376

Jag har faktiskt fortsatt jobba på detta projekt, men bilderna blir kanske inte så tokintressanta då det främst handlar om att jag dragit på ett ytterligare lager färg.

När man som jag är tvungen att planera in sina mek då lokalen ligger 13 mil hemifrån, så kan det, just när det gäller torktider, vara en fördel. För det innebär att man kan göra en grej som behöver torka och sen är det ordentligt genomhärdat nästa gång tillfälle finns. Det kan också vara en nackdel om man vill göra så mycket som möjligt, säg samma helg, men jag har oftast flera parallella saker på gång, så jag kan växla mellan jobben om jag bara planerar rätt.

Jag hade en vision om att dra på det tredje lagret grundfärg redan förra helgen, men tidsplanen sprack något. På lördagen ägnade jag längre tid än jag trodde skulle gå åt att kitta fler skarvar i chassiet. Med ytterligare en tub att göra slut på, kunde jag nu vara rätt generös med att täta fler spalter och lägga på mer på vissa ställen. Jag tog aldrig någon bild på detta då det skulle knappt bli någon skillnad då det bara var några ytterligare strängar här och var. Men tillsammans med snöskottning tog det upp merparten av den dagen att klara av.

Planen var sen att dra på färgen nästa dag. Men den planen sprack, jag fick lite oväntat göra ett annat ärende på söndagen som tog några timmar i anspråk och när jag kom tillbaka och skulle sätta igång, så fanns det en sak som måste fixas först, gaspedalfästet. Jag hade ju skrotat det gamla när jag upptäckte att det bara var fragment kvar, så ett nytt hade beställts och hade nu hämtats upp. Problemet var bara att jag inte hade gjort någon notering om var det ska placeras. ICQ/an Jag överträffade tydligen mig själv när jag lappade igen golvet, för jag kunde inte se var jag hade lagat heller.

Så jag gick ut på nätet och försökte googla mig till det, hittade inga mått, men en bild på en engländare som gjorde detta på sin högerstyrda buss. Med hjälp av den bilden fick jag en ungefärlig uppfattning om var fästet ska sitta i förhållande till hålet för länkaget. Jag vet inte hur jag kom på det, men snart slog det mig att jag ju kunde ha golvmattan som mall!

Golvmattan läggs ut och skvallrar lite om var gaspedalen ska sitta:
https://i.postimg.cc/vZwhtQF7/20210207-175459.jpg

I kombination med mattan och gaspedalen som hjälpmedel för att lista ut en bra placering, kunde jag till slut rita på var jag skulle punkta fast fästet. Jag stämde även av detta mot bilder jag sett på nätet. En högst oexakt vetenskap, men så länge pedalen funkar i hålet så lär inte föraren märka av någon millimeter hit eller dit.

Provmontering av pedalen:
https://i.postimg.cc/x1kk8mFt/20210207-180808.jpg

Sen skulle jag börja måla. Men först skulle jag städa, både för saker som låg i vägen, men även för damm och skit. Jag körde lite med en mjuk slipsvamp på golvet inne i lastkistan för att ta bort det värsta av "knottret" om bildats där och allt som allt tog det en stund att preppa inför färg. När jag plockat fram alla färgpytsar och redskap och skulle gå in i huset för att svida om till heltäckande overall, så såg jag att klockan hade hunnit bli halv åtta och runt 12 timmar senare skulle jag infinna mig på jobbet igen. Sånt här tar längre tid än man tror, framförallt med tanke på rengöringen sen, så jag fattade det förnuftiga beslutet att fortsätta nästa gång och när det då är dags igen, så är allt färdigt för målning.

Det skulle bli en tripp ut igen i veckan som var, just för att få dra på färgen, så att den får torka ordentligt innan jag åker ut igen. Fördelen med förseningen är att nu har allt kitt definitivt hunnit torka. Jag mixtrade lite med inställningen på sprutan och det är ju svårt att veta vad som är rätt när man inte fått lära sig av någon annan, utan lär sig själv, men jag upptäckte att jag kunde öka luftflödet och få bra mycket bättre fart på sprutan. Inne i lastkistan var det dock en nackdel för det blev snart svårt att vistas där inne, trots full skyddsmundering. Fördelen var att det blev lättare att komma åt längst bak mot motorrummet.

Ser ju nästan likadant ut, men nu är kittet övermålat. Inga glipor vid golvet längre:
https://i.postimg.cc/QChDL2vR/20210212-090510.jpg

Förfarandet för underredet blev också detsamma med ett bättre tryck i sprutan; lättare att komma åt, men snart blir luften så dålig att jag fick ta små pauser utanför garaget med jämna mellanrum och samtidigt vädra ut. Även här är det ju ingen märkbar skillnad mellan bilderna innan och efter, kanske bara för mig som vet var jag kittat någonstans.

Kittet övermålat och pallbockarna är flyttade inför tredje lagret grundfärg blir det sista.
https://i.postimg.cc/1X51vLgM/20210212-090525.jpg

Framemot slutet passade jag på att med bottenslatten kvar i sprutan, öppna förardörren och dra på lite primer på de delar som redan var rostskyddade med rostätare tidigare. Även dessa ytor var rengjorda sedan tidigare, så det var bara att blåsa på.

Hyttgolvet; den uppmärksamme noterar att golvet är lite "masserat" för att hysa den uppflyttade styrsnckan:
https://i.postimg.cc/fWcqq2DQ/20210212-090708.jpg

Jag hade egentligen velat göra detta ännu lite mer ambitiöst, plocka bort det sista av de lösa detaljerna som egentligen är i vägen tex, men detta får duga med resonemanget att det från början bara var tänkt att jag skulle laga lite rost och åka igen samma sommar... 2016 ICQ/ah

Som bilderna visar, så ser hon ut i skrivande stund. Nästa gång lär jag börja med avmaskning och kolla vad jag ska göra på utsidan. Lite blå färg behöver jag köpa in. Ska väl ringa och lägga en beställning här i veckan.

Har även läst mig proppmätt på info om lastluckorna som finns. Verkar som både 66 och 67 är OYO, då luckan är av den nyare modellen båda åren, men det äldre låset (med kyrknyckel) hängde med till 66. 68orna har ett annat lås och de sena bayarna ytterligare ett. Jag misstänker att mitt fina gerson-golv, är gjort för den äldre typen av låsmekanism, om Gerson fått årsmodellerna om bakfoten, eller jag, återstår att se. Men faktum kvarstår att så länge luckan har ett rätt utseende är jag beredd att modda lite bara den är komplett med lås. Men något sådant verkar vara svårt att uppbringa, ens till bay. ICQ/bc

Så det var mycket arbete för lite bilder, då det mesta ser likadant ut. Men projektet fortskrider alltjämt. På återhörande! ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

377 Senaste redigerad av michaelth (2021-02-15 08:58:16)

Nice2See ICQ/bs blir bra detta!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

378

Vissa moment när man pysslar med sin hobbybil känns bara "tradiga" och nu hade jag kommit till ett sådant. Med karossen grundmålad undertill är det så dags att se till utsidan. Jag har velat ett tag med hur jag ska göra med det kosmetiska på den här vagnen. Idén har varit att låta alla lagningar vara synliga, så jag har verkligen gjort så gott jag kunnat för att få till snygga skarvar överallt. Men med det tveksamma resultatet på framförallt höger bakhörn, så kändes det som att lite spackel skulle jag nog ändå lägga på.

Så i det här avsnittet är det dags för spackling. ICQ/be  Jag ska börja med att säga att jag varken anser mig vara särskilt bra på det eller ens vet hur man ska göra, men att hela poängen med den här övningen är att det är en lärandeprocess. Det är viktigt att understryka, för på en "ratlooker" eller patinavagn så är ju kravet på att det ska vara blankt och fint inte alls samma som för en finbil. Det kan till och med vara tvärt om och jag har fått känslan att spackeln snarast är som en svordom i många hobbybilskretsar. Men jag anser att det är kul att testa på olika saker och öva på färdigheterna; kan jag på den här vagnen få till det som jag känner är de värsta ögonsåren och samtidigt lära mig lite tekniker inför ett mer krävande projekt, så gör det inget att resultatet nu inte blir hundraprocentigt då vagnen i övrigt inte är det. Lite såsom min filosofi har varit hela tiden, men en ful svets känns mer allmänt accepterad, än en illa utförd spackling... ICQ/ah

Så med detta i åtanke blandade jag till min första omgång smet. Spacklet jag har är gammalt och jag vet inte om det var därför eller om det var typen av spackel, men det var rätt tjockt och enligt mitt tycke rätt svårarbetat.

Låt spacklingen börja! Här höger bakhörn som jag var mest missnöjd över:
https://i.postimg.cc/4Nd57YN4/20210220-131724.jpg

Jag spacklade faktiskt "varvet runt", båda bakhörnen, tröskeln på förarsidan, samt sektionerna vid lastluckans båda sidor. Det fick härda över natten och sen kunde jag påbörja slipandet. Jag började med att köra min gamla excenterslip som inte använts på länge. Egentligen tycker jag inte det är ett så användbart verktyg, förutom möjligtvis just vid spackelslipning, så det var länge sen den gick senast. Efter ett tag börjar den strula och den slirande funktionen slutade att slira och gick i lås så att pappret bara snurrade om det fick snurra fritt, som en vinkelslip. Men efter ett tag gick den att använda ändå, så jag tog mig igenom första lagret med spackel.

Första lagret nerslipat, lite dålig bildkvalité, men det var den bästa jag hade från detta skedet:
https://i.postimg.cc/sXFRNFxq/20210220-141057.jpg

För att råda bukt på faktumet att spacklet var lite svårarbetat funderade jag på om man inte kunde spä det på något vis. För det är ju bara tjockheten som jag har problem med, i övrigt funkar det bra. Jag grävde fram några av mina gamla kemikunskaper från tiden då jag var en lärd man och tänker att om spackel består av styren, så är den molekylen väldigt lik xylen som förtunning består av, därför borde förtunning vara ett bra ämne att lösa spacklet i. Och det blev faktiskt bra, först var jag orolig att spacklet skulle bilda en klumpig gröt, men efter att jag rört om ett tag så hade jag en krämig massa istället och genom att variera mängden lösningsmedel kunde jag även variera konsistensen.

En sprayburkskapsyl blir ett bra kärl att blanda spackel och lösningsmedel i:
https://i.postimg.cc/66kMSdr7/20210220-142600.jpg

Många bilder från denna sejour i garaget blev rätt dåliga, jag har väl inte uppmärksammat att mitt arbetsljus kastar reflexer som gör bilderna delvis överexponerade, men det är kanske inte så intressant att se då mycket ser likadant ut om man inte går in på en detaljnivå och mitt hantverkande är ju inget proffsjobb direkt, så det är inget att för njutningens skull heller. ICQ/ap Jag fick efter det andra lagret inse att min excenterslipmaskin nu totalt kastat in handsken, nåväl, den var avskriven sen länge och jag plockade fram slipmusen istället och den fungerade minst lika bra, dessutom kommer jag bättre åt intill kanter och den är lättare att styra.

En till sträng med spackel, ser kanske mycket ut, men det är inte särskilt tjockt
https://i.postimg.cc/4xQZn4f5/20210220-185348.jpg

Mitt upp i detta har jag velat klart kring ytterligare en grej jag har känt mig osäker kring, nosen. Ändå sen jag försökte mig på att räta ut den med mina egenförvärvade bonnaknep, har jag lekt med tanken hur jag ska gå vidare med detta. En idé har varit att låta det vara och kanske i framtiden låta någon mer begåvad på plåtslageri hjälpa mig med detta, men nu med spackeln i högsta hugg låg alla tydliga bucklor illa till, så jag dristade mig till slut och gav mig på fronten också.

Bussbotox? Det är ju trendigt på människor med konstgjorda fejs nuförtiden, kanske skapar jag en ny busstrend?
https://i.postimg.cc/mDQKp8PS/20210220-185427.jpg

Ja sådär fortsatte hela helgen som gick. Spackla lite, hitta på något annat och låta spacklet härda. Ut i grottan och slipa, på med nytt spackel och upprepa. Det kändes kanske inte riktigt vettigt att jaga de där små groparna som var på slutet med tanke på karossens övriga skick, men nu handlade det mer om att jag ville göra ett så bra jobb som jag kunde, än något speciellt "stuk" på vagnen. Dessutom matchar nog dessa två "nivåer" varandra rätt bra ändå. Mitt bästa är nog ändå bara mediokert som bäst. Jag önskade att jag hade ett finspackel att avsluta med, för vissa ojämnheter som blev på den slipade ytan låg nog hos själva spacklet. Det jag däremot hade var sprutspackel, men efter att ha experimenterat med det så inser jag att det är för ännu finare ojämnheter, jag drog dock på ett nytt lager innan jag åkte därifrån igår kväll, för att den kontrasterande färgen gjorde att man såg slipresultatet bättre.

Här var det egentligen inte så mycket att spackla, men lite ojämnheter i skärmen från svetspunkterna och i b-stolpen:
https://i.postimg.cc/mhfQhyLt/20210221-192411.jpg

Allteftersom jag började känna mig mer nöjd, så kunde jag ibland hitta andra små "blemmor" som jag ville ta när jag ändå höll på. B-stolpen på förarsidan och båda framskärmarna var såna ställen. Det behövdes ju inte mycket och det var inte heller mycket att slipa, men jag fick bort några ögonsår som känns extra enerverande för att jag vet att det är jag som orsakat dem.

Hörnen blev bättre än innan iaf:
https://i.postimg.cc/L8C64661/20210221-203918.jpg

Jag ställer mig frågan hur många timmar inpassnings- och spackeljobb det är värt merkostnaden att byta hela hörnet?
https://i.postimg.cc/sDHtvB7s/20210221-203929.jpg

Nu var ju det här med spackling inget jag tänkt ägna mig åt på detta projekt och för ett råttigt stuk kan lite blottade svetsar vara rätt kaxigt, men jag ville lära mig och har än så länge tiden på min sida. Hade man haft mer bråttom och/eller högre krav är det nog bäst att byta hela paneler och inte låta sömmar gå tvärs över dem. Vill man ha patina kvar, då har man en större utmaning i vad som ska behållas och vad som ska bytas ut.

Tröskeln blev okej den också:
https://i.postimg.cc/xTGRc87q/20210221-203945.jpg

Nu skriver jag detta som att det slutgiltiga målet med finishen var nått, men jag tänker ge mig på med slipmaskinen och ett finare papper igen. Tills dess ska jag också ha skaffat mig lite finspackel för att se om jag kan få bort det sista av det jag stör mig på. Som sagt, ingen showcarfinish, men jag vill lära mig hur de olika spacklen är att jobba med och beter sig, så jag förhoppningsvis kan dra nytta av dessa kunskaper i framtiden. Kom ihåg, bilder ljuger en del, ser inte lika bra ut i verkligheten, men matchar vagnens stuk som sagt.

I fronten kom jag inte lika långt som på de övriga delarna, här har jag avsiktligt låtit bli med sprutspacklet, dels för att jag har någon ytterligare ojämnhet att räta ut, men dels för att jag tänkte bolla det här med mina vapendragare. Det finns nämligen en utåtgående buckla (eller veck) kvar som jag tänkte försöka knacka ner om jag kan ha någon som håller i ett mothåll inne i kupén.

Krigsärr är kanske ballt, men inte så fint och det här är en förnäm dam som inte vill erkänna sin ålder:
https://i.postimg.cc/9FzmfwzY/20210221-203956.jpg

Det var allt för denna gång. Nästa helg är planen att köra en helhelg med min gode livscoach och vapendragare MrP. Då kommer främst återmontering av axlar, chassidetaljer och översyn av motor, stå på agendan. Det finns mycket att göra och jag har bunkrat upp med material, så vi ska förhoppningsvis inte gå torsk på att det saknas något. Ser fram emot en bildrik och fläskig rapport. Ser även fram emot att få måla allt i blått, men det får bli lite bakvänd ordning (som med så mycket annat i detta projekt) men det får lov att gå. Det svåra då är "blendingen", tips på detta tas emot med stor tacksamhet!

På återhörande! ICQ/br

379

du du du blanda inte ut spackelt det gör att det sjunker ännu mer efter härdning.vill du ha tips så kan du skriva privat till mej mvh peter

splitbuss 62a.bubbla.65a bubbla.66a golfmk180.polo05.touran 2015

380

Härligt att se hur du kämpar på. Det är ju din buss och det är du som bestämmer stuket på den. Om du vill ha lite råttigare look så är det väll bra att du inte får en superfinisch. Det som är bra är att du kan lägga lager på lager och enligt mig så blir det bara bättre när man ser nyanser och skickt. Det blir ju patina, spår av tid.  ICQ/ay

381

snuggels: Du menar att det sjunker efter härdning? Vad är logiken bakom det, är det så att lösningsmedlet dunstar och lämnar håligheter som sen gör att spacklet kollapsar? Jag tänkte att spackel är hårt och när det väl härdat så rör det sig inte. Nåväl gjort är gjort och har du några tips för framtida "fuskjobb" så är det väl trevligt om även andra kan ta del av det? Vi måste hålla forumet levande! ICQ/ay

Schleu: Helt rätt inställning. Det som är bra med en patinavagn är att det inte behöver vara perfekt och det är inte lika jobbigt med "första repan" heller. ICQ/bf

382

kee skrev:

snuggels: Du menar att det sjunker efter härdning? Vad är logiken bakom det, är det så att lösningsmedlet dunstar och lämnar håligheter som sen gör att spacklet kollapsar? Jag tänkte att spackel är hårt och när det väl härdat så rör det sig inte. Nåväl gjort är gjort och har du några tips för framtida "fuskjobb" så är det väl trevligt om även andra kan ta del av det? Vi måste hålla forumet levande! ICQ/ay

Schleu: Helt rätt inställning. Det som är bra med en patinavagn är att det inte behöver vara perfekt och det är inte lika jobbigt med "första repan" heller. ICQ/bf

absolut ja det sjunker och ser ännu värre ut efter det härdat inga ihåligheter men det sjunker och blir inte snyggt brukar ta ett år efteråt Om man inte bränner den i en box i 40 min och börjar om igen att klossa ner.hållt på i 24år år me detta privat och har min bästa vän som jobbar med det i många år ICQ/ab

383

Jaha, där ser man, det var ju synd att du inte var med mig i helgen då.  ICQ/ap

Man jag blir även lite fundersam om "din" nivå ligger väldigt mycket högre än min? Hur mycket värre än utgångsläget kan det bli? ICQ/ai

https://i.postimg.cc/MKJzY9GH/20190201-215519.jpg

Visst spilld tid skulle man kunna resonera, men jag kan ju vända på det och se det som en lektion i livets hårda skola. ICQ/be

384

ursäkta trådkapningen.men en bil på en av mina lik ja fixat till

Post's attachments

312206-3784411.jpg, 99.58 kb, 960 x 720
312206-3784411.jpg 99.58 kb, file has never been downloaded. 

385

kee skrev:

Jaha, där ser man, det var ju synd att du inte var med mig i helgen då.  ICQ/ap

Man jag blir även lite fundersam om "din" nivå ligger väldigt mycket högre än min? Hur mycket värre än utgångsläget kan det bli? ICQ/ai

https://i.postimg.cc/MKJzY9GH/20190201-215519.jpg

Visst spilld tid skulle man kunna resonera, men jag kan ju vända på det och se det som en lektion i livets hårda skola. ICQ/be

det blir vackert älskar splitar ICQ/ab

386

Din nivå ligger definitivt högre än min! ICQ/ay  ICQ/ai  ICQ/af

Jag tar till mig av lärdomen, hoppas på att resultatet inte blir så dåligt att jag behöver ligga sömlös om nätterna.

387

kee skrev:

Din nivå ligger definitivt högre än min! ICQ/ay  ICQ/ai  ICQ/af

Jag tar till mig av lärdomen, hoppas på att resultatet inte blir så dåligt att jag behöver ligga sömlös om nätterna.

nej nejdå ville bara ge lite tips för att få det bra ICQ/ab huvudsaken är att du får ut den på vägarna igen.lack kan man ju göra närsom helt längre fram.än att den står i flera år i garaget innan den kommer ut.lycka till och fråga om det är nått ja kan hjälpa dej med ICQ/ab mvh peter