Tänkte att jag skulle dra igång en liten projekttråd om min buss. Har länge varit på jakt efter en buss, tror jag varit intresserad av vw i ca fyra till fem år nu.
Det är i huvudsak bussarna som intresserar mig, även om bubblor och karmann ghior och sånt kan vara fina och så, är det alltid bussar jag dras till.
En dag förra sommaren kom det upp en blockerannons på en buss som stod bara någon kilometer från mig på en igenvuxen tomt där den stått sedan 1986. Jag hade känt till den länge och försökt köpa den flera gånger, men aldrig lyckats på tag på ägaren. Det var en 74:a och egentligen tyckte jag då att den var lite för ny, men den var ändå fin (på lite avstånd) och jag bestämde mig att jag ville ha den. Mannen som hade ägt den bodde inte permanent där och jag fick veta av hans barn som sålde bussen att tomten i princip bara användes som förråd, det var alltså gubbens vuxna barn som sålde bussen då mannen hade dött.
Dagen därpå åkte vi för att kika på den och köpa den, bussen hade sjunkit ned säkert femton centimeter i marken, så den behövde grävas fram.
Sedan kom nästa problem - att få upp bussen på släpet eftersom rattlåset satt i och ratten var vriden så långt som möjligt kunde man inte få den att gå rakt upp på släpet. Vi försökte allt, att vinkla släpet samtidigt som den drogs upp, ja till och med att få framhjulen att glida på en skateboard! Med det var lönlöst och vi var nära att ge upp. Det slutade dock med att vi den helt enkelt vinchades upp och framdäcken fick offras (det blev punktering på båda främre). Sedan bar det av hemmåt, fyra timmar efter att i hyrt biltrailern, bussen vinchades av och lämnades på tomten, och vi kunde åka tillbaks till sommarstugan igen. 12 timmar efter att vi åkt var vi hemma igen!
Det var ju en självklarhet att bussen skulle renoveras, men efter att jag börjat riva i den dök mer och mer rost upp och efter att jag fått prova på att svetsa några gånger insåg jag vilket jobb det faktiskt var, bussen skulle bli ett evighetsprojekt. Räknade ut att det hade ju varit billigare och enklare att köpa en körbar på en gång, så jag fick ta ett svårt beslut och bestämde mig för att sälja min buss! Den såldes ungefär nio månader efter det att jag hade släpat hem den, men den har uppfyllt sitt syfte och jag har lärt mig en massor.
Innan jgamla bussen såldes började jakten på en annan buss. Kraven var då körbar och inte för mycket rost. Kollade dagligen på en massa säljessidor efter den rätta bussen, men det är inte ofta den rätta dyker upp, så jag lade på test ut en köpesannons och tänkte att det är säkert ingen som svarar, men visst fick jag svar, och vi åkte och kikade på bussen en 76:a, tyvärr gick inte motorn som den skulle, men vi kom överens med säljaren att mot extra betalning så lät vi honom fixa motorn också (behövdes en ny cylindersats och en ny topp)
Bussen i fråga är en revblå kleinbuss från 1976. Köpte den från Vwove här på forumet och han har redan en tråd om den så vissa känner nog igen den. På nationaldagen kunde den hämtas! Jag måste då säga att det var ett bra köp, den har knappt någon rost alls och den går som en klocka. Precis den bussen jag letade efter och en bra sak är dessutom att den har i stort sett originallack. En till bra sak är att det är en kleinbus och inte en kombi! En kleinbus har bättre inredning med helt innertak, luftventilation till baksätet och tro det eller ej, till och med armstöd i baksätet!

Tänkte att det kanske kunde vara snyggt att ha den så, det skulle påssa in i stuket, men...
Dock om man gör glödlampetestet, i precis samma ögonblick som man trycker sladden mot pluspolen så blinkar lampan till (väldigt svagt), är det normalt eller är det fortfarande något som drar ut på batteriet?