Fortsätter med mina fördelarrenoveringar. Tänkte börja lägga upp bilder vartefter det är en ny ”typ” av fördelare. Denna gång är det den ”senare” SVDA (dvs centrifugal och vakuumreglerad) fördelaren jag visade några bilder från tidigare. Den heter VW 113.905.205AL (Bosch 0 231 146 101) och är från en 1300DP med 31 pict-3 förgasare (men skall även passa 1600) . Som fett använder man med fördel bosch tändfördelarfett ft 1 v 4, vilket kan vara svårt att få tag i. Vitt lithiumfett står det som andra val i vw’s rephandböcker och det har jag använt tidigare till ”klackarna”. Fettet skall tåla höga temperaturet och så skall det vara ”klistrigt” och stanna kvar när de inre delarna i fördelaren snurrar. Denna gång testade jag biltemas högtemperaturfett, som i mina enkla tester presterade bättre än lithiumfettet.
En sprängskiss kan vara bra att starta med
”Före-bild” innan isärtagning. Nu kan det vara bra att göra ett grovt test av vakuumdosan: sug i nippeln och se att bryttarplattan rör sig mot dosan. Blockera sedan nippeln med tungan och se att plattan stannar i "insuget" läge - Rör den sig tillbaka läcker membranet. Släpp vakuumet med tungan och se att den rör sig fritt tillbaka.
Notera filten som sitter under rotorn i fördelarkammen (kommer tillbaka till den senare).
Isärtagningen börjar. Jag startar med vakuumdosan genom att ta bort låsringen som håller dosans arm på brytarplattan. En bred skruvmejsel går bra att använda till att trycka av den. Akta jordkaben som jordar brytarplattan med fördelarhuset bara!
Därefter är det bara att lossa de två skruvarna som fäster vakuumdosan på utsidan mot fördelarhuset (varav den ena även håller kondensatorn), lyfta/ lirka av armen från ”pinnen” på brytarplattan och ta bort dosan. Vid montering smörjer jag tunt med fett på denna axel samt under armen.
Ta bort brytarspetsarna och hållaren till kondesatorns genomföring/flatstift.
Nu är överdelen av fördelarhuset rensat, det som är kvar nu är brytarplattan
Denna hålls på plats i fördelarhuset med de två skruvar fördelarlockets låsclips är fästa med.
När dessa är borta går det att lyfta bort brytarplattan från fördelaren. Det kan gå kärvt, torka av insidan av fördelarens vägg och olja denna. Använd inget att bända med, då plattan kan bli skev.
Brytarplattan består av två delar, en undre platta som är fast i fördelarhuset och en övre som glider på denna när vakuumdosan arbetar. På så sett flyttas brytarspetsarna gentemot brytarkammen och tändningen ändras. Det är alltså viktigt att denna kan röra sig fritt för att förtändningen skall fungera som den ska. För att dela dem, lossa skruven som håller fjäderskålen och dess kula på plats och ta bort dessa. Vid ihopmontering lägger jag lite fett i fjäderskålen, samt fettar kulan och ytan den rullar mot på brytarplattan.
När fjäderskål/kula är borta går det att lirka isär övre och undre plattan (sitter en liten klack mittemot kulan). Var åter igen rädd om jordkabeln, som sitter lödd mellan dessa två plattor. Om det inte framgått tidigare så rengörs varje del som tas bort noga, mellan plattorna är det speciellt viktigt (liksom senare centrifugalvikterna). Vid ihopmontering fettar jag in hela ytan mellan plattorna, lite extra på glidytorna.
Tillbaka till fördelarhuset. Det som syns nu är centrifugalmekanismen. För att gå vidare måste man ta ur fördelarens axel ur huset.
För att ta ur axeln, börja med att ta bort låsfjädern från medbringaren på undersidan av fördelaren. Jag tycker det är lättast att skruva av den ungefär som en nyckelring.
Under låsfjädern ser man låsstiftet som håller medbringaren i axeln. Innan man tar bort den bör man notera hur medbringaren sitter i förhållande till axeln, annars kan man montera tillbaka denna 180⁰ fel och då hamnar fördelaren fel i motorn. Antingen gör man ett litet streck över medbringare och axel vid något klockslag, eller så noterar man hur ”halvmånarna” (en större och mindre som bildas av medbringarens klackar om man tittar underifrån) står i förhållande till rotorn. Notera även ev axiellt glapp genom att dra medbringaren upp och ner. Detta justeras vid ihopmontering med justerbrickor. Radielt glapp är svårare att känna då medbringaren faktiskt rör sig lite radiellt, mer om detta snart. Stiftet driver man ut med ett drivdorn (3mm) eller pressar ut. Svårigheten är att förhindra att medpringaren snurrar. Det kan verka sitta hårt, men efter några väl riktade slag med en hammare brukar det röra på sig. Lägg medbringaren som stöd, inte fördelarhuset/ foten. Dels är då risken att slagen skadar lagren i fördelarfoten, dels är fördelaren i aluminium. Jag lade klackarna över ett städ, på så sett snurrar inte medbringaren.
Nu är det bara att ta bort medbringaren (om den inte redan trillat bort). Under denna kommer i ordningen först en eller flera justerbrickor och sen, mot undersidan av fördelarhuset, en fiberbricka (var rädd om denna, den är skör). Nu går det att dra upp hela fördelaraxeln med centrifugalmekanism, men innan dess känner jag på axeln om något radiellt glapp finns. Finns detta är bussningarna som sitter pressade i fördelarfoten dåliga och då bör man nog börja om med en annan fördelare. Kikar man genom foten på fördelaren ser man bussningarna. Det sitter en uppe och en nere i fördelarfoten och mellan dessa bildas ett lite bredare parti där det sitter en oljefilt. Denna kan man pilla ut och rengöra om man skall vara noga, men säkrast är att låta den vara. Dels är filten skör och dels är det svårt att få den på plats utan att fördelaraxeln tar i och knölar till den när man stoppar tillbaka axeln. Ett tips är då att fetta filten (som ett lim) på sidan som kommer utåt mot foten och trycka den med en mejsel så att den sitter dikt an runt om mot väggen och lämnar ett fritt "hål" i mitten.
Nu drar jag ut axeln. På andra sidan, mot botten av fördelarhuset sitter också en fiberbricka (sitter kvar på axeln på bilden) och ovanför denna eventuellt en eller flera justerbrickor. Min fördelare hade ingen justerbricka, p.g.a. att inget glapp fanns att justera. Hade man ett axiellt glapp när man drog i medbringaren är det genom att lägga till brickor man justerar. Dessa finns i olika tjocklekar (tillsammans med fiberbrickor och andra slitdelar) i bosch 1237 010 007 renoveringssats jag tipsade om i tidigare inlägg, eller så tar man från en reservfördelare. Så lite glapp som möjligt skall man ha, utan att axeln låser sig och det måste gå att driva tillbaka låsstiftet. juster- och fiberbrickorna fettar jag in innan montering.
Här är fördelaraxeln med centrifugalmekanism och fördelarkam. Fördelarkammen sitter monterad på fördelaraxelns topp och kan rotera på denna och ändrar på så sätt tändningen när centrifugalvikterna rör sig utåt. Fjädrarna håller vikterna inåt mot axeln.
Fördelarkammen hålls på plats av en låsring under filten (den som sitter under rotorn på kammen). På bilden har jag tagit ur filten för att låsringen skall synas, men lämna filten på plats (jag kommer till det). Under låsringen sitter även en löpring / bricka. Om man känner på/ drar fördelarkammen upp och ner kommer man känna ett litet glapp, detta är helt normalt. Denna typ av fördelare har inga justerbrickor för kamaxeln. På vissa fördelare hålls, istället för med låsring, fördelarkammen nere med undersidan av brytarplattan och då finns brickor/ fiberbrickor och justeringsbehov av dessa. Enklaste sättet att montera bort låsringen är att dra/ pressa fördelarkammen rakt upp, så hoppar låsingen av.. i hög hastighet och försvinner i ett svart hål, därav lämnar man filten på plats. Filten rengörs och låts torka, denna skall man framöver alltid droppa någon droppe motorolja på varje gång man har fördelarlocket av (rinner ner längs axeln och smörjer vikterna.) När man monterar tillbaka fördelarkammen kommer man slås av hur i hela friden man skall få tillbaka låsringen där nere i ”hålet”? Här kommer ett tips, släpp ner den i hålet på toppen av kammen och rikta den på plats över toppen på fördelaraxeln men en liten mejsel. Hämta sedan familjens pennsamling (inte blyerts) och skruva/ dra isär dem och testa ut en vars yttre diameter går ner i hålet på fördelarkammen och inre diameter passar över toppen på fördelaraxeln och tryck till hårt, så hoppar låsringen på plats. (pennan kan råka gå sönder). Självklart går det med något annat tubulärt föremål
För att lyfta av fördelarkammen (och innan man drar i den för att få bort låsringen) måste man också ta bort fjädrarna, men innan man gör det bör man notera hur allt sitter så man kan montera tillbaka det likadant. Dels fjädrarna, som här är en tunnare med fler spiraler samt en grövre med färre spiraler, och dels för att fördelarkammen skall komma på åt rätt håll (av samma anledning som medbringaren). På denna fördelaren tänkte jag så här: Utanför respektive fjäder finns ett hål, på bilden kl 1 och kl 7, hålet kl 1 är mindre, och sitter vid den grövre fjädern och skåran för rotorn pekar kl 12.
När fördelarkammen är borta kommer man åt de två vikterna. Gammalt fett och lort skall bort för att säkerställa full funktion. Att bara olja dem blir inte bra, då detta snabbt roterar av, utan det rätta är att rengöra ordentligt och smörja nytt fett på alla ytor. Det skall inte vara några stora klumpar utan ett tunt skikt. För att komma åt plockar man av vikterna (notera var de satt om det är olika vikter, eller ta bort en i taget). Vikterna sitter på små axlar och på dessa, under vikterna, sitter små fiberbrickor (återigen, går sönder lätt!) På centrum av axeln (där jag pekar med mejseln) sitter en plastring som vikterna går tillbaka mot, som man även skall vara rädd om.
Så där ja så är det bara att montera ihop åt andra hållet. Glöm inte att smörja axeln innan den går tillbaka i huset. Droppa några droppar olja på filten i fördelarkammen också, samt fetta in kammens nockar. Kontrollera också att kammarna inte är slitna, mindre repor kan man försiktigt polera ner (så att inte brytarspetsarnas fiberklackar bryts ner snabbt).
/Frederik