1 Senaste redigerad av michaelth (2020-09-06 08:41:54)

funderar återigen  på ett motorbygge..
handlade ett brasseblock.
AS41  043.101.102/A
som först hette vara upptaget för 90,5/92 mm cyl..
men sades senare visade sig vara för 94 mm cylindrar..
optiskt ser blocket fint ut.. har pluggad utgång från pumpen. för extern  oljekylare??

cylinderhålen är mätta med mitt digitala skjutmått till..97,2  (94 mm cylindrar??)

mina ex dubbel stit flygtoppar  cb 044 sägs vara för 90,5 cylindrar... ?? cylinder hål ca 98,55 ca..
mina 90,5 cylindrar är ca.topp 97,7
botten måtten 95.88
så vad är rätt...  är mina toppar för 90,5??
är blocket för 94 mm
vad har tjockväggiga 92 mm cylindrar för topp mått?? /bottenmått..
Var hitta dessa mått???

Mvh Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2

Tjockväggiga 92mm cylindrar är tvärt om, tjocka som 94or uppe där värmen finns och smala som 92or i botten.
Jag har såna på bussen, från AA.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

michaelth skrev:

funderar återigen  på ett motorbygge..
handlade ett brasseblock.
AS41  043.101.102/A
som först hette vara upptaget för 90,5/92 mm cyl..
men sades senare visade sig vara för 94 mm cylindrar..
optiskt ser blocket fint ut.. har pluggad utgång från pumpen. för extern  oljekylare??

cylinderhålen är mätta med mitt digitala skjutmått till..97,2  (94 mm cylindrar??)

mina ex dubbel stit flygtoppar  cb 044 sägs vara för 90,5 cylindrar... ?? cylinder hål ca 98,55 ca..
mina 90,5 cylindrar är ca.topp 97,7
botten botten 95.88
så vad är rätt...  är mina toppar för 90,5??
är blocket för 94 mm
vad har tjockväggiga 92 mm cylindrar för topp mått?? /bottenmått..
Var hitta dessa mått???

Mvh Michael

När man kör med oljefilter pluggar man blocket vid inkommande från pumpen( om pumpen är pluggad där så vill man att det inte skall läcka bakvägen )
Det fanns två olika 92 mått på dom i toppen  tunna (gamla) tjocka nyare  94 är 101 mm i toppen Varför inte gå upp dit
Det där med blocket så skall man vara väldigt noga att dom är plana där cylindern står
För det är lätt att det vill läcka i toppen om det inte är plant i botten  sen blir cylindern missformad också när det blir olika tryck på dragstängerna
( har lärt mig av misstag )
Man kan alltid svarva en hylsa och ställa cylindern i mot i botten
Om det är ett brasse block skall du kolla i botten på reduserning planet där kolven för olje trycket tätar i mot
I bland ser det ut som kriget där så får man fräsa den ytan med ett special verktyg
Borra ur alla oljekanaler så du vet det inte är någon gjut skit i dom
Dom kan ha saker kvar för man var inte så noga
Blocken är jätte bra men det finns vissa missar
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4 Senaste redigerad av michaelth (2020-09-05 10:20:28)

okey mycket info..
jag vet budget och motorbygge går dåligt ihop..
blocket är ett beg.
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=71384&download=0
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=71386&download=0
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=71388&download=0
funderar om jag kan göra en kajsa varg lösning..
90 cylindrarna jag har är för 82 vev.. om jag vill använda dom med en standard 1600 vev  eller en 76 vev bör dom väl kortas.. kan man då svarva dom passande till
94 hålen eller är det döfött då det då blir för lite material kvar i kanten...eller påkrymta ringar... ja det bästa vore ju såklart nya mahle cylindrar (var finns dom  94/69 och lämpliga nya toppar..
tänker mig,, jag har ett block med tyvärr för stora hål..
jag har 90 cylindrar ... fast för långa..
jag har en 76 vev.. liksom original 1600 vevar..
jag har 044 cb toppar  ex flyg...
jag har låga berg insug liksom weber 40..
vore kul att bygga en effekt låg maskin av detta.. är inte ute efter att jaga hundradelar eller höga effekt siffror..
så vad göra??
använda en 1600 vev och blocket . och nya 94 cylindrar.. och billiga nya toppar..
eller
svarva ringar/modifiera mina 90 cylindrar och använda dom med mina toppar..insug förgasare..???
eller slänga hela skiten ICQ/ac och sätta i en lågmil 1500 med singel förgasare.. ICQ/bw
ja jag vet allt kostar pengar... jag är inte ute efter en värsting maskin...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

michaelth skrev:

okey mycket info..
jag vet budget och motorbygge går dåligt ihop..
blocket är ett beg.
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=71384&download=0
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=71386&download=0
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=71388&download=0
funderar om jag kan göra en kajsa varg lösning..
90 cylindrarna jag har är för 82 vev.. om jag vill använda dom med en standard 1600 vev  eller en 76 vev bör dom väl kortas.. kan man då svarva dom passande till
94 hålen eller är det döfött då det då blir för lite material kvar i kanten...eller påkrymta ringar... ja det bästa vore ju såklart nya mahle cylindrar (var finns dom  94/69 och lämpliga nya toppar..
tänker mig,, jag har ett block med tyvärr för stora hål..
jag har 90 cylindrar ... fast för långa..
jag har en 76 vev.. liksom original 1600 vevar..
jag har 044 cb toppar  ex flyg...
jag har låga berg insug liksom weber 40..
vore kul att bygga en effekt låg maskin av detta.. är inte ute efter att jaga hundradelar eller höga effekt siffror..
så vad göra??
använda en 1600 vev och blocket . och nya 94 cylindrar.. och billiga nya toppar..
eller
svarva ringar/modifiera mina 90 cylindrar och använda dom med mina toppar..insug förgasare..???
eller slänga hela skiten ICQ/ac och sätta i en lågmil 1500 med singel förgasare.. ICQ/bw
ja jag vet allt kostar pengar... jag är inte ute efter en värsting maskin...

Man kan göra på många olika sätt 
Dina flyg toppar är för en lågvarv motor
Det är kamen som avgör var man sätter varvtalet   Det finns kammar som håller nere varvtalet men det är inga billiga W kamar
varför inte sätta ihop 76 x 94  sen kan du göra shims under cyllana (3,5 mm funkar jättebra om man inte skall varva som en tok)
Skulle tro du får en maskin med mycket vrid  och några goa hk
Typ så här 76 x 94  std kam  med utväxlade vippor  komp på 8,5-9.0 och dom prylana som du har
Men se till blocket är friskt i lager lägena så har du en maskin i många år med många mil med god  körekonomi
Du kommer inte tro hur bra en sådan går
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6 Senaste redigerad av michaelth (2020-09-05 16:11:50)

hmm dvs använda min vev..
mitt block.. med 1,5 extra sump.
sen nya  94 cylindrar  för 69 vev? eller 82 vev?? vilka vem säljer..... Mahle eller billiga? 3,5 mm ringar under vilka ?? vem säljer??
nya billiga toppar.. typ?? vem var ??
ny original cam  med lyftare..eller en beg... får kolla efter... ICQ/bw
jag har 1,25 vippor..
extraktoor ligger.. ej kina..
som innan tänkt som budget bygge med något mer cubik...
bygga dyrt ja det kan många göra men ... hur  "billigt" men med inte "max" effekt... utan något mer än standard....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

är nog dum men... vad för toppar..
och cylindrar??
och vem säljer dom... är det möjligt att hitta toppar för 94 cylindrar med små ventiler..
kan man borra upp original 1600 motor toppar för 94 mm ?? vem gör dylikt??
jag vill ha körbarhet men lite mer kubik.
eller finns det någon sorts mellanting mellar "storventilade" toppar  och snik..
förmodligen myckt begärt... ICQ/bw

Det finns ju sååå mycket kunskap här... (ja inte hos mig då) synd om jag lägger mer sköna slantar på grejer som är dumma... ICQ/ah

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Nu får vi starta från början
OM MAN LETAR EFTER BILLIGA SAKER kan du sluta att tänka bygga motor
Om man vill köra med KINA skit saker ja men skyll inte på det går  sönder o men får bygga en motor till
MAHLE  för 69 (39mm komphöjd) så får man lägga shims under  mahlen för 82(35mm komphöjd) får man svarva av cyllen
shims ja det finns hos CSP hyllinge  som peter på CSP tyskland har tillverkat
Du har toppar för flyg  eller om du skall köpa nya kan du köpa std eftermarknas på CSP  dom flödar så du kan få ut 90 hk med ett ventil jobb endast 2850 kr st 
Ps det många år sen jag jagade priser  Jag vet att jag kan få den kvaliteten som jag vill på CSP 
Tröttnade för några årsen att skicka tillbaka prylar som var billiga med dålig kvalitet
Problemet är man får det man betalar för  vill man ha skit betalar man lite
Har man inte pengarna så vänta till man har dom  och lura inte sig själv att man har gjort en bra affär med kina skit
Ja det finns även kvalitets saker i kina också men då är det samma pris
Det finns en tråd om kvalitets bristen på AA 
AA har även kvalitetets prylar  som några vevar  men då kostar dom 1200$ st även mer saker   ( en riktig kvalitets vev ligger mellan 15000 -40000kr för info)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9 Senaste redigerad av michaelth (2020-09-06 10:45:56)

okey ge gärna länk till topparna.. du tänker på..
mina toppar e ju för 90  cylindrar...  bort med dom??

okey jag har nu handlat MAHLE  69 *94 smidda kolvar./cyl från England..
https://www.ebay.co.uk/itm/392752928343
. med 76 vev behövs då ringar..?? fattat rätt??
toppar från csp  vilka ?? nummer ??
nej vill inte fuska...lite i taget.. motorn är ju för ett bygge som knappt startat än... och en "besiktnings motor" står klar. 1500 utbytesmotor i mycket bra skick.. ICQ/ag ..

så topparna???

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

såå gissar att dessa toppar inte gillas
https://www.paruzzi.com/se/bubbla/motor//1735/
finns det toppar med mindre ventiler.. som har okey kvalitet.. för en låg effekt motor..
eller skall man försöka få tag i  dom däringa

std eftermarknas på CSP  dom flödar så du kan få ut 90 hk med ett ventil jobb endast 2850 kr st

fast är dom för "94 mm" cylindrar??? och slut i lager...  ICQ/ai
eller vad???verkar som många leverantörer har slut på toppar..

så var rekommenderas då..
är ju inte ute efter en motor med effekten på höga varv...
köpa typ 1600 toppar och låta någon??? borra upp dom för 94?? vilka i sådant fall?? /vem..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Om du går in på flödes tråden  Där finns sådana toppar
Om det skall bli någon ordning med dom får man skava i dom några timmar
Är det inte lättare att lämna in dina flygtoppar o ta upp dom för 94 mm ( har du ingen lokal mek firma som har en fräs med urborrnings verktyg
CBs lock är många gånger bättre än EMPI kina saker
Bara för info 40 mm ventil räcker till 200+ hk sug
En 35,5 cirka 150 hk sug  ( men då krävs det mycket jobb i kanalen  ( JPM tog ut 170 hk i sina med 35,5 mm)
Det är corona tider  och företagen i EU o Us o brasilen och kina har stängt ner därför är det brist på saker i världen
I 1600 utmaningen kör man med dessa lock https://vwcustomspeed.com/produkt/Toppl … elport-kpl  Johan har bara 321 whp Niklas H har bara 450 whk med turbo Johans är orörda förutom ett ventil jobb
Du måste kunna hitta n verkstad som kan köra upp dom till 101 mm

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Sen får man inte glömma att varje sak som köps utomlands  kommer  det vara mindre firmor  kvar om några år
Se på motor renoverings firmorna  skulle tro det finns mellan 20-30 kvar i  hela landet
Sen går kunskapen bort när gubbarna går i hem också
det är samma i verkstads industrin  man har flyttat utomlands så dem små ställena som man kunde göra små jobb är stängda
Då kostar det om man skall hyra in sig  någon timma  typ 800 kr t

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

har fräs och ursvarvnings verktyg.. men då jag inte gjort sådant innan... är ju viktigt att få rätt cc avstånd ..och lika djup..
sen har jag ju hört flera gånger hur dumma mina toppar är då dom har för stora ventiler ... så tänkte dom står mig i 1700 kr så ...jag lägger väl dom på hyllan.. ICQ/bw
mailat till JPN...
som innan inte ute efter massor av effekt.. 0m 80 hk e jag nöjd.. hellre lite vrid..och hållbarhet..
kör klen elbil till vardags utan massor av effekt.. (Renault ZOE)...
ja ja vi får se..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14 Senaste redigerad av michaelth (2020-09-08 11:21:22)

Är det så att alla vevaxel ar som inte kostar 15-40 tusen är skrot sopor och helt förkastliga, om man som jag nu vill ha en motor med något större volym och under hundra hästkrafter..
Ja original vevar anses väl vettiga men sen då..
Var hittar jag något som inte är dörrstopp som ändå kan fungera.. dvs inga rivstartar eller "tokvarvande.."
Är detta bara svart eller vitt..vad är rätt av det dåliga? Och vad måste man undvika...
Jag har nu ett bra block.
Nya Mahler 69/94
Extra sump.
Oljepump? vad rekommenderas för detta bygget och vem har?
Cam. /lyftare Jag har bara gammalt förmodligen slitet.. vad till denna maskin..
Oljereduserings ventiler?
Dvs halvstor motor  för hyfsat låga varv till lätt isch bil.. dvs inte fullastad buss med släp.
Förgasare Weber 40 med låga berginsug..
Ormbo.. skall mäta och ta bild på i kväll.. ljud dämpare på det?
Fördelare 123? Vilken modell?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

VEVAXEL CB SMIDD 78,4 MM TYP 1 61-

Pris

4 995 kr

(Inkl. moms)

Artikelnr: 4-109-78
CSP. ..

Okey eller anses denna öven som dåliga china grejer... eller skulle den duga?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

Vad materialet beträffar är original vevaxeln utmärkt. Vissa smidda av Bofors. Däremot utformningen med avsaknad av motvikter gör att den dynamiska balanseringen är kass. Statiskt går det att balansera, men inte dynamiskt. Detta gör att bla "mittersta" ramlagret slås ut vid högre varv och låsringarna för kolvtapparna kommer ut.

17 Senaste redigerad av michaelth (2020-09-09 11:07:11)

Kjell T skrev:

Vad materialet beträffar är original vevaxeln utmärkt. Vissa smidda av Bofors. Däremot utformningen med avsaknad av motvikter gör att den dynamiska balanseringen är kass. Statiskt går det att balansera, men inte dynamiskt. Detta gör att bla "mittersta" ramlagret slås ut vid högre varv och låsringarna för kolvtapparna kommer ut.

Jo men nu pratar jag om slaglängds ökning inte att byta ut originalet mot en med samma slaglängd. .
Men det är kanske något som man inte skall/ bör ens tänka på om man nu inte vill bygga en värsting?
Som ju frågeställaren inte är intresserad av i detta fallet.....
Ja jag tycker det är spännande med små motorer som kan ge mycket effekt..
Som parantes.. en Golf med 1100 kubik motor jag hade för många år sedan.. om man mosade plattan i mattan var den riktigt kul.. men då jag bytte till en 1600 motor kunde jag ligga och åka med mer normala varv.. men visst den lilla motorn var kul.. I stan..
Så visst olika funktioner och behov..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Kolla på DPR vevar. Det är omgjorda org vevar.

Jag kör en 78,4mm vev mec cheva journaler i min buss.

Jag tycker och tror att det är bra grejor, isf om du inte ska gasa och varva så in i helvete... ICQ/ab

Inga galna priser heller.
Jag köpte min  begagnad med en motor i delar, så jag har tyvärr inte koll på var man köper bäst.

http://dprmachine.com/products/crankshafts-type-i/

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

19 Senaste redigerad av michaelth (2020-09-09 22:28:58)

Tack för svaret..
hör om dessa vevar innan..
Jag vet att många beställer grejer från andra sidan pölen både nu och då..
Inget jag gör..  hade gärna handlat av någon lokalt.. ja begagnade grejer kan vara bättre prissatta.. men man skall ju hitta dom ,och då skall dom ju inte vara skadade eller slut körda..
Jag vet att proffsen säger Cry once....
Tänker såhär.. jag vill inte bygga en värsting då det ju då drar med sig massor av annat typ  växellåda drivaxlar osv..
fick pris på toppar med bearbetning och cam från jpm för 18 + moms.. vet inte om det är uppborrade typ 1600 toppar eller vad..
men det är ju bara en del av pusslet.. och ca  40-50 timmar för ihopsättning av maskin för 750+moms...
ja det är kanske "billigt" för ett proffs som gör det.. men mycket för mig då jag ju redan står för det mesta i maskinen då....och detta då blir en maskin med inte speciellt mycket effekt... men säkerligen en bra körbarhet..
jag får se.. det finns ju såååå många alternativ.. frågan e ju e allt skrot..
en 78 vev skulle kosta ca 320 $ men vad är den uppe i med frakt tull moms osv här hemma??
finns det någon som tar hem dylikt??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

20

För grejer från USA brukar jag räkna med priset på delar+frakt i dollar och multiplicera med 14. Det brukar täcka tull och moms utan problem.
320 dollar för veven, frakt, gissningsvis 150-200 dollar. Högt räknat säg totalt 550 dollar x 14 = 7280 kr. Sen får man väga den kostnaden och "riskfaktorn"
med att handla utanför EU och jämföra med Svenska eller Europeiska alternativ.

Mats Karlsson, Vänersborg.
914 under r̶e̶n̶o̶v̶e̶r̶i̶n̶g̶, utveckling...
http://www.matsgarage.com

21

michaelth, vad vill du uppnå och vilken vagn ska den där motorn sitta i.
En orginal 1600 har 54 hk, om den är i bästa skick har du en fantastisk motor.
Den räcker väldigt långt.

Att trimma en motor har ju ett syfte, vara ball, dra mindre sås, orka en husvagn, prestera tider på strippen etc.
Varje syfte är kopplat till valt fordon och kommer då kommer recepten se olika ut beroende på fordon.

Ge oss syftet och fordonet så utmaningen att hjälpa dig blir hanterbar.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

22 Senaste redigerad av michaelth (2020-09-10 08:15:55)

Mogge
En lätt bil med glasfiber kaross på typ 1 schassi
Dvs mitt 356 vw bygge.
Syfte en något större kubik maskin med ett par weber och en pipa bak , bygge en hel del för stuket..liksom 356 an..

Mer effekt på låga varv då jag inte har några som helt ambitioner för dragrejsing på bana eller väg eller högre hastigheter..
Ja vem vet kanske blir en original vev.. men skulle vilja ha lite mer slag.
Jag har en bra 1600 maskin jag har en nästan ny 1500.. och lite andra maskiner men denna skall inte bara vara ett skal utan ha lite mer ump men inte så jag måste bygga resten av drivlinan ny special../dyr... den kommer även optiskt att modifieras..
Men nu är ju denna tråden om innehållet. På ett "kostnadseffektivt sätt" om det går...
Kanske dum som frågar och skriver här  och inte "bara "handlar och skruvar ihop en hög... med dåligt resultat.. ICQ/bw

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

23

Att bygga en motor av delar som ligger och skräpar i garagen kan vara ett billigt alternativ, men blir sällan bra. Ska man bygga en större motor än std så måste man ha en plan. Att man kanske måste investera i nya delar svider kanske för stunden, men gör att man är nöjd när motorn är klar.

24 Senaste redigerad av michaelth (2020-09-10 11:11:49)

stickan skrev:

Att bygga en motor av delar som ligger och skräpar i garagen kan vara ett billigt alternativ, men blir sällan bra. Ska man bygga en större motor än std så måste man ha en plan. Att man kanske måste investera i nya delar svider kanske för stunden, men gör att man är nöjd när motorn är klar.

Jag är medveten om det..
Sen är ju alltid frågan
Finns det mellan alternativ när det billiga "skräpet" är borta .. eller skall alla bygga värsting motorer?
Det kan ju inte bara vara jag som vill ha en något starkare motor..? ICQ/bw
Det är ju inte direkt kontainer delar jag vill använda...
Jag räknar med att detta kommer kosta. .. men inte obegränsat..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

25

Om jag var i din sits så skulle jag bygga en stroker-motor utan alltför högt komp och med en kam som ger effekt upp till 5500 v/m. En stor motor med bra bottenvrid kommer att kännas enorm i din lätta bil.