Återfann denna gamla härliga tråd i jakten på fördelarförståelse...
Lite OT men har tändstrul på en gammal Porsche, börjar misstända vid varm.., Har bytt alla tändgrejor nu men blev lite fundersam till fördelarens status. Sista halmstrået, ni är ju proffs
På andra volvobilden på sidan 3 nämns en del glapp...
Bör väl vara samma teorier på denna Bosch, Kan någon vänlig förtydliga vart dessa är i förhållande till min:
Det är en sådan här Bosch (0 231 159 008 (1970-71 911T 2.2L))
"Fördelaraxel / brytarkammen - max 0,1mm". - Brytarkam vad är det? den kantiga som lyfter brytarna, i mitt fall 6-kantiga ytan? ser inte ut att vara en lös del dock..
"Fördelarhus / axel - max 0,2mm". - Menar de då radiellt? Där tycker jag min känns tight och bra isåfall..
"Axialspel på fördelaraxeln - 0,1-0,25mm". De pratar om medbringare, är det driven längst ner, motsvarande min snedkugg? Det är alltså nere de menar detta? Stiftet som låser drevet ser ut att ha tre längsgående spår. Det svarta där verkar bara vara en filtbricka.
Nere är den i rätt tight kan få in max 0,2 här:
Men här då,
Noterade att övre delen av axeln glappar ~0,8mm upp och ner, känns spontant fel eller? Ska det minimeras? (då behöver jag jaga rätt på schimsbrickor)
Vikterna verkar röra sig väldigt lätt när jag vicklar runt på den
Vågar/bör jag ta isär den i molekyler eller räcker det med lite olja på filten i topp? Är spelen fel måste ju jag ha isär den men vill inte riva om den nu är schysst.. eller tycker/tror ni inte det?
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg