Jag har faktiskt fortsatt jobba på detta projekt, men bilderna blir kanske inte så tokintressanta då det främst handlar om att jag dragit på ett ytterligare lager färg.
När man som jag är tvungen att planera in sina mek då lokalen ligger 13 mil hemifrån, så kan det, just när det gäller torktider, vara en fördel. För det innebär att man kan göra en grej som behöver torka och sen är det ordentligt genomhärdat nästa gång tillfälle finns. Det kan också vara en nackdel om man vill göra så mycket som möjligt, säg samma helg, men jag har oftast flera parallella saker på gång, så jag kan växla mellan jobben om jag bara planerar rätt.
Jag hade en vision om att dra på det tredje lagret grundfärg redan förra helgen, men tidsplanen sprack något. På lördagen ägnade jag längre tid än jag trodde skulle gå åt att kitta fler skarvar i chassiet. Med ytterligare en tub att göra slut på, kunde jag nu vara rätt generös med att täta fler spalter och lägga på mer på vissa ställen. Jag tog aldrig någon bild på detta då det skulle knappt bli någon skillnad då det bara var några ytterligare strängar här och var. Men tillsammans med snöskottning tog det upp merparten av den dagen att klara av.
Planen var sen att dra på färgen nästa dag. Men den planen sprack, jag fick lite oväntat göra ett annat ärende på söndagen som tog några timmar i anspråk och när jag kom tillbaka och skulle sätta igång, så fanns det en sak som måste fixas först, gaspedalfästet. Jag hade ju skrotat det gamla när jag upptäckte att det bara var fragment kvar, så ett nytt hade beställts och hade nu hämtats upp. Problemet var bara att jag inte hade gjort någon notering om var det ska placeras. Jag överträffade tydligen mig själv när jag lappade igen golvet, för jag kunde inte se var jag hade lagat heller.
Så jag gick ut på nätet och försökte googla mig till det, hittade inga mått, men en bild på en engländare som gjorde detta på sin högerstyrda buss. Med hjälp av den bilden fick jag en ungefärlig uppfattning om var fästet ska sitta i förhållande till hålet för länkaget. Jag vet inte hur jag kom på det, men snart slog det mig att jag ju kunde ha golvmattan som mall!
Golvmattan läggs ut och skvallrar lite om var gaspedalen ska sitta:
I kombination med mattan och gaspedalen som hjälpmedel för att lista ut en bra placering, kunde jag till slut rita på var jag skulle punkta fast fästet. Jag stämde även av detta mot bilder jag sett på nätet. En högst oexakt vetenskap, men så länge pedalen funkar i hålet så lär inte föraren märka av någon millimeter hit eller dit.
Provmontering av pedalen:
Sen skulle jag börja måla. Men först skulle jag städa, både för saker som låg i vägen, men även för damm och skit. Jag körde lite med en mjuk slipsvamp på golvet inne i lastkistan för att ta bort det värsta av "knottret" om bildats där och allt som allt tog det en stund att preppa inför färg. När jag plockat fram alla färgpytsar och redskap och skulle gå in i huset för att svida om till heltäckande overall, så såg jag att klockan hade hunnit bli halv åtta och runt 12 timmar senare skulle jag infinna mig på jobbet igen. Sånt här tar längre tid än man tror, framförallt med tanke på rengöringen sen, så jag fattade det förnuftiga beslutet att fortsätta nästa gång och när det då är dags igen, så är allt färdigt för målning.
Det skulle bli en tripp ut igen i veckan som var, just för att få dra på färgen, så att den får torka ordentligt innan jag åker ut igen. Fördelen med förseningen är att nu har allt kitt definitivt hunnit torka. Jag mixtrade lite med inställningen på sprutan och det är ju svårt att veta vad som är rätt när man inte fått lära sig av någon annan, utan lär sig själv, men jag upptäckte att jag kunde öka luftflödet och få bra mycket bättre fart på sprutan. Inne i lastkistan var det dock en nackdel för det blev snart svårt att vistas där inne, trots full skyddsmundering. Fördelen var att det blev lättare att komma åt längst bak mot motorrummet.
Ser ju nästan likadant ut, men nu är kittet övermålat. Inga glipor vid golvet längre:
Förfarandet för underredet blev också detsamma med ett bättre tryck i sprutan; lättare att komma åt, men snart blir luften så dålig att jag fick ta små pauser utanför garaget med jämna mellanrum och samtidigt vädra ut. Även här är det ju ingen märkbar skillnad mellan bilderna innan och efter, kanske bara för mig som vet var jag kittat någonstans.
Kittet övermålat och pallbockarna är flyttade inför tredje lagret grundfärg blir det sista.
Framemot slutet passade jag på att med bottenslatten kvar i sprutan, öppna förardörren och dra på lite primer på de delar som redan var rostskyddade med rostätare tidigare. Även dessa ytor var rengjorda sedan tidigare, så det var bara att blåsa på.
Hyttgolvet; den uppmärksamme noterar att golvet är lite "masserat" för att hysa den uppflyttade styrsnckan:
Jag hade egentligen velat göra detta ännu lite mer ambitiöst, plocka bort det sista av de lösa detaljerna som egentligen är i vägen tex, men detta får duga med resonemanget att det från början bara var tänkt att jag skulle laga lite rost och åka igen samma sommar... 2016
Som bilderna visar, så ser hon ut i skrivande stund. Nästa gång lär jag börja med avmaskning och kolla vad jag ska göra på utsidan. Lite blå färg behöver jag köpa in. Ska väl ringa och lägga en beställning här i veckan.
Har även läst mig proppmätt på info om lastluckorna som finns. Verkar som både 66 och 67 är OYO, då luckan är av den nyare modellen båda åren, men det äldre låset (med kyrknyckel) hängde med till 66. 68orna har ett annat lås och de sena bayarna ytterligare ett. Jag misstänker att mitt fina gerson-golv, är gjort för den äldre typen av låsmekanism, om Gerson fått årsmodellerna om bakfoten, eller jag, återstår att se. Men faktum kvarstår att så länge luckan har ett rätt utseende är jag beredd att modda lite bara den är komplett med lås. Men något sådant verkar vara svårt att uppbringa, ens till bay.
Så det var mycket arbete för lite bilder, då det mesta ser likadant ut. Men projektet fortskrider alltjämt. På återhörande!