126

hof skrev:

Hitade på ett finskt forum var det en tråd om denna motor. Oklart om det var o- eller w-bx. "Yksi, kaksi, kolme", kanske "ei saa peittää". Men där slutar finska tolken. Men nu har jag full förståelse efter att tagit hjälp (?) av Google translate. Eller?

Här är ett litet slumpvis urvalt klipp:

"För mekaniken kan du få ett färdigt turbomunstycke, men hyddans näbb måste antagligen tas i drift. Som kabinlyftare är den wbx-lyften fortfarande ganska liten, så en lyftökning med en kam eller vipparm kan vara för mycket för en hyttlyftare? Men personlig erfarenhet är det inte, för jag har gärna gjort de "stora pojkarna" enligt instruktionerna och holkittanutbon."

Tänk så lätt man blir wbx-expert.

ICQ/ag

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

127

ICQ/bj  ICQ/bj  ICQ/bj

2256 typ 4 buggy -66

128

Inte lätt med Finska..

Jag återkommer senare till "hyddans näbb", om det är det jag tror - ventilen. Och för att få fart på näbben behövs ju kamaxel, lyftare, stötstänger, vipparmar. Ganska många saker som kan gå fel faktiskt.

Hyvää peivää!

129

Åter till oljesystemet, idag oljepumpen. En WBX har original en 26mm oljepump och det är vad jag tänkte använda, köpte mig en passande Schadek-pump.
Oljepumpen har ett sughål och ett tryckhål på motstående sidor och den passar ganska tight i blocket (mindre än 0,05mm spel, det var mitt minsta bladmått). Tätning sker med denna tighta passning och sen mot blocket samt locket med papperspackningar. Hmm, det går kanske att förbättra lite med o-ringar. När jag nu ändå var igång med detta att göra spår för o-ringar så gjorde jag det på tre ställen:
1. mot insidan av blocket, då undviker man att sugsidan suger luft och att trycksidan trycker olja tillbaks till tråget.
2. mot utsidan av blocket, då slipper man papperspackningen mellan block och pump.
3. mot locket, då slipper man den papperspackningen samtidigt som man minskar läckaget mellan tryck och sugsida (blir mindre spel utan papperspackningen).
Det var lite jobb med detta, mest att spänna upp pumpen och centrera den. Det skulle underlätta om man hade haft en 4-backschuck till svarven men det hade jag inte så det blev att fräsa spåren istället. Lite pill med bladmått, justerskruv etc. Men till slut blev det bra.
Själva o-ringen är en vitonring 63,22 x 1,78 mm.

Första bilden är pumpen innan bearbetning, där är ett tunt spår som ska suga tillbaka läckt olja. Där fräste jag mitt o-ringsspår.

OBS, detta är inte specifikt WBX/Oxy - typ 1 ser likadant ut.

Post's attachments

DSCF3392.JPG, 358.55 kb, 1024 x 768
DSCF3392.JPG 358.55 kb, 175 downloads since 2020-12-06 

DSCF3394.JPG, 576.8 kb, 1024 x 768
DSCF3394.JPG 576.8 kb, 191 downloads since 2020-12-06 

DSCF3395.JPG, 346.11 kb, 1024 x 768
DSCF3395.JPG 346.11 kb, 167 downloads since 2020-12-06 

DSCF3396.JPG, 588.55 kb, 1024 x 768
DSCF3396.JPG 588.55 kb, 208 downloads since 2020-12-06 

130

Snyggt jobbat med fräsen. Konstigt att det inte är standard. Men papper är väl billigare än gummi...

Oljesystemet, ja. Här skiljer ju WBX en hel del mot typ1. Bl a oljefilter. Vad jag förstår, så är gängse sätt att ansluta oljekylare via lösa rör/slangar från en oljefilteradapter.
Hittade en bild på ett uppsprättat typ1 block (How to rebuild your Volkswagen aircooled engine). Ingen aning om hur WBX ser ut. Men man får tankar på alternativ anslutning.

Post's attachments

Typ1oljekanaler.png, 445.41 kb, 800 x 399
Typ1oljekanaler.png 445.41 kb, 192 downloads since 2020-12-06 

131

Försöker lägga in en bild, brukar sällan lyckas.

Post's attachments

image.jpeg, 931.18 kb, 1936 x 1936
image.jpeg 931.18 kb, 209 downloads since 2020-12-06 

132

Man får misstänka att bara kanalen under cylindrarna finns, dit även oljetryckskontakten är förvisad. Inget hopp om snyggare installation av oljekylare. Noteras då att all olja kommer att gå till oljekylaren, oavsett temperatur.

133 Senaste redigerad av Bussig67a (2020-12-07 09:42:06)

Bra med bilder - då förstår man ju bättre hur det funkar.

Ja, oljekylaren kopplas in med en adapterplatta vid oljefiltret (så var det även original på 2.1 motorn med en liten vattenkyld oljekylare just där).
Den adapterplatta jag har (från CSP) har en inbyggd termostat som reglerar flödet till oljekylaren. Fiffigt om det nu fungerar som tänkt!

En annan sak att notera är att WBX har oljereturen från övertrycksventilen in till sugsidan på pumpen (ljusgrön på bilden ovan). Den oljan måste då passera skarven i blockhalvorna, så det är viktigt att det blir tätt i den skarven, annars suger pumpen luft där. Vet inte varför VW gjorde denna ändring, jag ser ingen förbättring med det. Nån som har en teori?

134

Mer om oljesystemet.
Tryckregleringen sker med en kolv och fjäder. Dessa är monterade bakom en M22 plugg med skruvmejselskalle. Den sitter givetvis som bara f-n.
Jag svetsade fast en lämplig plåtbit på en 1/2" hylsa och vips var det enkelt att få loss pluggen.
Sen vill man ju få ut kolven och min hade beckat fast. Det löste jag med en M14-bult som jag hade liggandes. Den kunde precis nypa in i kolven en aning, tillräckligt för att kunna dra ut kolven. Sen var det enkelt att rengöra kanalen och alla delar.

Just den här pluggen är ett bra ställe att sätta oljetemp-givare. Det finns färdiga pluggar gängade för VDO-givare (M14x1,5 tror jag), men i mitt fall hittade jag ingen sån färdig för M10x1,0 som min givare är. Dock hittade jag M22x1,5 plugg som tydligen används inom hydraulikvärlden. Den har sexkantfäste och råkar vara exakt samma längd som orginalpluggen, 14mm lång.

Upp i svarven och borra/gänga för M10x1,0 så var oljetemp-givaren på plats.

Jag visar också en bild från blocket där man kan se typ 1 oljestickan. Den svarta markeringen är "övre oljenivå" på stickan (från typ 1 alltså). Hmm, undrar om nivån passar i detta blocket också?

Post's attachments

DSCF3398.JPG, 282.82 kb, 1024 x 768
DSCF3398.JPG 282.82 kb, 174 downloads since 2020-12-11 

DSCF3414.JPG, 358.16 kb, 1024 x 768
DSCF3414.JPG 358.16 kb, 185 downloads since 2020-12-11 

Oljesticka.JPG, 460.6 kb, 1024 x 768
Oljesticka.JPG 460.6 kb, 176 downloads since 2020-12-11 

135

Dags att provmontera vevaxel, stakar och kam. I en strokad motor kan man ana på förhand att det kommer att ta i någonstans och bästa sättet att kolla detta är att snurra runt de verkliga delarna och se var det tar i, då kan man slipa bort material där.
Blocket är ju lite rymligare än Typ 1 så det behövs inte så mycket bearbetning där. Beroende på hur smidiga vevstakarna är kan man ev få slipa ut lite ur blocket.
Avståndet mellan vevaxel och kamaxel är 90mm, samma som på typ 1. Det ger alltså samma problem med att vevstakarna kan ta i kamaxeln.
I mitt fall är vevstaksjournalerna 55mm (std VW) och jag använder Kina-H-stakar. Kammen är en eftermarknads CB. Det ger lite problem när vevstaken passerar kammen, se bild.
Lösningen blir att slipa bort lite material på vevstaken, kammen eller båda.
Vissa vevaxlar har mindre journaler (chevy=50,8mm) och då är det mer plats.

Post's attachments

DSCF3048.JPG, 403.99 kb, 1024 x 768
DSCF3048.JPG 403.99 kb, 178 downloads since 2020-12-22 

DSCF3053.JPG, 414.54 kb, 1024 x 768
DSCF3053.JPG 414.54 kb, 175 downloads since 2020-12-22 

DSCF3054.JPG, 403.56 kb, 1024 x 768
DSCF3054.JPG 403.56 kb, 173 downloads since 2020-12-22 

136

Vid likadant problem har jag svarvat ner diametern på axeln mellan nockarna.

137

Det är bättre att svarva ner kammen rund och inte att slipa bort just där det tar i. Blir det mycket så blir kammen svagare. En slät polerad nersvarvad kam är starkare än ett plattjärn. Det går även att ta bort rätt mycket på staken vid skruvens nederdel. Göm inte att vikta om stakarna efteråt.

138

Goda råd där. Man får bedöma själv hur mycket man vågar svarva/slipa bort från kammen utan att den blir för klen. Jag provade både svarv och slip för att lära mig hur det funkar.
I mitt fall är det ganska lite material som behövs ta bort. Jag siktade på ca 1 mm frigång. Vet inte hur mycket delarna kan flexa när maskineriet är igång.
Stakarna fick bara en lätt puts på hörnet, det går att ta mer där om man vill.

Ett tips om man slipar kammen är att tejpa loberna, det kan rädda dem om man skulle råka slinta med slipapparaten.

Post's attachments

DSCF3373.JPG, 455.86 kb, 1024 x 768
DSCF3373.JPG 455.86 kb, 166 downloads since 2020-12-28 

DSCF3374.JPG, 389.82 kb, 1024 x 768
DSCF3374.JPG 389.82 kb, 171 downloads since 2020-12-28 

DSCF3377.JPG, 379.08 kb, 1024 x 768
DSCF3377.JPG 379.08 kb, 165 downloads since 2020-12-28 

139

Det viktigaste är väl om man svarvar, att man har kvar radier mot nockarna..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

140

Lite kamproblem.
Min tanke var att använda en CB2280 kam. Det är en ganska snäll gatkam avsedd för vanliga lyftare. Enligt WBX-åkare på nåt forum skulle detta fungera bra även med de hydrauliska lyftarna i en WBX/Oxy-motor.

När jag provade allt i blocket och tittade på hur kamnockarna träffar lyftarna så ser det inte bra ut. Nocken träffar lyftaren på kanten. Det känns inte bra. Man vill ju att nocken ska träffa en plan yta på lyftaren.
Det här beror ju på hur kamnocken är formad, på en 2280 är den ganska "spetsig". Det går säkert bra på vanliga lyftare som är 28 eller 30mm i diameter, men en hydraulisk lyftare är bara 24mm.

Jag gjorde också ett litet färgprov, målade svart färg på en lyftare och lät nocken passera innan färgen torkat, se bild.

Så nu måste jag tänka om. Man kan ju stoppa i vanliga typ 1 lyftare om man fodrar lyftarhålen och bearbetar dessa, men jag vill ju testa att köra hydrauliska lyftare denna gång. Det blir helt enkelt att skaffa en ny kam som är avsedd för hydrauliska lyftare. Det finns lite alternativ, jag ska fundera lite.

Post's attachments

DSCF3405.JPG, 310.84 kb, 1024 x 768
DSCF3405.JPG 310.84 kb, 186 downloads since 2021-01-06 

DSCF3408.JPG, 591.09 kb, 768 x 1024
DSCF3408.JPG 591.09 kb, 228 downloads since 2021-01-06 

141

Lite info om typ1 kamaxlar
Kamen är tillverkad för en 28 mm lyftare
2280  kamen är nästan som en 112hk wbx kan det skiljer bara 2 grader på avgassidan
Det där med hydrauliska lyftare är problemet att det är radie skillnad mot en med typ 1
När det är en 22mm lyftare så får man så högt tryck per mm så kamen vill gå ner sig
När man bytte på kam på  Mexiko maskinerna till hydrauliska så upp kom  samma problem som på wbx o typ 4
Thorsten Pieper har kvalitets bustningar för att lösa detta problemet för cirka 650 kr http://www.tp-technologie.de/produkte%2 … uchsen.htm
Vill man ha kamen att leva länge så är det den lösningen
Efter detta problemet är vanligt att man dödar kamar så är det vanligt i tyskland på typ 4 ägarna  sätter dit bustning i typ 1 slipning på kamen o dom går fyrdubbla tiden mot hydrauliska
Hoppas den infon hjälper dig
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

142

Tack för info Micke. Det var intressant att de tyska fordringarna inte kräver nån brotchning det underlättar ju för amatörmekare.
Men det hjälper inte mig denna gång då ett av målen med detta projekt är att testa de hydrauliska lyftarna. Jag får helt enkelt försöka hitta en kam som passar lyftarna. Synd att VW inte gjorde de hydrauliska lyftarna samma storlek som typ 1.

Nåväl, vad finns nu för kammar som kan passa?
CB har några, 2252 ska vara ganska lik en original 112Hk, de har även mildare och vassare.
Rocky Jennings har en egen variant för WBX/oxy (avsedd för 1,25 vippor), oklart hur den är utformad.
Original 112Hk om man kan hitta en sån.

143

Äntligen har den nya kamaxeln dykt upp. Det tar sin tid att få levererat från USA och även Postnord tar lite tid på sig.

Det blev en hydraulkam från Rocky Jennings. Han är specialiserad på WBX-motorn, både som vattenkyld och luftkyld så förhoppningen är att kammen ska fungera. Det är inte en race-kam utan avsedd för vardagskörning.
Max lyft är samma som CB2280, men formen på kamloberna är annorlunda, den "buktar utåt" mer. Detta gör att kamloben träffar lyftare på den platta delen, inte på kanten. Det verkar lovande. Se bild CB2280 till vänster, Rocky till höger.
Rocky säger att kammen är avsedd för 1,25 vippor men jag börjar lite försiktigt med 1,1 för att komma igång. Det lägre lyftet kompenseras något av större ventiler. Det är ju möjligt att byta vipporna till 1,25 senare för att se om det gör nån skillnad.

I med vev och kam för att se hur det passar ihop. Denna kammen hade "urslipning" för strokad vev redan i gjutningen så jag putsade bara av lite gjutskägg och någon mindre slipning.
Dags att kolla spelen på kammen. Axialspelet justeras genom att slipa lite på "läppen" på kamlagren. Jag lade slippapper på en plan yta och slipade försiktigt lite åt gången sen mätning. 400-papper och sen 1500-papper. Om man använder kamlager med "läpp" i båda blockhalvorna (inte original) som jag gör, då bör man vara noga med att slipa på samma sida på de båda lagerhalvorna. När man känner sig nöjd med axialspelet i de båda blockhalvorna måste man montera ihop blocket och kontrollera spelet igen så att man inte slipat lagren asymmetriskt. Axialspelet finns specat i verkstadshandboken, men nu kör jag med en blandning av delar så jag använder 0,05-0,10 mm spel.

Sen kommer vi till en intressant sak i motorbygge, kamdrevet. När man köper kamdrev till vanliga typ 1 kammar finns det bara en storlek. Men hur ska man då justera kuggspelet (backlash på engelska)? Det går ju inte att flytta på vevaxel eller kamaxel. Spelet ska vara ganska litet typ 0,00 - 0,05 mm. Har hört att en del snurrar vev/kam med ventilpasta på dreven för att få större spel. Men att få mindre spel är ju inte så lätt.
Här kan nämnas att WBX-motorerna hade original kamdrev med över- och underdimension. Det står en stämplad siffra på drevet (-3, -2, -4, 0, 1, 2, 3 etc). Men nu började jag med ett tomt block så orginaldrevet är borta.

Hursomhelst monterade jag det enda drev jag hade, ett vanligt eftermarknads typ 1. Spelet hamnade på 0,038mm. Det känns OK.
MEN- bäst att kolla spelet på flera positioner på vev/kam, här gick det sämre. Jämt spel överallt utom på två positioner på kamdrevet (mitt emot varandra), där blev det tight, inget spel. Hmmmmm. Kan jag ha stukat kamdrevet när jag satte fast det i skruvstädet (jag var försiktig med skydd etc)? Efter lite felsök hittade jag inget fel på kamdrevet. Jag bytte relativ position på vev/kam och kollade - då flyttade sig området med nollspel. Hmmm - kanske vevaxeldrevet kunde vara boven. Fram med förstoringsglas och lampa.  Ja - mycket riktigt, en tand var lite stukad på hörnet. Kan ha hänt i montering eller tappat i golvet. Lätt åtgärdat med en fin fil och fint slippapper.
Nu blev det jämt spel hela varvet runt - skönt.

Då är förberedelserna klara och jag kan ta isär allt för tvätt och slutmontering.

Post's attachments

DSCF3438.JPG, 349.61 kb, 1024 x 768
DSCF3438.JPG 349.61 kb, 150 downloads since 2021-03-02 

DSCF3439.JPG, 362.28 kb, 1024 x 768
DSCF3439.JPG 362.28 kb, 151 downloads since 2021-03-02 

DSCF3440.JPG, 371.24 kb, 1024 x 768
DSCF3440.JPG 371.24 kb, 171 downloads since 2021-03-02 

DSCF3442.JPG, 296.78 kb, 1024 x 768
DSCF3442.JPG 296.78 kb, 155 downloads since 2021-03-02 

144

Intressant tråd ICQ/ay

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

145

CrewCab skrev:

Intressant tråd ICQ/ay

Tack för det. Tanken är att detta ska bli ett ställe att hämta information för den som vill bygga "Oxyboxer".

146

En sista detalj innan montering av blocket, det visar sig att det finns ett ställe där staken till cyl3 kan skrapa i. Lätt åtgärdat med en rund fil, tog nog ca 1mm djupt, se markering. Annars verkar allting gå fritt nu.

Vänster blockhalva på bänken och börja lägga i delarna. Fördelardrevet hamnade fel vid första försöket. Lätt åtgärdat på detta stadium.
Kammen lägges i så att pricken är mot vevens prickar. Smörj in allt med monteringsfett/kamklet/olja.
Dubbelkolla att alla lager är rätt isatta, observera att kamlagren är olika långa. De korta ska vara mot kampluggen. Då jag använder hydrauliska lyftare väntar jag med dem, de kan monteras utifrån senare. Om du har Typ1 lyftare - montera dem.

Montera fördelaren annars riskerar man att fördelardrevet "lyfter" när man snurrar runt vevaxeln.
Jag monterade oljepumpen på de två pinbultarna. Dra inte åt pumpen ännu, vänta med det tills blocket sitter ihop. Då jag har O-ringar på pumpen använder jag inga papperspackningar (blir spännande att se om det håller tätt...)

Blockhalvornas tätningsytor tvättas av en sista gång med aceton, sen ett tunt lager med Hylomar (på båda blockhalvorna). Det här med tätningsmedel finns många åsikter om, de flesta verkar överens om att silikon inte är lämpligt.

Glöm inte kampluggen! Den fick också ett tunt lager Hylomar.

Låt tätmedlet stå en kvart, sen lägg försiktigt höger blockhalva på sin plats. Handdra alla muttrar och bultar så att blocket sitter ihop.
Bestäm i vilken ordning muttar ska dras åt (finns att hitta på nätet) och ha slutmomenten på de olika muttarna. Dra lite i taget varvet runt, sen börja om med lite högre moment. När allt är draget till slutmoment - låt blocket stå några timmar. Dra sen en gång till med slutmoment. Dagen efter - dra allt en gång till. Anledningen till att dra flera gånger med tid mellan är att tätningsmedlet behöver lite tid att krypa ut (även ett tunt lager behöver krypa ut).

Post's attachments

DSCF3447.JPG, 656.91 kb, 1024 x 768
DSCF3447.JPG 656.91 kb, 178 downloads since 2021-03-09 

DSCF3451.JPG, 619.96 kb, 1024 x 768
DSCF3451.JPG 619.96 kb, 153 downloads since 2021-03-09 

DSCF3452.JPG, 309.48 kb, 1024 x 768
DSCF3452.JPG 309.48 kb, 155 downloads since 2021-03-09 

147

Blir en trevlig maskin det där.
Bra jobbat...

"ljushuvud"

148

Dags att sätta dit cylindrar, kolvar och toppar. Jag tror de flesta gör det i denna ordning:
Pinbultar i blocket - Kolvar på stakar - Cylindrar träs över pinbultar/kolvar - toppar monteras.

Jag valde en annan ordning:
Kolvar i cylindrar, tryck kolvar nedåt så att kolvbultshålet syns (men inte så långt att kolvringarna trillar ur)
Kolvar(med tillhörande cylinder) på stakar - tryck ner cylindrar i blocket - skruva i pinbultarna genom hålen i cylindrarna - toppar.

Det gick bra att montera på detta sätt. Jag använder inget tätningsmedel vid cylinderbasen då jag kör med ringar i blocket som förhoppningsvis tätar.

Glöm inte glömplåten. En vanlig eftermarknads passade bra trots att cylindrarna är lite kortare än typ1. En mutter var lite i vägen och krävde lite urslipning. Glömplåten har ett hål upptill. Vet ej vad det är till för, jag satte dit en låstråd för att hålla det hela på plats.

Topparna dras lite i taget omväxlande höger/vänster topp med det vanliga mönstret.
Nu börjar det likna en motor ICQ/bp

Post's attachments

DSCF3453.JPG, 640.25 kb, 1024 x 768
DSCF3453.JPG 640.25 kb, 184 downloads since 2021-03-11 

DSCF3455.JPG, 524.52 kb, 1024 x 768
DSCF3455.JPG 524.52 kb, 181 downloads since 2021-03-11 

DSCF3457.JPG, 502.25 kb, 1024 x 768
DSCF3457.JPG 502.25 kb, 159 downloads since 2021-03-11 

DSCF3458.JPG, 471.96 kb, 1024 x 768
DSCF3458.JPG 471.96 kb, 151 downloads since 2021-03-11 

DSCF3460.JPG, 608.09 kb, 1024 x 768
DSCF3460.JPG 608.09 kb, 175 downloads since 2021-03-11 

149

väldigt kul tråd där man får lära sig lite kring motorrenovering i största allmänhet, bra!

150

Kul att du gillar tråden, mycket av detta gäller ju typ 1 och även motorbygge i allmänhet.

Harry skrev:

väldigt kul tråd där man får lära sig lite kring motorrenovering i största allmänhet, bra!