Splittbussens snäcka är en klassiker i sammanhanget. Skitenkel att skruva fast i en ram av fyrkantsprofil. Problemet är att du vill ha en ganska lång styrarm på spindeln, annars blir styrutslaget kort efterssom däcket tar i draglinken. Om du har lång styrarm på spindeln blir VW's styrarm på snäckan för kort. MEN: Snäckan är tillverkad av ZF. Amazonens likaså. Och den är längre. Och som av en händelse har den samma splines.....
Sen brukar SFRO vilja ha en rattstång som är kollapsbar. Det kan du lösa genom att korta rattstången och sätta två knutar på den så att den kan vika sig vid krock.
Så här gjorde jag. Anpassad till knut från Borgesson. Men Opel Asccona/Manta A passar också.
Kapade ytterröret i svarven. Sen spände jag upp själva axeln i en delningsapparat och fräste planen och stoppspåret. Sen var det bara att kapa av axeln. Sist svarvade jag en bussning i aluminium som tätningen kan sitta i.
Är man lite försiktig och om sig och kring sig får man inte in skit i snäckan vid kapning etc.
103 2021-01-28 21:53:50 Senaste redigerad av Lowflyer (2021-01-28 21:54:24)
Sorry att jag kladdar ner din tråd med bilder från mitt eget projekt. Tänker att du kan ha nytta av dem? Annars är det helt OK att ta bort dem.
Sista bilden VW's styrarm jämte Amazonens.
/Janne
Sorry att jag kladdar ner din tråd med bilder från mitt eget projekt. Tänker att du kan ha nytta av dem? Annars är det helt OK att ta bort dem.
Sista bilden VW's styrarm jämte Amazonens./Janne
Mycket utförligt och uppskattat Janne!!
Stort för din förklaring, de där kommer jag titta närmare på helt klart.
Såg ut att vara ett riktigt fint bygge du har där 
Visst är de en dubbel-D fattning efter snäckan mot ratt axeln du kör med? Har byggt med en kollapsbar 940 mellan axel med samma fattning förut, som också funkat bra som alt.
Får man va nyfiken och fråga vilken ratt axel du körde med?
105 2021-01-29 08:45:49 Senaste redigerad av Lowflyer (2021-01-29 08:54:15)
Tack för komplimangen om bygget. Tyvärr är det inte färdigt. Det kom en rostig buss emellan....
Det är dubbel-D ja.
Jag använde resten av splittens rattaxel och rör efter knutarna. Jag köpte ett Grant rattnav med splines för att få justeringsmöjlighet. Det är rätt mjukt material i rattaxeln så jag fräste koniska splines i änden på axeln. Eller fräste och fräste... Jag slipade till ett skärstål med rätt profil och hyvlade koniska splines för hand i svarven. Det tar en stund, men det går.
Du bör tänka på att försöka få snäckan att jobba i sitt rätta mittläge när ratten står rakt. Ofta har styrsnäckor en "spot" där den är lite tightare. Där skall mittläget ligga för att få glappfritt när du åker på rak väg. Vid sidan om detta läge brukar det vara lite mer glapp, men då har man oftast ett vridande moment från hjulen så det märks inte lika mycket. Om du justerar glappet på styrsnäckan MÅSTE du justera mot "sweetspoten" annars klämmer du sönder den när du roterar snäckan.
Sen glömde jag att nämna att jag svarvade ett lagerläge och stoppade i ett lager i bussningen som håller tätningen. Det lär du ha.
/Janne
Tack för komplimangen om bygget. Tyvärr är det inte färdigt. Det kom en rostig buss emellan....
Det är dubbel-D ja.
Jag använde resten av splittens rattaxel och rör efter knutarna. Jag köpte ett Grant rattnav med splines för att få justeringsmöjlighet. Det är rätt mjukt material i rattaxeln så jag fräste koniska splines i änden på axeln. Eller fräste och fräste... Jag slipade till ett skärstål med rätt profil och hyvlade koniska splines för hand i svarven. Det tar en stund, men det går.
Du bör tänka på att försöka få snäckan att jobba i sitt rätta mittläge när ratten står rakt. Ofta har styrsnäckor en "spot" där den är lite tightare. Där skall mittläget ligga för att få glappfritt när du åker på rak väg. Vid sidan om detta läge brukar det vara lite mer glapp, men då har man oftast ett vridande moment från hjulen så det märks inte lika mycket. Om du justerar glappet på styrsnäckan MÅSTE du justera mot "sweetspoten" annars klämmer du sönder den när du roterar snäckan.Sen glömde jag att nämna att jag svarvade ett lagerläge och stoppade i ett lager i bussningen som håller tätningen. Det lär du ha.
/Janne
Tack för många bra förslag och idéer, mycket tacksamt! 
Ny vecka, nya tag.
Slänger med några bilder på fyrlänken, men kommer vänta med infästningen ett tag.
För att komma vidare fortsätter jag med bakre delen av ramen. Grundramen kommer avslutas över bakaxeln i all sin enkelhet. Kommer troligen komma till diagonalstag också, för att få lite extra stadga och vikt.
Infästningen för kylare och liknande tänker jag mig kommer ha ett eget ramverk sen.
Inte nån invecklad lösning, men tid tog de endå.
Låter bilderna tala för denna gång. 
...

´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Snyggt.. 
Mr56 och Lowflyer, eller nån annan med för den delen
Vad har ni för mått underkant fjäder infästnings "brickan" och överkant framaxel enl. röda pilen på bilden, när bilen står på hjul fullt belastad av en V8.
Är fortfarande i beräkning var fyrlänken ska hamna bra i höjd på ramen för att få den i nivå, och försöker hitta så bra förutsättningar att få det hyggligt rätt från början.
Nån som har lust att mäta på liknande framvagn och ungefär liknande vikt klass på bil, skulle va toppen snällt 
Jag har fjädern liggande bakom axeln. Bilen står lite dumt till så det är svårt att mäta infjädringen i dagsläget.
På min 33'a är det en utmattad orignafjäder, med urplockade blad.
Så den är i princip rak.
Jag har fjädern liggande bakom axeln. Bilen står lite dumt till så det är svårt att mäta infjädringen i dagsläget.
Ah, du har en sån uppsättning. Ingen fara, tack endå att du svara 
115 2021-02-02 23:09:32 Senaste redigerad av Andreas.R (2021-02-03 08:16:03)
På min 33'a är det en utmattad orignafjäder, med urplockade blad.
Så den är i princip rak.
Ja förstår, kanske lite svårt att jämför med nytt.
Prata dock med jocar en sväng på FM, dom mena att de i princip fanns ett ungefärligt standard mått på 80-90mm mellan underkant fjäder och överkant axel med SB och "normal" storlek på rod.
Kommer och göra ett lite kompressions test för att vara på säkra sidan 
Tänk på att det är lättare att lägga ett block mellan fästet och fjädern för att höja än att bygga om fästet för att sänka...
Då kör i igen.
Har efter mina mätningar på bakvagns upphängningen kommit fram till plats för bakre tvärbalken för momentstaget till bakaxeln.
I tvärbalken (läs bockad 4mm plåt) kommer sedermera ett fäste att formas parrallelt med ramen. Lite svårt att förklara i ord
För att stärka upp tvärbalken fästs den även upp med ett parralell gående balk (rambalk)mot krysset.
Där tvär och parralellbalken möts kommer fästet bli till mot bakaxeln i ett senare skede.
Tvärbalken notchas för kardan, hål tas för avgas och kylrör och punktas fast.
Mycket fundering är nu mot upphängning o dess konstruktion, och en större beställning behövs göras för diverse delar. Mer om de snart 
118 2021-02-07 20:08:43 Senaste redigerad av Andreas.R (2021-02-07 22:49:48)
Här ses de hela dit punktat.
Har gjort ett tillfälligt momenstag som kan ses som svarta stag på några av bilderna. Lånade två stag av framvagnens fyrlänk för att få en bild över hur de kan se ut.
Momentstaget består i sin enkelhet av två rör i ett liggande V, med fackverks stag mellan sig är min tanke.
Staget kommer bli ställbart över och under mot bakaxeln, och glid-fäste mot ramen.
Nästa uppdatering ska jag bryta av allt ram arbete för lite annat roligt
De va allt för denna gång. 

60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Nu står jag i väntans tider på delar från Usa, så för att effektivisera tiden lite, varför inte börja med taksänkningen
Detta jobb har jag egentligen inte sett super mycket fram i mot, då de är ett enskilt stort arbete med mycket pyssel för att få till det. Men de måste till för stuket jag vill åt!
Har bestämt mig för att testa sänka taket utan sektionering. Många kommer nog ha åsikter om de, men jag vill se hur linjerna faller utan först.
Min förhoppning är ett bättre utgång läge plåtmässigt när de är klart,
Så till verket, mäter ut sänkning på 7.5cm,
Provar skära bakdelen i en tårtbit först för att se stuket på ett rakeat tak, men de bli inge bra
Så jag kör 7.5cm jämt snitt även där efter.
Diagonal snittar B-stolpen och där ligger taket så fint
Taket är snittat under timmen, men kommer bli många timmar innan de sitter som de ska igen.
Utan sektionering blir varje cm lägre ett knep att anpassa, så jag nöjer mig med 7.5cm. Även om 10cm är godkänt.
Några till 
Dörrarna ska också dit, men stöter på trassel direkt så klart. Flera gängor som får sig en rensning och ett av gäng plåtarna har lossnat helt. Får ordning på allt tillslut, och dörrbågarna kapas sist.
Så dom näst kommande uppdateringar blir tak för hela slanten 
123 2021-02-15 21:22:38 Senaste redigerad av Johan W (2021-02-15 21:28:42)
ser bra ut, det är ändå rutorna som är problemet resten är ju bara plåt och svets.
dom som är duktiga på taksänkningar börjar med dörrbågarna för då blir den lika på båda sidor och lättare att få till bra, men du fixar det säkert endå 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
124 2021-02-16 10:04:18 Senaste redigerad av Andreas.R (2021-02-16 10:05:06)
Ja precis, man vill ju att rutorna ska ha få en sån bra förutsättning att passa där sen
Har sett dom som börjar i den ändan, riktigt där är inte jag dock. Så jag bygger runt förutsättningar ist 
125 2021-02-20 21:06:27 Senaste redigerad av Andreas.R (2021-02-20 21:07:22)
Fortsätter med tak bygget.
Fäster A-stolpen provisoriskt för att se vad jag har o jobba med på "C" stolpen.
Kapar ut rutradien i bak-kant för att försöka få till en rundare radie.
Pusslar ihop radien med dom delarna som är över, och de blir skapligt tillslut.
Gör en liten miss, körde med 0.8 tråden, vilket jag kommer på lite sent , fick lite onödigt slag i plåten som följd.
Just tunnplåt är inte min starka sida, men en gör så gott de går
Bara upprepa allt på andra sidan med!
Trevlig lördag 
