Det här är ett motorbygge-projekt för min egen del, men också tänkt som en slags guide till andra som funderar på att bygga en oxy.
Vad är nu en oxyboxer?
Kort sagt är det ett motorblock från en WBX, dvs vattenkyld boxermotor från T3-bussen som byggs om med luftkylda cylindrar och toppar från Typ1.
Går det verkligen?
JA, det går utmärkt, men är givetvis ett mer omfattande projekt än en ren Typ1 motor.
Varför ska man göra detta?
Tja, det finns inget entydigt svar på den frågan. För min egen del handlar det nog om att göra något efter eget huvud, men med klassiska VW-gener.
Vissa kanske gör det för att få en Typ1-liknande motor men med en del egenskaper från Typ4.
Andra ser potential att få en hållbar motor att rejsa med.
Hur som helst så gör vi det här och nu. Hoppas att någon är intresserad av hur detta går till.
Jag tänkte gå igenom lite grundläggande saker samt lägga till lite egna idéer.
Alla är välkomna att kommentera och bidraga med egna erfarenheter och kunskaper.
Då kan denna tråd bli en slags kunskapsbank för oxyboxer.
Det blir mest fokus på det mekaniska, själva förbränningstekniken är Typ1 och där har alla sina egna idéer vad som är bäst, så var och en som bygger oxyboxer kan ju optimera för det som man önskar få ut av sin motor.
Nu kör vi !!
Vi behöver en WBX-motor givetvis, eller i alla fall ett block. Jag tror nog att alla typer av block fungerar.
Vi kommer säkert återkomma till vad som skiljer mellan de olika blocken. Generellt kan sägas att de finns som 1.9 eller 2.1L. Effektmässigt från ca 70 - 112 Hk. Blocken har ett serienummer instämplat, ungefär som ett Typ1-block.
Själv har jag samlat på mig några olika block, men tänkte börja med ett DG-block, det är ett 1.9-block.
Lämpligen börjar man med en rejäl motortvätt för att få det hela rumsrent. Sen är det bara att börja skruva isär. Spara alla delar tills man vet om de behövs eller ej. Till slut har man bara blocket kvar - i två halvor. Grattis, ett steg på vägen.
Nu ska det göras två jobbiga saker:
Ta bort pinbultarna till topplocken.
Kapa av vattenmantlarna på blocket.
Pinbultarna brukar släppa om man slår med en hammare på dem och drar åt lite innan man drar loss dem. Men givetvis ska nån djävlas och sitta som berget. Misströsta ej, det brukar gå att lura ut den till slut. Svetsa på en mutter och försök igen. Om den går av fortsätt svetsa på muttrar tills det inte finns någon pinbult kvar. Då struntar vi i den och borrar ur den senare.
Att kapa loss vattenmantlarna gjorde jag med en 180mm vinkelkap, det går säkert att använda andra verktyg också. Kapa inte för nära slutmått, 4cm från blockytan blir bra. Var försiktig så att inte något väsentligt skadas, t.ex tätningsytan för oljefiltret är lätt att skada.
OK, bygget har börjat. Vi stannar där och fortsätter snart.