Äntligen har den nya kamaxeln dykt upp. Det tar sin tid att få levererat från USA och även Postnord tar lite tid på sig.
Det blev en hydraulkam från Rocky Jennings. Han är specialiserad på WBX-motorn, både som vattenkyld och luftkyld så förhoppningen är att kammen ska fungera. Det är inte en race-kam utan avsedd för vardagskörning.
Max lyft är samma som CB2280, men formen på kamloberna är annorlunda, den "buktar utåt" mer. Detta gör att kamloben träffar lyftare på den platta delen, inte på kanten. Det verkar lovande. Se bild CB2280 till vänster, Rocky till höger.
Rocky säger att kammen är avsedd för 1,25 vippor men jag börjar lite försiktigt med 1,1 för att komma igång. Det lägre lyftet kompenseras något av större ventiler. Det är ju möjligt att byta vipporna till 1,25 senare för att se om det gör nån skillnad.
I med vev och kam för att se hur det passar ihop. Denna kammen hade "urslipning" för strokad vev redan i gjutningen så jag putsade bara av lite gjutskägg och någon mindre slipning.
Dags att kolla spelen på kammen. Axialspelet justeras genom att slipa lite på "läppen" på kamlagren. Jag lade slippapper på en plan yta och slipade försiktigt lite åt gången sen mätning. 400-papper och sen 1500-papper. Om man använder kamlager med "läpp" i båda blockhalvorna (inte original) som jag gör, då bör man vara noga med att slipa på samma sida på de båda lagerhalvorna. När man känner sig nöjd med axialspelet i de båda blockhalvorna måste man montera ihop blocket och kontrollera spelet igen så att man inte slipat lagren asymmetriskt. Axialspelet finns specat i verkstadshandboken, men nu kör jag med en blandning av delar så jag använder 0,05-0,10 mm spel.
Sen kommer vi till en intressant sak i motorbygge, kamdrevet. När man köper kamdrev till vanliga typ 1 kammar finns det bara en storlek. Men hur ska man då justera kuggspelet (backlash på engelska)? Det går ju inte att flytta på vevaxel eller kamaxel. Spelet ska vara ganska litet typ 0,00 - 0,05 mm. Har hört att en del snurrar vev/kam med ventilpasta på dreven för att få större spel. Men att få mindre spel är ju inte så lätt.
Här kan nämnas att WBX-motorerna hade original kamdrev med över- och underdimension. Det står en stämplad siffra på drevet (-3, -2, -4, 0, 1, 2, 3 etc). Men nu började jag med ett tomt block så orginaldrevet är borta.
Hursomhelst monterade jag det enda drev jag hade, ett vanligt eftermarknads typ 1. Spelet hamnade på 0,038mm. Det känns OK.
MEN- bäst att kolla spelet på flera positioner på vev/kam, här gick det sämre. Jämt spel överallt utom på två positioner på kamdrevet (mitt emot varandra), där blev det tight, inget spel. Hmmmmm. Kan jag ha stukat kamdrevet när jag satte fast det i skruvstädet (jag var försiktig med skydd etc)? Efter lite felsök hittade jag inget fel på kamdrevet. Jag bytte relativ position på vev/kam och kollade - då flyttade sig området med nollspel. Hmmm - kanske vevaxeldrevet kunde vara boven. Fram med förstoringsglas och lampa. Ja - mycket riktigt, en tand var lite stukad på hörnet. Kan ha hänt i montering eller tappat i golvet. Lätt åtgärdat med en fin fil och fint slippapper.
Nu blev det jämt spel hela varvet runt - skönt.
Då är förberedelserna klara och jag kan ta isär allt för tvätt och slutmontering.
Post's attachments
DSCF3438.JPG 349.61 kb, 150 downloads since 2021-03-02

DSCF3439.JPG 362.28 kb, 150 downloads since 2021-03-02

DSCF3440.JPG 371.24 kb, 171 downloads since 2021-03-02

DSCF3442.JPG 296.78 kb, 154 downloads since 2021-03-02