1

Skall snart börja plocka ihop min typ4 bussmotor (standard, ej trimmad). Vad rekommenderar ni för medel mellan blockhalvorna?

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

2

Jag använde högtempssilikon från biltema den röda sorten. Har funkat bra för mig. Mvh björn

2256 typ 4 bbuggy 66

3

Jag har under de 55 år som jag skruvat ihop luftkylda VW.motorer använt vanlig simpel Permatex och det har funkat bra. Silikon skulle jag aldrig rekommendera nån att använda.

4

Permatex !

5

Curil k2, så kan du lätt få isär blocket igen om du glömt nått när du la ihop det  ICQ/bs
Permatex brukar klistra bra, iaf om det sitter en stund.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

det finns många olika som man kan använda
Permatex är vanligt  sen Curil k2 funkar bra till blockhalvorna ( finns mer nyare tätnings medel)
Silikon  är inte att föredra  ) blir skuvning mellan halvorna ( silikon o vatten blir det myrsyra )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

7 Senaste redigerad av Svwerker (2020-10-26 20:01:38)

Finns flera anledningar att låta bli silikon.
1. Det bygger för mycket.
2. Överskottet som pressas in i blocket är inte kompatibelt med smörjsystemet. Kallas för silicon worms i amärkatt och har orsakat några Motorras.
3. Det har dålig vidhäftning.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Sådär, där har jag lärt mig något nytt  ICQ/bs

2256 typ 4 bbuggy 66

9

Var hittar man Curil k2?
Silikon är ett otyg. Jag har sett lite för mycket av den varan i olika motorer genom åren. Det största felet är att folk lägger på för mycket så att det pressas in i motorn och sedan släpper det som korvar och hamnar där det inte skall vara. Men i skarven mellan block och insug på jänkemotorer är det nästan ett måste för att få det tätt. Typ en liten klick i hörnen. Men inte mer.

Vad tvättar man bort Permatex med? Finns rester av det på mitt block och det ser ju inte så snyggt ut.... T-röd? Kemisk ren bensin?

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

10 Senaste redigerad av erich (2020-10-26 19:44:28)

Loctite 574 ..Curil 2 Porsche klister fint , Permatex för tjåkt .. ICQ/ab Det du vil veta om tätningsmedelet e anarob , eller arob .. (dvs härdar utan syre ) . välg själv ..  eller läs på ..

Mvh/E

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

11

permatex är faktiskt shellac och kan spädas med rödsprit. Har använts sen urminnes tider inom veteranhobbyn. Om man tänker logiskt så är det meningen att de två motorhalvorna skall täta mot varandra. Det får inte finnas något mellanrum för då passar inte lagren som dom skall. Ett tätningsmedel typ silikon har för hög densitet och blir inte kvar mellan blockhalvorna utan hamnar inuti och utanpå blocket. Jag har använt både curil och permatex men aldrig silikon,framförallt inte från Biltema.För att få ett block tätt är det viktigt att gå över dom yttre ytorna med en fin bred lång fil. Man ser genast hur mycket märken och ojämnheter det finns i ytterkant som försvinner med filens hjälp. Detta görs bäst innan arborrning. Det sitter även oxid mellan blockhalvorna som tas bort med fiberduk och bräkleen. Tar även bort gammal permatex.

12

Hittade Curil till det fantastiska priset av 3579,24 kr. Då var det ändå 27% rabatt :-)
https://www.autodoc.se/elring/7913170

Men sen hittade jag det på ett annat ställe för 119.....

13

Lowflyer skrev:

Var hittar man Curil k2?
Silikon är ett otyg. Jag har sett lite för mycket av den varan i olika motorer genom åren. Det största felet är att folk lägger på för mycket så att det pressas in i motorn och sedan släpper det som korvar och hamnar där det inte skall vara. Men i skarven mellan block och insug på jänkemotorer är det nästan ett måste för att få det tätt. Typ en liten klick i hörnen. Men inte mer.

Vad tvättar man bort Permatex med? Finns rester av det på mitt block och det ser ju inte så snyggt ut.... T-röd? Kemisk ren bensin?

Thinner.

14

Det går säker med Thinner också men permatex löses upp med rödsprit eftersom det är lösningsmedlet i permatex.

15

Jo, T-röd brukar jag få droppa i burken ibland. Det går ju många år innan man förbrukat den ;-)

https://i.imgur.com/qe3uQhw.jpg

16

ännu en fördel med Permatex – tvättas bort med T-röd,
man slipper miljöfarliga lösningsmedel!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "