Jo, det finns en del ställen där den är riktigt rostig, men överlag är den relativt bra ändå.
Borrade ett hål i innerskärmen fram där det går in ett rör. Fick skära till framskärmen så den skulle passa. Behövde bara bakre delen av den. Fick även bocka om falsen i överkant och göra om hela kurvan som möter karossen i nederkant för att den skulle passa. Sedan svetsade jag fast den, så nu är det här området färdigt utvändigt. Rätt så svårt att svetsa från insidan då det är en konstig vinkel som gör att man knappt ser vad man gör, men jag ville inte svetsa igen yttre karosskarven som det var gjort innan, tycker det är viktigt att karosskarvarna ser rätt ut. Svetsade skärmen med ca i mm överlapp både i framkant och ovankant, då plåten är väldigt tunn och det knappt går att få det bra att svetsa dem kant i kant på ett sånt här ställe.
76 2020-09-23 19:54:47 Senaste redigerad av Elias (2020-09-23 19:58:17)
77 2020-09-23 19:59:31 Senaste redigerad av Elias (2020-09-23 20:00:45)
Nedslipat och målat, ser riktigt bra ut enligt mig!
78 2020-09-23 20:01:00 Senaste redigerad av Elias (2020-09-23 20:02:26)
Före och efter. Fast tvärt om...
79 2020-09-23 20:05:56 Senaste redigerad av Elias (2020-09-23 20:07:23)
En liten golvbit på plats också. Struntar i att slipa ned den svetsfogen, kommer ju ändå döljas av en matta!
Snyggt men inte pråligt sa fan .. när han målade svansen ärtgrön... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Börjar bli dags att spruta in rostskydsvax i hålrummen. Är det någon som vet vad man ska använda? Funkar Biltemas hålrumsvax? Har även hört talas att folk köper det på Mekonomen, men när jag gick in där och kollade fanns det massvis att välja mellan, så nu vet jag inte längre.
82 2020-10-07 14:22:17 Senaste redigerad av Elias (2020-10-07 14:24:31)
Höger bältesplåt var också otroligt rostig, så det var bara att skära ut den och svetsa i ny plåt igen. Som tur är har han som haft bussen innan mig redan bytt domkraftfästen och tröskel, samt skärmkanter på högersidan så det var bara bältesplåten kvar. Även skenan som stolen satt på var riktigt dålig.
83 2020-10-07 14:25:00 Senaste redigerad av Elias (2020-10-07 14:29:55)
Vissa av svetsfogarna kommer jag inte åt att slipa ned med vinkelslipen, men det får vara så tills vidare, behövs en fingerslip för att komma åt.
84 2020-10-07 14:37:06 Senaste redigerad av Elias (2020-10-07 14:57:23)
Jag hade även tänkt att byta en liten golvbit i bakkant på lastgolvet, men har insett att det finns en hel del rost i utrymmet mellan lastgolvet och tvärbalkarna och på en del platser har det även rostat hål där, så jag avvaktar med det till i vår. Antagligen blir det till att byta hela golvet så att jag är säker på att all rost där i skarven är borta, plus att det blir lättare och bättre att byta allt istället för att lappa.
Nu är det höst och regnigt och jag är klar med det jag tänkt hinna med i år, så alla verktyg och skräp som legat i bussen städades bort, sedan köpte jag rostskyddsmedel som jag sprutade in i det lagade området. Jag snålade inte, utan tänkte att jag ville vara säker på att det trängde in överallt. Endast två av burkarna gick åt. Jag gjorde i två omgångar, först en omgång, väntade ett dygn och sprutade sedan in en omgång till. En burk i varje omgång gick åt. Sprutade i varenda hål jag kunde hitta och vred runt så det skulle tränga in överallt också. Förhoppningsvis rostar inte detta på ett tag nu!
Jag blev färdig med detta för fem dagar sedan, när jag började tänkte jag att detta jobb skulle gå på en vecka, men ack så fel jag hade. Det tog en och en halv månad istället, och 200 - 220 timmars arbete...
Planen är att jag i vår ska göra klart svetsjobbet, sedan ska den lämnas bort på blästring så att all ytrost från undersidan och i skarvar utvändigt försvinner, sedan ska underredet målas, har inte bestämt mig för om jag ska ha ett målat underrede eller underredsbehandling, men har ett tag att tänka på det. Lutar dock åt någon underredsbehandling, har hållit på där under så mycket att jag aldrig vill tänka på det igen! Sedan ska den plockas isär och lackas utvändigt och få nya gummilister, men har inte bestämt mig om hela ska lackas, eller allt utom taket, eller om jag även ska behålla gamla lacken en bit ned på fönsterstolparna också! Dock gillar jag hur taket ser ut nu, så det blir nog bevarat så och omlackering från dropplisten och ned, samt på insidan!
Bra kämpat! Inte alla som ger sig an svetsjobb utomhus i vårt väder-varierande land! 
Bra kämpat! Inte alla som ger sig an svetsjobb utomhus i vårt väder-varierande land!
Tack! Nej, att stå ute är väl inte att föredra direkt, måste anpassa sig helt efter väder och temperatur! Dock i mitt fall hade jag inte så mycket till val, jag har inget garage att stå i och att hyra ett är alldeles för dyrt. Samtidigt så var jag tvungen all göra det här jobbet då jag tänkt att lackera om bussen och då måste ju all rosten vara lagad först så man slipper göra om det några år senare igen! En till nackdel är också att det inte går att stå ute på vintern för då blir det så fuktigt och rost på grejerna, så tyvärr måste jag vänta ända till i vår med att fortsätta rostlagningen igen.
87 2020-12-05 16:40:59 Senaste redigerad av Elias (2020-12-05 16:43:57)
Gjorde en till beställning av delar från England, så nu har jag nog allt jag behöver. Blev en ny golvplåt för vänster del av lastgolbet. Vet inte om jag behöver hela, men det blev billigare att köpa den än att köpa en massa småslamsor. Sedan också nya bältesplåtar bak, någon gummilist och lite smådelar. Nu har jag i alla fall att göra i vår. Dessutom var det 10 % rabatt plus att jag hade en rabattkod som gav ytterligare 5% rabatt, vilket gjorde det hela lite roligare.
88 2020-12-05 16:48:56 Senaste redigerad av Elias (2020-12-05 16:50:22)
Tyvärr blev jag besviken då jag skulle sätta fast ögonlocken till framlysena. De hade skickat för bubbla istället, och de var helt fel form för mina lysen och passade inte alls. När kag mailade leverantörerna svarade de att de skulle passa om man böjde till dem lite. Lite räckte dock inte, jag blev tvungen att banka ut hela falsen som höll fast dem i lyktsargen och bända till en ny istället som var korrekt för mina lysen och modifiera om hela kurvan till rätt form och även beskära dem lite i kanterna, vilket blev någta timmars arbeta. Nåja, sedan passade de i alla fall.
89 2021-09-10 13:07:10 Senaste redigerad av Elias (2021-09-10 13:12:18)
Bussen har vägrat starta fram tills för någon månad sedan då två personer från Norrtälje folkvagnsklubb kom och hjälpte till att få igång den. Nu har jag kört med den en hel del sedan dess och den går bra, dock väldigt slö, vilket antagligen beror på att den ena förgasaren inte funkar som den ska, men det ska åtgärdas så småningom, just nu är det kul att bara åka omkring lite.
Då passade jag även på att plocka ur all inredning igen och hålla på med rosten som jag inte hann med förra året. Någon hade sågat i en tvärbalk, jag skar ut lite till och svetsade i ny plåt. Sedan lagade jag även förstärkningsringarna vid torsionsröret. Dessa var det bara de yttre som var dåliga, de inre står sig säkert tio år till. Bytte bara nederkanten på dem, dels för att det bara var den som var rostig och dels för att man antingen behöver specialverktyg för att få bort överdelen också eller såga bort hela bromsröret och det hade jag ingen lust med. Blev inte snyggt, men det bör hålla i alla fall.
Svetsade även igen några småhål i skarven mellan vänster batterihylla och bakhörnet, samt tog bort allt gammalt torrt rostskyddsmedel någon sprutat in där och sprutade på nytt. Då behöver jag inte oroa mig för rost där heller på några år, viktigt med rostskydd där då det ofta lägger sig vatten där när det kommer in genom luftintagen. Hellre lite kladdigt än rostigt.
90 2021-09-10 13:15:05 Senaste redigerad av Elias (2021-09-10 13:17:01)
Sedan var det även de bakre bältesplåtarna som behövde sig en omgång, hade inte gjort dem förra året då jag glö,de köpa med dem i första lasset. Nu sitter de där i alla fall och då sitter de där bak lite säkrare (gick nästan att bryta loss de gamla med handen).
91 2021-09-10 13:17:36 Senaste redigerad av Elias (2021-09-10 13:21:23)
Sedan sågade jag bitar från det nya lastgålvet och lappade igen lite hål. I framkant var det en stor buckla och då golvet framför den ändå skulle bytas sågade jag ur hela bucklan också och bytte den plåten med.
92 2021-09-10 13:21:42 Senaste redigerad av Elias (2021-09-10 13:26:26)
Golvet färdigsvetsat i framkant. För att laga den högra delen kapade jag ur en räfflad remsa fråm det nya golvet och svetsade in. Blev inte helt som original då räfflorna ska gå ner i golvet lämgst fram och sedan falsas plåten mot väggen framför. Detta blev jag dock riktigt nöjd med trots allt, känns riktigt stadigt. Det är helsvetsat mot väggen. Även en liten plåtbit i väggen byttes och plåten under bältena då det var lite väl tunnt där.
93 2021-09-10 13:26:41 Senaste redigerad av Elias (2021-09-10 13:31:22)
Svetsade igen borrhål i golvet och med detta var golvet helt hållöst, vilket det inte varit under hela mitt ägarskap så det känns bra. Svetsade ihop ett värmerör jag var tvungen att såga isär för att komma åt bättre och rostskyddsmålade de nya plåtarna på undersidan. Golvet kom väl till användning och jag vet inte vad som skall göras med det som blev över, kanske säljer det till bättre behövande, men det blir när jag är 100 procent färdig med plåtjobbet.
94 2021-09-10 13:35:18 Senaste redigerad av Elias (2021-09-10 13:37:01)
Även ett dåligt område mellan hjulhuset och mellanväggen lagades och värmeröret jag svetsade ihop svetsades fast igen där det skulle vara. Med detta var svetsjobbet helt färdigt från hyttgolvet och bakåt i underredet. Baktill kvarstår bara plåten över motorluckan och lite under rutor, men det tar jag i samband med att jag ska lackera den, en sak i taget.
95 2021-09-10 13:56:24 Senaste redigerad av Elias (2021-09-10 14:00:35)
Lade flera timmar på att slipa rent golvet från ytrost och lös färg, sedan gjorde jag rent det och målade på med rostätare för att förhindra att eventuella rostporer utvecklas. Sedan penslade jag allt med några ordentliga lager epoxyprimer.
96 2021-09-10 14:02:38 Senaste redigerad av Elias (2021-09-10 14:04:59)
Gjorde även samma sak i reservhjulsbaljan. Sedan sprutade jag allt med svart bodyspray. Det skyddar epoxyprimern från att skavas bort från gruskorn och sånt. Detta kommer jag inte måla över, det håller bra såhär. Tre och en halv 500 ml burkar gick åt.
97 2021-09-10 14:07:15 Senaste redigerad av Elias (2021-09-10 14:10:59)
Upp på sidorna målade jag med svart 1k billack. Svart passar på golvet då inredningen ju är svart. Passade på att slipa bort gammal skräpfärg och måla på med epoxyprimer på lite andra ställen också när jag ändå var igång.
Slipade bort en hel del lös rost från underrdet och tvättade rent ordentligt, sedan målade jag med rostätare överallt där det var/varit rost. Och monterade tillbaks eberspächern med nya rör och slangklämmor.
98 2021-09-10 14:28:27 Senaste redigerad av Elias (2021-09-10 14:30:03)
Grundtanken var att jag skulle lackera hela underredet, men det blir alldeles för mycket jobb. Då måste man få bort varenda prick underredsmassa och precis all ytrost och matta ned all lack. Då måste man blästra och jag tycker inte det är värt att lägga ner de pengarna, kanske om den hade använts även på vintern, men nu används den trots allt nästan bara då det är fint väder. Dessutom bör man plocka bort motor, växellåda och bromsar också för att de inte ska skadas vid blästring. Detta hade jag ingen lust med och därför blir det som det blir. Slipa går inte heller, det är alldeles för många vinklar och vrår, skulle ta flera veckof eller månader.
Jag täckte allt med tunnflytande rostskyddsmedel och sprutade även in i håligheter. Tror jag lyckades täcka det mesta.
99 2021-09-10 14:33:49 Senaste redigerad av Elias (2021-09-10 14:35:53)
Tillsammans med rostätaren hindrar det tunnflytande medlet den ytrost jag inte fick bort från att fortsätta utvecklas. Det tunnflytande letar sig in i alla vrår och håligheter. Sedan täckar jag allt det synliga med tjockflytande rostskyddsmedel, vilket skyddar det tunnflytande från att slås bort, plus att det inte blir lika kladdigt och drar åt sig smuts.
Jag hade en ramp som kom väl till användning (lade vedklabbar vid framhjulen så den ej skulle börja rulla).
100 2021-09-10 14:47:10 Senaste redigerad av Elias (2021-09-10 14:48:53)
Sprutade på det tjockflytande. Behandlade även insidan på hasplåten med tunnflytande medel, sedan skruvade jag tillbaks den där den skulle vara och behandlade utsidan med tunnflytande och tjockflytande medel.
