351

Hej och god fortsättning...

Häromdagen så baxade jag in på egen hand motorn så att den hamnade någorlunda mitt i. Fick hissa upp och ställa på pallbockar. Hade i min iver glömt att fylla på olja i växellådan. Nu blev det lite bökigare när den var under bilen. Det sitter ett urtappnings- och ett påfyllningshål på vänster sida. Lådan ska ha 2,5 liter enligt manualen, tills det börjar rinna ur det övre påfyllningshålet. Jag har köpt Swepco 201 som många ska vara det bästa och också ge mjukare växlingar. Att den är blå får man också på köpet!

Sen fick jag hejda mig lite för att få hjälp. Man behöver fler ögon och händer för att inte klämma nån vajer eller gå emot.

Post's attachments

IMG_1327.JPG, 576.59 kb, 1613 x 1210
IMG_1327.JPG 576.59 kb, 6 downloads since 2021-01-03 

IMG_1328.JPG, 584.23 kb, 1210 x 1613
IMG_1328.JPG 584.23 kb, 3 downloads since 2021-01-03 

IMG_1329.jpg, 417.48 kb, 983 x 1080
IMG_1329.jpg 417.48 kb, 4 downloads since 2021-01-03 

352

Sån tur är så har jag en tålmodig och duktig bror som kunde assistera. Vi hade själva motorn på en platta med hjul och i framkant en liten domkraft. Sen satte vi en större domkraft under plattan och hissade upp hela rasket!

Man får vara med och sikta under bilen då växelföraren ska in i ett hål mitt på tvärbalken. Det som blev uppenbart när vi grejade var att vi var tvungna att ta bort antingen grusplåten eller ljuddämparen. Det fick bli ljuddämparen som var lite knixig att få tillbaka på plats efteråt.

Post's attachments

IMG_1334.JPG, 515.86 kb, 1210 x 1613
IMG_1334.JPG 515.86 kb, 5 downloads since 2021-01-03 

IMG_1335.JPG, 548.74 kb, 1613 x 1210
IMG_1335.JPG 548.74 kb, 4 downloads since 2021-01-03 

IMG_1336.JPG, 591.46 kb, 1613 x 1210
IMG_1336.JPG 591.46 kb, 3 downloads since 2021-01-03 

IMG_1338.JPG, 514.32 kb, 1613 x 1210
IMG_1338.JPG 514.32 kb, 4 downloads since 2021-01-03 

353

Både motor och låda sitter i karossen med fyra bult, två på växellådsbalken och två i bakkant i motorutrymmet. De som sitter på växellådsbalken är gängade i karossen så här får man ta det lite varligt så man inte får gäng-paj. Det hade inte varit roligt...

Förutom att det var lite svettigt att få dit ljuddämparen efteråt så flöt det på ganska bra. Vi tog det lugnt och kollade hela tiden var vi var med allt så att inget kom i kläm.

Jo just det, lämna bultarna som fäster växellådsbalken i lådan ganska löst så har man lite lättare att linjera upp allt. Sedan så drar man dem när man momentdragit balken i karossen. Ta också bort tändspolen som sitter ganska dumt till. Jag gjorde det för sent och den fick lite skav och bulor.

Ha det fint,
Jörgen

Post's attachments

IMG_1340.JPG, 542.75 kb, 1613 x 1210
IMG_1340.JPG 542.75 kb, 6 downloads since 2021-01-03 

IMG_1341.JPG, 526.4 kb, 1613 x 1210
IMG_1341.JPG 526.4 kb, 5 downloads since 2021-01-03 

354

Wow !  ICQ/ba  ICQ/ay

Billy kör.
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroen C5 Tourer 2.0 HDiF -08
VW 1200 Lim 113 -65
VW 1200 Lim 113 -65 "Einar"
VW 1200 Lim 113 -65 (rep objekt)

355

Fantastisk. Bra jobbat och snyggt ICQ/bq

356

Kjelle55 skrev:

Fantastisk. Bra jobbat och snyggt ICQ/bq

Kan bara hålla med , denna tråden är trevlig att följa !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

357

kisavw skrev:
Kjelle55 skrev:

Fantastisk. Bra jobbat och snyggt ICQ/bq

Kan bara hålla med , denna tråden är trevlig att följa !

Tack för alla positiva kommentarer. De hjälper gott! Har haft en lite tuffare omgång i garaget de senaste dagarna. Nu när motorn är på plats så ska gas, koppling, växelförare, hastighetsmätare mm kopplas ihop. Det är trångt när man ligger under och ska få alla vajrar och länkage att löpa fritt. "Allt" har krånglat... Återkommer med rapport och bilder! Behöver komma ner i varv lite först bara... ICQ/ad

//Jörgen

358 Senaste redigerad av V-Dub (2021-01-07 11:48:00)

Hej igen! Det är som sagt mycket som ska kopplas när motorn är på plats:

• Oljeslangar
• Flexslangar till värmekammare
• +kabel till startmotor
• Hastighetsmätarvajer
• Gaslänkage
• Kablage till fördelare och tändspole
• Kopplingsvajer
• Växelförare

Börjar lite enkelt med oljeslangarna. Returen sitter ju redan på motorn som jag visat innan. Ansluts i den främre anslutningen på oljetanken. På den korta för inloppet är det rejäla verktyg som behövs. Sån tur så hade jag en 36 nyckel! Den korta slangen ansluts vid oljekylen. Dock så har anslutningen inget med kylning att göra, det är bara ett rör som går rätt in till oljepumpen. Se principskissen som jag lade ut innan.

Post's attachments

IMG_1349.JPG, 493.59 kb, 1510 x 1071
IMG_1349.JPG 493.59 kb, 4 downloads since 2021-01-07 

IMG_1350.JPG, 666.79 kb, 1624 x 958
IMG_1350.JPG 666.79 kb, 3 downloads since 2021-01-07 

IMG_1351.JPG, 478.59 kb, 1613 x 1210
IMG_1351.JPG 478.59 kb, 4 downloads since 2021-01-07 

IMG_1352.JPG, 496.4 kb, 1210 x 1613
IMG_1352.JPG 496.4 kb, 3 downloads since 2021-01-07 

359

På denna bild ser ni flexslangarnas anslutning. Spjällen och deras vajer som går i de transparenta plaströren. Ni skymtar också +kabeln som går till startmotorn.

Post's attachments

IMG_1367.JPG, 564.9 kb, 1210 x 1613
IMG_1367.JPG 564.9 kb, 4 downloads since 2021-01-07 

360

Hastighetsmätarvajer på plats. Nedanför den så är gasreglagets "buffer". Här är det rejält trångt och jag fick justera en del positioner för att allt ska löpa fritt.

Post's attachments

IMG_1365.JPG, 562.8 kb, 1210 x 1613
IMG_1365.JPG 562.8 kb, 3 downloads since 2021-01-07 

IMG_1369.JPG, 483.74 kb, 1613 x 1210
IMG_1369.JPG 483.74 kb, 3 downloads since 2021-01-07 

IMG_1371.JPG, 551.1 kb, 1613 x 1210
IMG_1371.JPG 551.1 kb, 3 downloads since 2021-01-07 

361

Fortsatt på den elektriska avdelningen så ska det vara ej jordfläta från kaross till växellåda. I motorrummet så kan kablar till tändspole och fördelare kopplas. Jag ska ju köra med med eftermarknads fördelare så jag har fått göra vissa justeringar. Skyddskåpan över bakre relä- och säkringskonsollen rensar upp lite i röran.

Det jag nu har kvar att koppla är växelförare och koppling. Samlar kraft och läser på lite om detta innan jag kryper under bilen igen.

Allt gott,
Jörgen

Post's attachments

IMG_1361.JPG, 581.28 kb, 1210 x 1613
IMG_1361.JPG 581.28 kb, 3 downloads since 2021-01-07 

IMG_1363.JPG, 579.99 kb, 1613 x 1210
IMG_1363.JPG 579.99 kb, 4 downloads since 2021-01-07 

IMG_1368.JPG, 584.88 kb, 1613 x 1210
IMG_1368.JPG 584.88 kb, 4 downloads since 2021-01-07 

362 Senaste redigerad av V-Dub (2021-01-07 16:00:29)

Denna lilla rackaren gav mig lite huvudbry... Det är fästet som sitter på oljetanken för oljefiltret. På den så ser ni att det sitter en gängad nippel. När jag skulle sätta dit ett oljefilter så passade det inte, nippeln för stor. Hmmm... skruvade bort nippeln och den ser i princip lika dan ut i båda ändarna. Men när man kollar noga och mäter så är diametern lite större på den ena.

Jag hade ju plockat isär allt och gjort rent för länge sedan. Kan jag (som så många gånger förut) ha fått fel del? Gav mig iväg till Hydroscand. Den ena sidan är 3/4"-16 UNF-2B, och den andra M20x1,5.

Stigningarna är lika och diametern 19 vs 20 mm. När jag sitter i bilen på vägen hem så tänker jag att jag måste ha satt den mindre sidan i konsollen när jag gjorde rent. Så var det! Så nu passar oljefiltret. Man lär sig...

//Jörgen

Post's attachments

143462.jpg, 89.38 kb, 500 x 385
143462.jpg 89.38 kb, 3 downloads since 2021-01-07 

363

Eftersom jag har en egen lösning på fästen på växellådan för kopplingen så förväntade jag mig lite pyssel. Eftersom det inte är relevant för de allra flesta så går jag inte in i detalj på det.

Förutom kopplingsvajern och dess hölje så är det en nippel, en gummibälg och en hylsa i plast. Det är alltså höljet som skjuter gaffeln framåt när man trampar ned kopplingen. Lite speciell lösning...

Jag hade dragit några buntband för att hålla gaffeln på plats när jag monterade i motorn.

Post's attachments

IMG_1366.JPG, 596.61 kb, 1811 x 948
IMG_1366.JPG 596.61 kb, 3 downloads since 2021-01-08 

IMG_1370.JPG, 323.09 kb, 1490 x 953
IMG_1370.JPG 323.09 kb, 2 downloads since 2021-01-08 

364

Själva höljet ska när kopplingen ej är nedtrampad ligga högt i plåtfästet som jag talat om tidigare. När man trampar ned så läggs höljet i det nedre läget.

Post's attachments

IMG_1375.JPG, 429.05 kb, 1639 x 1115
IMG_1375.JPG 429.05 kb, 3 downloads since 2021-01-08 

365

Här ser ni hela baletten före och efter det är på plats. Man justerar med muttrarna och jag har gjort en grundjustering som jag får finlira mer med sedan. Kopplingen kändes bra att trampa ned för första gången!

Allt gott,
Jörgen

Post's attachments

IMG_1373.JPG, 429.26 kb, 1613 x 1210
IMG_1373.JPG 429.26 kb, 5 downloads since 2021-01-08 

IMG_1377.JPG, 319.89 kb, 1544 x 1097
IMG_1377.JPG 319.89 kb, 2 downloads since 2021-01-08 

366

Nice!,, inget slår första gången!! Bra jobbat!

367

Snyggt!

1303S 1974
Typ1 1957
Porsche 911S Targa 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Renault Megane Kombi & 2 st Monarscoot 1961

368

Nice!
Tolkar jag din ritning rätt att hålet ska vara 9mm?

Mvh. Kristian

Post's attachments

IMG_20210111_100318.jpg, 138.16 kb, 800 x 600
IMG_20210111_100318.jpg 138.16 kb, 3 downloads since 2021-01-11 

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Geländewagen Typ-51 -66
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

369

Hebster52 skrev:

Nice!
Tolkar jag din ritning rätt att hålet ska vara 9mm?

Mvh. Kristian

Ja, det stämmer! Du kan göra "gapet" nån millimeter större. Jag fick fila lite för att få i vajern.

//Jörgen

370

Tack! ICQ/bf

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Geländewagen Typ-51 -66
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

371

Hej igen! Nu var det dags att montera drivaxlar. Jag hade inga att renovera så jag köpte nya. De kommer färdiga med fett. Det som ytterligare behövs är packningar, bultar, schnorrbrickor, och de halvböjda brickorna med två hål i. De sistnämnda behövs för att scnorrbrickan ska bita, lite mjukare metall i den således än i själva drivknuten.

Här ser ni ett kit för en axel.

Varje ände har två styrpinnar så två av hålen på motsvarande del på växellåda och hub har inga gängor. Hela kalaset ska dras med 8,3 kg. Jag satte en lagom lång brädbit vid hjulbultarna som höll emot så slipper man gå in och lossa och dra handbromsen hela tiden.

Post's attachments

IMG_1388.JPG, 676.88 kb, 1814 x 986
IMG_1388.JPG 676.88 kb, 3 downloads since 2021-01-11 

IMG_1392.JPG, 543.07 kb, 1148 x 1580
IMG_1392.JPG 543.07 kb, 3 downloads since 2021-01-11 

372

Det var inga större problem att få detta på plats utan extra hjälp. Nu sitter de där!

//Jörgen

Post's attachments

IMG_1389.JPG, 483.18 kb, 1400 x 1210
IMG_1389.JPG 483.18 kb, 3 downloads since 2021-01-11 

IMG_1390.JPG, 483.79 kb, 1544 x 1139
IMG_1390.JPG 483.79 kb, 3 downloads since 2021-01-11 

IMG_1391.JPG, 472.87 kb, 1613 x 1210
IMG_1391.JPG 472.87 kb, 6 downloads since 2021-01-11 

IMG_1393.JPG, 595.5 kb, 1613 x 1210
IMG_1393.JPG 595.5 kb, 3 downloads since 2021-01-11 

373 Senaste redigerad av V-Dub (2021-01-13 22:05:12)

Hej Alla! Tyvärr så har jag ett lite tråkigt (men inte allvarligt!) besked att lämna.

Det verkar som om jag får ge upp min vision om att köra på Minilites. Jag kollade med ett annat forum (Pelican) med min allra första post för snart fem år sedan när jag precis köpt projektet angående fälgar. Där sades det att denna kombon skulle funka. Mina fälgar är 15x7 med ET16. Däcken 205/60. Jag anade under bygget att detta skulle bli tajt men ville få i motorn och få ner den på någorlunda rätt höjd.

Jag har inte gjort någon hjulinställning men är inte intresserad av att köra med för mycket camber.

Som det är nu så ligger däcken ca 20 mm för långt ut. Funderade på att försöka få 185/65 att funka på mina 7-tumsfälgar men jag tjänar bara 10 mm på det.

Det finns 6-tums Minilites också men de är inte alls snygga i mitt tycke. De har inte djupet och själva centrum där bultarna sitter är som en rund platta jämfört med 7-tums där ekrarna till och med bryts av hjulbultarna.

Blir antagligen 6-tums Fuchs-kopior istället. Så om nån är sugen på äkta Minilites så hojta till. De hade varit grymma men det behövs lite breddade skärmar. Kanske SC har lite mer plats...

//Jörgen

Post's attachments

IMG_1405.JPG, 411.6 kb, 1210 x 1380
IMG_1405.JPG 411.6 kb, 5 downloads since 2021-01-13 

IMG_1408.JPG, 391.08 kb, 1210 x 1613
IMG_1408.JPG 391.08 kb, 3 downloads since 2021-01-13 

IMG_1409.JPG, 190.9 kb, 800 x 1325
IMG_1409.JPG 190.9 kb, 5 downloads since 2021-01-13 

IMG_1410.JPG, 435.59 kb, 1613 x 1210
IMG_1410.JPG 435.59 kb, 3 downloads since 2021-01-13 

374

Så här ser 6-tummarna ut.

Post's attachments

alex3+0271130624583.jpg, 59.47 kb, 640 x 480
alex3+0271130624583.jpg 59.47 kb, 4 downloads since 2021-01-13 

375

Jörgen ..Fy va bra de blir , Man njuter av allt du gör med denna bil  ICQ/bo . Synd med fälgarna men ja lovar att Fuchs kommer bli förbaskat fint på denna skönhet ..