126 Senaste redigerad av rickard m (2018-08-11 23:36:52)

Återfann denna gamla härliga tråd i jakten på fördelarförståelse...
Lite OT men har tändstrul på en gammal Porsche, börjar misstända vid varm.., Har bytt alla tändgrejor nu men blev lite fundersam till fördelarens status. Sista halmstrået, ni är ju proffs  ICQ/bc

På andra volvobilden på sidan 3 nämns en del glapp...

Frederik skrev:

Lägger upp dessa eminenta sidor från Volvos reperationshandbok.http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/volvofoumlrdelare003_zps5b191fd7.jpg

Bör väl vara samma teorier på denna Bosch, Kan någon vänlig förtydliga vart dessa är i förhållande till min:
Det är en sådan här Bosch (0 231 159 008 (1970-71 911T 2.2L))
https://i.imgur.com/nZAP3g4.jpg

"Fördelaraxel  / brytarkammen  - max 0,1mm".  -  Brytarkam vad är det? den kantiga som lyfter brytarna, i mitt fall 6-kantiga ytan? ser inte ut att vara en lös del dock..

"Fördelarhus / axel - max 0,2mm". - Menar de då radiellt? Där tycker jag min känns tight och bra isåfall..

"Axialspel på fördelaraxeln - 0,1-0,25mm". De pratar om medbringare, är det driven längst ner, motsvarande min snedkugg? Det är alltså nere de menar detta? Stiftet som låser drevet ser ut att ha tre längsgående spår. Det svarta där verkar bara vara en filtbricka.

Nere är den i rätt tight kan få in max 0,2 här:
https://i.imgur.com/4Zet4dE.jpg

Men här då,
Noterade att övre delen av axeln glappar ~0,8mm upp och ner, känns spontant fel eller? Ska det minimeras? (då behöver jag jaga rätt på schimsbrickor)
https://i.imgur.com/fvuTOdW.jpg


Vikterna verkar röra sig väldigt lätt när jag vicklar runt på den
https://i.imgur.com/0D4D7I3.jpg

Vågar/bör jag ta isär den i molekyler eller räcker det med lite olja på filten i topp? Är spelen fel måste ju jag ha isär den men vill inte riva om den nu är schysst.. eller tycker/tror ni inte det?

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

127

Jag är inte proffs, utan en autodidakt amatör.
ev misständning på grund av glapp borde uppträda när allt är kallt också vid vissa varv.

Men Jag skulle kolla om axeln rör sig i sidled märkbart mycket (gula pilarna)

Om den inte gör det lägg ett par oljedroppar vid de röda ringarna (ta gärna ur filtbiten droppa i en droppe, och "dränk/fukta" filten i olja innan återmontering)

Sen håller man drevet still och sätter på rotorn och vrider den, då skall vikterna  röra sig smidigt och fint ut och in.

Du säger att felet uppstår vid värme, då skulle jag misstänka Tändspolen eller Ignitor givaren, jordfel.



Å andra sidan är det inte så knöligt att ta isär , kacka ur rörpinnne i drevet och dra ur alltihop
Notera var ev schims sitter.

Post's attachments

0D4D7I3c (Medium).jpg, 49.02 kb, 576 x 768
0D4D7I3c (Medium).jpg 49.02 kb, 53 downloads since 2018-08-12 

"ljushuvud"

128

Tack för snabbt svar!

Läste tråden igen och min är lik den Fredrerik renoverar en bit ner på första sidan, den då med vacuum, han säger då: ”Under låsringen sitter även en löpring / bricka. Om man känner på/ drar fördelarkammen upp och ner kommer man känna ett litet glapp, detta är helt normalt. Denna typ av fördelare har inga justerbrickor för kamaxeln.”
så då är väl det mitt 0,8 glapp där.
Den verkar helt bra på det radiella i sidled och vikterna rör sig fint. Tänkte också då att jag plockar isär men får 17 inte ur stiftet, känns läskigt att slå hårdare. Anledningen till att jag tog ur den är just för att byta ignitorn. Utesluta den. Spolen är ny också. Eventuella jordfel kan man säkert bli ordentligt gråhårig på..

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

129

Någon som har några reservdelar kvar till salu?

130

Det kanske har skrivits innan i denna långa tråd, men om det är axiellt eller radiellt glapp i axeln kan brytarspetsarna öppna olika mycket och olika länge, kan bli oregelbundna misständningar.
Om man då monterar en enkel elektronisk tändning där brytarspetsarna ersätts av ett hallelement som känner av en ring med fyra magneter som man sätter på axeln blir det bra, eller i alla fall bättre, då elektroniken inte är känslig för detta mekaniska glapp i axeln såsom de mekaniska brytarspetsarna är.
Därmed inte sagt att man inte skall renovera fördelaren och bli kvitt glappet.
Jag har gjort så på flera Bosch/VW fördelare och till Volvos B18, B20 både till bil och som båtmotor AQ130 mfl, fördelarna är ju i princip desamma, och det har blivit bra, tomgången stabilare, troligtvis även mindre bränsleförbrukning och bättre förbränning.

Det var en kille vid namn Josef här på forumet som tog hem sådana elektroniska satser, sedan fixade jag en del via AliExpress men så ansåg någon "Greta" att man inte skall flygfrakta smågrejer från andra världsdelar så jag slutade med det...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

131

Bosch har slutat tillverka i princip allt. Renoveringssatsen tidigare i tråden likaså. De som finns kvar är hiskligt dyra. Sålde en av de sista jag vill / kan avvara för 900kr.

Fiberbrickorna finns fortfarande att få tag på till vettigt pris, men de har nog också utgått för de börjar stiga i pris de med. Nu är det ingen anledning till jätteoro då det hela tiden tas fram repro delar och satser. Ett annat alternativ är att ta reservdelar från en annan fördelare.

Vad behöver du? Jag har nog det mesta..

132

Det var nu när jag tog bort fördelaren för att byta till brytarlöst som jag märkte att den glappade ganska mkt upp och ner, såg sedan en halv fiberpackning, så dessa har jag lyckats beställa nu så kanske blir bättre efter jag fått dit dom 2, även jordflätan saknas, hur viktig funktion har den? Fördelaren har ju ändå fungerat?

133

Frederik skrev:

Bosch har slutat tillverka i princip allt. Renoveringssatsen tidigare i tråden likaså. De som finns kvar är hiskligt dyra. Sålde en av de sista jag vill / kan avvara för 900kr.

Fiberbrickorna finns fortfarande att få tag på till vettigt pris, men de har nog också utgått för de börjar stiga i pris de med. Nu är det ingen anledning till jätteoro då det hela tiden tas fram repro delar och satser. Ett annat alternativ är att ta reservdelar från en annan fördelare.

Vad behöver du? Jag har nog det mesta..

Du har inte den där filten som ska vara inuti och kanske några shimsbrickor? Hur mkt glapp skall det vara?

134 Senaste redigerad av Björn J. (2020-02-21 12:51:46)

Fredde_f skrev:

Det var nu när jag tog bort fördelaren för att byta till brytarlöst som jag märkte att den glappade ganska mkt upp och ner, såg sedan en halv fiberpackning, så dessa har jag lyckats beställa nu så kanske blir bättre efter jag fått dit dom 2, även jordflätan saknas, hur viktig funktion har den? Fördelaren har ju ändå fungerat?

Jordflätan är viktig, den förbinder den rörliga delen som brytarspetsarna eller motsvarande sitter fastskruvad på, dessa måste jordas i godset för att det skall fungera bra.
Man kan lätt tillverka ordflätor själv av skärmen från en bit koaxialakabel, antennkabel alltså. Skala av kabeln, tag ut mittledaren och tag vara på skärmen som plattas till och förses med kabelskor.
Nu minns jag inte exakt hur det ser ut inuti fördelaren, men möjligen är jordflätan punktsvetsat fast, stämmer det? isåfall går det kanske ändå att ansluta den med ringkabelskor, även om det blir pilligt.

Brytarspetsarna eller motsvarande jordar tändspolen var gång puls skall ske. Då gäller det att brytarspetsarna har direktkontakt med godset i fördelaren, om jordflätan saknas tvingas strömmen leta sig genom lagren och det blir inte bra, om det funkar öht, vilket är osäkert.... eller så kan den strömmen på sikt skada lagren i axeln.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

135

Tack för fin tråd och jättefina tydliga bilder. Hatten av! ICQ/ag

136 Senaste redigerad av Sten vW (2020-08-28 10:22:48)

Gamla ruttna högtalare har fina flätade mjuka ledare mellan chassiterminalerna och talspolen, även motorborstar (för elmotorer och generatorer med kommutator) har sådana.
En gammal högtalarmagnet i en plastpåse duger sedan att dammsuga plattskarvar från stålborts borst så att små barnfötter inte förvandlas till piggsvin..

PS/ undviker själv rostfria stålborstar (omagnetiska borst)...

Sten vW

ACHTUNG Bitte!

137

Ang. Bosch fördelarfett nr:FT1V4, detaljnummer: 5 700 002 005 så har Bosch tagit upp tillverkningen igen (enl. deras egen hemsida) .

138

palbon skrev:

Ang. Bosch fördelarfett nr:FT1V4, detaljnummer: 5 700 002 005 så har Bosch tagit upp tillverkningen igen (enl. deras egen hemsida) .

Jag pratade med dem i vintras om detta och då skulle den inte komma till Sverige/ gå att beställa hit. Anledningen om jag minns rätt var godkännandet av kemikalierna/ märkningen skulle bli för dyr. Det kan ju ha ändras och hindrar säkert inte driftig privat import..