av uppfattningen att gamla folkor alltid märker revir, men jag köper å andra sidan MrPs argument att det är lika bra att se över allt nu när motorn är lös. Ett stötstångsrör verkar läcka och det finns även en misstanke om att det kan läcka från svänghjulet. Så motorn plockas ner för att se över dessa ställen. Stötstångsrören har nya packningar så dessa behöver inte bytas ut, däremot byter vi ut själva stötstångsröret och "spänner ut" det till korrekt längd. Packboxen bakom svänghjulet ser faktiskt lite tveksam ut och jag har köpt en ny av renommerad kvalitet för att vara på den säkra sidan, så den byts ut. Dessutom är vi misstänksamma om att själva "skruvförbandet" som håller de två blockhalvorna ihop, inte är ordentligt åtdraget. MrP konstaterar snart att många muttrar sitter väldigt löst. Jag är lite osäker på om det verkligen är samma moment för en nylockmutter som för de som momentet är angivet för, men vi drar dem enligt spec och känner oss väldigt nöjda med att detta upptäckts.

Medan MrP pysslar med detta, som det inte finns några bilder på (motorn ser exakt likadan ut nu som innan) så ägnar jag mig åt bromsrörsbockning. Det här är ett moment som jag tycker är ganska svårt. Tidigare har jag inte brytt mig om hur det sett ut, kapat till någotsånär rätt längd och sen bockat det för hand på plats. Men som med allt här i livet, vill jag försöka bli något bättre varje gång jag gör något jag känner att jag kan utvecklas i. Och även om jag fick göra om det litegrann allteftersom formen växte fram, så blev jag till slut mycket nöjd med resultatet.

Några nya och raka(re) bromsrör på plats, även växelförarstången som synes.
https://i.postimg.cc/wjCBBQgG/20210227-131050.jpg

Det har snarast gått och blivit ett stående skämt om att göra saker som ändå inte kommer synas sen på ett snyggt sätt. Det började för över ett år sedan när jag hjälpte mirtmännen med lite svetsjobb på deras buss "Pärlan" och jag bekymrade mig över att det inte blev så snyggt. MrC kontrade då med "tjejerna bryr sig inte om hur bussen ser ut undertill, det är viktigare vilka kuddar eller gardiner du har" eller något i den stilen. Sen dess har vi tillsammans alltid skämtat om hur kåta tjejerna blir av snygga svetsar eller raka bromsrör. så även den här gången och ett och annat klagomål hördes över hur lång tid det tog. Men hey, jag är nybörjare! ICQ/bn

En annan sak jag ville fräscha upp nu när den stora återmonteringen skulle vidta var tanken. Med allt nymålat och fräscht känns det inte bra att sätta in en rostig och dammig gammal tank. Jag hade inte tänkt göra någon topprenovering, utan mer en grov renborstning och lite ny färg. Ganska snart fick jag inse att ännu en gång är mitt projekt rostigare än jag vill tro.

Hål i tanken som en symbol för min håglöshet. Ja det är ett taffligt försök till ordlek. ICQ/av
https://i.postimg.cc/j5F96tmX/20210227-153444.jpg

Så det var bara att inse att en ny tank behöver köpas, inte så kul, men hellre upptäcka det nu än med en orimlig bränsleförbrukning med soppatorsk eller i värsta fall brand. ICQ/ai

Näst på tur stod att montera växellådan, men här hade vi ett exempel där det var lite för smutsigt för att det skulle kännas relevant att återmontera i befintligt skick. Mot bättre vetande släpades den ut på uppfarten och las upp på mina arbetsbockar "modell kraftig" för en liten avspolning. Jag vet att jag tidigare fick bassning för att man inte spolar en växellåda med vatten utan att sen plocka isär den efteråt, men det här var främst en ytlig avsköljning och ingen hård vattenstråle riktades mot några ömma punkter. I samma veva spolades mellanväggens två täckluckor rena.

Inga känsliga packningar skadades i detta experiment: ICQ/be
https://i.postimg.cc/MK5WRjtb/20210227-155723.jpg

Täckluckorna befriades från sina gummilister, borstades rena från ytrost och behandlades med rostätare. Skicket på dem kunde varit bättre, för även dessa är rostigare än jag lurat mig själv till att tro, men jag bestämde mig ganska snart för att detta är inget jag behöver åtgärda just nu.

Här har rostätaren penslats på utomhus och fått torka innan de burits in över natten:
https://i.postimg.cc/j5xcDmjh/20210227-225209.jpg

Med växellådan i "pole position" på en domkraft på golvet kunde vi börja förbereda. SA-kitet, den uppsättning distanser man monterar på svärden för att kunna montera den smalare bubblaaxeln, monteras av min medstjälpare medan jag ägnar mig åt lite fler raka bromsrör för tjejernas skull. Här återanvänds de gamla rören, men de snyggas till så att det ser mer ut som hydraulledningar och mindre som gammal spagetti. Ett visst behov av att bättringsmåla drivaxelrören upptäcks också, vi låter dock själva lådan vara då den inte rostar så lätt. MrP visar sig vara en fena med penseln och gör ett noggrannare jobb än mig, som helst hade plockat isär allt, borstat rent och målat om från grunden. Men det innebär att jag får mer tid att ägna mig åt mina bromsrör, Ibland är det bra med dynamik i ett förhållande. ICQ/ag

Rengjord, penselrenoverad och rakrörad redo för montering när färgen torkat, under tiden tittade vi på: ICQ/be
https://i.postimg.cc/k5v3r0ZN/20210227-225226.jpg

Det här blev en rätt naturlig brytpunkt för att ta kväll. Färgen behöver torka ordentligt och klockan var trots allt dags för middag. Vi hade en mycket trevlig lördagskväll tillsammans med långkok som MrC donat med halva dagen och på agendan hade vi lovat lillgrabben att han skulle få jamma lite med oss och få uppleva hur en wah-wah låter och fungerar. ICQ/ar

Inte så vw-relaterat, men MrP får bjuda på den bild han tog: ICQ/af
https://i.postimg.cc/brpvfXq1/IMG-20210305-WA0000.jpg

På söndagen fanns det två viktiga saker att klara av innan vi kunde säga att vi var klara, montering av växellåda och montering av motor. Även denna dag bjöd på vackert väder och eftersom lördagen hade börjat helt fantastiskt, för att sen övergå i kall gråmulen vinter som ju är att förvänta sig vid den sextionde breddgraden i slutet på februari, så tog vi beslutet att vi skulle passa på att ta en promenad medan vädret bjöd till.

Tillbaks i grottan igen skulle vi montera växellådan och det är då jag upptäcker att min medstjälpare monterat SA-kitet "bakåfram", eller "utochin" eller hur man nu ser på det. ICQ/bn  Han ville så gärna ha en breddad bakvagn, men vi fick lov att göra rätt och göra om. Märkligt nog linjerade inte alla hål riktigt och jag fick ta fram den roterande filen för att övertyga en av skruvarna att den visst skulle igenom. På två pers var det sen inte särskilt svårt att montera lådan. Och det är tacknämligt att ha en "hylla" att hysta upp lådan på, där den ligger i sin vagga, men när vi sen skulle montera motorn fick vi ta fram stora domkraften igen för att kunna lyfta tillräckligt högt. Det är en delikat balansakt att baxa in motorn förbi mellanplåtens fästen med dubbelförgasarna på plats, men detta är andra gången vi gör det, så en viss vana hade ändå jobbats upp. Hemligheten ligger att "saxa förbi" motorn vid fästena.

Home sweet home, nu är allt det stora och tunga på plats, resten kan jag göra själv:
https://i.postimg.cc/5NYb6Njn/20210228-161955.jpg

Det fanns dock en sak till jag ville bolla med grabbarna och det var frontbucklan, som jag ville ha lite hjälp med. Min tanke var att en person håller ett mothåll inifrån, så kunde jag knacka in det fula veck som bildats bredvid själva v:et. Denna taktik fungerade dock mindre bra, det var svårt att komma åt med mothållet på insidan. Men när MrC får se oss pröva oss fram har han en idé och vill testa. Han menar på att man inte behöver ett mothåll, medan mitt argument är att man kan få en stor buckla inåt om man bara tar i hårt nog. MrC är står på sig och vill ändå testa och menar dessutom på att en inåtgående buckla går att spackla bort. Jag låter han försöka iaf och gläds åt att han är engagerad i problemet.

Far och son engagerade i min buckliga front:
https://i.postimg.cc/vZxrq9Tf/20210228-161642.jpg

Jag gladdes åt att det faktiskt blev mycket bättre efter MrC's handpåläggning, det resterande skulle jag ge mig i kast med att försöka spackla bort, jag tror att det kan bli helt okej med tanke på helhetsintrycket vagnen ska ge. Men det får bli vid ett senare tillfälle, för nu var det hög tid att avrunda för helgen och styra kosan mot den stora staden igen. På det hela en mycket trevlig helg med mycket god mat och umgänge. ICQ/az

Det finns mycket mer att skriva, men jag delar upp det som sagt, för nu är det tid för bingen. ICQ/au

Tackar på förhand för visat intresse och på återhörande! ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

389

Tack för en trevlig uppdatering  ICQ/ay

"ljushuvud"

390 Senaste redigerad av Lowflyer (2021-03-16 13:36:43)

Cool gitarr. Ihålig Tele med P90? Berätta gärna mer om den.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

391 Senaste redigerad av kee (2021-03-16 22:00:34)

Tackar för responsen, det värmer!

Gitarren är ett bygge som min far (och jag) gjort. Jag har två av hans egenhändigt byggda gitarrer och i detta projekt så fick jag beställa "looken" på gitarren. Han har gjort kroppen och jag har lött elektroniken. Det är en "Telecaster Thinline-kopia" med en rosewood-hals från en stratocaster. Kroppen är i Al, medan toppen är i flamlönn (framgår inte så bra på bilden) och lacken har en svag "burst". Från början hade den två humbuckers (jag minns inte exakt, men det kan ha varit Dimarzio), men jag var aldrig nöjd med ljudet hos dessa. Så när jag snubblade över en annons för en herrans massa år sen så kändes det som att det kunde vara rätt spår. Det är två "Phat cats" tillverkade av Seymour Duncan och är P90-kopior med en humbuckers form. De har ett härligt mjukt midrange-sound som passar bra i den här kroppen, de tar lite udden av diskanten hos lönntoppen. Jag gillar SDs mickar och har, utan att det ens varit ett självändamål, detta fabrikat i samtliga gitarrer som av en ren slump. Bra kvalité och snyggt ljud till ett vettigt pris. ICQ/ar

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

392

Just det, Thinline var namnet jag letade efter. Flammig lönn är grejer det! Snygg gitarr hur som helst.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

393

Tack för berömmet. Min far har väl byggt uppemot trettiotalet gitarrer snart och de första spelade helt okej, men var inte så snygga (i min mening) och han har blivit bättre på det med åren. Halsar köper han dock färdiga, alldeles för stor precision i avstånden mellan banden anser han. Jag har en till Thinline han byggt, men den är helt i mahogny, med SD single coils och telehals. ICQ/ar

Uppdatering för projektet på G... ICQ/bv

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

394

Så helgen efter det senaste KHK, skulle jag egentligen jobba, men jag har en del semester som jag måste ta ut, så då passade jag på att ta ut en ledig långhelg istället. När jag nu tittar på bilderna blir jag lite konfunderad över hur jag ska redovisa detta på bästa sätt, men jag ska göra ett försök.

När jag nu är ensam i garaget igen kan jag fortsätta med spacklingen. Mirtmännen tyckte att det såg bra ut och tyckte inte att jag behövde göra något mer. Men i fronten hade jag nu lite mer spackling att göra efter MrC's massage helgen innan och jag hade dessutom nu skaffat finspackel för att få bort de värsta groparna från den tidigare spacklingen. Observera ännu en gång att detta är mest en övning för mitt eget höga nöjes skull. Jag blickar tillbaks på en tid då jag tyckte nakna fullagningar var ballt på en råtta och det tycker jag fortfarande, fast inte när det är jag som gjort dem. ICQ/ah

Finspackling pågår, för varje moment får jag bara ännu mer respekt för de som är duktiga på sånt här:
https://i.postimg.cc/MKP0VRTj/20210304-154428.jpg

Många av bilderna jag tagit är väldigt snarlika och svåra att se skillnad mellan, så det kommer ett axplock som ska försöka redovisa framfarten.

Panelen bakom luckan kräver mycket mindre spackel än hörnen som fortfarande inte är helt hundra:
https://i.postimg.cc/Dw3Gqgh0/20210304-154451.jpg

Det som skulle göra störst skillnad dock var att lägga igen bucklan i fronten. Det kan verka som detta är en hiskeligt stor spackelkaka och det är den på sätt och vis också. Det bruna är "standardspackel" medan jag på nosen kommit till finspackestadiet och det spacklet är vitt. Väldigt praktiskt med olika färg på de respektive spackelsorterna.

Nosen spacklas, det mesta slipas ju tillbaka, men den är rätt "rulig":
https://i.postimg.cc/qv7GtwxK/20210305-132849.jpg

Med torktider får man vara kreativ, den här dagen var det rätt vackert väder och även om temperaturen inte tillåter riktigt att man håller öppet hela dagen för att vädra ut ångorna och slipdammet, så körde jag växelvis med öppen dörr under arbetet, men framförallt var det möjligt att utnyttja läget till att måla lite utomhus.

Mellanväggens luckor, rostigare än de ser ut på bild, men med lite färg är det roligare att återmontera sen:
https://i.postimg.cc/c4fJRGXy/20210304-154514.jpg

Och en stor del av helgen var slipa spackla, slipa spackla. Rätt tröttsamt, men jag försökte hela tiden se det som en nyttig lektion. På vissa ställen var jag inte nöjd med hur det såg ut när jag sen sprutade på sprutspackel, för då trädde ojämnheterna fram ännu mer, och då gick jag på med nytt spackel.

Ännu en omgång, det gick åt lite spackel och slippapper, lite som med svetstråden, det mesta hamnar i lokalen som damm:
https://i.postimg.cc/3Rs3nq0V/20210305-132908.jpg

För att få ha något annat att göra mellan torktiderna började jag titta på lite småsaker. Bland annat börjar det bli hög tid att titta på hur långa slangar till filtret jag behöver. För detta passade det perfekt att ta några stumpar med trädgårdsslang som jag råkat köra över med snöslungan. Eftersom jag vill ha pressade kopplingar så behöver jag veta längden på de båda slangarna.

Såhär tänker jag mig att ledningarna till filtret kommer gå, trädgårdsslangen är bara för att mäta längden:
https://i.postimg.cc/9XLpwjTL/20210305-133947.jpg

En annan övning som jag redan hade börjat på förra helgen, men fick lov att avbryta, var bränsleledningen. Nu hade jag skaffat nytt rör i rätt dimension och det var, precis som med bromsrören, en hel del pyssel att få till rätt längd och böjarna på rätt ställen.

En hel del pyssel med att få allt rätt, sen ännu mer pyssel med att få det på plats med lådan i vägen: ICQ/bu
https://i.postimg.cc/Jh9h209p/20210305-143909.jpg

Jag blev inte helt nöjd med denna övning, men till slut satt det på plats. Jag använder ett befintligt hål i hattprofilen precis bakom tanken och leder sen röret över noskonen på växellådan över till vänstersidan för att sen fortsätta till motorn. Något jag missade att tänka på då, som tillsammans med det inte helt lyckade resultatet gör att jag funderar på att göra om det, var placeringen av ett bränslefilter. Jag leker lite med möjligheten att sätta det framme vid tanken, men såsom jag tänkt dra det finns det ingen plats där. Exakt hur mina tankar går i ämnet kommer jag redovisa längre fram.

Första biten blev helt okej, det är ovan växellådan jag funderar på att göra om:
https://i.postimg.cc/Kj9jQfFM/20210305-152657.jpg

När väl röret satt där ägnade jag inte mer energi åt det just då, ibland är det bra att lämna något halvfärdigt och låta tankarna få mogna lite. Jag hade dock mycket jobb med spacklingen kvar även om det började kännas färdigt.

Högersidan börjar kännas "snart klar":
https://i.postimg.cc/rmfqLpb6/20210305-171239.jpg

Fronten har lite jobb kvar:
https://i.postimg.cc/1RNydyHd/20210305-171249.jpg

Jag fortsatte dock med finspacklandet på några väl valda ställen där jag ännu inte var helt nöjd. Men en tröst i sammahanget var att ytorna som behövde jobb blev färre och mindre. När jag kommit så långt att jag bestämt mig för att dra på sprutspackel, rostskyddsbehandlar jag de plåtrena ytorna kring spacklet.

Höger sida längre gången än vänster, här rostskyddas de plåtrena ytorna:
https://i.postimg.cc/qBb4gz7g/20210305-174255.jpg

Efter ytterligare några omgångar runtom vagnen kan jag dra på sprutspacklet och det är då man börjar se något av ett resultat:
https://i.postimg.cc/cHKCLwN7/20210305-211211.jpg

Det kommer aldrig bli helt perfekt, men det hade jag inte trott heller, bara så bra som jag någonsin kommer kunna få till det:
https://i.postimg.cc/9fgz21sF/20210305-211236.jpg

Nåväl, nu har jag kommit in i någon slags trans där det enda jag vet är att slipa och spackla, kanske är det ångorna som gör att man blir knäpp, kanske är det enformiga arbetet? Jag får hur som helst för mig att fortsätta slipa och det är då jag tabbar mig...

Som med årstiderna kommer hålen tillbaka igen efter ett år eller så. Klantigt!
https://i.postimg.cc/s2z51VjH/20210306-125012.jpg

Jag klandrar mig själv för detta taffliga misstag, men egentligen kanske det finns fler sidor av myntet? Jag vet att svetsen här inte var så bra gjord och att plåten hade slagit sig under alla övningar med att försöka få till hörnet tidigare, så det kanske var en tidsfråga innan jag skulle slipa igenom? Jag är annars väldigt försiktig med att slipa bar plåt då jag inte vill avverka för mycket material, bättre då att bygga på runtom med spackel för att få en mjuk övergång.

Märker ut hålen med penna för att lägga igen dem, men det är fruktlöst, det blir bara värre:
https://i.postimg.cc/rscg5SNW/20210306-142451.jpg

Jag försöker förstås först att sy ihop detta med svets, men det är svårt för plåten är så tunn att jag hela tiden slipar upp fler hål. Jag får blottlägga en allt större del av plåten och försöker med alla knep jag kan för att komma till rätta med problemet. Snart har det dock snarast vuxit i omfattning och jag kommer inte framåt, bara bakåt. Grundförutsättningarna för att reparera plåten här är för dåliga, jag måste dit med nytt material.

Nu är känslan av misslyckande alldeles överväldigande och jag kan inte gå ifrån en sån här situation utan att först ha bemästrat den, "jag måste fixa det här". Så det blir till att ta till en ny taktik.

Jag kommer till insikt att det förmodligen går snabbare att lägga in en ny remsa plåt:
https://i.postimg.cc/kX2wKXxT/20210306-163054.jpg

Det blir snart ganska uppenbart att även plåten vid hörnet är lövtunn efter allt "behandlande", så jag skär upp en längre remsa och tänker att jag gör detta ordentligt nu. Under hela processen att punkta dit plåten är jag sjukt noggrann med att få plåtarna att linjera med varandra. Nu vet jag vad dåligt inpassade bitar leder till i spackeljobb.

Det som ser ut som stora spaltavstånd är svarta tuschstreck hade en för tjock penna:
https://i.postimg.cc/Bvnggxkf/20210306-201806.jpg

Hörnet blir ju lite svårare att lägga igen, en form som är böjd i tre dimensioner är knepig att återskapa på ett platt plåtark. Så efter att jag helsytt den första biten, klipper jag av den nya plåten i början på hörnet, så jag får tillverka den biten separat.

Steg 1 färdigt, plattare och bättre än innan. Skönt! Någon lön för mödan iaf:
https://i.postimg.cc/dV68fhcR/20210306-205250.jpg

För att tillverka hörnbiten, tar jag en bit mjukt papper och håller upp mot hålet och ritar av. Jag anammar knepet "smutsiga fingrar gnider mot en kant för att skapa streck i pappret" också.

Pappersförlaga mot plåtoriginal. Att de är olika stora beror på att jag rätade ut hålet lite efter det första snittet:
https://i.postimg.cc/PrpXc9GS/20210306-210239.jpg

Sedan jobbar jag mig sakta och metodiskt med att få plåten på plats. Jag "förbockar" den litegrann, men formar den mer exakt under svetsarbetet en metod jag inte testat så mycket förut, men som jag nu ville testa för att se om det fanns några fördelar med. Man är böjd att tro att det går något snabbare då man inte behöver lika mycket förberedande jobb, men det är svårt att säga om det finns någon tidsförtjänst då inpassningen tar längre tid istället.

Sakta men säkert återförsluts vagnen:
https://i.postimg.cc/yxKGPJHq/20210306-215105.jpg

Resultatet blev trots allt bättre än innan, åtminstone måste jag intala mig det, då denna övning sinkade mig med en hel dag i garaget. Men bäst av allt hade nog varit att köpa ett komplett hörn, det hade sparat många timmar. Men sen är det frågan var man ska räkna, kvadrat originalplåt, pengar, tid eller lärdom/hantverk? ICQ/bn

Blev väl okej, iaf inte värre än innan: ICQ/be
https://i.postimg.cc/ZRb7BGFZ/20210306-224241.jpg

Sen vidtog det eviga slipandet och spacklandet, efter ett tag började jag se lite lovande resultat.

Fronten börjar ta form:
https://i.postimg.cc/rwgQ6n2P/20210307-143717.jpg

Tröskeln börjar se vettig ut:
https://i.postimg.cc/85G5hHjT/20210307-175136.jpg

Och bakhörnet börjar likna något:
https://i.postimg.cc/PqQhkk5k/20210307-183753.jpg

Och även bakhörnet som jag så klantigt lyckades slipa hål på ser till slut vettigt ut, det som stör mig mest nu, är att de två hörnen inte är så lika varandra längre även om just den här bilden kanske inte gör jobbet rättvisa helt och hållet.

Höger bakhörn, under omständigheterna "räddat":
https://i.postimg.cc/nhKNXGb4/20210307-184258.jpg

Det blir ett bra tillfälle att bryta där, det nyligen pålagda sprutspacklet tar ganska lång tid på sig att härda och är det inte ordentligt genomhärdat så sätter pappret igen direkt. Tanken är att ta det här sista för hand, mest för att få ner övergången mellan originalfärg och nypålagt, men även för att få bort ev "sliprosor" som blivit från maskinslipningen även om jag körde typ 180-240-papper på slutet.

En mindre glädjande överraskning  stöter jag dock på under en av alla promenader runt vagnen, vilket snarast bara visar att än är Lucy fortfarande en gammal sleten bruksvagn från 60-talet. När jag slipar spackel ska jag även förbereda andra ytor som ska få ny färg, så jag ruggar upp dessa med maskinen och stöter snart på lite bubblor i färgen som ser märkligt bekanta ut. Det är ROST i frontskinnet!

Det börjar som lite "bubblor i lacken": ICQ/bc
https://i.postimg.cc/brssJvZn/20210307-143734.jpg

Detta blev lite av ännu ett bakslag för mig som just tagit mig upp på benen efter min egenförvållade vurpa och även om jag ändå kände att jag fick mycket gjort, så har jag trots allt spenderat mycket tid i grottan och när jag fick lappa igen bakhörnet för andra gången trodde jag att det var någon av de sista gångerna jag svetsade på denna vagn, jag visste inte då att denna gamla dam ruvade på fler hemligheter i chassiet. Även om jag i ärlighetens namn vet jag att både flakbädd, dörrar och lämmar kommer behöva göras vid längre fram, men det blir efter bruktagande och besiktning.

Nåväl, det är väl tur man har något att göra nu när alla normalbegåvade verkar ha det så tråkigt och isolerar sig själva, det är tur man inte kan smitta eller bli smittad av gamla folkabussar, så allt som allt har jag det rätt bra ändå. Och historien om jakten på järnoxid och förtätningen av dammlager i min lilla grotta lär fortsätta nästa gång jag har tid och lust att uppdatera!

Tills dess, på återhörande! ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

395

ICQ/ay  ICQ/ay

Bara lite kvar nu, håll ut!

S

396

Bara lite kvar, vi väntar här i skuggan och avaktar dina nya stordåd! ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

397

Tänkte det skulle vara på sin plats att uppdatera igen. Jag har ju den otroligt fina lyxen att ligga efter med projekttråden mot verkligheten. Dels beror det väl på att jag skriver så mkt och det tar tid att skriva, men dels beror det på att jag haft fler mektillfällen, än skrivtillfällen på sistone och det är verkligen en lyx! Det är inte för att det finns något självändamål med att dra ut på det, som vi sett exempel på i en annan tråd.

Så jag vill börja med en shoutout till MrP af Mirt som jag vet smygläser här, men som frustrerat vill se bilder på de senaste framstegen men som gott få vänta tills det dyker upp här. Så här kommer den första delen av vad som hänt sen sist, hur många delar det blir beror lite på hur mycket text blir, men ni känner mig vid det här laget, det lär bli en och annan bokstav. ICQ/bv

Så vi börjar med att jag under arbetsveckan mellan mektillfällena, hade gett mig själv uppdraget att fixa ett par slangar till det externa oljefiltret. Jag är ingen fan av slangklämmor även om det sällan är några större problem vid lägre tryck, men jag hade fått för mig att jag skulle ha något finare till filtret. Jag hade varit inne på AN-kopplingar, men återgick såsmåningom till min första idé, att låta Hydroscand få pressa två slangar åt mig. Så jag pep iväg till Hydroscand efter jobbet en dag och hade med mig två bitar trädgårdsslang som jag kapat upp till den längd som behövdes, för att få detta replikerat i lämplig oljeslang med pressade kopplingar. Eftersom jag behövde utvändig gänga i båda ändar och man behöver ha en lekande ände i ena änden erbjöds jag alternativet med mutter i ena, eller båda ändarna. Jag tog det lite omständligare alternativet med muttrar i båda ändarna och därför fick jag även lov att köpa fyra bussningar också. Det kostade sin rara slant, men jag övertalar mig själv om att det var värt det. Om  det är overkill eller inte kan man ju ha åsikter om, likaså om det är snyggt, men en sak är säker, de lär inte läcka iaf.

Vid ankomst till grottan är det ju av naturliga skäl en av de första sakerna jag bara måste undersöka, hur det blev. Och tyvärr blev det ju inte perfekt, men säg när det någonsin är perfekt på första försöket?

Slangarna till filtret blev för långa, lekte med möjligheten att flytta filtret, men ack det fanns ingen genväg:
https://i.postimg.cc/15kZQLPh/20210312-140722.jpg

Förutom slanglängden uppdagades det nu ett annat problem som jag inte kunde förlika mig med, slangarna går omlott! Jag hade helt bommat detta tidigare då jag nog inte ens reflekterat över riktningen på oljan. Jag vände och vred på olika lösningar som inte skulle innebära att behöva åka tillbaka till Hydroscand, men hur jag än laborerade fick jag inte till någon snygg lösning. Slangarna var för långa oavsett hur jag gjorde och jag kunde inte heller få rätsida att de korsade varandra och det störde mig något enormt när jag ändå lagt en hel del energi på att få till en snygg installation.

Det som däremot blev väldigt bra, om väldigt tajt var installationen vid motorändan:
https://i.postimg.cc/Ss9zsB30/20210312-140656.jpg

På bilden håller jag i ett "skott" som normalt används just vid genomföringar, men i det här fallet skulle kunna funka som en förlängning om radien på slanganslutningen var för liten för min installation, men det passade perfekt med bara bussningen i blocket. Liiiite tajt är det och det kan bli svårt att lossa dessa slangar utan att först lossa kylplåten. Jag fick dessutom göra ett litet urtag för den högra slangen så att den inte skulle ta i. Men överlag blev jag väldigt nöjd med detta.

Såhär mycket för långa blev slangarna, här har jag markerat på slangarna hur mycket de behöver kortas:
https://i.postimg.cc/Kz9vmJvX/20210312-143200.jpg

Att det blev fel längd på slangarna kom ju sig av att jag missade att dels bygger bussningarna i var sin ände lite, dels så bygger själva kopplingarna. Jag bestämde mig för att ta lite bilder och ta med mig slangarna hem för att få detta korrigerat, jag behövde ju dessutom inte heller "skottet", så det skulle jag lämna igen.

Detta löste dock inte problemet med att slangarna löpte omlott. Jag konsulterar i det här läget MrP som alltid får vara min vägvisare när det kommer till svåra bussrelaterade dilemman. ICQ/ad  Och efter lite bollande fram och tillbaka kom vi fram till att en annan typ av oljefilterhållare nog var rätt väg att gå. Det finns ju olika modeller och med en hållare med anslutningarna åt sidan, kan man montera filtret upprätt istället, det får till följd att det blir mindre kladd när man byter filter och slangarna kommer förvisso vridas 90 grader, men de kommer aldrig kunna löpa omlott. Jag mockar upp en installation där filtret monteras på detta vis för att se om mina markeringar på slangarna fortfarande funkar så jag inte råkar göra bort mig på längden igen.

Med en stående filterhållare blir det bättre:
https://i.postimg.cc/Zntj5tb2/20210313-171959.jpg

Mycket mer jobb, jag måste göra ett nytt fäste, slangarna måste fortfarande kortas och en ny filterhållare måste köpas, men jag var redan så engagerad i detta att det hade blivit för sent att fega ur och göra det halvdant. Men jag lämnade därmed detta och gick vidare, det finns ju tusen och åter tusen små andra saker som ska göras.

En sån sak var att montera bränsleledningen, eller åtminstone den sista delen av bränsleledningen, den som ska sitta på motorn. Vid ett svagt ögonblick när jag satt på CSPs tyska hemsida och skulle beställa tankband så såg jag att de hade bränslerör färdigbockat för motorn. När det nu börjar bli dags att skruva ihop vagnen igen hade jag glömt bort var det skulle sitta och fick för mig att det skulle sitta på torpedväggens undersida, framför motorn på väg mot tanken. Hur jag än vred på det fick jag inte till det, men efter ett tag trillade polletten ner. Pinsamt. ICQ/ah

Med en gummiklämma och en genomföring ser det nästan lite proffsigt ut: ICQ/ap
https://i.postimg.cc/sXQm9fHv/20210312-173924.jpg

En annan av de tusen små sakerna jag ville fixa var att fräscha upp lite smådetaljer. Egentligen hade jag velat göra detsamma med både växellåda och framvagn och kanske monterat dem i ett senare skede istället, men det fanns en poäng i att göra det när jag hade hjälp, jag är ju annars alltid ensam när jag jobbar. Så om ni någonsin slutar höra från mig, så vet ni att jag fastnat i ett tankutrymme eller hjulhus någonstans. ICQ/bm

Varierande stadium av förfall, i min kampanj våga vägra hammarlack, behöver de här grejerna göras något åt:
https://i.postimg.cc/8PXz61v2/20210312-201026.jpg

Rattstången avvaktade jag med att behandla, då jag inte kände mig säker på hur jag skulle göra med den. Egentligen vill jag ju göra allt rätt, och i det här fallet handlar det om att plocka isär den och rengöra och måla de respektive delarna för sig och sätta ihop med ny packning osv. Men det finns det inte riktigt tid för, men eftersom den hade blivit så ful på grund av dålig planering (enkelt förklarat) så var det ju inget kul att återmontera den i det här skicket. Det slutade med att jag ställde den åt sidan och fokuserade på det andra istället. ICQ/be

Dessa delarna fick sig en omgång av det klassiska receptet; cirkulerande stålborste och rostätare:
https://i.postimg.cc/kXGtZYvd/20210312-211322.jpg

Jag hade förvisso det enerverande nya rostproblemet att ta hand om, men idag var en dag jag kände för att prokrastinera lite och fokusera på annat som kändes roligt i jämförelse. Och inte särskilt roligt, men roligt i jämförelse är att börja se över resten av bromssystemet. Sedan tidigare var ju det bakre systemet klart, dvs fram till det bakre T-korset, återstod gjorde rören till framhjulen, det korta röret från det främre T-korset och det långa längsgående mellan HBC och bakre T-kors. Svårare än så är inte tvåkretssystemet på en splittbuss! Det som däremot är svårt, är att dra rören snyggt, åtminstone tycker jag det, men jag gör säkert fel. ICQ/bn

NOS-orgie i 67 "one year only"-delar!  ICQ/af Från vänster till höger:
Bromsvätskebehållare ATE NOS T2 67, Renoveringssats till HBC T2 67, NOS HBC T2 67 och sist original HBC renoverad, men skitig:
https://i.postimg.cc/C16fLjw2/20210313-183756.jpg

Jag har haft något av en fetisch för NOS-bromsdelar till min kära Lucy inser jag nu. Haft vissa av dessa grejer så länge på hyllan att jag inte ens minns att jag hade dem förrän jag rotat för att leta efter annat. Nu kommer det nya väl till pass, den gamla HBCn fungerar felfritt, men ser inte så snygg ut och har en behållare som är lagad med spackel. I takt med att delarna blir allt svårare att hitta i originalskick, kanske den andra HBCn kan bli aktuell till nästa projekt när det ska tvåkretskonverteras?

Okej, men för att börja dra bromsrör så behöver man rör och nipplar och lite verktyg för ändamålet. Jag hade förvisso några meter nytt bromsrör på rulle, men tyckte att jag lika gärna kunde återanvända några av de rör jag hade tagit bort från vagnen. Och nu måste jag komma med åtminstone två disclaimers (som man så populärt säger nuförtiden): Jag VET att man borde ha rör i stål, eller kopparnickel och jag VET att man kan få materialutmattning om man böjer en metall för många gånger. En del menar att man får den utmattningen i kopparn bara av vibrationerna i bilen. Den diskursen kanske vi kan ta på en annan nivå, jag har kört med kopparrör i många mil utan problem, kanske uppgraderar jag till kopparnickel när jag vuxit upp och blivit stor, men det finns en poäng med de mjuka rören och de är att de är sååååå mycket mer förlåtande att installera.

Krokiga bromsrör är ju inte så snygga, man lär ju knappast få något ragg med dessa:
https://i.postimg.cc/YS7X1LJ0/20210312-194459.jpg

En idé jag plankat från BoH när jag en gång i urtiden fick några bromsrör konade av honom, var att räta ut rören (som ju köps på "rulle") med en glidhammare. Jag mins inte exakt hur han gjorde, men jag mindes principen, så nu tänkte jag planka den. Så genom att ta en billig glidhammare och jacka upp ett urtag ur kroken, kunde jag få grepp om den ena änden där man redan trätt på en nippel och konat röret. Medan den andra änden kläms fast i skruvstädet genom den fixtur som används vid koningen i en billig dubbelkoningssats från Biltema. Med detta kan man med bara några enkla "slag" på glidhammaren, få ett märkbart trevligare rör att jobba med.

Bonnaknep de luxe:
https://i.postimg.cc/G3BGMhPj/20210314-021555.jpg

Raka rör, eller bara rörigt? Före och efter på samma gång! ICQ/be
https://i.postimg.cc/NFhMCYYN/20210314-022124.jpg

Sen skulle ju rören komma på plats och för att inte börja med det allra lättaste, men för att inte heller bita av en för stor del heller fick det bli höger fram. Och här ska ju röret gå från T-korset precis bakom HBCn ut genom rambalken till bromsslangen vid hjulet. Det som är lite special i mitt fall är att rambalken är förstärkt då jag notchat ramen för styrstaget. Detta var gjort av Kee den yngre som inte hade samma känsla för finess och dimensioner, så det är inte så snyggt gjort. Inte för att Kee d.ä. är en så fulländad och komplett människa man kan få bilden av med ett sådant uttalande, men lite mer finess har jag nog tillförskansat mig med åren. ICQ/bm

Något av det svåraste med att dra bromsrör är att bocka det nära nippeln och när jag hade kämpat ett bra tag med att få till en dragning under vagnen som funkade bra, blev det inte helt rätt där röret skulle titta ut i hjulhuset. Detta i kombination med att jag tappade geisten lite när jag insåg att jag hade slut på gummigenomföringar, gjorde att jag lät röret hänga där. Om det är något jag lärt mig så är det att det ofta är bra att ta ett steg tillbaka och ladda om, innan man försöker bemästra ett problem som man inte väntat sig. Klockan var dessutom rätt mycket vid det här laget.

Hit men inte längre, röret hänger bara löst på plats, men det är nu jag inser att jag måste korta det:
https://i.postimg.cc/L8Y9qT7t/20210314-032914.jpg

Något som däremot var en intressant oväntad vändning var att jag under mina exkursioner bland reservdelslådorna hittade låskistan till lastkistans lucka! Visste inte om att jag hade den kvar! Nyckeln är borta sen länge och cylindern är förstörd, men den går kanske att använda sig av? Jag behöver initialt inte kunna låsa, främst vill jag kunna stänga (och hålla luckan stängd). I förlängningen vill jag ju såklart ha det låsbart.

Låskista till lastkista, original till min lucka. Cylindern förstörd, men hur räddar man denna? borra ur cylindern?
https://i.postimg.cc/gcwFYJ65/20210314-162731.jpg

Nästa dag var det så dags att sluta prokrastinera, trots min "paus" från karosseriarbetet så kunde jag inte förneka att detta var en av de grejer som nu behövs göras om jag skulle kunna fortsätta sen. Med ett par snitt så raka som möjligt kunde jag snart frigöra den rostiga plåten och snart förstod jag varför den rostat!

Om någon undrar varifrån spaltrosten som art kom, så har vi här svaret, i fronten på en folkabuss! ICQ/ai
https://i.postimg.cc/Hs9CNNMs/20210314-165219.jpg

Jag var faktiskt inte helt bekant med konstruktionen här, men två plåtar mot varandra är ju en perfekt grogrund för spaltrost och det verkar ha varit ett okänt fenomen i Tyskland när bussen utvecklades, det finns ju kilometer med falsskarvar på en buss! Det var även lite rostigt precis under falsen, så jag börjar med att lägga igen det.

Fick börja med att reparera falsens undersida:
https://i.postimg.cc/RV40qKQh/20210314-173322.jpg

Efter detta vidtog arbetet med att sanera skadeplatsen, receptet roterande stålborste och rostätare är standard i denna behandling:
https://i.postimg.cc/HxtPWq96/20210314-180302.jpg

Eftersom jag ännu inte lärt mig att kapa till plåtar med rätt storlek på första försöket, tog det lite tid att få till en passbit som passade bra i hålet. Under tiden hann rostätaren få torka och en andra strykning. Vid det här laget finns inte så mycket att orda om, för proceduren är alltför bekant, svetsa, slipa, svetsa slipa...

Bar metall, sexigt. Detta fick sig ju såklart lite rostskyddande färgstänk över sig sen:
https://i.postimg.cc/3wwgDWm5/20210314-203307.jpg

Med detta kunde jag känna mig nöjd och det hade blivit hög tid att äntra brukskaretan och  sätta kurs mot den stora staden och grå vardag igen. Men på horisonten hägrade ljusningen, efter att jag betat av fem dagars förvärv, fanns en hel veckas semester att se fram emot. Jag hade aldrig tagit semester om jag inte var tvungen, men i just det här fallet var det ju som upplagt för att se till att få lite gjort och för att det skulle kunna ske, behövde jag köpa delar, rätt mycket delar ICQ/ar

Mer om vad som gjordes då kommer, jag avrundar här för att det inte ska bli för mycket.

Tack för visat intresse, på återhörande! ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

398

ICQ/bs  ICQ/ay

oval1954..splitbuss1958..splitbuss1962.splitbuss1962..bubbla1969..baja1972..polo2012..touran2015..

399

Snyggt jobbat! ICQ/ay

Projekt: Oval V8:an -57

400

ICQ/ay

Bubbla -62