Vi lämnar bränslesystemet för ett tag, men vill ni fortsätta diskutera bränslerörs placering/dragning så går det förstås bra. Eller kanske starta en ny tråd i "Motor, växellåda, etc."
Flera år tidigare har jag lyckats köpa en Porsche-växellåda för en (då) rimlig peng. Femväxlad och skulle enligt uppgift tidigare ha suttit i en Typ1.

Visst behov av lite rengöring förelåg...

Lådan visade sig vara av typen 911/01 och det var en modell som satt i 911:or från 1970-71. 1972 ersattes den av 915-lådan. Den har växellägena av typen "dogleg", dvs. 1:an ligger vänster-nedåt med backen rakt ovanför. Gäller att tänka sig för lite, alltså...
Den är dessutom tillverkad i magnesium, vilket bara verkar ha gjorts just de här två åren. Utväxlingarna är som följer:
1:an 3,091 - 2:an 1,778 - 3:an 1,217 - 4:an 0,9259 - 5:an 0,7586 - slutväxel: 4,429
Vilket ger en total utväxling på 3,360 dvs. lite lägre en originallådans (AT) 3,875. Så det är ju inte direkt någon "Freeway Flyer", men porscharna kanske var tänkta att varvas lite mer? (Eller tänker jag fel nu?
)
Med lådan följde också ett par drivaxlar som skulle passa för montering i Typ1, med lite oortodox lösning:

Någon har borrat och gängat ett hål i drivaxeln som ersättning(?) för låsringen som borde sitta där, och istället monterat en M8 skruv med en stor planbricka.

Drivaxelflänsarna har i originalutförande fyra gängade hål och två släta hål för stift (i drivknuten). Men eftersom drivaxlarna/knutarna var av vanlig VW/IRS-typ var det lite oklart hur denna kombination var tänkt att fungera...
Det satt i vilket fall de vanliga XZN-skruvarna i knutarna.
Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på
Garaget och min projekttråd är här på
Boxerville