1

Det här är ett motorbygge-projekt för min egen del, men också tänkt som en slags guide till andra som funderar på att bygga en oxy.

Vad är nu en oxyboxer?
Kort sagt är det ett motorblock från en WBX, dvs vattenkyld boxermotor från T3-bussen som byggs om med luftkylda cylindrar och toppar från Typ1.

Går det verkligen?
JA, det går utmärkt, men är givetvis ett mer omfattande projekt än en ren Typ1 motor.

Varför ska man göra detta?
Tja, det finns inget entydigt svar på den frågan. För min egen del handlar det nog om att göra något efter eget huvud, men med klassiska VW-gener.
Vissa kanske gör det för att få en Typ1-liknande motor men med en del egenskaper från Typ4.
Andra ser potential att få en hållbar motor att rejsa med.

Hur som helst så gör vi det här och nu. Hoppas att någon är intresserad av hur detta går till.
Jag tänkte gå igenom lite grundläggande saker samt lägga till lite egna idéer.
Alla är välkomna att kommentera och bidraga med egna erfarenheter och kunskaper.
Då kan denna tråd bli en slags kunskapsbank för oxyboxer.

Det blir mest fokus på det mekaniska, själva förbränningstekniken är Typ1 och där har alla sina egna idéer vad som är bäst, så var och en som bygger oxyboxer kan ju optimera för det som man önskar få ut av sin motor.

Nu kör vi !!

Vi behöver en WBX-motor givetvis, eller i alla fall ett block. Jag tror nog att alla typer av block fungerar.
Vi kommer säkert återkomma till vad som skiljer mellan de olika blocken. Generellt kan sägas att de finns som 1.9 eller 2.1L. Effektmässigt från ca 70 - 112 Hk. Blocken har ett serienummer instämplat, ungefär som ett Typ1-block.

Själv har jag samlat på mig några olika block, men tänkte börja med ett DG-block, det är ett 1.9-block.

Lämpligen börjar man med en rejäl motortvätt för att få det hela rumsrent. Sen är det bara att börja skruva isär. Spara alla delar tills man vet om de behövs eller ej. Till slut har man bara blocket kvar - i två halvor. Grattis, ett steg på vägen.

Nu ska det göras två jobbiga saker:
Ta bort pinbultarna till topplocken.
Kapa av vattenmantlarna på blocket.

Pinbultarna brukar släppa om man slår med en hammare på dem och drar åt lite innan man drar loss dem. Men givetvis ska nån djävlas och sitta som berget. Misströsta ej, det brukar gå att lura ut den till slut. Svetsa på en mutter och försök igen. Om den går av fortsätt svetsa på muttrar tills det inte finns någon pinbult kvar. Då struntar vi i den och borrar ur den senare.

Att kapa loss vattenmantlarna gjorde jag med en 180mm vinkelkap, det går säkert att använda andra verktyg också. Kapa inte för nära slutmått, 4cm från blockytan blir bra. Var försiktig så att inte något väsentligt skadas, t.ex tätningsytan för oljefiltret är lätt att skada.

OK, bygget har börjat. Vi stannar där och fortsätter snart.

Post's attachments

DSCF2489.JPG, 386.58 kb, 1024 x 768
DSCF2489.JPG 386.58 kb, 301 downloads since 2019-06-16 

DSCF2503.JPG, 426.91 kb, 1024 x 768
DSCF2503.JPG 426.91 kb, 274 downloads since 2019-06-16 

DSCF2504.JPG, 358.06 kb, 1024 x 768
DSCF2504.JPG 358.06 kb, 285 downloads since 2019-06-16 

2

Vilket kul initiativ! Det här kommer följas! Det verkar nästan bli en "how-to". ICQ/af

Som jag förstått det är de främsta fördelarna med en WBX lagerlägena som tål mer än de hos typ1. Sen får man mycket gratis som strokerkapacitet, riktigt oljefilter och balkfästena baktill.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Men, va bra.  ICQ/ay

Tomato Potato
Dyslexiker..

4

Kul, detta ska följas  ICQ/ay

5

ICQ/af

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

6

Spännande, kommer att följas

7

Då var det dags att snygga till blockhalvorna som vi har grovkapat.
Här är det en stor fördel att ha en fräsmaskin, men om man är försiktig så går det säkert att kapa/slipa till ett OK resultat.

Hur nära blockytan ska man fräsa ner?
Jag lämnade nån mm. En liten kant ger kanske lite extra styrka, men samtidigt så ska ju cylindern få plats med kylflänsar, samt kylluften kunna passera obehindrat så lämna inte en allt för hög kant.

Jag har också monterat ett generatorstativ på prov. Detta kräver också en liten modifiering av blocket. WBX-blocket har M6 pinbultar här, men vi behöver M8 för att bli "Typ1". Om man är stadig på hand och kan borra rakt är det bara att borra ur dessa och gänga M8.
Själv gjorde jag en liten borr-jigg så att det blev spikrakt.

Post's attachments

DSCF2589.JPG, 422.3 kb, 1024 x 768
DSCF2589.JPG 422.3 kb, 301 downloads since 2019-06-19 

DSCF2590.JPG, 467.03 kb, 1024 x 768
DSCF2590.JPG 467.03 kb, 287 downloads since 2019-06-19 

DSCF2977.JPG, 499.62 kb, 1024 x 768
DSCF2977.JPG 499.62 kb, 309 downloads since 2019-06-19 

8

Följer..

"ljushuvud"

9

Spännande tråd ICQ/ay

Bubbla -62

10

Oxyboxerbygge är något jag tänkt på länge. .. men varken wasseboxermotor  eller tillräckligt med tid för det har infunnit sig..
Men läser intresserat. ..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Hur stor (CC) motor är det möjligt att bygga med detta block ?

Tänkte mest på dom cylindrar/kolvar och vev som finns att tillgå på marknaden och inte specialtillverkat.

//Morgan

12

Man kan nog använda lite större delar än Typ1, men även en oxy har sina begränsningar.

Det är samma avstånd från vevaxel till kamaxel, så där blir det trångt när man strokar mycket. Däremot finns gott om plats i blocket för strokad vev.
Jag skulle tro att det går att använda  88-90mm vev om man slipar lite i kammen.
Jag tänker köra en 84mm vev med VW vevstakslager (55mm). Då behövs bara en lätt putsning på delarna.

Cylinderavstånd är 112mm d.v.s. samma som Typ1, men blocket är lite biffigare runt cylindrarna.
Sen måste ju cylindrarna passa i topplocken också. Om man tänker sig använda vanliga toppar (044 eller liknande) är det svårt att använda riktigt stora cylindrar. 94mm brukar vara max med vanliga toppar. Det finns också specialtoppar (JPM och liknande) som har mer gods för att klara stora cylindrar, dessa är dock ganska kostsamma.
Jag tänker använda 94mm cylindrar.

13

Då var det dags för lite beslut angående pinbultarna till topparna.
Det är tyvärr inte så enkelt som att skruva i pinbultar i befintliga hål och tro att det kommer att funka i en Typ1-topp.
Här krävs lite planering och tankemöda.
Bultmönstret för pinbultarna är olika på Typ1, Typ4 och WBX. Inget passar hos den andra.
Typ1 mönstret är ganska litet då det ju är avsett för små cylindrar. WBX har ju 94mm cylindrar original så här är bultmönstret lite större. Sen har vi Typ4 som också har 94mm cylindrar och därmed större bultmönster, här är dock bultmönstret lite mer "utdraget" på längden.
Det är svårt att finna exakta uppgifter på dessa bultmönster men här är vad jag har kommit fram till:

Längd x höjd från cylindercentrum:
Typ1: 40,5 x 38,5
WBX: 44 x 41,5
Typ4: 49 x 38,5

Vi glömmer Typ4 tills vidare, då dessa topplock inte passar bra, de har ett större cylinderavstånd än Typ1.

Då återstår två möjligheter:
1. Gör om bultmönstret i blocket så att det passar en Typ1-topp.
2. Använd en topp med WBX bultmönster.

Vid en första anblick verkar det enklast med alt. 2, det är dock inte så enkelt i verkligheten då det inte finns många toppar som är borrade för detta bultmönster. Kanske man kan borra nya hål lite förskjutna och på så sätt komma runt problemet. Det kan vara värt att försöka.
Som nämt tidigare kan man beställa JPM-toppar med WBX-mönster. Dessa har dessutom mer gods så att det är möjligt med större cylindrar.
För de flesta är detta dock lite överkurs, och vi lämnar den möjligheten tills vidare.

Hur krångligt är det då att göra om bultmönstret till Typ1?
Jag tänker göra det på min motor för att beskriva de olika stegen i bearbetningen av blocket.
Men nu måste jag tänka på sillen...

Glad midsommar ICQ/br

14

ICQ/ay

"ljushuvud"

15

Glad midsommar!
Ser fram i mot fortsättningen! ICQ/bs

Bubbla -62

16

Intressant bygge. Men är inte avståndet mellan cylindrarna 113mm på dessa, eller minns jag fel?

17

Cylinderavståndet är 112mm, jag har även kontrollmätt det med min digital i fräsen.
Det är samma avstånd som Typ1, skulle tro att VW-injenjörerna försökte återanvända en del från Typ1 när de konstruerade WBX-motorn.

Det faktum att det är samma cylinderavstånd är praktiskt för då kan man använda Typ1 vevaxlar och Typ1 topplock.
Men det krävs ändå en del modifiering för att det ska fungera. Återkommer med lite mer detaljer om det när bygget går vidare.

18

Då hade jag fel minne om cylinderavstånd. När Wasserboxer kom var jag anställd inom VAG och fick höra att motorn var tänkt för Golf II också, men så blev det inte. Kanske man i såfall skulle ha använt växellåda från VW Gol. Den sexcylindriga versionen gjord av Oettinger är också intressant.

19

Träffade en kund idag som påstod att han skulle bygga en 2,8-litermotor på ett vanligt typ1-block utan att modifiera alltför mycket. Jag tyckte det lät konstigt med tanke på vad som skrivits i den här tråden och vad jag läst tidigare. Men han skulle bygga dubbelturbo med 700hk och porscheautomat, så jag tyckte det kändes "snackpåse" lång väg, men jag är den förste att ta mössan i hand när jag ser bilen göra lakritsremmar på parkeringen utanför jobbet som han sa att han skulle göra.

Tills vidare läser jag den här tråden med stooooor behållning. Det saknas en konstruktiv och välvillig anda inom trimträsket som tilltalar den som är intresserad men inte redan indoktrinerad.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

20 Senaste redigerad av Bussig67a (2019-06-26 19:02:57)

Nu är det dags att göra om bultmönstret i blocket.
Man måste bestämma sig för två viktiga mått:
1. Position på en "plugg" som täcker original bulthål.
2. Position på de nya pinbultarna så att de passar i den topp vi har tänkt använda.

Här finns nog lite utrymme för egna idéer, men vi måste ändå förhålla oss till vissa begränsningar.
Pluggen kommer att hamna nära kanten (cylinderhålet som är 100mm) och dessutom måste blockets "hålla-ihop-bultar" gå fritt och dessutom ha plats för en mutter. Det bästa är nog att rita upp det man tänkt sig för att se om allt får plats.
Här kan också nämnas att de som vill bygga en riktigt stor motor (stora cylindrar) kan byta bultmönster, men inte till Typ1 utan till något ännu större än WBX. Det tar vi en annan gång...

Jag använder de mått som andra har provat ut för Typ1, men jag har ritat upp dem för att se att de är OK.
Pluggen som jag ska använda göres av gängstång M18x1,5. Jag tror att det skulle gå bra även med en M16-stång de är lättare att finna. Då bör man dock använda andra koordinater.
Jag köpte M18x1,5 hos en firma som heter Pretec (240kr + moms). De hade den i 8.8 kvalitet (som en vanlig bult). De flesta gänstänger man köper är av en lite mjukare kvalitet, men jag tror inte det spelar så stor roll bara man gör ganska djupa gängor.

Här är de mått jag kör med denna gång:
M18 plugg 43,59 x 40,67 - djup 30mm
M8 pinbultar 41,45 x 38,66 - djup 22mm

Den observante läsaren ser nu att pinbultarna inte stämmer med Typ1-mått (40,5 x 38,5). Hmm vad nu då?
Det beror på att alla dessa positioner är kompromisser. Om vi skulle använda ren Typ1-mått skulle pinbultarna hamna för nära kanten i pluggen.
Nu blir det så att vi utnyttjar att hålet i toppen är lite större än 8mm (vanligen 11mm) och pinbultarna får plats utan att bli sneda.

Vi börjar med att borra hål för M18-pluggen. Det ska vara ca 16,3mm för att gängtappen ska passa i hålet. Jag använde en 16mm pinfräs att borra med och sen gör fräsen ett större hål med samma pinfräs (styrd fräs). Det går säkert att slipa till ett borr så man kan borra direkt också. Man måste ha en fräs eller stabil pelarborr med XY-bord. Helst digital, men det går givetvis med klassiskt också om man kan sin utrustning.

Ett litet problem är hur vi ska lyckas spänna upp blockhalvan så att cylinderhålen ligger exakt i linje med Y-axeln, annars hamnar ju borrhålen snett.
Antingen finner man på nån smart jigg eller så är man klurig.
Dags att ta fram matteboken från skolan, närmare bestämt trigonometri. Vi gör en excelberäkning på felvinkeln och beräknar nya borrpositioner. På detta sätt spelar det ingen roll om blocket hamnar snett i uppspänningen. Det enda vi behöver mäta upp är:
- Nolla XY mitt i det vänstra cyliderhålet.
- Mät upp XY i det högra cylinderhålet.
- Mata in dessa värden tillsammans med bultmönstret i excel och ut kommer alla XY positioner som ska borras.

Nog med teori, här kommer några bilder:

Post's attachments

DSCF2968.JPG, 254.64 kb, 1024 x 768
DSCF2968.JPG 254.64 kb, 300 downloads since 2019-06-25 

DSCF2980.JPG, 311.44 kb, 1024 x 768
DSCF2980.JPG 311.44 kb, 280 downloads since 2019-06-25 

DSCF2981.JPG, 426.65 kb, 1024 x 768
DSCF2981.JPG 426.65 kb, 292 downloads since 2019-06-25 

DSCF2982.JPG, 320.16 kb, 1024 x 768
DSCF2982.JPG 320.16 kb, 274 downloads since 2019-06-25 

21

Då ska vi gänga upp hålen M18x1,5. En udda dimension men jag hittade en begagnad tapp på Tradera för en rimlig slant.
Jag har svetsat på handtag på tappen så att jag kan låta toppen styra i en fräschuck. Då blir hålet rakt.
Anledningen till de vinklade handtagen framgår av en av bilderna.

Post's attachments

DSCF2983.JPG, 287.06 kb, 1024 x 768
DSCF2983.JPG 287.06 kb, 277 downloads since 2019-06-26 

DSCF2985.JPG, 357.22 kb, 1024 x 768
DSCF2985.JPG 357.22 kb, 289 downloads since 2019-06-26 

DSCF2988.JPG, 385.88 kb, 1024 x 768
DSCF2988.JPG 385.88 kb, 278 downloads since 2019-06-26 

22

Här är excelfilen om någon vill använda den.

Post's attachments

Attachment icon Drillpattern.xlsx 50.65 kb, 361 downloads since 2019-06-26 

23

ICQ/ay

"ljushuvud"

24

Bussig67a skrev:

Nu är det dags att göra om bultmönstret i blocket.
Man måste bestämma sig för två viktiga mått:
1. Position på en "plugg" som täcker original bulthål.
2. Position på de nya pinbultarna så att de passar i den topp vi har tänkt använda.

Här finns nog lite utrymme för egna idéer, men vi måste ändå förhålla oss till vissa begränsningar.
Pluggen kommer att hamna nära kanten (cylinderhålet som är 100mm) och dessutom måste blockets "hålla-ihop-bultar" gå fritt och dessutom ha plats för en mutter. Det bästa är nog att rita upp det man tänkt sig för att se om allt får plats.
Här kan också nämnas att de som vill bygga en riktigt stor motor (stora cylindrar) kan byta bultmönster, men inte till Typ1 utan till något ännu större än WBX. Det tar vi en annan gång...

Jag använder de mått som andra har provat ut för Typ1, men jag har ritat upp dem för att se att de är OK.
Pluggen som jag ska använda göres av gängstång M18x1,5. Jag tror att det skulle gå bra även med en M16-stång de är lättare att finna. Då bör man dock använda andra koordinater.
Jag köpte M18x1,5 hos en firma som heter Pretec (240kr + moms). De hade den i 8.8 kvalitet (som en vanlig bult). De flesta gänstänger man köper är av en lite mjukare kvalitet, men jag tror inte det spelar så stor roll bara man gör ganska djupa gängor.

Här är de mått jag kör med denna gång:
M18 plugg 43,59 x 40,67 - djup 30mm
M8 pinbultar 41,45 x 38,66 - djup 22mm

Den observante läsaren ser nu att pinbultarna inte stämmer med Typ1-mått (40,5 x 38,5). Hmm vad nu då?
Det beror på att alla dessa positioner är kompromisser. Om vi skulle använda ren Typ1-mått skulle pinbultarna hamna för nära kanten i pluggen.
Nu blir det så att vi utnyttjar att hålet i toppen är lite större än 8mm (vanligen 11mm) och pinbultarna får plats utan att bli sneda.

Vi börjar med att borra hål för M18-pluggen. Det ska vara ca 16,3mm för att gängtappen ska passa i hålet. Jag använde en 16mm pinfräs att borra med och sen gör fräsen ett större hål med samma pinfräs (styrd fräs). Det går säkert att slipa till ett borr så man kan borra direkt också. Man måste ha en fräs eller stabil pelarborr med XY-bord. Helst digital, men det går givetvis med klassiskt också om man kan sin utrustning.

Ett litet problem är hur vi ska lyckas spänna upp blockhalvan så att cylinderhålen ligger exakt i linje med Y-axeln, annars hamnar ju borrhålen snett.
Antingen finner man på nån smart jigg eller så är man klurig.
Dags att ta fram matteboken från skolan, närmare bestämt trigonometri. Vi gör en excelberäkning på felvinkeln och beräknar nya borrpositioner. På detta sätt spelar det ingen roll om blocket hamnar snett i uppspänningen. Det enda vi behöver mäta upp är:
- Nolla XY mitt i det vänstra cyliderhålet.
- Mät upp XY i det högra cylinderhålet.
- Mata in dessa värden tillsammans med bultmönstret i excel och ut kommer alla XY positioner som ska borras.

Nog med teori, här kommer några bilder:

Lite info
VWs dragstänger är av kvalitet 10.9  WBX är av crommolly (sträck bult)
Kanske kan finns någon info i denna tråd http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=45896
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

25

Hej Micke,

Kul att du vill bidra till denna tråd, det är det som är meningen att få in en massa kunskap om WBX och oxyboxer-bygge.
Läste igenom hela din tråd - fantastiskt motorbygge!

Min motor blir lite mer blygsam, en vridstark slitvarg i en buss...

Angående dragstänger (gissar att det är de som håller ihop blockhalvorna), tycker du att man bör undvika att återanvända de som sitter i WBX-blocket?

/Fredrik