Skall snart börja plocka ihop min typ4 bussmotor (standard, ej trimmad). Vad rekommenderar ni för medel mellan blockhalvorna?
/Janne
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Tätningsmedel mellan blockhalvorna?
Du måste logga in eller registrera för att svara
Skall snart börja plocka ihop min typ4 bussmotor (standard, ej trimmad). Vad rekommenderar ni för medel mellan blockhalvorna?
/Janne
Jag använde högtempssilikon från biltema den röda sorten. Har funkat bra för mig. Mvh björn
Jag har under de 55 år som jag skruvat ihop luftkylda VW.motorer använt vanlig simpel Permatex och det har funkat bra. Silikon skulle jag aldrig rekommendera nån att använda.
Permatex !
Curil k2, så kan du lätt få isär blocket igen om du glömt nått när du la ihop det
Permatex brukar klistra bra, iaf om det sitter en stund.
det finns många olika som man kan använda
Permatex är vanligt sen Curil k2 funkar bra till blockhalvorna ( finns mer nyare tätnings medel)
Silikon är inte att föredra ) blir skuvning mellan halvorna ( silikon o vatten blir det myrsyra )
/// Micke
Finns flera anledningar att låta bli silikon.
1. Det bygger för mycket.
2. Överskottet som pressas in i blocket är inte kompatibelt med smörjsystemet. Kallas för silicon worms i amärkatt och har orsakat några Motorras.
3. Det har dålig vidhäftning.
Sådär, där har jag lärt mig något nytt 
Var hittar man Curil k2?
Silikon är ett otyg. Jag har sett lite för mycket av den varan i olika motorer genom åren. Det största felet är att folk lägger på för mycket så att det pressas in i motorn och sedan släpper det som korvar och hamnar där det inte skall vara. Men i skarven mellan block och insug på jänkemotorer är det nästan ett måste för att få det tätt. Typ en liten klick i hörnen. Men inte mer.
Vad tvättar man bort Permatex med? Finns rester av det på mitt block och det ser ju inte så snyggt ut.... T-röd? Kemisk ren bensin?
Loctite 574 ..Curil 2 Porsche klister fint , Permatex för tjåkt ..
Det du vil veta om tätningsmedelet e anarob , eller arob .. (dvs härdar utan syre ) . välg själv .. eller läs på ..
Mvh/E
permatex är faktiskt shellac och kan spädas med rödsprit. Har använts sen urminnes tider inom veteranhobbyn. Om man tänker logiskt så är det meningen att de två motorhalvorna skall täta mot varandra. Det får inte finnas något mellanrum för då passar inte lagren som dom skall. Ett tätningsmedel typ silikon har för hög densitet och blir inte kvar mellan blockhalvorna utan hamnar inuti och utanpå blocket. Jag har använt både curil och permatex men aldrig silikon,framförallt inte från Biltema.För att få ett block tätt är det viktigt att gå över dom yttre ytorna med en fin bred lång fil. Man ser genast hur mycket märken och ojämnheter det finns i ytterkant som försvinner med filens hjälp. Detta görs bäst innan arborrning. Det sitter även oxid mellan blockhalvorna som tas bort med fiberduk och bräkleen. Tar även bort gammal permatex.
Hittade Curil till det fantastiska priset av 3579,24 kr. Då var det ändå 27% rabatt :-)
https://www.autodoc.se/elring/7913170
Men sen hittade jag det på ett annat ställe för 119.....
Var hittar man Curil k2?
Silikon är ett otyg. Jag har sett lite för mycket av den varan i olika motorer genom åren. Det största felet är att folk lägger på för mycket så att det pressas in i motorn och sedan släpper det som korvar och hamnar där det inte skall vara. Men i skarven mellan block och insug på jänkemotorer är det nästan ett måste för att få det tätt. Typ en liten klick i hörnen. Men inte mer.Vad tvättar man bort Permatex med? Finns rester av det på mitt block och det ser ju inte så snyggt ut.... T-röd? Kemisk ren bensin?
Thinner.
Det går säker med Thinner också men permatex löses upp med rödsprit eftersom det är lösningsmedlet i permatex.
Jo, T-röd brukar jag få droppa i burken ibland. Det går ju många år innan man förbrukat den ;-)

ännu en fördel med Permatex – tvättas bort med T-röd,
man slipper miljöfarliga lösningsmedel!
Jag får ta upp det här igen. Elring Curil K2 verkar vara siliconbaserat? Läser man kommentarerna ovan verkar det vara positiva kommentarer runt just K2, men samtidigt avråder man från Silicon?
Tätningsmedel mellan blockhalvorna är egentligen inte rätt uttryck.Det är godset som skall ihop och tätningsmedlet är bara utfyllnad där det finns små glipor. Tätningen blir inte bättre för att man kladdar på tjockt utan det är förarbetet som gör att det blir tätt. Jag tar rostlösning och 2000 våtslip på bägge halvorna för att ta fram rent gods och lägger på sparsamt med permatex på ena halvan. Ju mer du kladdar på desto mer lös tätningsmassa har du inne i motorn. Orsaken till att man använder tunt tätningsmedel är för att det skall gå att dra ihop gods mot gods. Slikon och andra avarter lägger sig som ett klet som efter uppstart lossnar och far runt i motorn. Tänk på att det som sticker ut på utsidan av blocket när du dragit ihop ser likadant ut på insidan. Det händer att jag får in motorer som påstås att jag har byggt. Det kan jag oftast neka till när jag ser röd och blå silkon.
Det lutar åt Permatex i alla fall.
Hans Landelius: Jo, jag har koll på att det är tunnt som gäller. Och jag är skeptisk till Silicon av flera skäl. Tack för dina goda råd här på Boxerville.
Perfect Seal är det som jag använt främst.
Loctite 574 då. Limmar på bra och rester som finns invändigt sköljs med första oljebytet ur motorn.
Låg densitet gör ju inte fel det heller. Slipper man öka på lagerspelet. Som skrivits tidigare så använde ju Porsche det till en del av blocket iaf
574 
https://vwcustomspeed.com/search.php?se … ring=curil
Närmaste originalet (efter det försvann), och som alltid har fungerat.
(efter 64 års användning... född -56
...fick det väl med modersmjölken....)
Det lutar åt Permatex i alla fall.
Hans Landelius: Jo, jag har koll på att det är tunnt som gäller. Och jag är skeptisk till Silicon av flera skäl. Tack för dina goda råd här på Boxerville.
Är i samma läge att jag ska ha ihop blockhalvorna. Är det Permatex Aviation no.3 ni menar?
Loctite 574 då. Limmar på bra och rester som finns invändigt sköljs med första oljebytet ur motorn.
Låg densitet gör ju inte fel det heller. Slipper man öka på lagerspelet. Som skrivits tidigare så använde ju Porsche det till en del av blocket iaf
loctite 574
Var Saab o Volvo o Opel med att ta fram till sina aluminum motorer o växellådor
Dessa lim gör även att applikationer slipper få förskjutning mellan halvorna (en starkare applikation) ( har annvänt detta limet mer än 20 år är helnöjd)
Volvos del var det kamkåpan som håller kamana på sin plats
Det finns en nyare modell av detta limmet också
Det bör läggas ut tunt med ett rakblad så det blir jämt i vissa fall bör man ha en axlerator till limmet
Gör man det rätt så kan det bli 10% starkare i skarven
Nackdel att man får ha packnings borttagare för att få ren ytorna
I dag är det detta typen av lim som annvänds i fordons industrin)
///M
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Tätningsmedel mellan blockhalvorna?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.