51

PPRMicke skrev:
michaelth skrev:

Är det viktigt att trattarna är raka eller kan man sätta i en krök om platsen inte räcker till... misstänker att kröken äter effekt men kanske kompenserar nyttan?? ICQ/bw

Har du sett en F1 motor med böjda trattar ??? ICQ/ag
Om man har som alfa romero  långa radie böjar  med samma radie på ut som insida  ja då funkar det
Ta en linjal på något som har en krök  stoppa in linjalen i hålet ( så ser du hur luften går för den går alltid lättaste vägen)

anledningen till att jag frågar är..
Min far var orgelbyggare
där är orgelpiporna ett rör med en viss volym. där gör det ingen skillnad på ljudet om man viker kanalen åt sidan en eller 5 gånger.. om man kikar in i en kyrkorgel så kan det i vissa fall behöva vinklas piporna åt olika håll .. fast i en orgelpipa står luften sas still och svänger... dvs strömmar inte..
sen vet jag att på tex alfa 33 å är det 90 graders trattar på förgasarna..
mycket detta med luft..

anledningen med mitt intresse för supertrapp ljud dämpare.. möjligheten att justera och dess förhållande små mått.. jag skulle gärna sätta en på 356 an..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

52

Vi åkte Formel Vee med Supertrap och det funkade helt ok.

53 Senaste redigerad av michaelth (2020-09-15 11:14:50)

Efter en del mycket vänlig konversation mail ledes med Johannes JPM

Så tyckte han att min gjutna china vev skulle kunna funka.. men med mitt effekt önskemål vore det enklare billigare och bättre med en original vev med original vev stakar. .
Så en fin ...tror jag vevaxel spanades in häromkvällen.. kanske skall lämna den till Kristianstad motor slip så dom får kolla upp den och 4 original stakar..
Tänker mig ett olättat original svänghjul.
4 stift eller måste jag ha 8? Bättre svänghjulsbult med större bricka .. eller original?
Då blir det en 1915.. och fortfarande en lågvarvmotor med mindre effekt..
Ja jag hade velat ha en stroker-motor. . Men...
Sen JPM modifierade  toppar av den typ som PPM Micke oxå lovordade. Och en
JPM cam passande med lyftare..
Johannes tyckte även jag skulle använda hans stötstänger  och rör.. men vet inte om det är viktigt?
Eller om standard rör inte skulle vara tillräckligt bra..
Tänker mig typ 3 glömplåtar dvs dom stora då jag inte kommer ha dom nedre luftledplåtarna ..
Om externt oljefilter eller inte? Fler grejer som kan gå sönder men visst bättre för motorn.. tankar på det?
Så saker kan ändras... men tror detta kan vara en plan...

Tankar på detta? ICQ/bv
Jag uppskattar all input! ,!!!!!! Men som innan inte tanke med värsting bygge...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

54

Om du kör med Johannes stötstänger går det hål i rören 
Dom har en bredare midja än std stötstänger
Varför inte 5 stift  så kan du inte sätta dit svänghjulet fel efter balanseringen ( det skall man vara noga med även att det inte skall varvas )
Skulle tro det är SPG borr mönster på veven  Ett hål är förskjutet för man aldrig skall sätt det fel
På HP applikatoner byter man bort Kina stiften  men det kommer funka jätte bra för din del 
Be att renoverings firman kollar stakens lillända hur dom är i rundhet i bustningen
Jättebra att du tänker olättat svänghjul  för det är ingen vits att lätta dom  bara problem men körbarhet ( många har inte fattat vitsen med sådant svänghjul )
Kan du få tagi en tung remskiva så kommer det bli ännu bättre
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

55

såg en Taivan tillverkad  remskiva som jag loppisfyndade för många år sedan i en "bra att ha hög".. men nä..tror jag betalade 50 kr..
tungt remhjul??? var finns dom??
stötstänger.. jo jag har förstått att johannes stötstänger har mage..
men kommer jag ha behov av dylikt fancy grejs...??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

56 Senaste redigerad av Kjell T (2020-09-15 19:49:02)

Gene Berg har tidigare haft remskivor med mera vikt. Vet ej hur det är numera, har inte kollat.

57

Remskivor  Gene Berg  Fischer buggy har  Du kan även tillverka själv
Det som är fördelen är att man jämnar ut svängningana i veven  ( så gör alla biltillverkare i dag)
Std stötstänger  funkar dåligt med en lite tuffare kam
Man kan använda crommolly(billigare)  men dom blir tyngre  o man får öka fjädertrycket
Det som jag sa det är tusen saker som skall lira ihop om det skall bli bra även om man inte skall varva
Många tror det bara är att slå ihop men det brukar inte bli så bra sen går det ofta sönder för man är snål
Och man inte förstår inte varför det gick sönder 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

58

PPRMicke skrev:

Remskivor  Gene Berg  Fischer buggy har  Du kan även tillverka själv
Det som är fördelen är att man jämnar ut svängningana i veven  ( så gör alla biltillverkare i dag)
Std stötstänger  funkar dåligt med en lite tuffare kam
Man kan använda crommolly(billigare)  men dom blir tyngre  o man får öka fjädertrycket
Det som jag sa det är tusen saker som skall lira ihop om det skall bli bra även om man inte skall varva
Många tror det bara är att slå ihop men det brukar inte bli så bra sen går det ofta sönder för man är snål
Och man inte förstår inte varför det gick sönder 
/// M

okey så stötstänger är viktigt.. och vikt i " andra änden..."

tja jag frågade...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

59

okey... intervebben talade...
blev ett stålremhjul..
https://www.machine7.com/product.php?xProd=10477
https://www.machine7.com/shopimages/products/large/500-dscf3568.jpg
kul detta.. lär mig nytt hela tiden..hoppas det blir en bra maskin av alla delar... ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

60 Senaste redigerad av michaelth (2020-09-18 23:38:00)

Så vad händer..
i söndags beställde jag en bok från AMAZON USA
i onsdags var den hemma här i södra sverige.. fast den andra som jag beställde skall vist komma på måndag..
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3095.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3096.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3097.md.jpg
sen var jag i källaren och hämta fram veven som jag funderar att använda.. sen kom jag på från var den kom.
när jag fick min baybuss 2011 så satt den maskinen i bussen det var en "renoverad" maskin som innan satt i en 68 halvautomat krockad på gotland  och hamnade i bussen då dess motor skurit.... anledningen att jag fick bussen var att stötstångsrören läckte ut olja som sedan började brinna..
bussen blev stående och 11 år senare fick jag bussen, och bytte ut motorn, och körde hem bussen till Blekinge ..(22mil)..
bussen står i garaget och väntar på fortsättningen av karross renovering/ombyggnad skall fortsätta.. ICQ/ah
nu när jag tittade på veven hittade jag att  veven , både ram och vev tappar slipats..(typ renoveringen döööö ICQ/bu  )


https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3099.md.jpg
mått på ramlagret närmast svänghjulet... ja jag vet det är inte rätt att mäta med skjutmått..
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3100.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3101.md.jpg
vevstaks tapp
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3102.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3103.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3105.md.jpg
Är detta samma som att vev tappen är omslipad till första under?? över dimision.. typ -0.25??
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3106.md.jpg
ramlagret säger ?? vev och block ?? blocket borrat  och veven slipad.. men vilket är vad??
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3107.md.jpg

sedan hämtade jag en vev med stakar och svänghjul som jag fått i ett block som ägaren kastat ut ur garaget..
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3098.md.jpg

kan man få ut något från vevlagret.. original vw.. sen då
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3108.md.jpg
den övre vevstaken från den smutsiga axeln.. och den under från den renoverade vilken har en skåra genom vilken man penar muttern.. ålder??
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3109.md.jpg
när man bytte ut halv automat svänghjulet .. till det som satt på maskinen senast ..användes inte rätt verktyg... ICQ/be
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3110.md.jpg
Den smutsiga veven som stått i mitt garage i säkert 10 år..
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3111.md.jpg
dom "rengjorda" stakarna från ovanstående vev..
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3112.md.jpg
Det vänstra blocket är halvautomat blocket som renoverats en gång .. det har konstigt nog bara 2 av "bussbalkhålen" ?? till skillnad mot blocket där den smutsiga veven satt i till höger..
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3113.md.jpg
topparna från halvautomat motorn ...utan sprickor men med rysligt dålig yta mellan ventilerna??
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3114.md.jpg
vad kan man få ut av detta..
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3115.md.jpg

så varför visar jag smutsiga motordelar.. tja den första veven och stakarna hade jag tänkt använda till maskinen..

men sedan kom jag på varifrån den kommer.. så kandidat 2 är kanske ett bättre ämne till detta..


mailat till Kristianstad motorslip för priser på diverse maskin jobb så vi får se..
sedan väntar jag ju på remhjulet.. och Johannes har fått i uppdrag att modifiera 2 toppar + cam ..+ ev stötstänger och rör..

så vad säger ni ???

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

61

michaelth skrev:

Så vad händer..
i söndags beställde jag en bok från AMAZON USA
i onsdags var den hemma här i södra sverige.. fast den andra som jag beställde skall vist komma på måndag..
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3095.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3096.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3097.md.jpg
sen var jag i källaren och hämta fram veven som jag funderar att använda.. sen kom jag på från var den kom.
när jag fick min baybuss 2011 så satt den maskinen i bussen det var en "renoverad" maskin som innan satt i en 68 halvautomat krockad på gotland  och hamnade i bussen då dess motor skurit.... anledningen att jag fick bussen var att stötstångsrören läckte ut olja som sedan började brinna..
bussen blev stående och 11 år senare fick jag bussen, och bytte ut motorn, och körde hem bussen till Blekinge ..(22mil)..
bussen står i garaget och väntar på fortsättningen av karross renovering/ombyggnad skall fortsätta.. ICQ/ah
nu när jag tittade på veven hittade jag att  veven , både ram och vev tappar slipats..(typ renoveringen döööö ICQ/bu  )


https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3099.md.jpg
mått på ramlagret närmast svänghjulet... ja jag vet det är inte rätt att mäta med skjutmått..
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3100.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3101.md.jpg
vevstaks tapp
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3102.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3103.md.jpg
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3105.md.jpg
Är detta samma som att vev tappen är omslipad till första under?? över dimision.. typ -0.25??
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3106.md.jpg
ramlagret säger ?? vev och block ?? blocket borrat  och veven slipad.. men vilket är vad??
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3107.md.jpg

sedan hämtade jag en vev med stakar och svänghjul som jag fått i ett block som ägaren kastat ut ur garaget..
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3098.md.jpg

kan man få ut något från vevlagret.. original vw.. sen då
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3108.md.jpg
den övre vevstaken från den smutsiga axeln.. och den under från den renoverade vilken har en skåra genom vilken man penar muttern.. ålder??
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3109.md.jpg
när man bytte ut halv automat svänghjulet .. till det som satt på maskinen senast ..användes inte rätt verktyg... ICQ/be
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3110.md.jpg
Den smutsiga veven som stått i mitt garage i säkert 10 år..
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3111.md.jpg
dom "rengjorda" stakarna från ovanstående vev..
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3112.md.jpg
Det vänstra blocket är halvautomat blocket som renoverats en gång .. det har konstigt nog bara 2 av "bussbalkhålen" ?? till skillnad mot blocket där den smutsiga veven satt i till höger..
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3113.md.jpg
topparna från halvautomat motorn ...utan sprickor men med rysligt dålig yta mellan ventilerna??
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3114.md.jpg
vad kan man få ut av detta..
https://forumbilder.com/images/2020/09/18/DSCF3115.md.jpg

så varför visar jag smutsiga motordelar.. tja den första veven och stakarna hade jag tänkt använda till maskinen..

men sedan kom jag på varifrån den kommer.. så kandidat 2 är kanske ett bättre ämne till detta..


mailat till Kristianstad motorslip för priser på diverse maskin jobb så vi får se..
sedan väntar jag ju på remhjulet.. och Johannes har fått i uppdrag att modifiera 2 toppar + cam ..+ ev stötstänger och rör..

så vad säger ni ???

Beror på vad och hur det ska modifieras, berätta!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

62 Senaste redigerad av michaelth (2020-09-19 11:05:33)

johannes kommer göra iordning/modifiera  2 nya toppar.. för mina 94 mm cylindrar..+ portning och ventiljobb.  eller rättae vad som behövs för att få goda lågvarvs egenskaper..  inte effekt på höga varv.. exakt hur vet han..inte jag..

frågan vilken vev ni tycker jag skall använda och varför../stakarna..
fråga vad man kan få ut för info från lager och topparna.. funderar på att ev låta kristianstad ms borra upp topparna  dvs dom gmla och ett av blocken till 90,5 cylinder borrr. och bygga ytterligare en motor..  med den ena veven.. med mina avlagda delar sas.. jag har ju fler bilar.. den motorn blir lite enklare i uppbyggnad med mindre dyra delar men med högre risk för ras.. vi får se..
nu först är ju tanken att bygga denna maskinen för 356 an..
jag funderar en hel del och försöker få reda på vad saker betyder..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

63

Såå vad händer..
Kristinstad motorslip kunde inte ge mig priser på mail utan en koll på plats krävs..
Johannes rekomenderade mig att använda en original vev.. liksom bla PPM micke..
så det blir en 1915 maskin som byggs..
delar då..remhjul..
jag tog mig friheten att väga mina "kandidater" eller rättare 3 olika som jag ha hemma..
dels det nya "billet" remhjul som jag nu fått hem. inser nu att jag inte fotograferade när jag fick hem det från Machine 7 för totalt 134£
https://forumbilder.com/images/2020/10/09/DSCF3129.md.jpg
ett original as motor remhjul
https://forumbilder.com/images/2020/10/09/DSCF3127.md.jpg
och ett Taivan tillverkat "eftermarknads " skitremhjul.. som legat på hyllan i säkert 15 år...fick med bland diverse i en affär..
https://forumbilder.com/images/2020/10/09/DSCF3128.md.jpg
Vidare har Johannes (JPE) portat ,volym anpassat och tagit upp för "94"  cylindrar  2 styck småventils toppar..
sen ligger en av hans "Raptor kam / lyftar kitt i en 16 kilo låda på väg hem till mig ICQ/bs  ICQ/bp

Efter flera frågvisa mail har bilden klarnat.. 1-1,2mm i vändhöjd är önskvärt för rätt komprision.. enligt JPE
en tanka /fundering var att använda Johannes stötstänger och passande rör i 7075 alu..
då detta är ett antal tusen skr.. så har jag funderat på alternativ..
Enligt Johannes  "Gamla original stötstänger är bättre än nya original. Stålstötstänger får inte användas.." misstänker att materialet är bättre i dom gamla.. och att stål stänger blir för tungt för ventilfjädrarna i detta fallet.. lätt frestar mindre...


så nu skall jag plocka fram en lämplig 69 vev...och svänghjul.
Köpa cam drev..
en  oljepump...
ev externt oljefilter??? bu eller bä..
lager
packningar...
nya stötstångsrör.
luftfilter och en ljuddämpare..(supertrapp  ICQ/ag  )
sen blir det att djup läsa mina nu flera motorböcker ,och ge mig på att "bygga" motor ICQ/be
fundering finns att i slutet ge mig till Johannes för förgasar tändning avgas avstämning
vi får se...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

64

Externt fullflödesfilter rekommenderas! Enorm skillnad på lagrens utseende när man plockar upp en motor som haft fullflödesfilter jämfört med en som körts utan filter.

65 Senaste redigerad av michaelth (2020-10-10 11:04:36)

Okey ja bäst med oljefilter..
hur gör man detta på ett kostnadseffektivt sätt..
ja jag har på mitt block hålet i blocket från oljepump utgång pluggat..
ja jag har en 90 graders inlopp..
en pump... skall måste utlopps hålet pluggas fast blocket redan är??
så då behövs ett oljepumps lock. ej empi utan??
slangar  .. ej slang klämmor ICQ/bs  an slangar som man själv meckar ihop?? någon som gjort det?? som funkar?? eller låter alla pressa slangar??
en oljefilterhållare typ??
filter typ??
jag vet ännu inte riktigt var filtret hamnar så funderar på en "usväng" dvs ett rör som bypass tills jag vet..
Då går motorn att bygga starta köra in .. sedan görs en plats/ ledning??
jag har ett gammalt industri motor "filter" som jag skulle vilja använda med en ny oljefilterpatron i..typ gamla som kuliss men då hamnar det ju i motor rummet med ...mer värme..
oftast har jag sett?? att man placerar filtret utanför motor rummet ..för värmens skull??

Tankar på detta..
sen är det många som inte har ett externt filter.. vad säger panelen.. detta blir en lätt bil som inte kommer rulla specielt mycket.. tror jag.. ICQ/bw

så vad säger ni.. svara gärna på så mycket som möjligt... ICQ/bv  ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

66

Se till att ha filter när du kör in motorn. Då är det extra viktigt att filtrera oljan. Gör en temporär lösning tills du vet placering.
När du vet placering så monterar du filtret och använder typ trädgårdsslang som mallar när du mäter. Sen skaffar du pressade slangar.

Jag har två korta pressade slangar och ett fäste för montering av filterhållare över.
Det fästs i treans avgas bultar och fick inte plats i min bil. Men i din kanske det funkar.
Ska se om jag har nån bild.

Bubbla -62

67

Intreserad!!! ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

68

Jag fick modifiera fästet ganska mycket för att få plats med det under plåten. Blev både lång muttrar och filade hål.  Men sen fick det inte plats när det skulle in i bilen  ICQ/bl
Är nog tänkt för dragracing bilar där det är rymligare.

Post's attachments

13E7C1B6-BA2E-476C-919E-682B41D1479E.jpeg, 164.17 kb, 512 x 682
13E7C1B6-BA2E-476C-919E-682B41D1479E.jpeg 164.17 kb, 206 downloads since 2020-10-10 

A8BB34C1-A504-4D97-94E1-CFBF24ACBE01.jpeg, 160.48 kb, 512 x 682
A8BB34C1-A504-4D97-94E1-CFBF24ACBE01.jpeg 160.48 kb, 217 downloads since 2020-10-10 

Bubbla -62

69

pm...
kom på förresten när jag var i skogen och gick... mina tankar på ett högt placerat "fram" man eller dylikt filter är dumt då oljan då kan sas rinna ner/tillbaka..
så går bort..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

70

Kult prosject ICQ/ab Filterhållaren i fråga har jag använt med hell .. Sitter dock på 4 `ns avgas ..:)

Mvh/E

JETech , S. Halland

71

michaelth skrev:

pm...
kom på förresten när jag var i skogen och gick... mina tankar på ett högt placerat "fram" man eller dylikt filter är dumt då oljan då kan sas rinna ner/tillbaka..
så går bort..

Det är lite svårt att rinna i uppförsbacke  om filtret står upp
Att ha ett filter är nästan ett måste om man är rädd om maskin
Sen är det inte fel att ha mer olja i maskin  om man är smart typ 1,5 l
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

72

erich skrev:

Kult prosject ICQ/ab Filterhållaren i fråga har jag använt med hell .. Sitter dock på 4 `ns avgas ..:)

Mvh/E

Och ändå tänkte jag till innan jag skrev ICQ/an
Vet mycket väl var trean sitter ICQ/bu
ICQ/br

Bubbla -62

73

PPRMicke skrev:
michaelth skrev:

pm...
kom på förresten när jag var i skogen och gick... mina tankar på ett högt placerat "fram" man eller dylikt filter är dumt då oljan då kan sas rinna ner/tillbaka..
så går bort..

Det är lite svårt att rinna i uppförsbacke  om filtret står upp
Att ha ett filter är nästan ett måste om man är rädd om maskin
Sen är det inte fel att ha mer olja i maskin  om man är smart typ 1,5 l
/// M

ja extra tråget åker ju på .... ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

74

Har tänkt montera både delflödes och fullflödesfilter på ett kommande motorprojekt.  Bla Cummins och Volvo har på dieselmotorer länge använt både delflödes och fullflödesfilter. Volvo har två fullflödes- och ett delflödesfilter på bla D12 och D13.

75

Kjell T skrev:

Har tänkt montera både delflödes och fullflödesfilter på ett kommande motorprojekt.  Bla Cummins och Volvo har på dieselmotorer länge använt både delflödes och fullflödesfilter. Volvo har två fullflödes- och ett delflödesfilter på bla D12 och D13.

vad är fördelen med bägge??
okey delflöde silar ju oljan (delar av den)men när/om det sätter till då åker oljan förbi orenad??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(