1 Senaste redigerad av Elias (2019-06-28 02:19:13)

Tänkte att jag skulle dra igång en liten projekttråd om min buss. Har länge varit på jakt efter en buss, tror jag varit intresserad av vw i ca fyra till fem år nu.
Det är i huvudsak bussarna som intresserar mig, även om bubblor och karmann ghior och sånt kan vara fina och så, är det alltid bussar jag dras till.
En dag förra sommaren kom det upp en blockerannons på en buss som stod bara någon kilometer från mig på en igenvuxen tomt där den stått sedan 1986. Det var en 74:a och egentligen tyckte jag då att den var lite för ny, men den var ändå fin (på lite avstånd) och jag bestämde mig att jag ville ha den. Mannen som hade ägt den bodde inte permanent där och jag fick veta av hans barn som sålde bussen att tomten i princip bara användes som förråd, det var alltså gubbens vuxna barn som sålde bussen då mannen hade dött.
Dagen därpå åkte vi för att kika på den och köpa den, bussen hade sjunkit ned säkert femton centimeter i marken, så den behövde grävas fram.
Sedan kom nästa problem - att få upp bussen på släpet eftersom rattlåset satt i och ratten var vriden så långt som möjligt kunde man inte få den att gå rakt upp på släpet. Vi försökte allt, att vinkla släpet samtidigt som den drogs upp, ja till och med att få framhjulen att glida på en skateboard! Med det var lönlöst och vi var nära att ge upp. Det slutade dock med att vi den helt enkelt vinchades upp och framdäcken fick offras (det blev punktering på båda främre). Sedan bar det av hemmåt, fyra timmar efter att  i hyrt biltrailern, bussen vinchades av och lämnades på tomten, och vi kunde åka tillbaks till sommarstugan igen. 12 timmar efter att vi åkt var vi hemma igen!

Det var ju en självklarhet att bussen skulle renoveras, men efter att jag börjat riva i den dök mer och mer rost upp och efter att jag fått prova på att svetsa några gånger insåg jag vilket jobb det faktiskt var, bussen skulle bli ett evighetsprojekt. Räknade ut att det hade ju varit billigare och enklare att köpa en körbar på en gång, så jag fick ta ett svårt beslut och bestämde mig för att sälja min buss! Den såldes ungefär nio månader efter det att jag hade släpat hem den, men den har uppfyllt sitt syfte och jag har lärt mig en massor.

Innan jgamla bussen såldes började jakten på en annan buss. Kraven var då körbar och inte för mycket rost. Kollade dagligen på en massa säljessidor efter den rätta bussen, men det är inte ofta den rätta dyker upp, så jag lade på test ut en köpesannons och tänkte att det är säkert ingen som svarar, men visst fick jag svar, och vi åkte och kikade på bussen en 76:a, tyvärr gick inte motorn som den skulle, men vi kom överens med säljaren att mot extra betalning så lät vi honom fixa motorn också (behövdes en ny cylindersats och en ny topp)
Bussen i fråga är en revblå kleinbuss från 1976. Köpte den från Vwove här på forumet och han har redan en tråd om den så vissa känner nog igen den. På nationaldagen kunde den hämtas! Jag måste då säga att det var ett bra köp, den har knappt någon rost alls och den går som en klocka. Precis den bussen jag letade efter och en bra sak är dessutom att den har i stort sett originallack.

Post's attachments

5272019212926.jpg, 437.23 kb, 1200 x 900
5272019212926.jpg 437.23 kb, 24 downloads since 2019-06-28 

5272019223833.jpg, 301.55 kb, 1200 x 900
5272019223833.jpg 301.55 kb, 18 downloads since 2019-06-28 

5272019223858.jpg, 412.7 kb, 1200 x 900
5272019223858.jpg 412.7 kb, 16 downloads since 2019-06-28 

527201922386.jpg, 427.69 kb, 1200 x 900
527201922386.jpg 427.69 kb, 20 downloads since 2019-06-28 

2 Senaste redigerad av Elias (2019-06-28 02:00:01)

Jag kan nästan ingenting om bilar, så tacksam för tips och hoppas på mycket hjälp här!

Det första som gjordes med bussen när den kom hem var att plocka ut den hemmasnickrade campinginredningen, dammsuga ur allt och skrubba rent alla säten och sedan skruva in originalinredningen igen.

Post's attachments

5272019224542.jpg, 314.1 kb, 1100 x 825
5272019224542.jpg 314.1 kb, 19 downloads since 2019-06-27 

5272019224618.jpg, 577.46 kb, 1100 x 825
5272019224618.jpg 577.46 kb, 19 downloads since 2019-06-27 

5272019224644.jpg, 590.54 kb, 1100 x 825
5272019224644.jpg 590.54 kb, 18 downloads since 2019-06-27 

527201922471.jpg, 383.46 kb, 1100 x 825
527201922471.jpg 383.46 kb, 20 downloads since 2019-06-27 

3

ICQ/ay

4

Trevlig! Vad är planerna?

5

Snyggt ICQ/ay
Å mellansoffan finns kvar  ICQ/bo

VW typ1 -61 soltak...såld
VW typ3 -73 fastback

6 Senaste redigerad av Elias (2019-06-28 14:03:51)

Tackar!
Planerna är att bara åka med den som den är, men att förbättra den lite allteftersom. Exempelvis så måste lite delar lackas om, framförallt där bak vid den utbytta plåten som bara är lätt grundmålad nu, sedan ska det även bättringsmålas lite längst ned på fronten och på golven invändigt och så. Sedan är det mest småpyssel med den också, som att byta alla fönsterlister och göra i ordning den lite innuti.
Jag är på jakt efter lite delar, två stycken fräscha spruthorn till fronten, ett armstöd till bakre sätet, likadant som de som syns på bilderna, gärna även skruvarna som håller fast det också. Jag saknar lilla luckan som täcker värmehålet under mellansoffan också, plus att jag vill ha en navkapsel eller ännu hellre något skydd till reservhjulet i fronten.
En fundering är angående lacken, den är lite ytrostig, hur brukar man göra för att skydda den?  Funderar även över de vita fälgarna, är det original vita, brukade de inte vara silverfärgade original?

7

Trevlig buss, lycka till!

VW Typ 1 -66 "La Carrera Panamericana"

8 Senaste redigerad av Elias (2019-06-28 13:22:45)

När bussen tvättades utvändigt så ramlade lite av den påmålade svarta färgen på grillen av. Tänkte att den skulle kanske passa in bättre om den också blev blå, så jag tog en diskborste och började gnugga:

Post's attachments

5282019141846.jpg, 364.16 kb, 1100 x 825
5282019141846.jpg 364.16 kb, 15 downloads since 2019-06-28 

5282019141926.jpg, 370.9 kb, 1100 x 825
5282019141926.jpg 370.9 kb, 20 downloads since 2019-06-28 

9

Snyggt! Coolt att sofforna, bältena och alla paneler fanns kvar trots att den var ombyggd till camper! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Hej jag har i flytten av lagret hittat täck kåpan över reserv hjulet när den står där bak den är din bara hämta upp

buss 76a ,ghia-65a ?,t-1 66a, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,scirocco 76

11

Bra, får se när det finns tid för att hämta den, du har väl inte bråttom att bli av med den?

12

ICQ/bs  ICQ/ay  ICQ/bs

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

13

Nej den ligger o väntar ingen panik

buss 76a ,ghia-65a ?,t-1 66a, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,scirocco 76

14 Senaste redigerad av Elias (2019-07-06 19:06:54)

Lite har hänt med bussen. Jag plockade bort det högra spruthornet i fronten och där bakom var det grov ytrost, nästan genomrostat på kofångaren. Så kan man ju inte ha det tänkte jag. Slipade bort rosten och då upptäckte jag att lite av den rollade vita färgen bredvid försvann och fram skymtade fin vit originallack. Intressant, kanske man borde ta bort all den rollade färgen och ha en snygg kofångare i originallack istället?
Sagt och gjort, det blev att börja slipa, och det blev ingen större skada på originallacken till en början, men så fort man började slipa i skarvar försvann en massa färg och det gick ända ned på grundfärgen och ibland på ren plåt.  ICQ/bu  Tänkte att det kanske kunde vara snyggt att ha den så, det skulle påssa in i stuket, men...

Post's attachments

662019195153.jpg, 241.98 kb, 1080 x 810
662019195153.jpg 241.98 kb, 12 downloads since 2019-07-06 

662019195210.jpg, 316.26 kb, 1080 x 810
662019195210.jpg 316.26 kb, 8 downloads since 2019-07-06 

15 Senaste redigerad av Elias (2019-07-17 16:49:19)

Nej, det såg förfärligt ut, så det blev till att fortsätta slipa och få bort all lös färg och rost. Sedan blev det till att ta en burk med rostskyddsprimer från biltema och grundmåla. Tänkte att jag bara skulle måla högra sidan av kofångaren först för det var där det saknades mest färg, men det såg konstigt ut så det blev till att lacka hela. Nåja nästan hela, den vita färgen tog slut precis när jag lackat klart allt till höger om vänstra spruthornet, så inte riktigt färdigt än. Jag blev riktigt nöjd med lacken faktiskt! Inte alls lika skrovligt och rinnigt som det brukar bli när jag sprutmålar saker!
Tyvärr så har bulten till det vänstra spruthornet rostat sönder helt, så jag kommer behöva bända loss det för att få loss kofångaren och därmed kunna fräscha till innanför, har du två fräscha spruthorn och gärna även bultarna? Tveka inte att höra av dig!

Post's attachments

662019195223.jpg, 521.54 kb, 1080 x 810
662019195223.jpg 521.54 kb, 18 downloads since 2019-07-06 

662019195239.jpg, 424.92 kb, 1080 x 810
662019195239.jpg 424.92 kb, 15 downloads since 2019-07-06 

662019195251.jpg, 471.63 kb, 1080 x 810
662019195251.jpg 471.63 kb, 15 downloads since 2019-07-06 

66201919535.jpg, 408.43 kb, 1080 x 810
66201919535.jpg 408.43 kb, 19 downloads since 2019-07-06 

16

ICQ/ay

Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
Volvo V90 D4 Momentum business advanced. -17
Audi A3 1,4TFSI -13

17 Senaste redigerad av Elias (2019-08-01 21:18:23)

Har hållit på med bussen en hel del men mestadels med saker som inte syns så tydligt på bild, såsom en massvis av rengöring. På varenda ställe av inredningen som det kunde vara smuts och damm på var det det! Och när man tror att det äntligen har blivit rent hittar man en massa mera smuts. Som tur var går det mesta att få rent. Försökte länge få rent dörrsidorna från ingrodd smuts och testade massvid av olika metoder. Då fick jag ett tips att använd svinto och de blev som nya! Testade även med svinto på det här golvmattan, kan man se vilken del som rengjorts?

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1935221.jpg

Så här såg det ut när jag tog bort dörrsidorna och än så länge är det bara renskrubbat lite lätt och dammsuget, ska göras mer snart.

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1935223.jpg

Rengjorde även plattorna som täcker friskluftsintaget på dörrarna:

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1935224.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1935225.jpg

Och så har mitt bussöverdrag kommit som jag väntat länge på, nu kommer den kunna stå ännu torrare och det blir ingen panik om man råkar lämna den utomhus under natten. Tyvärr passade inte överdraget när man hade reservhjulet där fram, men som tur var hade jag tänkt på det och kommit ihåg att beställa ett emblem också, för det går ju inte att ha en helt tom front ibland!
Förresten, jämför blankheten på lacken på den sista bilden med bilden från samma vinkel i det första inlägget. Får jag säga det själv har den blivit mycket blankare och det bara med hjälp av en fuktig trasa som fick bort löst damm. Blankare ska den bli!

Post's attachments

6292019175650.jpg, 453.28 kb, 1280 x 960
6292019175650.jpg 453.28 kb, 18 downloads since 2019-08-01 

712019215822.jpg, 371.13 kb, 1080 x 810
712019215822.jpg 371.13 kb, 19 downloads since 2019-08-01 

18 Senaste redigerad av Elias (2019-08-06 11:06:39)

Fortsatt med rengöringsarbete, allt man la i bakluckan blev smutsigt, men såpa och ett gammalt lakan löste problemet. Har även hållit på lite med motorn då den inte riktigt vill gå som den ska. För det första så är det som att den helt tappar kraft när man kommer upp i 60 kilometer i timmen, någon trodde att det berodde på Biltema tändspolen, så den får bytas, men vad ska man ha för tändspole?
Dessutom har det varit problem med att batteriet laddar ur hela tiden, det var det redan vid inköpet, då höll det ca en vecka innan den inte ville starta, men det finns batteriladdere i bilen så det är bara att koppla in en sladd så laddas batteriet. Men batteriets räckvid blev allt kortare och tillslut orkade det inte ens starta bussen längre utan man fick använda startkablar. Tillslut fick jag nog!  Då hade den startats med startkablar och verkade funka, men när vi stannade vid ett ställe startade den inte igen och fick knuffas igång, och en kvart senare stannade vi på en annan parkering och då startade den inte heller och fick knuffas igång igen. I med ett nytt batteri och nu startar den bra, men den laddade fortfarande ur, så det gjordes ett test att koppla en glödlampa mellan batteriets pluspol och den löstagda kontakten och lampan lyste, dvs. Någonting drog ström. Visade sig att det förmodligrn var en Biltema sak som kopplade ihop batteriet med ett eventuellt campingbatteri. Den kopplades bort och nu verkar det inte ladda ur längre.  ICQ/af Dock om man gör glödlampetestet, i precis samma ögonblick som man trycker sladden mot pluspolen så blinkar lampan till (väldigt svagt), är det normalt eller är det fortfarande något som drar ut på batteriet?
Allt under rutorna ser ut att ha blivit sprayat med blå färg vid många olika tidpunkter plus att undre tjugo centimeter blivit rollermålat. Funderar på om man kanske borde ta fram originsllacken igen men vet inte riktigt, vad tycks originallack eller låta vara som den är? Hört talas om biltemas färgborttagningsmedel, kan det funka utan att bita på originallacken? Å andra sidan är ju frågan om man vågar använda biltemaskräp med tanke på vad biltemasaker gjort med batteriet och motorn ICQ/ag

Post's attachments

762019115129.jpg, 282.31 kb, 1080 x 810
762019115129.jpg 282.31 kb, 18 downloads since 2019-08-06 

762019115143.jpg, 263.31 kb, 1080 x 810
762019115143.jpg 263.31 kb, 21 downloads since 2019-08-06 

762019115157.jpg, 200.65 kb, 1080 x 810
762019115157.jpg 200.65 kb, 18 downloads since 2019-08-06 

762019115210.jpg, 190.49 kb, 1080 x 810
762019115210.jpg 190.49 kb, 15 downloads since 2019-08-06 

762019115823.jpg, 305.24 kb, 1080 x 810
762019115823.jpg 305.24 kb, 18 downloads since 2019-08-06 

19

jag tror inte det är Biltemaskräpet som ställt till det.
Du har en bil med utsliten generator som inte laddar.
Och ev en felkoppling som drar ström när allt är avstängt.
Ev problem med batterikopplingen är nog mer handhavandefel än hårvarufel.

Jag har kört tusentals mil men Biltema tändspolar utan problem.
Största felet med Biltema tändspolen är att folk kopplar in dom direkt utan förkopplingsmotståndet.
Och då går det för mycket ström genom brytarspetsarna som överhettas och går sönder.
Eller så köper de högeffektsspolen för elektroniskt system,och kopplar mot brytare med samma resultat.


Förstår inte hur du kommer fram till att den drar ström när du kopplar in en lampa som lyser.
Det enda du bevisat är att det är olika spänningspotential mellan lampans kontakter.

Köp en Billig Biltema multimeter, så kan du mäta om det om det drar ström när allt är avstängt.
Och så kan du mäta spänningen över batteripolerna när motorn går på förhöjd tomgång, bör vara 13,2-13-7Volt när den laddar

Till sist  om Biltema skulle vara så dåliga som folk säger borde det vara hundra meter kö utanför med reklamationer varje dag, men jag har inte sett den kön ;-)

20 Senaste redigerad av Elias (2019-09-18 06:38:50)

Mr 56, jag får undersöka saken med elen vidare, men än så länge verkar den inte ladda ur. Om man exempelvis kopplar i batteriladdaren och laddningen är 3/4 på kvällen och sedan drar ut sladden och kollar morgonen därpå så är laddningrn fortfarande 3/4, verkar nu som om den inte laddar ur men är som sagt inte helt säker. Kanske att saken som kopplades bort inte bara var dålig just för att det var Biltema, men den var kopplad till diverse andra saker som också hade med csmpingutrustning att göra, det är också bortkopplat på samma gång. Dessutom när man sökte på artikelnumret visade det sig att dosan drog 10mA standby, så drog ström gjorde den allt, även om jag inte vet om 10 mA är mycket eller lite.
Det där med glödlampan var det föregående ägaren av bilen som tipsade om och jag är inte säker på att jag beskrivit utförandet här i tidigare inlägget helt rätt, då det var min pappa som gjorde testet.
Det är en högeffekttändspole som sitter i och det där med tändspolen var det folk på boxerville facebook som sa kunde vara problemet och det var mycket riktigt folk som nämnde någonting om brytarspetsarna också. Om det nu är det som gör att motorn inte får kraft, hur löser jag då problemet, vad behöver ses över och bytas? Är det skadligt att åka med motorn som den är nu?

21

10ma är ingenting, det skulle ta hundratals timmar innan batteriet drogs ur.

Om du laddar batteriet över natten och det fortfarande är på 3/4 laddning så låter det som det är fel på batteriet eller laddaren.
Koppla loss batteri polen och ladda över natten för att utersluta att nått stör laddningen, då skall det vara 100% efetr en natt.

Som sagt köp en multimeter och mät över batteriets poler när du lossat pluspolen, det skall vara straxt över 12 volt när inget är inkopplat. Kopplar du in batteriet och det är fulladdat skall det fortfarande ligga på lite över 12 volt.

Startar du ska spänningen stiga till 13,2-13,7 vid förhöjd tomgång gör den inte det har du problem ed laddningen.

Vad det gäller kraftförlust vid 60km , så låter det som du behöver en riktig service, stift rotor plus lock nya brytare och tändkablar.
Inställning av brytare och tändpunkt är viktigt också.
Ventiljustering behövs på VW också.
Byte av bränslefilter är bra också.

Är felet fortfarande kvar får man kolla luftfilter förgasare.

Om det är skadligt går inte att svara på via webben, du får försöak få tag i nån motorkunnig lokalt.