1

Ibland går ett mek precis som det skall och resultatet blir exakt som man hoppats.. inte är det ofta, men ibland.  ICQ/ag Tänkte dela med mig av gårdagens mysmek på köksbordet.

Jag har haft ett tilltagende intermittent problem med gången på 912an. Det har varit avgassmällar på deacceleration, viss tvekan i acceleration samt orolig och ibland obefintlig tomgång (ledsnade när jag i princip inte kunde stå vid ett rödljus utan att parera med gasen..) Detta har jag, efter att inte hittat något annat. trott varit tjuvluft. Men när jag inte hittade det heller, trodde jag det var mina K&N luftfilter som spökade med blandningen, men icke.. det var glapp i fördelaren. Rotoraxeln glappade axiellt så pass att fjäderplattan kunde ta i undersidan på brytarplattan, med följd att förtändningen låste sig lite hur som. Bara att renovera med andra ord

Glappet i rotoraxeln
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/3C7AAF5E-3824-43B2-9911-DB3F2EEEF450-789-0000008238040644_zps95101080.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/42FDC8D4-398B-42AE-BDB6-1309ED70F692-802-00000082E4973D82_zps13e6d001.jpg

I mitt fall var det delar av shimsbrickorna och fiberbrickorna på fördelarens axel som var helt nerslitna eller t.o.m. fattades. Det finns en renoveringssats för detta, Bosch 1 237 010 007 . Denna kan vara lite knepig att få tag i (eller den går ju att beställa) men det är samma till i stort sett en hel drös av bosch fördelare, inkl volvo mfl. Knallade därför in på lokala volvohandlaren och fick en liten påse smådelar märkt volvo (nr 241671) men med bosch som tillverkare för en dryga 200kr. Innehållet är universal till att passa flera fördelare så man reservdelar över.

"Sprängd" fördelare
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/F4BD8523-18F4-4161-95F5-605C043D9772-3288-000005C62ECC7F2E_zpsb2ffdcff.jpg

Passade även på att gå lös med en "fusk-dremel" på fördelarhuset för en kosmetisk ansiktslyftning och ny färg när den ändå var isär
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/A406B6DD-0B8F-4B20-9799-EDD8120F3C6B-3322-000005C67A22706D_zps42afa880.jpg

Rengöring, genomgång, byte av slitna delar, ställa in spel, smörja och montera ihop. Gamla fördelare är nästan lite porrigt snygga på något vis! En ny NOS kondensator med rätt färg på kabeln, rotor, lock (och brytare så klart) fick den också från samlingen.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/195F853C-317B-4DD6-9847-B6A236510C05-3288-000005C1214DDF27_zps8af9a7df.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/D82C9E9E-6A40-4998-ACD9-1B108D3748AA-3288-000005C1F0843C3A_zps502c441e.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/5FD19B06-1DE7-436D-BB98-4DEEA2357EE0-3288-000005C24DC88F02_zps41a995c6.jpg

Sen åkte den in i bilen med spänd förväntan. Vilken skillnad det blev! Alla tidigare problem var som bortblåsta kunde konstateras efter en ordentlig provrunda och dessutom betydligt jämnare och rappare i accelerationen.

Efter att jag konstaterade det här felet, gick jag för skoj igenom 2 av mina andra fördelare, samt en lös jag hade. Alla hade någon form av funktionsnedsättning. 40-50 år av gammalt skit, stelnat fett, slarv med olja på filten i axeln etc har gjort att i princip samtliga var trögare än de skulle vara i förställningsmekanismen (jämfört med den renoverade som flöt som en smörklick i het teflonpanna), en hade en fjäder som var övertänjd och en hade ett fästöra för en fjäder av. (den sistnämda står näst i tur för renovering). De som satt i bil "fungerar" ju faktiskt, men jag fick en tankeväckare hur många "småegenheter" man lärt sig leva med (och kanske försökt kompensera bort med att lirka på förgasare och tändinställning), som faktiskt har med att fördelaren inte jobbar 100%. Vinterns myspul på köksbordet kommer bestå i att försjunka sig i fördelarbeståndets inre skrymslen och vrår.  ICQ/ag

2

Helt rätt,är lätt att blunda för att vissa komponenter helt enkelt ger upp efter så lång och trogen tjänst..tack för ett bra inlägg! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

3

Frederik skrev:

I mitt fall var det delar av shimsbrickorna och fiberbrickorna på fördelarens axel som var helt nerslitna eller t.o.m. fattades. Det finns en renoveringssats för detta, Bosch 1 237 010 007 . Denna kan vara lite knepig att få tag i (eller den går ju att beställa) men det är samma till i stort sett en hel drös av bosch fördelare, inkl volvo mfl. Knallade därför in på lokala volvohandlaren och fick en liten påse smådelar märkt volvo (nr 241671) men med bosch som tillverkare för en dryga 200kr. Innehållet är universal till att passa flera fördelare så man reservdelar över.

Tackar för detta tips! Jag har varit på väg att renovera min 1500S-fördelare, men inte hittat lättillgängliga reservdelar.

4

Tack för tipset, jag har nog samma glapp i mina fördelare.
Jag har aldrig förstått hur jag demonterar fördelaren utan att använda dynamit ICQ/am ?
Är det något stift nånstans som skall knackas ur?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Björn: ja du tar bort fjäderringen längst ner på fördelaren, där under sitter ett stift som måste ut. De kan sitta olika hårt. Man kan försöka att slå ut den med drivdorn och några bestämda  slag eller pressa ut den. Man måste dock fixera axeln så att den inte snurrar, utan att skada den och man bör inte heller banka sig blå, eftersom detta kan skada bussningarna/ göra axeln skev.

Henrik: Här är en länk med volvos fördelare och bosch resp Volvo reservdelsnummer:
http://www.volvoamazonpictures.se/docum … ipment.pdf

Detta är vad satsen innehåller:
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/7134CD8B-2D09-4763-AABF-98DE018174EE-241-00000158152F6D67_zpsf477acb5.jpg

6 Senaste redigerad av Frederik (2013-11-06 13:23:23)

Tänkte visa lite delar som kan vara bra att kika på en senare SVDA fördelare (sitter på senare DP motorer).

Första bilden är brytarplattan, det är denna man ser när man plockar av locket och som brytarspetsarna sitter på. Den kommer lätt ut, det är bara att lossa skruvarna och kringutrustningen i huset. Den består av två plattor som glider på varandra och är det som vakumdosan manövrerar och på så sett ändrar förtändningen. Prova att sug på vakumdosan, då skall vakumdosans manöverarm röra sig inåt mot klockan och plattorna röra sig. Blockera vakumuttaget med tungan och se att den stannar i läget (är tät). Nästa sak man kan fundera på är om man tyckte plattorna rörde sig lätt och gick de tillbaka på en gång när man släppte vakuumet? Om inte vad påverkar detta, jo i princip att ett högre vakum krävs för att röra dessa och detta i sin tur gör att vakumförställningen inte fungerar som den skall, om alls. Dels kan man få dåligt gensvar och gång, ffa vid lägre varv där centrifugalmekanismen inte verkar och dessutom när vakummekanismen väl slagit till kan den fastna i förställt läge, eller gå tillbaka för långsamt med dålig gång som resultat.

Brytarplattan, 40år i tjänst med stelt gammalt fett och lort gör troligen att den inte presterar som den skall. För att dela den lossar man skruven som håller den lilla metallkulan, sen går de att lirka isär (var rädd om jordflätan). Kulan skall rulla lätt i sin skål, här brukar det också ligga lort i gammalt stelt fett.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/C27AE3E7-B5B0-479C-BC7A-9FD0BF4BA069-838-000001609C3F277F_zps2c0b2852.jpg

Plattorna delade, rengör ytorna noggrant och fetta in tunt. Bosch gör ett specialfett för fördelare, lithiumfett/hjullagerfett skall tydligen gå bra, eller ett högtemperatursfett.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/EF54BB89-CC59-433B-995D-5BD5A921DEE2-838-00000160AF79F1D2_zps0565ef8e.jpg

När brytarplattan är borta ser man centrifugalmekanismen med vikter och fjädrarna. Fixera axeln under fördelaren och vrid på rotoraxeln, rör sig vikterna utåt och fjädrar de tillbaka lätt när man släpper? Skall man rengöra ordentligt måste man demontera fördelaraxeln, annars kan man enbart passa på att droppa någon droppe mellan alla rörliga delar tills de rör sig lätt.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/4D8DC85C-489C-499A-B354-11FAD5E24D99-838-00000160B3112A62_zpsc2a9e889.jpg

7

Kan tillägga att som snabbfix och som vana vid samtliga byten av tänddelar, skall man lägga några droppar olja på filten i axeln under rotorn (rinner ner och smörjer centrifugalmekanismen) samt en droppe i hålen som brytarspetsarna är monterade i (smörjer glidytan mellan plattorna). Men detta tar ju inte bort 40 års lort...

8

Motorolja?

9

Japp motorolja, i sparsam mängd. Har det slarvats med detta brukar filten vara snustorr, då brukar jag lägga på en droppe och låta sjunka in innan jag lägger på en till, tills den är mättad och torka av ev överskott. För mkt olja stänker bara runt och orsakar problem. Att montera isär så långt som jag visade är dock så lätt och tar inte många minuter så det rekommenderas om det är en lortgris till fördelare, så kan man inspektera, rengöra och fetta in ordentligt.

10 Senaste redigerad av Frederik (2013-11-26 01:32:02)

Fortsätter med mina fördelarrenoveringar.  Tänkte börja lägga upp bilder vartefter det är en ny ”typ” av fördelare. Denna gång är det den ”senare” SVDA (dvs centrifugal och vakuumreglerad) fördelaren jag visade några bilder från tidigare. Den heter VW 113.905.205AL (Bosch 0 231 146 101) och är från en 1300DP med 31 pict-3 förgasare (men skall även passa 1600) . Som fett använder man med fördel  bosch tändfördelarfett ft 1 v 4, vilket kan vara svårt att få tag i. Vitt lithiumfett står det som andra val i vw’s rephandböcker och det har jag använt tidigare till ”klackarna”. Fettet skall tåla höga temperaturet och så skall det vara ”klistrigt” och stanna kvar när de inre delarna i fördelaren snurrar. Denna gång testade jag biltemas högtemperaturfett, som i mina enkla tester presterade bättre än lithiumfettet.

En sprängskiss kan vara bra att starta med

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/foumlrdelare001_zpsf491f232.jpg

”Före-bild” innan isärtagning. Nu kan det vara bra att göra ett grovt test av vakuumdosan: sug i nippeln och se att bryttarplattan rör sig mot dosan. Blockera sedan nippeln med tungan och se att plattan stannar i "insuget" läge - Rör den sig tillbaka läcker membranet. Släpp vakuumet med tungan och se att den rör sig fritt tillbaka.
Notera filten som sitter under rotorn i fördelarkammen (kommer tillbaka till den senare).

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ipone2nov13006_zps149f9ac0.jpg

Isärtagningen börjar. Jag startar med vakuumdosan genom att ta bort låsringen som håller dosans arm på brytarplattan. En bred skruvmejsel går bra att använda till att trycka av den. Akta jordkaben som jordar brytarplattan med fördelarhuset bara! 

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ipone2nov13007_zpscc248f05.jpg

Därefter är det bara att lossa de två skruvarna som fäster vakuumdosan på utsidan mot fördelarhuset (varav den ena även håller kondensatorn), lyfta/ lirka  av armen från ”pinnen” på brytarplattan och ta bort dosan. Vid montering smörjer jag tunt med fett på denna axel samt under armen.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ipone2nov13008_zps600dc258.jpg

Ta bort brytarspetsarna och hållaren till kondesatorns  genomföring/flatstift.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ipone2nov13009_zps0ce303d5.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ipone2nov13010_zpsfc7aabac.jpg

Nu är överdelen av fördelarhuset rensat, det som är kvar nu är brytarplattan

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ipone2nov13011_zps5db9d424.jpg

Denna hålls på plats i fördelarhuset med de två skruvar fördelarlockets låsclips är fästa med.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ipone2nov13012_zps52f1522d.jpg

När dessa är borta går det att lyfta bort brytarplattan från fördelaren. Det kan gå kärvt, torka av insidan av fördelarens vägg och olja denna. Använd inget att bända med, då plattan kan bli skev.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ipone2nov13013_zps76fd5bf5.jpg

Brytarplattan består av två delar, en undre platta som är fast i fördelarhuset och en övre som glider på denna när vakuumdosan arbetar. På så sett flyttas brytarspetsarna gentemot brytarkammen och tändningen ändras. Det är alltså viktigt att denna kan röra sig fritt för att förtändningen skall fungera som den ska. För att dela dem, lossa skruven som håller fjäderskålen och dess kula på plats och ta bort dessa. Vid ihopmontering lägger jag lite fett i fjäderskålen, samt fettar kulan och ytan den rullar mot på brytarplattan.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ipone2nov13020_zps222a4efa.jpg

När fjäderskål/kula är borta går det att lirka isär övre och undre plattan (sitter en liten klack mittemot kulan). Var åter igen rädd om jordkabeln, som sitter lödd mellan dessa två plattor. Om det inte framgått tidigare så rengörs varje del som tas bort noga, mellan plattorna är det speciellt viktigt (liksom senare centrifugalvikterna). Vid ihopmontering fettar jag in hela ytan mellan plattorna, lite extra på glidytorna.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ipone2nov13024_zpse70de817.jpg

Tillbaka till fördelarhuset. Det som syns nu är centrifugalmekanismen. För att gå vidare måste man ta ur fördelarens axel ur huset.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ipone2nov13016_zps71167dcd.jpg

För att ta ur axeln, börja med att ta bort låsfjädern från medbringaren på undersidan av fördelaren. Jag tycker det är lättast att skruva av den ungefär som en nyckelring.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ipone2nov13018_zpsc24117be.jpg

Under låsfjädern ser man låsstiftet som håller medbringaren i axeln. Innan man tar bort den bör man notera hur medbringaren sitter i förhållande till axeln, annars kan man montera tillbaka denna 180⁰  fel och då hamnar fördelaren fel i motorn. Antingen gör man ett litet streck över medbringare och axel vid något klockslag,  eller så noterar man hur ”halvmånarna” (en större och mindre som bildas av medbringarens klackar om man tittar underifrån) står i förhållande till rotorn. Notera även ev axiellt glapp genom att dra medbringaren upp och ner. Detta justeras vid ihopmontering med justerbrickor. Radielt glapp är svårare att känna då medbringaren faktiskt rör sig lite radiellt, mer om detta snart. Stiftet driver man ut med ett drivdorn (3mm) eller pressar ut. Svårigheten är att förhindra att medpringaren snurrar. Det kan verka sitta hårt, men efter några väl riktade slag med en hammare brukar det röra på sig. Lägg medbringaren som stöd, inte fördelarhuset/ foten. Dels är då risken att slagen skadar lagren i fördelarfoten, dels är fördelaren i aluminium. Jag lade klackarna över ett städ, på så sett snurrar inte medbringaren.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ipone2nov13028_zpsb8c3f2ef.jpg

Nu är det bara att ta bort medbringaren (om den inte redan trillat bort). Under denna kommer i ordningen först en eller flera justerbrickor och sen, mot undersidan av fördelarhuset, en fiberbricka (var rädd om denna, den är skör). Nu går det att dra upp hela fördelaraxeln med centrifugalmekanism, men innan dess känner jag på axeln om något radiellt glapp finns. Finns detta är bussningarna som sitter pressade i fördelarfoten dåliga och då bör man nog börja om med en annan fördelare. Kikar man genom foten på fördelaren ser man bussningarna. Det sitter en uppe och en nere i  fördelarfoten och mellan dessa bildas ett lite bredare parti där det sitter en oljefilt. Denna kan man pilla ut och rengöra om man skall vara noga, men säkrast är att låta den vara. Dels är filten skör och dels är det svårt att få den på plats utan att fördelaraxeln tar i och knölar till den när man stoppar tillbaka axeln. Ett tips är då att fetta filten (som ett lim) på sidan som kommer utåt mot foten och trycka den med en mejsel så att den sitter dikt an runt om mot väggen och lämnar ett fritt "hål" i mitten.

Nu drar jag ut axeln. På andra sidan, mot botten av fördelarhuset sitter också en fiberbricka (sitter kvar på axeln på bilden) och ovanför denna eventuellt en eller flera justerbrickor. Min fördelare hade ingen justerbricka, p.g.a. att inget glapp fanns att justera. Hade man ett axiellt glapp när man drog i medbringaren är det genom att lägga till brickor man justerar. Dessa finns i olika tjocklekar (tillsammans med fiberbrickor och andra slitdelar) i bosch 1237 010 007 renoveringssats jag tipsade om i tidigare inlägg, eller så tar man från en reservfördelare. Så lite glapp som möjligt skall man ha, utan att axeln låser sig och det måste gå att driva tillbaka låsstiftet. juster- och fiberbrickorna fettar jag in innan montering.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ipone2nov13029_zps88f09f6d.jpg

Här är fördelaraxeln med centrifugalmekanism och fördelarkam. Fördelarkammen sitter monterad på fördelaraxelns topp och kan rotera på denna och ändrar på så sätt tändningen när centrifugalvikterna rör sig utåt. Fjädrarna håller vikterna inåt mot axeln.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ipone2nov13030_zpsfd6630d4.jpg

Fördelarkammen hålls på plats av en låsring under filten (den som sitter under rotorn på kammen). På bilden har jag tagit ur filten för att låsringen skall synas, men lämna filten på plats (jag kommer till det). Under låsringen sitter även en löpring / bricka. Om man känner på/ drar fördelarkammen upp och ner kommer man känna ett litet glapp, detta är helt normalt. Denna typ av fördelare har inga justerbrickor för kamaxeln. På vissa fördelare hålls, istället för med låsring, fördelarkammen nere med undersidan av brytarplattan och då finns brickor/ fiberbrickor  och justeringsbehov av dessa. Enklaste sättet att montera bort låsringen är att dra/ pressa fördelarkammen rakt upp, så hoppar låsingen av.. i hög hastighet och försvinner i ett svart hål, därav lämnar man filten på plats. Filten rengörs och låts torka, denna skall man framöver alltid droppa någon droppe motorolja på varje gång man har fördelarlocket av (rinner ner längs axeln och smörjer vikterna.) När man monterar tillbaka fördelarkammen kommer man slås av hur i hela friden man skall få tillbaka låsringen där nere i ”hålet”? Här kommer ett tips, släpp ner den i hålet på toppen av kammen och rikta den på plats över toppen på fördelaraxeln men en liten mejsel. Hämta sedan familjens pennsamling (inte blyerts) och skruva/ dra isär dem och testa ut en vars yttre diameter går ner i hålet på fördelarkammen och inre diameter passar över toppen på fördelaraxeln och tryck till hårt, så hoppar låsringen på plats. (pennan kan råka gå sönder). Självklart går det med något annat tubulärt föremål ICQ/ad
För att lyfta av fördelarkammen (och innan man drar i den för att få bort låsringen) måste man också ta bort fjädrarna, men innan man gör det bör man notera hur allt sitter så man kan montera tillbaka det likadant. Dels fjädrarna, som här är en tunnare med fler spiraler samt en grövre med färre spiraler, och dels för att fördelarkammen skall komma på åt rätt håll (av samma anledning som medbringaren). På denna fördelaren tänkte jag så här: Utanför respektive fjäder finns ett hål, på bilden kl 1 och kl 7,  hålet kl 1 är mindre, och sitter vid den grövre fjädern och skåran för rotorn pekar kl 12.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ipone2nov13031_zps0c103887.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ipone2nov13033_zps136e0d8e.jpg

När fördelarkammen är borta kommer man åt de två vikterna. Gammalt fett och lort skall bort för att säkerställa full funktion. Att bara olja dem blir inte bra, då detta snabbt roterar av, utan det rätta är att rengöra ordentligt och smörja nytt fett på alla ytor. Det skall inte vara några stora klumpar utan ett tunt skikt. För att komma åt plockar man av vikterna (notera var de satt om det är olika vikter, eller ta bort en i taget). Vikterna sitter på små axlar och på dessa, under vikterna, sitter små fiberbrickor (återigen, går sönder lätt!) På centrum av axeln (där jag pekar med mejseln) sitter en plastring  som vikterna går tillbaka mot, som man även skall vara rädd om.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/ipone2nov13032_zps9dc26a7e.jpg

Så där ja så är det bara att montera ihop åt andra hållet. Glöm inte att smörja axeln innan den går tillbaka i huset. Droppa några droppar olja på filten i fördelarkammen också, samt fetta in kammens nockar. Kontrollera också att kammarna inte är slitna, mindre repor kan man försiktigt polera ner (så att inte brytarspetsarnas fiberklackar bryts ner snabbt).

/Frederik

11

All heder åt dig för en proffsig dokumentation..vem kan motstå att plocka isär sin fördelare efter detta? ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

12

Hoppsan, startade en ny tråd alldeles nyss om en fördelare jag inte får isär... Ja det är sprinten, eller som du kallar det, stiftet. Klämde fast mellan specialgjorda konkava träbitar i S.tora skruvstädet, drivdorn samt mellanstor snickarhammare, men jag krökte drivdornet...
Skall köpa en ny sats med drivdorn i morgon, av bättre kvalitet.
Fick iallafall ur båda plattorna, fick duscha dessa med Ecoform, som jag tycker är ett bra rostlösningsmedel, dom var inte riktigt lika sketna som dina, men inte långt efter. Har nu sprayat ned i huset på centrifugalvikterna, och på stiftet också... Men det jäkla stiftet lär ju inte lossa av sig själv.

Sätter mig till kön av tacksamma läsare av denna tråd!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

Hoppsan, startade en ny tråd alldeles nyss om en fördelare jag inte får isär... Ja det är sprinten, eller som du kallar det, stiftet. Klämde fast mellan specialgjorda konkava träbitar i S.tora skruvstädet, drivdorn samt mellanstor snickarhammare, men jag krökte drivdornet...
Skall köpa en ny sats med drivdorn i morgon, av bättre kvalitet.
Fick iallafall ur båda plattorna, fick duscha dessa med Ecoform, som jag tycker är ett bra rostlösningsmedel, dom var inte riktigt lika sketna som dina, men inte långt efter. Har nu sprayat ned i huset på centrifugalvikterna, och på stiftet också... Men det jäkla stiftet lär ju inte lossa av sig själv.

Sätter mig till kön av tacksamma läsare av denna tråd!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14 Senaste redigerad av Frederik (2013-11-25 04:00:47)

Ibland hjälper det att försöka driva ut stiftet från andra hållet, om du inte redan gjort det. Ett helt stumt mothåll tycker jag hjälper (trä ger inte det där riktiga "mothugget"). Jag lägger som sagt de två klackarna under medbringaren mot kanten på städet, fixerar huset lätt (bara så att det inte kan åka runt) sedan använder jag en 1 kg slägghammare på drivdornet. Ett par bestämda slag, där tyngden gör jobbet, och så brukar de mest envisa stiften röra på sig.

I början var jag rädd att klackarna skulle ta skada, men det har de inte gjort än, och gör de det någon gång så är det bara att plocka på en ny medbringare från en annan fördelare (och så skall jag göra ett bättre mothåll).

15 Senaste redigerad av Björn J. (2013-11-25 11:36:50)

Ok skall försöka med det. Träbitarna hade jag mellan skruvstädets käftar och fördelarens hals, sedan bottnade det hela i nedre delan av skruvstädet.
Jag var väl för snäll, skall leta reda på en större hammare eller en mindre handslägga.

Försöker samla ihop oss i en tråd:

"Halloj, jag svarade i min "fördelartråd" men tänkte att jag svarar här också (med lite mer text)

Ibland hjälper det att försöka driva ut stiftet från andra hållet, om du inte redan gjort det. Ett helt stumt mothåll tycker jag hjälper (trä ger inte det där riktiga "mothugget"). Jag lägger som sagt de två klackarna under medbringaren mot kanten på städet, fixerar huset lätt (bara så att det inte kan åka runt) sedan använder jag en 1 kg slägghammare på drivdornet. Ett par bestämda slag, där tyngden gör jobbet, och så brukar de mest envisa stiften röra på sig. Jag har någon billig biltema sats, sär jag använder 3 mm drivdornet. Har man en press kan man ju prova att pressa ur stiftet också.

Detta kan låta brutalt, men jag började med detta förfarande, när jag precis som du, hade ett besvärligt stift. Hade bankat på med en vanlig hammare och medbringaren fastspänd med träklossar, innan jag gjorde som beskrivet och den lossnade på 3 slag. Därefter har jag gjort så på alla (vilket förvisso bara är 3) fördelare och alla har snällt lossnat. I början var jag rädd att klackarna skulle ta skada, men det har de inte gjort än, och gör de det någon gång så är det bara att plocka på en ny medbringare från en annan fördelare (och göra ett bättre mothåll). Även innan min besvärliga fördelare upplevde jag att stiften kunde vara svåra att få ut och funderade på att tillverka en liten press för jobbet, men efter "släggan och städet" metoden upplever jag inte stiften som ett problem längre.

Senaste redigerad av Frederik (Idag 04:15:40)"


Jag har tillgång till en 10 tons verkstadspress, men jag sparar den möjligheten...Går till Jula på hemvägen från jobbet, köper en 3mm drivdorn där.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

16

Tyvärr glömde jag mobilen (kameran) när jag slog ut stiftet i garaget, annars hade det varit en bild på det med. Lägger upp den här illustrativa bilden istället. Sockerbitsasken är ett städ i solid metall, om det inte syns! ICQ/ad OBS! Det viktiga när man slår ut stiftet är att mothållet, om det så är att man spänner fast det eller lägger det mot ett mothåll, inte ligger/ sitter på fördelarens fot/ hals utan bara medbringaren. Ligger mothållet på foten, så går kraften från slagen på stiftet genom axeln och dess bussningar i fördelarfoten och risken är stor att man orsakar skada på dessa.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/foumlrdelare017_zps7182a108.jpg

17

Mycket snygg illustration! !!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Ett vagga enligt din konstruktion är ju lysande,bara att pressa ut stiftet sen...ett verktyg till att tillverka.. ICQ/ae

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

19

Den dagen jag slår sönder en medbringare (om inte förr) tänkte jag göra en sådan vagga. Jag resonerar att det är bättre att råka slå sönder en medbringare än att skada axel eller bussningar (då är hela fördelaren skrot).

20

Detta är en annan typ av fördelare, Bosch 0 231 137 005 vw 111.905.205N. Denna har endast vakuumstyrd förtändning, vilket var vanligt under större delen av 60-talet. Just denna passar 1200 runt 64-66, men jag låter den vara repressentativ för alla dessa. Tar inte med lika många bilder, utan bara de som skiljer sig från förra fördelaren.

Redan när man tittar ner i den ser man skillnaden. Huset är mkt lägre och man ser hela mekanismen, som endast består av brytarplattan. Denna är i en del och roterar runt en bussning i botten på fördelarhuset när vakuumdosan arbetar. På så sett ändras läget på brytarspetsarna och tändningen. Vacuumdosans arm sitter fast på en axel på brytarplattan och från denna går en fjäder till en annan axel i fördelarhuset som drar tillbaka plattan i ursprungsläge när vakuumet minskar/ försvinner. Den här fördelaren  var så förorenad att detta inte fungerade alls som det skulle, dels gick det trögt när  man tillsatte vakum och dels gick den inte tillbaka som den skulle.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/foumlrdelare002_zpse90915d2.jpg

Även här börjar rivningen med att ta bort vakuumdosan. Det som skiljer sig är att man även får ta bort fjädern (bara att lyfta av). Värt att notera är att den ena av skruvarna som håller dosan i fördelarhuset, går genom huset och fästs med en liten fyrkantsmutter på insidan. Muttern har en pålödd jordfläta som går till och är lödd på undersidan av brytarplattan. När man skruvar bort/ tillbaka denna måste man fixera muttern. Det är inte ovanligt att jordflätan har lossnat från sin lödning.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/foumlrdelare004_zps83031d21.jpg

Brytarspetsarna på denna fördelare hållss nere med en liten låsring (jätte dålig bild)

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/foumlrdelare006_zps7c3c42b9.jpg

Den stora skillnaden är att det som håller ner brytarplattan är medbringaren under fördelaren, så den är nästa del att ta bort (driva ur stiftet enligt tidigare beskrivning) Därefter går det att dra upp hela axeln. Som tidigare sitter det justerbricka och fiberbricka under medbringaren (på fotot sitter de ihop, var tvungen att lägga dem i diesel för att dela dem)

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/foumlrdelare007_zps086cab5f.jpg

Fördelaraxeln och brytarkammen är i en del på dessa fördelare. Under brytarkammen sitter justerbricka och därefter fiberbricka  som ligger mellan undersidan av kammen och brytarplattan. Brytarplattan sitter över en bussning i botten på fördelarhuset, som den roterar på när vakuumdosan arbetar (smörj denna vid monteringen). Brytarplattan hålls nere av undersidan av brytarkammen/ brickorna och fixeras i andra änden av axeln med medbringaren och stiftet. Justeringar i axiellt glapp görs genom brickorna under kammen samt under medbringaren.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/foumlrdelare018_zps1faa66f6.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/foumlrdelare011_zps4bb8ef96.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/foumlrdelare013_zps92fa2b65.jpg

Här är en bild på brytarplattan och jordflätan. Som sagt är det inte ovanligt att jordflätan har lossnat. På bussen lagade jag detta genom att löda på en ny jordfläta under brytarplattan och i andra änden sätta en ringkabelsko, som låstes under en vanlig mutter när vakuumdosan monterades. Har man ingen jordfläta kan man ta en vanlig mkt mjuk kabel, med riktigt många små koppartrådar, som man skalar av och tvinnar. Isoleringen får inte sitta kvar då den blir för styv (måste röra sig lätt när brytarplattan rör sig av vakuumet.)

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/foumlrdelare016_zpsada0c5c8.jpg

21

Köpte en 24kr drivdorn på Jula, behövde ingen sockerkartong ICQ/ab Jag höll fördelaren i näven, stödde medbringaren mot lilla skruvstädet, samtidigt som min livrem och mage fick trycka fördelarhuset mot städet, upptäckte att låspinnen är svagt konisk!! så det var ju bara att knacka ut den åt rätt håll, lätt som en pannkaka.

Behöver jag ta loss den övre delen med kammarna från den nedre delen av axeln? Här finner jag inget radiellt glapp, men väl ett axiellt. Det finns inga hål i min kam som du visar på bilden, så det vete 17 hur jag skall få loss den lilla låsringen, har petat med diverse små mejslar utan att få grepp på låsringen.

Glömde naturligtvis att kolla åt vilket håll medbringaren satt... men jag har ju minst en fördelare till att använda som referens...

Funderar på att bygga in givare till brytarlös tändning i fördelaren, har fått kontakt med en killa som har ett antal sådan på gång, han har en annons på Blocket.

Jo, glidlagren som sitter inne i halsen, dessa verkar vara tajta utan glapp, så dom låter jag sitta kvar.

Skall blästra huset i glasblästern, den blästrar inte bort något material, utan polerar mer. Jag har kört fördelare och faktisk förgasare i den, blästrande aluminiumlegeringen med gott resultat tidigare.

Jo, min fördelare är en sån där "modernare" typ, till 1303, den satt på en AD 1600 som var byggd 1973.

Skitbra pedagogiska förklaringar!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

22

Mycket bra tråd ICQ/ag  ICQ/ag  Jag brukar ha en aluminiumklump som mothåll, svarar bra utan risk för att den deformerar medbringaren. Borrar ett hål i klumpen ganska närma kanten lagom så att pinnen kan gå ner i det när den åker ut genom medbringaren.

Post's attachments

PA030141 [800x600].JPG, 111.83 kb, 800 x 600
PA030141 [800x600].JPG 111.83 kb, 175 downloads since 2013-11-25 

23

Kollade min fördelare, det är en 043 905 205. Är det den som också kallas för "043"?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

24 Senaste redigerad av Frederik (2013-11-26 01:08:19)

Björn J. skrev:

..upptäckte att låspinnen är svagt konisk!! så det var ju bara att knacka ut den åt rätt håll, lätt som en pannkaka.

Jag tror faktiskt inte låspinnen skall vara konisk, men ibland är de det likväl. Troligtvis pga in/utdrivning. Men det var därför jag tipsade att prova från andra hållet. Bra att det löste sig.. vilja, våld o vasselin! ICQ/ag

Björn J. skrev:

Behöver jag ta loss den övre delen med kammarna från den nedre delen av axeln? Här finner jag inget radiellt glapp, men väl ett axiellt. Det finns inga hål i min kam som du visar på bilden, så det vete 17 hur jag skall få loss den lilla låsringen, har petat med diverse små mejslar utan att få grepp på låsringen.

Det avgör du själv. Det lilla axiella glappet är normalt. Det som håller nere brytarkammen på din fördelare är låsringen och en liten bricka under denna, därför är konstruktionen inte tänkt att vara helt glappfri, inte heller är det tänkt att man skall justera det. Skulle glappet vara mkt stort kan ju brickan eller clipset sitta dåligt på eller vara defekta, men det tror jag inte. Varför jag tar isär detta (om inget behöver bytas) är främst för att det är det enda sättet att riktigt göra rent och framförallt fetta in efteråt på alla ytor av centrifugalmekanismen. Jag har testat att bara tvätta och olja detta, även sprutat in vitt lithiumfett på prayburk mellan alla delar, men det blir inte lika bra som att plocka isär och fetta in det.

Vet inte riktigt vad du menade med mina hål på brytarkammen? De som jag visade på bild var mer som ett referensmått, 043 fördelaren har inte dessa hål men det finns andra märkningar man kan ta som referens för att få ihop det rätt. (Ta många foton). Att pilla upp låsringen är stört omöjligt! Tipset som jag skrev, är att trycka kammen uppåt med låsringen kvar, då "skjuter" låsringen av (ha filtbiten kvar, eller tejpa för öppningen). "Hålen" har inget med detta att göra. Man kan sätta en tång (skydda med tejp) eller något annat precis under 2 av nockarna på kammen för att kunna dra av den.

Björn J. skrev:

Glömde naturligtvis att kolla åt vilket håll medbringaren satt... men jag har ju minst en fördelare till att använda som referens...

Den mindre "halvcirkeln" skall sitta åt vakuumdosans håll när rotorn pekar mot 1an (jacket i kanten på fördelarhuset).

Björn J. skrev:

Skall blästra huset i glasblästern, den blästrar inte bort något material, utan polerar mer. Jag har kört fördelare och faktisk förgasare i den, blästrande aluminiumlegeringen med gott resultat tidigare.!

Jag tänkte testa sodablästra mina förgasare nästa gång, fördelen är att det inte lämnar några rester i någon kanal - bara att tvätta i vatten efteråt så löser det upp sig. Rolig GDS budget artikel om ämnet http://www.aircooledtech.com/tools-on-t … a_blaster/

Björn J. skrev:

Kollade min fördelare, det är en 043 905 205. Är det den som också kallas för "043

Jo det är den man brukar kalla "043", satt tillsammans med många 34pictar och har även sålts som reservdel till dessa.
-Några kommentarer bara (vissa saker har du ju redan löst). I princip ser den ut och fungerar som den SVDA fördelare jag visade bilder på, men den skiljer sig i många detaljer. I fördelarhuset sitter pressningar som håller fast brytarplattan. Brytarplattan har 3-kantiga urskärningar i kanten och för att ta ur denna ur fördelaren vrider man plattan någon cm medsols så passerar 3-kanterna pressningarna i huset (ihop montering tvärtom). Fjäderskålen (som håller kulan på brytarplattan) sitter inte skruvad, utan är fastspänd över en liten "pigg" på undersidan, bara att lyfta av. Nu det viktigaste: centrifugalmekanismen innehåller ganska många plastdetaljer! Bl.a. på fästena till fjädrarna. Så man måste vara extra försiktig så man inte skadar något.

25

Jag har litet olika former av fett att smörja med, har ett väldigt fint fett avsett för finmekaniska saker som urverk och modelljärnvägslok, det skall nog kunna funka här också. Det är dessutom litet "klistrigt" så det ramlar inte bort så lätt.
Har ju tvättat alla delarna i Ecoform, samt blåst rent med tryckluften.
jag demonterade inte smågrejerna på brytarplattan, bara vikterna.
Så igår kväll att det var anmärkningsvärda brännskador på brytarspetsarna, som jag bytte förra vintern, så det är lätt att tro att kondensatorn är kass också, men det blir ju antagligen en brytarlös variant när jag är klar.
Jag har provat med en 009 fördelare (som inte har någon vacuumklocka) på den motorn, men jag tyckte inte den funkade så bra, det blev liksom ett en effektförlust nånstans mellan 3000 och 4000 rpm, det är väl där antagligen, som vakuumet stöttar upp.
Har en ganska original och otrimmad 1600 med en gammal svinaxellåda så accelerationen blir ju rätt just. Bilen väger nog inte mer än 500 kg.

Funderar på om jag skall spruta fördelarhuset i nån klatschig färg, typ "rot-orange tageslichfarbe", sån där rödorange varningsfärg som lyser i dagsljus... eller så nöjer jag mig med klarlack efter blästern.

Sodablästern ser intressant ut. Vet att den förekommit på annat VW-relaterat forum, men har inte läst om något svenskt resultat.
Egentligen skulle man ju kunna använda sig av en gammal pulversläckare med litet tryck i, innan den ändå skall lämnas för omfyllning...
Bakpulver och släckpulver är i stort sett samma sak. Natriumvätekarbonat, natriumbikarbonat eller bikarbonat, NaHCO3. Släckmedlet ser bara obetydligt annorlunda ut, även det går att använda att jäsa degar med, och troligtvis kan du släcka mindre bränder med bakpulver.

Men jag kör ikväll med fint glasmjöl.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."