201

Hej Alla, nu var det varmt igen! Dags att sätta in rutorna fram och bak. Till hjälp har jag min bror som är förståndig och har en lugnande inverkan när jag blir lite för ivrig. Man behöver verkligen vara två. Mitt garage är väldigt trångt så det går inte vara fler här men har man lite mer svängrum så är nog inte tre någon nackdel.

Har ju satt in rutor förut, på splitbussen bland annat. Detta är betydligt mer krävande kan jag säga. Själva listen har en ganska invecklad profil som kan vara lite avskräckande i början. Sedan är det aluminiumlisten som ska på INNAN man man monterar på bilen.

Ska försöka bryta ned det och dela med mig av lite erfarenheter.

Först så är det ju noga att man har innertak och instrumentbräda på plats. På min årsmodell måste brädan vara monterad innan rutan.

Post's attachments

IMG_0490.JPG, 459.27 kb, 1613 x 1210
IMG_0490.JPG 459.27 kb, 168 downloads since 2020-08-09 

202

Diverse verktyg som är nödvändiga, gummiklubba, listverktyg i plast i diverse modeshang. Gjorde ett verktyg av en bit grövre rostfri tråd med en krok i ena änden och ett trähandtag i andra. Ganska snäv och inte så vass utan med rundade kanter. För att dra över "läppen" på listen om du inte lyckats med tråden.

Tog också en gammal smörkniv i plast och rundade den rejält i bladänden, i andra änden sågade jag av den så jag fick en yta att slå lite lätt på med gummiklubban.

En sprayflaska med lite vatten med lite bilshampo i. En flaska glycerol och lite kakelsnöre.

Lade själva gummilisten på platta golvet nån vecka för att den skulle "hitta sin form". Sen lade jag den i en hink med varmt vatten och lite bilshampo för att den skulle bli mjuk och medgörlig.

Stoppade ned kakelsnöret i flaskan med glycerol.

Post's attachments

IMG_0491.JPG, 673.12 kb, 1210 x 1613
IMG_0491.JPG 673.12 kb, 168 downloads since 2020-08-09 

IMG_0497.JPG, 544.67 kb, 1210 x 1613
IMG_0497.JPG 544.67 kb, 149 downloads since 2020-08-09 

203 Senaste redigerad av V-Dub (2020-08-09 15:42:36)

Märkte upp mitten på rutan i över och underkant, så också på karossen.

Nu kommer det viktiga och absolut avgörande för att man ska lyckas med detta. Aluminumlisten håller listen på plats och särskilt ute i hörnen där listen vill leva sitt eget liv. Alu-listen ska följa BILENS kontur där nedsänkningen för listen är.

Började med att försiktigt (försiktigt!) massera in rätt form på listen runt rutans form. Detta ger en ganska bra utgångspunkt. Håll ordning på mittpunkterna. Det blir nån 8-10 mm mellanrum mellan listhalvorna som sedan täcks med en liten listbit.

Sedan tog vi tvålvattnet och utan att överdriva runt kanterna så fick vi gummilisten på plats runt hela rutan. Det är lite fix med detta och fyra händer är bra att ha då den gärna glider ur.

Vi blåste bort tvålvattnet med tryckluft så gott vi kunde och lade den sedan i solen för att torka så mycket som möjligt. Man vill ju att listen ska sitta kvar på rutan.

Post's attachments

IMG_0493.JPG, 804.69 kb, 980 x 1307
IMG_0493.JPG 804.69 kb, 166 downloads since 2020-08-09 

IMG_0494.JPG, 741.65 kb, 908 x 1210
IMG_0494.JPG 741.65 kb, 147 downloads since 2020-08-09 

204

Sedan tog vi rutan och lade den på plats på bilen. Se till så att den är centrerad på höjd och sidled.

Här görs intrimmningen av alu-listen så att man följer bilens kontur så nära som möjligt. Det är speciellt viktigt i hörnen.

Post's attachments

IMG_0498.JPG, 530.03 kb, 1613 x 1210
IMG_0498.JPG 530.03 kb, 155 downloads since 2020-08-09 

205

Det är otroligt viktigt att få aluminiumlisten så nära rätt form som möjligt. Den är väldigt mjuk och följsam, ta det i små, små steg.

Här matas det glycerolimpregnerade snöret in i listen.

Post's attachments

IMG_0499.JPG, 750.87 kb, 1210 x 1613
IMG_0499.JPG 750.87 kb, 182 downloads since 2020-08-09 

206

Nu börjar det bli allvar! Ett rejält tryck nedåt, utåt. Men det är lätt att man glider ur spår med all glycerol. Vi fick göra om snörningen tre gånger.

I all litteratur och videos på nätet så börjas det i ovankant med snörena men vi lyckades ej förrän vi började i nederkant.

Post's attachments

IMG_0500.JPG, 533.99 kb, 1210 x 1613
IMG_0500.JPG 533.99 kb, 175 downloads since 2020-08-09 

207

Man får jaga runt ytterkanten med plastverktygen för att lägga den yttre gummiläppen över karossen. Sedan torkar man bort överflödigt glycerol och jagar runt listen och småjusterar med gummiklubba och ditt favoritverktyg för ändamålet.

Förhoppningen är nu att allt dunstar bort och att rutan sätter sig ordentligt. Sedan ska den limmas men det får jag göra hos en glasmästare när bilen är färdig.

Så här ser det ut nu! Här ser ni listerna som täcker skarvarna. Tar en paus och sedan går vi på bakrutan.

Ha det fint,
Jörgen

Post's attachments

IMG_0502.JPG, 488.78 kb, 1613 x 1210
IMG_0502.JPG 488.78 kb, 159 downloads since 2020-08-09 

208

bara som ett tips när vi på jobbet matar ner snöret har vi det genom en kitt tubs pip dvs dom man har till tex sika simsom kitt tuber man bara drar med pipen nere i gummilist spåretoch matar ner över ett varv markera viken sida av snöret som är över och tejpa fast på insidn av rutan. att vara 3 nr man monterar är smidigt  2 som håller rutan på plats och lätt trycker ner den efterhand och en som drar i snöret och sas viker gummilist kanten över kaross kanten..
inte helt lätt .. men du fick till det bra !!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

209

michaelth skrev:

bara som ett tips när vi på jobbet matar ner snöret har vi det genom en kitt tubs pip dvs dom man har till tex sika simsom kitt tuber man bara drar med pipen nere i gummilist spåretoch matar ner över ett varv markera viken sida av snöret som är över och tejpa fast på insidn av rutan. att vara 3 nr man monterar är smidigt  2 som håller rutan på plats och lätt trycker ner den efterhand och en som drar i snöret och sas viker gummilist kanten över kaross kanten..
inte helt lätt .. men du fick till det bra !!

Tack! Alltid välkommet med tips från folk med erfarenhet! Har ju en bakruta som ska på plats också...  ICQ/bm

//Jörgen

210

Kunde inte hålla mig... Monterade solskydd och backspegel. Valde den äldre modellen på backspegel då jag tycker att den är snyggare.

//J

Post's attachments

IMG_0504.JPG, 526.8 kb, 1613 x 1210
IMG_0504.JPG 526.8 kb, 166 downloads since 2020-08-09 

IMG_0505.JPG, 350.26 kb, 1035 x 1174
IMG_0505.JPG 350.26 kb, 163 downloads since 2020-08-09 

IMG_0506.JPG, 480.93 kb, 1687 x 1364
IMG_0506.JPG 480.93 kb, 176 downloads since 2020-08-09 

211 Senaste redigerad av V-Dub (2020-08-20 18:16:33)

Hej Alla!
Det är lite väntläge på bakrutan då jag lyckades pajja en aluminiumlist och väntar på en ny. Sätesrenoveringen också i vänt på ytbehandling av sätesmekanismen.

Emellan så gjorde jag klart sidorutorna bak och rutramarna i dörrarna. Dessa aluminiumbitar har jag lagt sjukt mycket tid på. För det första så var de svarta från början. De i dörrarna bara målade så det var inte så svårt, men sidorutorna bak var tuffare då jag (rätt eller fel) bestämde mig för att slipa av anodiseringen. Flera steg med olika papper och tekniker.

När jag var nöjd med underarbetet så lämnade jag in dem på anodisering. Det blev en matt fin yta. Det finns lite små skavanker men jag tror att de flesta döljs av lister och tätningar. Stor del som är nere i dörren också.

Sätta ihop rutramarna för dörrarna var inga större problem. Nya gummin på lilla rutan såklart. Två gänginsatser fattades och jag tillverkade egna från nedslipade muttrar. Fick sätta helicoil på en av gängorna i aluminiumet också.

Sidorutorna var lite mer meck. Först sitter det en tätning runt själva rutan som inte är några konstigheter. Det är en böjd aluminiumdel och en rak som sitter samman med vinklar som skruvas fast. Där fästs också "gångjärnsblecken". Vinklarna var lite anfrätta vissa av dem så jag hade köpt nya. Det visade sig dock att de nya var rejält kassa i passformen. Sån tur var så kunde jag använda en ny och en gammal vinkel och samtliga nya skruvar. De som var dåliga av mina gamla var de bästa nya. Ibland har man tur!

Nästa kapitel var att få på listen på ytterkanten. Den har en ganska komplicerad profil som inte är helt självklar hur den ska sitta. Jag har ju inte fördelen av att ha plockat ned denna bilen så har inget att jämföra med. Fick lägga ut en fråga på forum för att få hjälp. Tråcklade och testade vad som skulle vara innanför och utanför och fick till slut den på plats. Fick använda milt våld, glycerol och lilla gummiklubban! Till slut visade jag vem som var chefen och så här blev det!

Allt gott
Jörgen

Post's attachments

IMG_0561.JPG, 586.08 kb, 1512 x 1505
IMG_0561.JPG 586.08 kb, 157 downloads since 2020-08-20 

IMG_0562.JPG, 484.88 kb, 1122 x 1814
IMG_0562.JPG 484.88 kb, 156 downloads since 2020-08-20 

IMG_0563.JPG, 428.18 kb, 1613 x 1210
IMG_0563.JPG 428.18 kb, 153 downloads since 2020-08-20 

IMG_0564.JPG, 524.34 kb, 1210 x 1613
IMG_0564.JPG 524.34 kb, 179 downloads since 2020-08-20 

212 Senaste redigerad av V-Dub (2020-08-23 18:02:42)

Idag var det dags för ett av de viktigaste momenten vid motorrenoveringen, ställa in timingen på kammarna. Det handlar om att se till att kamaxlarna är i synk med varandra och kolvarna. Man får ha en del specialverktyg för att vrida och dra åt kamaxlarna samt en indikatorklocka med rätt längd och spel. För den som vill veta i detalj så rekommenderar jag Hanes verkstadshandbok eller Waynes om motorrenovering.

I korta ordalag så vrider du kamaxeln i rätt läge (som du mäter fram på en ventil på vardera cylinderbanken) utan att ändra läget på vevaxeln. Därefter så finns det ett antal hål på kamdrevet där man sätter i en stoppinne. Det är bara ett hål som linjerar upp i ett givet läge. Sedan så får man hålla emot kamaxeln med verktyget för det rör sig en del ändå och spannet som tillåts är +- 2 tiondelar. Håll emot kammen och dra stora muttern till 150 nm. Sen är du klar - i teorin. Man får förstås göra om och kontrollmäta ett antal gånger.

På bilderna ser ni att kamkedjespännarna ej är på plats först utan man tar lämpligen två tvingar. Sedan så monteras kamkedjesträckarna (som jag tidigare berättat om renoveringen av) och man tar bort säkerhetssprinten och då så ska de sträcka kedjan om allt är rätt.

Ska sätta dit stopp på kedjespännarna så att om de kollapsar inte går i bott och då förhindrar ett större haveri. Dock måste jag läsa på lite hur jag får ut kolvarna i spännarna lite till för att få på stoppen inom givna toleranser. Återkommer!

Ha det fint!

Jörgen

Post's attachments

IMG_0578.JPG, 542.29 kb, 1613 x 1210
IMG_0578.JPG 542.29 kb, 166 downloads since 2020-08-23 

IMG_0579.JPG, 699.84 kb, 1613 x 1210
IMG_0579.JPG 699.84 kb, 158 downloads since 2020-08-23 

IMG_0580.JPG, 560.39 kb, 1613 x 1210
IMG_0580.JPG 560.39 kb, 160 downloads since 2020-08-23 

213

Mycket inspirerande tråd!!!

214

masen skrev:

Mycket inspirerande tråd!!!

Tackar och bockar!

//J

215

V-Dub skrev:

Man får jaga runt ytterkanten med plastverktygen för att lägga den yttre gummiläppen över karossen. Sedan torkar man bort överflödigt glycerol och jagar runt listen och småjusterar med gummiklubba och ditt favoritverktyg för ändamålet.

Förhoppningen är nu att allt dunstar bort och att rutan sätter sig ordentligt. Sedan ska den limmas men det får jag göra hos en glasmästare när bilen är färdig.

Så här ser det ut nu! Här ser ni listerna som täcker skarvarna. Tar en paus och sedan går vi på bakrutan.

Ha det fint,
Jörgen

yes diskmedel funkar utmärkt att ha som (glidmedel) när rutorna ska i lätt å tvätta bort ICQ/ab

oval1954..splitbuss1958..splitbuss1962.splitbuss1962..bubbla1969..baja1972..polo2012..touran2015..

216 Senaste redigerad av V-Dub (2020-08-28 14:38:06)

Hej! I teorin är det samma approach till att sätta i bakrutan. Jag och min bror slet i två eftermiddagar. Första gången gav vi upp helt enkelt. Jag skulle justera till aluminiumlisterna och fick telefon emellan. När jag kom ut i garaget igen så låg listen på golvet, repad förstås. Vet inte hur det gick till...  Fick beställa en ny.

Inför andra försöket så försökte jag vara så väl förberedd som möjligt. Listhalvorna symmetriska och rätt kurvatur i böjarna. Det tog många försök till innan vi fick den på plats. Det var svårt (eftersom jag inte haft någon bil att kolla på) att förstå hur den ska ligga i längsled. Det är en lite knepig fördjupning där rutan ska i. I framkant har vi luftintagen (ovanför bakrutan) som såklart ej ska ha någon gummilist på sig, sedan så ligger kanten på gummilisten överlappande i bakkant. Däremellan nånstans så kliver listen över kanten på sidorna.

Om man ska dra några slutsatser så är det dessa tror jag:
• Se till att aluminumlisten har rätt form. Malla gärna av en befintlig bil om du har möjlighet. Det är ju inte bara böjarna utan listen är ju lite böjd i höjdled också.
• Tryck inte för mycket utifrån. Se däremot till att dra listen utåt längs hela varvet.

När allt slutligen var på plats och aluminiumlisten sitter i ordentligt (det var anledningen till att vi fick avbryta flera gånger) så får man gå efter med gummiklubba och forma till listen så att den sitter rätt.

Jag har även varit nördig och dragit elen till defrostern som ni ser ena kabeln på sista bilden. Hoppas den ska funka sen!

Post's attachments

IMG_0588.JPG, 374.86 kb, 1613 x 949
IMG_0588.JPG 374.86 kb, 159 downloads since 2020-08-28 

IMG_0589.JPG, 358.78 kb, 1210 x 1613
IMG_0589.JPG 358.78 kb, 160 downloads since 2020-08-28 

IMG_0590.JPG, 287.88 kb, 1613 x 1210
IMG_0590.JPG 287.88 kb, 162 downloads since 2020-08-28 

217

När jag ändå hade ångan uppe så satte jag i sidorutorna bak som jag hade förberett. Först så ska man limma på en gummiremsa på B-stolpens framsida. Den viker sig över kanten när man sedan sätter i rutan som också har en ganska bred flik som ska emellan den limmade gummiremsan och dörrens tätningslist.

Innan man sätter dit rutan så sätter man i kederlist i framkant och ovankant och runt böjen. Sedan täcks ändarna av en dekorlist som skruvas på plats. Under den listen så sitter spacers av tre olika tjocklek. Tunnaste längst bak. Sikta in med skruvarna och dra jämnt.

Sedan så var det dags för rutan. Gångjärnen är två metallflikar som sticks in emellan fästet på B-stolpen. Skruvas inifrån och sedan dit med låset i bakkant. Fick ta i ordentligt för att stänga nu när allt stretar emot. Men nu är de på plats!

//Jörgen

Post's attachments

IMG_0592.JPG, 433.49 kb, 1613 x 1210
IMG_0592.JPG 433.49 kb, 171 downloads since 2020-08-28 

IMG_0594.JPG, 380.83 kb, 1210 x 1613
IMG_0594.JPG 380.83 kb, 143 downloads since 2020-08-28 

IMG_0596.JPG, 192.89 kb, 1613 x 798
IMG_0596.JPG 192.89 kb, 171 downloads since 2020-08-28 

IMG_0597.JPG, 236.49 kb, 1613 x 814
IMG_0597.JPG 236.49 kb, 155 downloads since 2020-08-28 

IMG_0599.JPG, 384.61 kb, 1210 x 1613
IMG_0599.JPG 384.61 kb, 160 downloads since 2020-08-28 

218

Och här med rutor i och insidan...

Post's attachments

IMG_0600.JPG, 339.97 kb, 1613 x 1110
IMG_0600.JPG 339.97 kb, 147 downloads since 2020-08-28 

IMG_0601.JPG, 446.72 kb, 1613 x 1210
IMG_0601.JPG 446.72 kb, 164 downloads since 2020-08-28 

IMG_0602.JPG, 508.03 kb, 1613 x 1210
IMG_0602.JPG 508.03 kb, 139 downloads since 2020-08-28 

219

Pilligt jobb, men snyggt vart det.

"ljushuvud"

220

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

221

ICQ/ay Imponerade arbete!

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

222

Snyggt jobbat!  ICQ/ay

VW Typ 2 1970

223

Hej igen!
Nu var det dags att montera framskärmar. Jag har stiftat med två hål så att jag lättare ska kunna få dem i rätt läge. Mellan skärm och kaross ligger en remsa av gummi. Och på bultarna så ligger en bricka av filt. Fint ska det va!

Post's attachments

IMG_0610.JPG, 595.17 kb, 1210 x 1613
IMG_0610.JPG 595.17 kb, 153 downloads since 2020-09-01 

IMG_0611.JPG, 493.42 kb, 1613 x 1210
IMG_0611.JPG 493.42 kb, 156 downloads since 2020-09-01 

IMG_0613.JPG, 581.33 kb, 848 x 888
IMG_0613.JPG 581.33 kb, 146 downloads since 2020-09-01 

IMG_0614.JPG, 472.09 kb, 1210 x 1613
IMG_0614.JPG 472.09 kb, 147 downloads since 2020-09-01 

224

I övre kant så ligger en kederlist som man får passa in innnan man drar fast. Bultar längs hela kanten och även i hjulhuset mot A-stolpen.

Post's attachments

IMG_0615.JPG, 489.46 kb, 1210 x 1613
IMG_0615.JPG 489.46 kb, 160 downloads since 2020-09-01 

IMG_0619.JPG, 389.28 kb, 1613 x 1210
IMG_0619.JPG 389.28 kb, 137 downloads since 2020-09-01 

IMG_0620.JPG, 310.19 kb, 1613 x 1210
IMG_0620.JPG 310.19 kb, 141 downloads since 2020-09-01 

225 Senaste redigerad av V-Dub (2020-09-01 08:49:42)

På vänsterskärmen så sitter tanklocket. Gummiflänsen där ska in på plats i skärmen. Där sitter också en låsring. Tanklucksöppningens wire ska justeras in ihop med själva luckan. Sedan toppar men hela anrättningen med en skydds-flap!

Post's attachments

IMG_0617.JPG, 278.44 kb, 1613 x 1210
IMG_0617.JPG 278.44 kb, 159 downloads since 2020-09-01 

IMG_0621.JPG, 295.66 kb, 1613 x 1210
IMG_0621.JPG 295.66 kb, 133 downloads since 2020-09-01