Hej Alla!
Det är lite väntläge på bakrutan då jag lyckades pajja en aluminiumlist och väntar på en ny. Sätesrenoveringen också i vänt på ytbehandling av sätesmekanismen.
Emellan så gjorde jag klart sidorutorna bak och rutramarna i dörrarna. Dessa aluminiumbitar har jag lagt sjukt mycket tid på. För det första så var de svarta från början. De i dörrarna bara målade så det var inte så svårt, men sidorutorna bak var tuffare då jag (rätt eller fel) bestämde mig för att slipa av anodiseringen. Flera steg med olika papper och tekniker.
När jag var nöjd med underarbetet så lämnade jag in dem på anodisering. Det blev en matt fin yta. Det finns lite små skavanker men jag tror att de flesta döljs av lister och tätningar. Stor del som är nere i dörren också.
Sätta ihop rutramarna för dörrarna var inga större problem. Nya gummin på lilla rutan såklart. Två gänginsatser fattades och jag tillverkade egna från nedslipade muttrar. Fick sätta helicoil på en av gängorna i aluminiumet också.
Sidorutorna var lite mer meck. Först sitter det en tätning runt själva rutan som inte är några konstigheter. Det är en böjd aluminiumdel och en rak som sitter samman med vinklar som skruvas fast. Där fästs också "gångjärnsblecken". Vinklarna var lite anfrätta vissa av dem så jag hade köpt nya. Det visade sig dock att de nya var rejält kassa i passformen. Sån tur var så kunde jag använda en ny och en gammal vinkel och samtliga nya skruvar. De som var dåliga av mina gamla var de bästa nya. Ibland har man tur!
Nästa kapitel var att få på listen på ytterkanten. Den har en ganska komplicerad profil som inte är helt självklar hur den ska sitta. Jag har ju inte fördelen av att ha plockat ned denna bilen så har inget att jämföra med. Fick lägga ut en fråga på forum för att få hjälp. Tråcklade och testade vad som skulle vara innanför och utanför och fick till slut den på plats. Fick använda milt våld, glycerol och lilla gummiklubban! Till slut visade jag vem som var chefen och så här blev det!
Allt gott
Jörgen
Post's attachments
IMG_0561.JPG 586.08 kb, 155 downloads since 2020-08-20

IMG_0562.JPG 484.88 kb, 155 downloads since 2020-08-20

IMG_0563.JPG 428.18 kb, 152 downloads since 2020-08-20

IMG_0564.JPG 524.34 kb, 177 downloads since 2020-08-20