101

Splittbussens snäcka är en klassiker i sammanhanget. Skitenkel att skruva fast i en ram av fyrkantsprofil. Problemet är att du vill ha en ganska lång styrarm på spindeln, annars blir styrutslaget kort efterssom däcket tar i draglinken. Om du har lång styrarm på spindeln blir VW's styrarm på snäckan för kort. MEN: Snäckan är tillverkad av ZF. Amazonens likaså. Och den är längre. Och som av en händelse har den samma splines.....
Sen brukar SFRO vilja ha en rattstång som är kollapsbar. Det kan du lösa genom att korta rattstången och sätta två knutar på den så att den kan vika sig vid krock.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

102

Så här gjorde jag. Anpassad till knut från Borgesson. Men Opel Asccona/Manta A passar också.

Kapade ytterröret i svarven. Sen spände jag upp själva axeln i en delningsapparat och fräste planen och stoppspåret. Sen var det bara att kapa av axeln. Sist svarvade jag en bussning i aluminium som tätningen kan sitta i.

Är man lite försiktig och om sig och kring sig får man inte in skit i snäckan vid kapning etc.

Post's attachments

IMG_0692.JPG, 186.04 kb, 640 x 480
IMG_0692.JPG 186.04 kb, 175 downloads since 2021-01-28 

IMG_0695.JPG, 117.02 kb, 640 x 480
IMG_0695.JPG 117.02 kb, 173 downloads since 2021-01-28 

IMG_1375.JPG, 157.29 kb, 640 x 480
IMG_1375.JPG 157.29 kb, 192 downloads since 2021-01-28 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

103 Senaste redigerad av Lowflyer (2021-01-28 21:54:24)

Sorry att jag kladdar ner din tråd med bilder från mitt eget projekt. Tänker att du kan ha nytta av dem? Annars är det helt OK att ta bort dem.
Sista bilden VW's styrarm jämte Amazonens.

/Janne

Post's attachments

IMG_2575.JPG, 199.66 kb, 640 x 480
IMG_2575.JPG 199.66 kb, 183 downloads since 2021-01-28 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

104

Lowflyer skrev:

Sorry att jag kladdar ner din tråd med bilder från mitt eget projekt. Tänker att du kan ha nytta av dem? Annars är det helt OK att ta bort dem.
Sista bilden VW's styrarm jämte Amazonens.

/Janne

Mycket utförligt och uppskattat Janne!!  ICQ/bf
Stort för din förklaring, de där kommer jag titta närmare på helt klart.
Såg ut att vara ett riktigt fint bygge du har där  ICQ/ay

Visst är de en dubbel-D fattning efter snäckan mot ratt axeln du kör med? Har byggt med en kollapsbar 940 mellan axel med samma fattning förut, som också funkat bra som alt.
Får man va nyfiken och fråga vilken ratt axel du körde med?

Projekt: Oval V8:an -57

105 Senaste redigerad av Lowflyer (2021-01-29 08:54:15)

Tack för komplimangen om bygget. Tyvärr är det inte färdigt. Det kom en rostig buss emellan....

Det är dubbel-D ja.
Jag använde resten av splittens rattaxel och rör efter knutarna. Jag köpte ett Grant rattnav med splines för att få justeringsmöjlighet. Det är rätt mjukt material i rattaxeln så jag fräste koniska splines i änden på axeln. Eller fräste och fräste... Jag slipade till ett skärstål med rätt profil och hyvlade koniska splines för hand i svarven. Det tar en stund, men det går.
Du bör tänka på att försöka få snäckan att jobba i sitt rätta mittläge när ratten står rakt. Ofta har styrsnäckor en "spot" där den är lite tightare. Där skall mittläget ligga för att få glappfritt när du åker på rak väg. Vid sidan om detta läge brukar det vara lite mer glapp, men då har man oftast ett vridande moment från hjulen så det märks inte lika mycket. Om du justerar glappet på styrsnäckan MÅSTE du justera mot "sweetspoten" annars klämmer du sönder den när du roterar snäckan.

Sen glömde jag att nämna att jag svarvade ett lagerläge och stoppade i ett lager i bussningen som håller tätningen. Det lär du ha.

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

106

Lowflyer skrev:

Tack för komplimangen om bygget. Tyvärr är det inte färdigt. Det kom en rostig buss emellan....

Det är dubbel-D ja.
Jag använde resten av splittens rattaxel och rör efter knutarna. Jag köpte ett Grant rattnav med splines för att få justeringsmöjlighet. Det är rätt mjukt material i rattaxeln så jag fräste koniska splines i änden på axeln. Eller fräste och fräste... Jag slipade till ett skärstål med rätt profil och hyvlade koniska splines för hand i svarven. Det tar en stund, men det går.
Du bör tänka på att försöka få snäckan att jobba i sitt rätta mittläge när ratten står rakt. Ofta har styrsnäckor en "spot" där den är lite tightare. Där skall mittläget ligga för att få glappfritt när du åker på rak väg. Vid sidan om detta läge brukar det vara lite mer glapp, men då har man oftast ett vridande moment från hjulen så det märks inte lika mycket. Om du justerar glappet på styrsnäckan MÅSTE du justera mot "sweetspoten" annars klämmer du sönder den när du roterar snäckan.

Sen glömde jag att nämna att jag svarvade ett lagerläge och stoppade i ett lager i bussningen som håller tätningen. Det lär du ha.

/Janne

Tack för många bra förslag och idéer, mycket tacksamt!  ICQ/bf

Projekt: Oval V8:an -57

107

Ny vecka, nya tag.
Slänger med några bilder på fyrlänken, men kommer vänta med infästningen ett tag.

För att komma vidare fortsätter jag med bakre delen av ramen. Grundramen kommer avslutas över bakaxeln i all sin enkelhet. Kommer troligen komma till diagonalstag också, för att få lite extra stadga och vikt.
Infästningen för kylare och liknande tänker jag mig kommer ha ett eget ramverk sen.

Inte nån invecklad lösning, men tid tog de endå. ICQ/bs
Låter bilderna tala för denna gång.  ICQ/ay

Post's attachments

Resizer_16121196173530.jpg, 673.33 kb, 800 x 1645
Resizer_16121196173530.jpg 673.33 kb, 205 downloads since 2021-01-31 

Resizer_16121196173531.jpg, 207.38 kb, 800 x 388
Resizer_16121196173531.jpg 207.38 kb, 188 downloads since 2021-01-31 

Resizer_16121196173532.jpg, 634.15 kb, 800 x 1645
Resizer_16121196173532.jpg 634.15 kb, 185 downloads since 2021-01-31 

Resizer_16121196173533.jpg, 679.95 kb, 800 x 1645
Resizer_16121196173533.jpg 679.95 kb, 189 downloads since 2021-01-31 

Resizer_16121196173535.jpg, 209.49 kb, 800 x 388
Resizer_16121196173535.jpg 209.49 kb, 173 downloads since 2021-01-31 

Projekt: Oval V8:an -57

108

...

Post's attachments

Resizer_16121196173536.jpg, 210.43 kb, 800 x 388
Resizer_16121196173536.jpg 210.43 kb, 176 downloads since 2021-01-31 

Resizer_16121196173537.jpg, 215.11 kb, 800 x 388
Resizer_16121196173537.jpg 215.11 kb, 174 downloads since 2021-01-31 

Projekt: Oval V8:an -57

109

ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

110

Snyggt.. ICQ/ay

"ljushuvud"

111

Mr56 och Lowflyer, eller nån annan med för den delen ICQ/bs
Vad har ni för mått underkant fjäder infästnings "brickan" och överkant framaxel enl. röda pilen på bilden, när bilen står på hjul fullt belastad av en V8.
Är fortfarande i beräkning var fyrlänken ska hamna bra i höjd på ramen för att få den i nivå, och försöker hitta så bra förutsättningar att få det hyggligt rätt från början.
Nån som har lust att mäta på liknande framvagn och ungefär liknande vikt klass på bil, skulle va toppen snällt  ICQ/bf

Post's attachments

Resizer_161139591945611.jpg, 96.82 kb, 800 x 388
Resizer_161139591945611.jpg 96.82 kb, 184 downloads since 2021-02-01 

Projekt: Oval V8:an -57

112

Jag har fjädern liggande bakom axeln. Bilen står lite dumt till så det är svårt att mäta infjädringen i dagsläget.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

113

På min 33'a är det en utmattad orignafjäder, med urplockade blad.
Så den är i princip rak.

"ljushuvud"

114

Lowflyer skrev:

Jag har fjädern liggande bakom axeln. Bilen står lite dumt till så det är svårt att mäta infjädringen i dagsläget.

Ah, du har en sån uppsättning. Ingen fara, tack endå att du svara  ICQ/ay

Projekt: Oval V8:an -57

115 Senaste redigerad av Andreas.R (2021-02-03 08:16:03)

Mr 56 skrev:

På min 33'a är det en utmattad orignafjäder, med urplockade blad.
Så den är i princip rak.

Ja förstår, kanske lite svårt att jämför med nytt.  ICQ/ah

Prata dock med jocar en sväng på FM, dom mena att de i princip fanns ett ungefärligt standard mått på 80-90mm mellan underkant fjäder och överkant axel med SB och "normal" storlek på rod.
Kommer och göra ett lite kompressions test för att vara på säkra sidan  ICQ/ay

Projekt: Oval V8:an -57

116

Tänk på att det är lättare att lägga ett block mellan fästet och fjädern för att höja än att bygga om fästet för att sänka...

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

117

Då kör  i igen.
Har efter mina mätningar på bakvagns upphängningen kommit fram till plats för bakre tvärbalken för momentstaget till bakaxeln.
I tvärbalken (läs bockad 4mm plåt) kommer sedermera ett fäste att formas parrallelt med ramen. Lite svårt att förklara i ord  ICQ/bs
För att stärka upp tvärbalken fästs den även upp med ett parralell gående balk (rambalk)mot krysset.
Där tvär och parralellbalken möts kommer fästet bli till mot bakaxeln i ett senare skede.

Tvärbalken notchas för kardan, hål tas för avgas och kylrör och punktas fast.

Mycket fundering är nu mot upphängning o dess konstruktion, och en större beställning behövs göras för diverse delar. Mer om de snart  ICQ/br

Post's attachments

Resizer_161261970139111.jpg, 205.07 kb, 800 x 388
Resizer_161261970139111.jpg 205.07 kb, 180 downloads since 2021-02-07 

Resizer_16126197013912.jpg, 184.94 kb, 800 x 388
Resizer_16126197013912.jpg 184.94 kb, 182 downloads since 2021-02-07 

Resizer_16126197013913.jpg, 650.77 kb, 800 x 1645
Resizer_16126197013913.jpg 650.77 kb, 198 downloads since 2021-02-07 

Resizer_16126197013914.jpg, 203.93 kb, 800 x 388
Resizer_16126197013914.jpg 203.93 kb, 175 downloads since 2021-02-07 

Resizer_16126197013915.jpg, 191.32 kb, 800 x 388
Resizer_16126197013915.jpg 191.32 kb, 179 downloads since 2021-02-07 

Projekt: Oval V8:an -57

118 Senaste redigerad av Andreas.R (2021-02-07 22:49:48)

Här ses de hela dit punktat.
Har gjort ett tillfälligt momenstag som kan ses som svarta stag på några av bilderna. Lånade två stag av framvagnens fyrlänk för att få en bild över hur de kan se ut.
Momentstaget består i sin enkelhet av två rör i ett liggande V, med fackverks stag mellan sig är min tanke.
Staget kommer bli ställbart över och under mot bakaxeln, och glid-fäste mot ramen.
Nästa uppdatering ska jag bryta av allt ram arbete för lite annat roligt  ICQ/ay
De va allt för denna gång.  ICQ/br

Post's attachments

Resizer_16126197013917.jpg, 215.93 kb, 800 x 388
Resizer_16126197013917.jpg 215.93 kb, 171 downloads since 2021-02-07 

Resizer_16126197013918.jpg, 241.61 kb, 800 x 388
Resizer_16126197013918.jpg 241.61 kb, 185 downloads since 2021-02-07 

Resizer_16126197013919.jpg, 229.63 kb, 800 x 388
Resizer_16126197013919.jpg 229.63 kb, 164 downloads since 2021-02-07 

Projekt: Oval V8:an -57

119

ICQ/ay

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

120

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

121

Nu står jag i väntans tider på delar från Usa, så för att effektivisera tiden lite, varför inte börja med taksänkningen  ICQ/bq

Detta jobb har jag egentligen inte sett super mycket fram i mot, då de är ett enskilt stort arbete med mycket pyssel för att få till det. Men de måste till för stuket jag vill åt!
Har bestämt mig för att testa sänka taket utan sektionering. Många kommer nog ha åsikter om de, men jag vill se hur linjerna faller utan först.
Min förhoppning är ett bättre utgång läge plåtmässigt när de är klart,  ICQ/bk

Så till verket, mäter ut sänkning på 7.5cm,
Provar skära bakdelen i en tårtbit först för att se stuket på ett rakeat tak, men de bli inge bra  ICQ/bl Så jag kör 7.5cm jämt snitt även där efter.
Diagonal snittar B-stolpen och där ligger taket så fint ICQ/bs
Taket är snittat under timmen, men kommer bli många timmar innan de sitter som de ska igen.

Utan sektionering blir varje cm lägre ett knep att anpassa, så jag nöjer mig med 7.5cm. Även om 10cm är godkänt.

Post's attachments

Resizer_16133305362410.jpg, 777.09 kb, 800 x 1645
Resizer_16133305362410.jpg 777.09 kb, 252 downloads since 2021-02-14 

Resizer_16133305362411.jpg, 233.55 kb, 800 x 388
Resizer_16133305362411.jpg 233.55 kb, 185 downloads since 2021-02-14 

Resizer_161333053624112.jpg, 173 kb, 800 x 388
Resizer_161333053624112.jpg 173 kb, 161 downloads since 2021-02-14 

Resizer_16133305362414.jpg, 194.2 kb, 800 x 388
Resizer_16133305362414.jpg 194.2 kb, 167 downloads since 2021-02-14 

Resizer_16133305362419.jpg, 171.63 kb, 800 x 388
Resizer_16133305362419.jpg 171.63 kb, 186 downloads since 2021-02-14 

Projekt: Oval V8:an -57

122

Några till   ICQ/af

Dörrarna ska också dit, men stöter på trassel direkt så klart. Flera gängor som får sig en rensning och ett av gäng plåtarna har lossnat helt. Får ordning på allt tillslut, och dörrbågarna kapas sist.

Så dom näst kommande uppdateringar blir tak för hela slanten  ICQ/ay

Post's attachments

Resizer_161333053624110.jpg, 225.27 kb, 800 x 388
Resizer_161333053624110.jpg 225.27 kb, 189 downloads since 2021-02-14 

Resizer_161333053624113.jpg, 234.4 kb, 800 x 388
Resizer_161333053624113.jpg 234.4 kb, 182 downloads since 2021-02-14 

Resizer_161333053624114.jpg, 812.85 kb, 800 x 1645
Resizer_161333053624114.jpg 812.85 kb, 197 downloads since 2021-02-14 

Resizer_161333053624115.jpg, 222.21 kb, 800 x 388
Resizer_161333053624115.jpg 222.21 kb, 193 downloads since 2021-02-14 

Resizer_161333053624116.jpg, 544.56 kb, 800 x 1645
Resizer_161333053624116.jpg 544.56 kb, 199 downloads since 2021-02-14 

Projekt: Oval V8:an -57

123 Senaste redigerad av Johan W (2021-02-15 21:28:42)

ser bra ut, det är ändå rutorna som är problemet resten är ju bara plåt och svets.

dom som är duktiga på taksänkningar börjar med dörrbågarna för då blir den lika på båda sidor och lättare att få till bra, men du fixar det säkert endå ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

124 Senaste redigerad av Andreas.R (2021-02-16 10:05:06)

Ja precis, man vill ju att rutorna ska ha få en sån bra förutsättning att passa där sen  ICQ/bk

Har sett dom som börjar i den ändan, riktigt där är inte jag dock. Så jag bygger runt förutsättningar ist  ICQ/ad

Projekt: Oval V8:an -57

125 Senaste redigerad av Andreas.R (2021-02-20 21:07:22)

Fortsätter med tak bygget.
Fäster A-stolpen provisoriskt för att se vad jag har o jobba med på "C" stolpen.
Kapar ut rutradien i bak-kant för att försöka få till en rundare  radie. 
Pusslar ihop radien med dom delarna som är över, och de blir skapligt tillslut.
Gör en liten miss, körde med 0.8 tråden, vilket jag kommer på lite sent , fick lite onödigt slag i plåten som följd.  ICQ/bu
Just tunnplåt är inte min starka sida, men en gör så gott de går  ICQ/bs
Bara upprepa allt på andra sidan med!
Trevlig lördag  ICQ/az

Post's attachments

Resizer_16138475714860.jpg, 201.45 kb, 800 x 388
Resizer_16138475714860.jpg 201.45 kb, 177 downloads since 2021-02-20 

Resizer_16138475714862.jpg, 183.75 kb, 800 x 388
Resizer_16138475714862.jpg 183.75 kb, 175 downloads since 2021-02-20 

Resizer_16138475714863.jpg, 216.94 kb, 800 x 388
Resizer_16138475714863.jpg 216.94 kb, 148 downloads since 2021-02-20 

Resizer_16138475714864.jpg, 616.87 kb, 800 x 1645
Resizer_16138475714864.jpg 616.87 kb, 178 downloads since 2021-02-20 

Resizer_16138475714867.jpg, 199.29 kb, 800 x 388
Resizer_16138475714867.jpg 199.29 kb, 182 downloads since 2021-02-20 

Projekt: Oval V8:an -57