401

Mot slutet av sommaren insåg jag att det var dags för besiktning, och eftersom jag inte hade fått ordning på skivbromsarna bak (vilket iofs skulle kräva en reg.besiktning) så ändrade jag tillbaka till trumbromsarna. "Besiktningsmotor" har man ju hört talas om, men "Besiktningsbromsar"?   ICQ/ag

https://hyt0nw.db.files.1drv.com/y4mo2GTS120rz45Au7kFZJsRU38s5D-YIt0fzjB7xjKjlCbOFdqisWDaq2X4zAInUzoom5kT3X5x8oh_AUxnKuMOwfa3HT2KSukQZ1OY0Kz7YMqTBHBHIpNa_r0-9b4G0AYWSg0JlmxURoiU6kxXKTFl0PUts3jy-NANN35cYIkwmTGw12noGmi0HJ922lIJ-b8GKkGCrDOdiwp-l7t_7y6Ig?width=2560&height=1920&cropmode=none

Bromssköldar före o efter...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

402 Senaste redigerad av Stefan F (2020-07-10 22:11:53)

Så i början av september bokades tid för besiktning och kvällen innan det var dags, togs en liten provtur och färsk bensin tankades. Då... hände något. Det började slamra från motorn och den tappade märkbart effekt, som tur var så var jag inte så långt hemifrån och jag kunde ta mig tillbaka. På plats i garaget så kunde jag konstatera att 4:ans  insugsventil hade fått ett spel på åtskilliga mm. Så jag plockade bort förgasaren på v.sida och stoppade ner en liten USB-kamera:

Mmm... ska ventilen verkligen sitta så där? Nää... det ska den ju inte! Så ut med motorn och bort med toppen på v. sida:

https://gysjzq.db.files.1drv.com/y4mZyzNc9ezBbajfu0s2DOpsgTYNjcw5vjgtUpU5JDe5UGiM7TsYahupMOje4koLBzVwZmfM6JIiekkoK3fmSwh9bEcOblMFUJdXRD8ru_DBmI4dh2AEXRuPOssZGiPGJopKveLGJIbbuSNApplEg9xbD1rUwYBsDkFYRsTxkG6ssf03eddleC8MpQUAaSV17uW2q5guocb72Uu1Kx_z2f8-Q?width=495&height=660&cropmode=none

Inte helt optimalt... och med ventilen demonterad:

https://gysgzq.db.files.1drv.com/y4m-v-xGSHNEe4knyKU6wU3H070JaXNLjnvc-WiviIgJW4gZZ0jGtSrsBqMdZJifcI5UeIcPoba0bMw7J41EUiu-T4LvdqnuAOJg60wTPwwdezwhOLJvmNyL26zrluwrrqNRPfPhLgPShO4xytDcXZJbaVgRwtzq6w-WCM-oSufVY9h0qCfF5Gh3-lgw2hHmIqICNxntUAtJrQA93P1UZgoPw?width=660&height=495&cropmode=none

Bara att konstatera att ventilsätet släppt från toppen! ICQ/aq

Lite tur i oturen var att det satt lågkompkolvar med ett stort urtag i, så ventilen mer eller mindre bara snuddade vid kolven:

https://gysdzq.db.files.1drv.com/y4m0c_d7hgysBbG_JUCv4pLkiMsBUzIjW6-ML4vgTqkZ0kp2QWJUkeHau7-qLem1PxZuRE4HtFKBj6UDfAdRi1q73Esx8yN8IaNECbDBWfl6YbihlT0sMW30Ou3yNJVEJ1EgPo004vYCCzqyutP4f9QTtN2cjG0cNBHubC3yLKOVb9gF9qR1CAkIDBP5aUgE49nfgkhT534UWaqO9N8zCoudA?width=495&height=660&cropmode=none

Ungefär där och då låg det plötsligt många tappade sugar på garagegolvet, och lusten att fortsätta var minimal  ICQ/bh

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

403

Trist. Känner igen känslan  ICQ/bk

404

... precis... sånt där känner man ju igen... tyvärr.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

405 Senaste redigerad av Stefan F (2020-07-10 22:13:15)

Nåväl, det gick några månader fram till vintern -18 och lite sakta planerades det för lite nya delar. Topparna, framför allt. Hade ett ventilsäte släppt kunde ju något av de andra göra samma sak. Firman som gjorde jobbet var sedan länge nerlagd, så att reklamera jobbet var ju inte  att tänka på. Hittade "Stateside Tuning" på nätet som som sålde typ4-grejor  (http://www.statesidetuning.co.uk/index.html). Så det fick bli ett par av deras "Sports heads":

44 x 38 complete heads with 1 piece stainless steel valves, competition valve job, ported and polished chambers, competition valve springs shimmed to required camshaft requirments, cromoly retainers, hardened clearenced valve collets, cc'd and matched combustion chambers

Endast GBP 699:- styck ICQ/ah  Hmm...

Ok, men resten då?  Nu kändes det som om det var dags att tänka om när det gällde att använda IDF'erna som spjällhus. Men då måste ju en del plåtar i motorrummet återställas... Hittade då "Hookys Panel Shop" (U.K.) som dels sålde nya sidohyllor, dels sina "Hi-Pacs". Dvs. det som brukar kallas "Weber-luckor"

https://gisazq.db.files.1drv.com/y4m982-BdaWxNYqdsqcHYlmGrYlJHqIjiQLxV0oYKVKeUKhqi-YORGPogM9BUrpStIg9Be0MU52c_1srMO2IwtgXeIvPgj8zeoigdZU2UrluE1MegIlSbSx_OYuMzfCWBWE8bzC9Y-PUcPR3k8Q8u4gv-cLWq5agJjME1goi76S2TI0VMKDHp6Ltm-T8XerunqYe5hkYuMJJrRH4pKxDZAqXw?width=660&height=495&cropmode=none

Lite kul att få ett handskrivet kvitto!  ICQ/bs

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

406 Senaste redigerad av Stefan F (2020-07-11 19:36:23)

Så bort med Webrarna... och in med ett par riktiga spjällhus istället:

https://h4sizq.db.files.1drv.com/y4mIinvN8oJiGQ4A31RPQtvrUd-oiosMKDLzQiZ-XEBfxcmxejvMK8V9dpYINw357w5NF5Nvh3hXM9fKSxZ9jdZiEFP3aOhSzC-qHhH7-ruYVvbLwEQ7s5eeRxiLGvu14q3ZmZiu8qLpvOiACRnnaueHmKPyfUOLCXPjw1ohZ3GWYfe3cNaWpYXB5J7rjv5ExrSO3Jp04XuyXLjxliLuPcS2g?width=495&height=660&cropmode=none

https://vwspeedshop.com/product.php?pro … amp;page=1

Fyndpris, endast £420 för ett par.  ICQ/bs  De är 40 mm och det ena hade dessutom en TPS-givare monterad, så det behövde jag inte heller tänka på. Samma standardkontakt som den jag klippte från en Volvo 740 på skroten.

När jag ändå höll på blev det 4 nya kolvar från AA-pistons, med flat ovansida, ingen lågkomp variant.

https://g4sazq.db.files.1drv.com/y4mBcrVKNoBylpxMamXDB7Zz3Ki8O-b1GFr_APF-LyY3jx155s4vEbzyqR4cWupoep77vw5t_67VHjIWp8PU7DG0o-oEzU6ociT7lhfS5Nz09keMp795Ray46e2M5NQRXc1km_VoaB2HsbDgyl6rMztDByNPr8nyaH2ZVrHYjypd4FygfFdTGucEB6TpvHSskumXvermuDwIs1bYH4Dl8WrRw?width=495&height=660&cropmode=none

https://gisjzq.db.files.1drv.com/y4m7rysjrM2VNaicYfZ7-fbMRh6jPncxmvEdh7vvJUOF_kwYexjHhpClZpsKoBs9nD6QhfA_sdwwf3caXR2L7L8C5JlPkXdPUZRXcunSDzBd1bWooFL-bJLOx5Ygda03AyiPZSvC6gcdMCOri-Go4aKEVfICFulylvFCDHjOrRFsDTIU1QjVn7jom3vEdUK_PJlRaeDbQ13MXXdGYvi5UCPEg?width=660&height=495&cropmode=none

https://qiadng.db.files.1drv.com/y4mzL28B6EcSBUdOLFlSJAw8hHvCPgGloOWkWlHr5oFEn3_voihQDyopqoljpVl4kzCXS8AJwH4UXSj71VwO6pFZ_lT_gankIlFMoh4v8ynEtqQdzA9LH6D1FtB--zXboEgKxuv2BRirk2zbYHFX2dKbKx348x-Gvres4YCtnZEPaLamnHWcmgRPR3O1HCZYitJ7P385ScPgGI6YlNFOoXhMQ?width=660&height=495&cropmode=none

Återstår att se om de är så usla som en del påstår...  ICQ/bl

Så i princip är det en 2-liters Porsche 914 maskin, fast med lite större ventiler (914 har 42x36 mm).

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

407

Hade ju ett par extra insug till typ 4 efter en tidigare felleverans från [tyska] CSP, så de fick ersätta de andra med insvetsade spridarfästen:

https://h4sfzq.db.files.1drv.com/y4mqtJqvIfDrgK1R_SfPOqT0kaB58IpN42Gk8KTK6eWrOte8dYySu6H_PXYS3wSx601xLjoRB3PGk_O5VxOJWW3E2IhDTidHzASFfJEV6jqCdj8K8FHCJOgbwggAiAxxbYBzi2nhngVizLcM0xO1xYNJN2Ghrb4CCnkIsYq581RbtmpRk_Xeg1hYqjRCxr-hbwUOK-TIDfid10PS3gpOfdn9g?width=495&height=660&cropmode=none

När det gällde att lägga igen hålen i innerskärmarna hade jag fått rådet av Steve (på hookyspanelshop.com) att ta ett A4-papper, vika det på mitten både i båda ledderna och sedan vika det diagonalt:

https://g4sdzq.db.files.1drv.com/y4mbhiDCU7Fwrkgoc_Y678_mYuznYqw_sLXvw4VAax2Ibt-Pe2itDTa1Pm-f7h0_qa27xYaTsjMKyLUqMiRUoanoj0zxSv-wMWoS00jmPGenZZ0o8FKUCj7xpdyAxVrIUuhVExfLndDIRvyxe36V3VINmT9gT2OOXZHUb4oEQnYqqfp4IjJ2BGOMEV2ByWkluXH9yotPp86ZEhjMiCEpJWA7w?width=660&height=495&cropmode=none

Om mina hemgjorda utbyggnader passade inom den konturen skulle hans "Hi-Pacs" också passa (http://www.hookyspanelshop.com/our-panels/hipacs.html). Vilket de faktiskt gjorde!  ICQ/bs

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

408

"Utbyggnader" har jag inte tänkt på...
Skall kolla på min 70:a, där jag gjort "för små" luckor.

409

Min första variant hade ju spridarfästena TIG-svetsade på insugen:

https://38idqa.db.files.1drv.com/y4mxsiyw-nGT1VJd0RttK9dWVAb41DVjK-_Ak66Bii3YT0-ydEoI-dmIZwISpskx2X_3062JOd16YTsPr4TPjRaApsBwaLtdqyRC3CKR4bdWm8OfQNr10O0RBGF56OuTsbT40Tp6avntmMcEArlOeohleK4vshtsYdS9ILAbW2sNwI9IPC-mKmF_xHvoRQtzhdyedy1NWKsHGDA35i8296beA?width=660&height=495&cropmode=none

https://4midqa.db.files.1drv.com/y4mt5AlxWcDBD4SRMC4Oq0bU2KiDN1GlaP_dsalb4e2K-LaAMQ-NO2Q3JmEWLNXEOWLyQJf2tTEQW_C0PUU5RmnHJFo52wld5ibTHbWwsBer_QpvXoJysdoC4ZeG85SUHz5o2ig8o7TyTph0dl7FmRpHY0zMTGzuTb2pMdgyaNAQH221JdGFRXzpcyvFhJXgJthhHf5AQWbdSdsCjrgl1WQPA?width=660&height=495&cropmode=none

https://3sh8tq.db.files.1drv.com/y4mhdcYYYCiTqNS1uq_kHyP-_bP_6FFhwLCqNzBjLQ6tBsrPQ3lWBvxLlQLpwgTEvQOOwvum6zS7iQgmMDIG0QHWGgBkefL4kKY6rN9gru_0Ct00Gx24iTG7U73rH66201D-5OaXbj2uSOOxjoaVIluwQYaU7F4o0gDh4rpF5M-7VjOcr8ih8HENH1mpTvQKT4E2ikQbieJXE_qlztWBX5B5Q?width=660&height=495&cropmode=none

Men de byggde ju ut så mycket, så jag var tvungen att såga upp öppningar i skrämväggarna (Pre AN-kopplingar...)

Lite CAD (Cardboard Aided Design, har jag lärt mig att det betyder...  ICQ/ag )

https://rvsmca.db.files.1drv.com/y4mJzRKQngVq_yniXTyJ06M95oSzozxh_mSRFp2_GcYd7A9GXoGD-tKNYwBtRwd_lq3xUyzX8dQcxWKv5g-VQtLjWkUIT2Ph4Ft6O3IlFya13lvZ5XwHJ-X9PicJgMxTMdAa4G0IdQTYpizF00y3CuLpFjcbEeNPLymffZwjBl1yQCwLoXrTTXFDY14LZxnsoeQb0AwP0VGyDMevInqRNhpvw?width=660&height=495&cropmode=none

https://rlsmca.db.files.1drv.com/y4mAKk3snG3HypsqnTRbpsHxPcpNNEhXBAIT8M0XUQ5M613Jf11U7QBBIPs0gCZyc1ew8__bb0at9G9HmecleOUhQZwpu5Aa_yK-BvAyw8cuDZ5UREIltVFz_X67GKeas5V2NBv0EluYJC3o1S9rc_AaS0whJjjRht7CO9sQkU1xprbLpgg8e9HA9hhYN-NOgTznAqMy4JuBqeIilz-jiOVMw?width=660&height=495&cropmode=none

Så småningom "upptäckte" jag AN-kopplingar, men inte ens då fick det plats "inombords":

https://rfsfkq.db.files.1drv.com/y4muj7Z5jBBNKuopsJkQl20bPTjLr2n94mSdAQUeEUjgwRPnUguSBEifsXxq2sTmkZ2vFhG7wPlv_LJekMFcZssOL6NPF3U_YPsfPrEoQ9GW45pOYYru3jZxfK9Hp19h3Hh4U0pe5cXe4gchmqmhxIfp1qK3QMgccITXc_8nbkb_RvGhL542jEsVXCPK9mLxKIPCyeGYgxbL4f_u-sb1D9ggA?width=660&height=495&cropmode=none

https://rfq6ng.db.files.1drv.com/y4myD63dA-oV_l-zDGooolfRToRaMaTrMc0u4WaWHh_8XoO9VUOnIHmkMee5_QV71fE577FgFmcatbrTrDlVLsQT4qXwn2g-0yQx2TY2_dt_jLuCG6Vl8bXwTS2UPRw6Mp9Fg0l5agxryByURkIY7ymI86M7Vt3p_iretF0BXkWpBezNhMjCq7fhhnCF8BcCOAsLPo-IlrmgF27akSVFLu38Q?width=660&height=495&cropmode=none

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

410

Men med de nya spjällhusen Kunde jag ju få till ett mer normalt bränsleflöde och med riktiga fuel-rails till spridarna:

https://ssbtkq.db.files.1drv.com/y4m3CvDTE5xa49-dDyiZqJtEn_T26vks55DXj28m_IzNlVgy-oxB2qQUhdmYQgKX6mIhDKpJ2Fyyc5MCLFGMtbQB7-_fesWfkuA4LG6EFz1lJIVlQX-DQ52nB5N5TioRG4oRmmFVLOZJ8pKGJ7PXYpXFESPogFq8w9x2PvzPQtizo4nfUTl6aJWOouZfM3ILHDFgt_wVahqcKDGILkMcZr5pQ?width=660&height=495&cropmode=none

Även filterplattorna från CB, länkagefästena från CSP och trattarna gick att få dit utan problem:

https://ssbxkq.db.files.1drv.com/y4m6UNqAbdPPRYB_VNxKFVEzGDA2Nom_yrD0Qn79_9TYR1_Wq62iptRPlcaVeG2YItabFev-RaFFQEN0wf7u5dZv4goKvax7knpqnrcezYD2co45qUXK8gC6G2BP8Is4HkGZLh7yRglc8yXf6lkIqpaWa0lz6Ydyga5tz4ilC0YevYIO8MWpXcWhhs4pVp5yxpGq6zJTY_oem5L4zsDNqN58Q?width=495&height=660&cropmode=none

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

411 Senaste redigerad av Stefan F (2020-07-15 22:09:43)

Insprutning kräver ju bra bränsleledningar, så jag bestämde mig för att dra två nya alu.rör mellan tank/motor. En del använder ju originalröret för returen, men jag tyckte att det var lika bra att satsa på nya rör. Ska man dra ett nytt rör kan man ju lika gärna dra två...  ICQ/ab

Började dra rören längs den högra tröskeln:

https://sybxkq.db.files.1drv.com/y4m6eP0veSJZcxOYTxu6Djiu1sTNgRFKcgjxAU6m22lEiBCs671H88B9qtamW4y9tNmJSehJdbOJ9mt6ZPu5RZXpDeqd3Qhlg4cNF6s2-tHltWU7wLa5bHoc6J_sJg4ZYH9oZ42Bjo-xPNLryP0KKVn1ADTt4UvHNe9xk_HOXgfSSUrKPA4ctApV2sI2TzU2qX2pMf8WR92NG5tiX-R4lbtog?width=495&height=660&cropmode=none

https://sybrkq.db.files.1drv.com/y4maJLx2sTtmmNlR8sQ973CcjOE-QtF-cWGFEV6iptDmyPxdEeuzEaxUqkTDMhKsP6zKDKPgjcCqOR6rh9kQ1BM8AZ58SbDMIq-fswxGKgDQBqcgK4vMTrOeiSAUa5OlTQtkfK8WBHT_R6l1ua7Yzd76K-0uPGVI2RtIVqXhoG7_TnBEqvRhW-EDYQ5c3ALkcI0MGPCtGD2eVLlnZ_AFWuurA?width=495&height=660&cropmode=none

Men när jag kom fram till höger hjulhus [fram] så kändes det som att de låg alldeles för oskyddade:

https://sybykq.db.files.1drv.com/y4mNzgj1egfh3zQafHUs13ZbNIEBU6Jhta3A5fPWpK2o_ukIK9EPTgNo9wdCTpqdaWoDRPhGwow3GTbk5oQKWKJQEc21AcgU7siAp-XyQHISp4h2yoWilbNk0f7nx7qVTqyilqTqVVBZnc0bf1lyjizOR901QWuBmrMdSUTvQXPfLLDRRXF0j0oSfZk_AZ_e2YqM17RU1l3_RyaFRfuZF7pww?width=660&height=495&cropmode=none

Så de plockades bort igen, och istället började jag kolla på att dra dem genom tunneln istället. Ser ju rätt kul(?) ut därinne:

https://sybskq.db.files.1drv.com/y4mQNA6g7034fNZhj7IZxpvitHAC2Ak_Jg41lGSPcNOsB4k0Pm96YjamwhGJzh-nMPgJsDurIjibSceRmsZNY8IQ85sBaj08OEs9Zf5_hGS1Qbghp8Vz86d7j6RaTmy6QpraDWqMiz5BBE0EaISG280C2LDqHCiSur5D0Xv08Tw4jJ5BK_2nWNgx8Lck9_l2mr1PQNa-IV_Ng9GCQS4HoMZwA?width=495&height=660&cropmode=none

...och det är ju en bit rör som ska in där, utan att krocka med allt annat:

https://sybtkq.db.files.1drv.com/y4mwLgywLykmE-ok46SiS59_MZOrfbN6G1zVmImEuYU8KtH2252MG6HY6enrtF0gb6yscVsGBKIMxRZRkr0IRJ1-1pPI1eSCAHr2OOs6JD5MNUkELwlOv0jPu1sLrRIyZwedJJD44WxZulAC_ByjoPZYkR1LG5zahnJILhRc4UvUALKaIvpNFUNunlOOPlSE-XitatxezAjsaiXjEWyzGSCDA?width=495&height=660&cropmode=none

Plockade bort växelspaken och växelstången för att bereda väg, och efter många om o men hade jag lirkat fram rören i tunneln under tanken:

https://tcbrkq.db.files.1drv.com/y4moL5aZc588jwBc2X5N43UWyuxrKGTeh7ykBhxEc3IVJip4EnZGo4Q9qHM2GTC6SM3EZEqUTT-2AiMZr3khqTT7q5ldCdZjq14VUzfwTZ1Qm1ls13pu7S574v_6ZNI3YbBmJ02Urb4GGez1fgPbIWWjhDK0xa3lSY7gnpKmkVEbNJNF8Yok0OZ3qc4fbNFCjOvFRBSzhu0Qw4ggIOaXHR9xg?width=660&height=495&cropmode=none

https://tcbykq.db.files.1drv.com/y4mFARyNWb7k8w-CJ8dAx_fiZ3N6wY-kSNgrM9k7pT9e0AQCXJTOqiv0GwStcLNR3LGRXp_jcg31vTp4NhrJ1f8-IkHHrK38RSVO1MCX7J2qMtx3y_WcRYXsatbPRw53w2sPCpIu5TFhCfCzVcVINBeXtz0og6NJrKWFrxgQMNMHOid0xGuitQA3VZgPTRGRBYgmfYlOGcx57n9ry7_8wB5Mg?width=660&height=495&cropmode=none

Snyggade till det hela med en plåt + ett par passande gummigenomföringar:

https://tcbxkq.db.files.1drv.com/y4mYwwtAZMt8gcPt7sxK8cexNujMtFbZDFd6lWravakc7jyXKt7hlgfl5LlQvmdi-0sYY9Dhs4sVmoemp-3i3AVnT4DA_I9ztblzsxb8aCSu8m6dL5pGqM2V8-quY2AAwmhuwJwzS9qFlZQfMrOukoIhDsjzmfPg8eu58RpJtivqpswva89X0KviimY29Zg0eLROPqLVwIODzm_ap8qOp2Hwg?width=495&height=660&cropmode=none

Blev en liknande lösning i andra änden:

https://tcbskq.db.files.1drv.com/y4mLIaXUq22vtCh8SQOqqIsOQ05Vxc9lGpm5jIk59fJf9OBKIU1ln_cecwixRJkLkb2tjZveZsL3hz4Oco7aa0kEikYZLQBbpEUvw7_qt-UD7RfwuMu7s9qnBB_kd3DmfVjT5AoR1motkDzH9XvvQUoNqaAMAnJqY1EFfR4VN7QIhesWo4YjX49wISI8Dym74g5CXqv1t_gXrj1jX5tdtzDRg?width=495&height=660&cropmode=none

https://tcbtkq.db.files.1drv.com/y4moZ1ua-8Rblkg3J0ls9MI5o0ee14eDn1QYPSZTsEJd2-Ft6cJfMeGYfkaSZi-88OIrg4sDxqjkOqisnN2SSAL7a-Xa1_DrH1jW6MvtGArr5hxpeuLnUyj7XkCC5wobqXT5NfvPR4Knz_p87USD-jcL5XuLV6qXjZw3g1v0Op5dxwElEkkrU3kab7No02vx-2Ej2Y_pBLf0gTKleT_47jcpg?width=660&height=495&cropmode=none

https://tcbnkq.db.files.1drv.com/y4mkNsQCLXwRsYLrqGcQP1PgOhaZ28A--t0T1ECHDskThw1QkWiUjcFE1ont5NcA4hLbyHlxXHEQkF2kXSplHPOp5C88juSIEauNv5sjpRnbaAl-Yl_mlqSsIjkZM_ycR65_0hWtreINUjX8Bjhl1pUC5EcW5JmhORN5tBoIWWbjLofxGjGmGrtstEeSujnnYipbaQW98Im1y26tQ-wbyn-lg?width=660&height=495&cropmode=none

https://tcbukq.db.files.1drv.com/y4mDzkOhJehD4uJGOkaZ6nsBZkpDVkIB3a0TEayTsfhxZ1xbLtcYaQUaZbN-ENtjnrsxxXlji332mjBRn5WKiOKFiOC3FtaUe6y4g5t0Gkv8L4dyehItmdmAE_Ik1ovoWAn-aOqs8A1R_Yv1wt9ddZfjYfrHMSmR7UOQKOuAAAeCgEM5EGiBXEGq44QOV4pBkaNFbIaNRcypPO06FJycsXPbg?width=660&height=495&cropmode=none

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

412

Bra jobbat.
Kan tro att det var knöligt, men förr i tiden fick man inte dra bensinröret under bilen, enl SBP
VW har jag för mig sa att men skulle dra det inne i kupen nere vid kanten på ramtunneln, i alla fall på de äldre.
Men det där blev ju bra ser factory ut. ICQ/ay

"ljushuvud"

413

svårighten med att dra rör i tunneln, som jag ser det är att få fast dom ... originalet är ju fastsvetsat på flera ställen lösa kommer att skramla..och kanske nötas..
i min buggy la jag ett plaströr i en gummi slang.. ja löst i tunneln men med visst nöt skydd...
bygger en platta nu där tanken är att lossa hela mitt botten och sedan fästa rostfritt rör.. sedan locket på...  ICQ/bw

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

414

Mr 56 skrev:

Bra jobbat.
Kan tro att det var knöligt, men förr i tiden fick man inte dra bensinröret under bilen, enl SBP
VW har jag för mig sa att men skulle dra det inne i kupen nere vid kanten på ramtunneln, i alla fall på de äldre.
Men det där blev ju bra ser factory ut. ICQ/ay

Jo, och det blev lite extra meckigt i och med att de satt ihop med gummiklädda klammer. Hade de varit lösa, ett o ett, hade varit betydligt enklare  ICQ/bs  Såvitt jag kan förstå är det numera inte tillåtet att dra bränslerör inne i kupén, även om jag också har sett de där anvisningarna från VW. Så jag tog det säkra före det osäkra och drog dem i tunneln. Målet (så småningom...) är ju en SFRO-besiktning, och det vore ju dumt om det skulle fastna på en sådan detalj.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

415

michaelth skrev:

svårighten med att dra rör i tunneln, som jag ser det är att få fast dom ... originalet är ju fastsvetsat på flera ställen lösa kommer att skramla..och kanske nötas..
i min buggy la jag ett plaströr i en gummi slang.. ja löst i tunneln men med visst nöt skydd...
bygger en platta nu där tanken är att lossa hela mitt botten och sedan fästa rostfritt rör.. sedan locket på...  ICQ/bw

Förstår vad du menar, fast nu ligger de inte löst därinne. De sitter ihop med gummiklädda klammer ung. var 40:cm, och sedan är de fästa mot tunnelns insida med dubbla buntband med ung. samma C-C mått. Borrade parvisa hål med ett 5 mm borr och lyckades få buntbanden runt rörparet och ut igen. Så det är ingen risk att de rör sig därinne  ICQ/ab   Hålen längst fram blev i största laget, men det var ett litet h-e att dels få tag i rören, dels lirka ut dem genom hålen. Efter ett antal försök åkte stegborret fram och hålen blev gradvis större tills rören kunde dras fram.

Har sett bilder på det du beskriver, där man har öppnat hela bottendelen på tunneln. Hade ju varit klart enklare om man hade kunnat göra det...  ICQ/bs

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

416

Får man dra rören på utsidan på något vis. Mitt rör läcker i tunneln så jag har haft en slang i ett VP-rör på undersidan vilket har gått igenom besiktningen 2 ggr men nu håller jag på med en helrenovering och har rostlagat plattan och  håller på att återmontera bromsrör mm och bränsleröret står ju på tur...jag kommer inte att dra igenom tunneln för så mycket tålamod har jag inte.

417 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-07-19 20:57:58)

Så här rekommenderade VW att dra den, och jag ser inga problem med det.

Och när mattan ligger där så är det ingen som behöver bry sig.

Post's attachments

FixFuelLine.jpg, 37.05 kb, 700 x 648
FixFuelLine.jpg 37.05 kb, 214 downloads since 2020-07-18 

"ljushuvud"

418

Det blir bra det där
Nu tror jag du inte kör med stora(mängd) spridare  Men skulle du göra så så är det bra att ha stora hål i dom ( volym) så slipper man mot pulsen från spridaren)
MR 56
Skulle man vilja köra några varv på bana så blir man utslängd  från besiktningen om man har soppa i bilen ( alla brandfaliga vätskor)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

419

Det blir bra det där
Nu tror jag du inte kör med stora(mängd) spridare  Men skulle du göra så så är det bra att ha stora hål i dom ( volym) så slipper man mot pulsen från spridaren)
MR 56
Skulle man vilja köra några varv på bana så blir man utslängd  från besiktningen om man har soppa i bilen ( alla brandfaliga vätskor)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

420 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-07-19 09:19:44)

PPRMicke skrev:

Det blir bra det där
Nu tror jag du inte kör med stora(mängd) spridare  Men skulle du göra så så är det bra att ha stora hål i dom ( volym) så slipper man mot pulsen från spridaren)
MR 56
Skulle man vilja köra några varv på bana så blir man utslängd  från besiktningen om man har soppa i bilen ( alla brandfaliga vätskor)
/// M

Givetvis det är andra regler på tävlingsbanan.
Jag trodde vi pratade vanlig trafik, då det nämdes SFRO besiktning.

Och jag stack in mitt 6mm rör framifrån i tunnel, och tog upp hål i sidan, så original klammer kunde användas en strulade de andra gick bra utan håltagning.

http://brandow.eu/Bug/Upd2/IMG_7648.jpg

http://brandow.eu/Bug/Upd2/IMG_7649.jpg

"ljushuvud"

421

Mr 56 skrev:
PPRMicke skrev:

Det blir bra det där
Nu tror jag du inte kör med stora(mängd) spridare  Men skulle du göra så så är det bra att ha stora hål i dom ( volym) så slipper man mot pulsen från spridaren)
MR 56
Skulle man vilja köra några varv på bana så blir man utslängd  från besiktningen om man har soppa i bilen ( alla brandfaliga vätskor)
/// M

Givetvis det är andra regler på tävlingsbanan.
Jag trodde vi pratade vanlig trafik, då det nämdes SFRO besiktning.

Och jag stack in mitt 6mm rör framifrån i tunnel, och tog upp hål i sidan, så original klammer kunde användas en strulade de andra gick bra utan håltagning.

http://brandow.eu/Bug/Upd2/IMG_7648.jpg

http://brandow.eu/Bug/Upd2/IMG_7649.jpg

I dag skall alla ledningar med brandfarligt  vara utan för förarutrymme (även kylvatten om man för för sig att annvända sådant)  ( så har det varit dom sista  20 åren vid ny besiktning )
Sen vad vw gjorde var det kundens problem
Det är så illa så pumpen bryts vid krock sen 10 år tillbaka ( ny tillverkning = sfro amatörbyggt)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

422

PPRMicke skrev:
Mr 56 skrev:
PPRMicke skrev:

Det blir bra det där
Nu tror jag du inte kör med stora(mängd) spridare  Men skulle du göra så så är det bra att ha stora hål i dom ( volym) så slipper man mot pulsen från spridaren)
MR 56
Skulle man vilja köra några varv på bana så blir man utslängd  från besiktningen om man har soppa i bilen ( alla brandfaliga vätskor)
/// M

Givetvis det är andra regler på tävlingsbanan.
Jag trodde vi pratade vanlig trafik, då det nämdes SFRO besiktning.

Och jag stack in mitt 6mm rör framifrån i tunnel, och tog upp hål i sidan, så original klammer kunde användas en strulade de andra gick bra utan håltagning.

http://brandow.eu/Bug/Upd2/IMG_7648.jpg

http://brandow.eu/Bug/Upd2/IMG_7649.jpg

vad är det för bränsleledning?? vad för metal??

I dag skall alla ledningar med brandfarligt  vara utan för förarutrymme (även kylvatten om man för för sig att annvända sådant)  ( så har det varit dom sista  20 åren vid ny besiktning )
Sen vad vw gjorde var det kundens problem
Det är så illa så pumpen bryts vid krock sen 10 år tillbaka ( ny tillverkning = sfro amatörbyggt)
/// M

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

423 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-07-19 21:54:52)

michaelth skrev:
PPRMicke skrev:
Mr 56 skrev:

Givetvis det är andra regler på tävlingsbanan.
Jag trodde vi pratade vanlig trafik, då det nämdes SFRO besiktning.

Och jag stack in mitt 6mm rör framifrån i tunnel, och tog upp hål i sidan, så original klammer kunde användas en strulade de andra gick bra utan håltagning.

http://brandow.eu/Bug/Upd2/IMG_7648.jpg

http://brandow.eu/Bug/Upd2/IMG_7649.jpg

vad är det för bränsleledning?? vad för metal??

I dag skall alla ledningar med brandfarligt  vara utan för förarutrymme (även kylvatten om man för för sig att annvända sådant)  ( så har det varit dom sista  20 åren vid ny besiktning )
Sen vad vw gjorde var det kundens problem
Det är så illa så pumpen bryts vid krock sen 10 år tillbaka ( ny tillverkning = sfro amatörbyggt)
/// M

Jag har ett Koppar/nickel 6mm rör.

Och jag vet om två amatörbyggen som besiktigats de senaste tiden en för två veckor sedan.
Som inte har soppapump som slås av vid krock.
Och brorsan's amatörbygge besiktigades inom 10år sen var det heller inget krav på soppa pumps avslag vid krock.

Kan du tipsa om var det står i trafikverkets författninssamling TSVFS:nnnnn, Om bensinpump för amatörbyggen?

Men vi kanske ska ta det i en annan tråd så vi inte skräpar ner den här tråden mer.

"ljushuvud"

424 Senaste redigerad av Stefan F (2020-07-20 06:30:38)

Vi lämnar bränslesystemet för ett tag, men vill ni fortsätta diskutera bränslerörs placering/dragning så går det förstås bra. Eller kanske starta en ny tråd i "Motor, växellåda, etc."  ICQ/ag

Flera år tidigare har jag lyckats köpa en Porsche-växellåda för en (då) rimlig peng. Femväxlad och skulle enligt uppgift tidigare ha suttit i en Typ1.

https://t7q9bq.db.files.1drv.com/y4mMKbC7euuRniN2WgoiStPfqL4N6YPtHcVL9qB-G6r7i5U9hl7hDvi7o59qlH30LdUzc1TcHMrrgpdA2D3b-9vtXhSd3YrM8p_y4Ix-Yo0F2n61BbRKZVgg90NHodAnjyKCWWQgh9hP0Ur7gfl6PzErrP87-aMLq9a7s5laTW9TQ8kx3LIe-jiF_cqMuWtS-_buM8dl0xJANoi_mun0NZ8yw?width=800&height=600&cropmode=none

https://wbq9bq.db.files.1drv.com/y4mEiGWjYVHZ3mGl0qMUbvlVu1i57Q0qMtdZaocRBTkHx_sB40qKDap4YTnXBkmTC9w8j-40eZL5sgxXjztCgE2jPUd_FkfDs3bO2a7pmiQ_JXJO_peWcn7gCXvH8OGpAGtxPDn4NROBQ57r_5oFZtCsgzYh5A-YTpwD2h4tohxReDhNQM38g56WX-B7xZjFm_kvhBdm5OGTRsQl9Y-c_orJw?width=800&height=600&cropmode=none

https://vbq9bq.db.files.1drv.com/y4mqokKGdLbiyxy1L7pLeFydAx9sApZHpeVuQ1LTN_q8A6gfeHfJvWPJi5eaFkPPPr6PXDZxVcZevmCAnLLV2EhAJxZifVBoE1gJnzuvtDZJV_kFXvM-n_5eGbsSXFmC7k9Hbvi1BRm1bSwdZGqwGzL9l8PR-p8unJ7c-SNDb2bYs_jWVhTsNgtbWpiddg2W18gwi74wpveg3ngQVannZmWww?width=800&height=600&cropmode=none

Visst behov av lite rengöring förelåg...

https://5cj5wg.db.files.1drv.com/y4mK70-j8IWYrJrdLAXq_GysM2244tmUtMiEG5y_drfyEHFhh9qH2NM0yx_FjoMf_sj6Hv4k4VTSswxFvMxJnD5l5nVWhUdarjAsjvkoLPVng_qKvPIlY86phSH4TdZSwYJJMBEDvoDNjD3ltKlLQ0Pn1LiyLOJ9eAym05X946nkg8691eOaPmGwKI--mdgxDvEwRpmTXezUDjeAF98sQcJYg?width=800&height=600&cropmode=none

Lådan visade sig vara av typen 911/01 och det var en modell som satt i 911:or från 1970-71. 1972 ersattes den av 915-lådan. Den har växellägena av typen "dogleg", dvs. 1:an ligger vänster-nedåt med backen rakt ovanför. Gäller att tänka sig för lite, alltså...  ICQ/ag   Den är dessutom tillverkad i magnesium, vilket bara verkar ha gjorts just de här två åren. Utväxlingarna är som följer:

1:an 3,091 - 2:an 1,778 - 3:an 1,217 - 4:an 0,9259 - 5:an 0,7586 - slutväxel: 4,429

Vilket ger en total utväxling på 3,360 dvs. lite lägre en originallådans (AT) 3,875. Så det är ju inte direkt någon "Freeway Flyer", men porscharna kanske var tänkta att varvas lite mer? (Eller tänker jag fel nu?  ICQ/be )

Med lådan följde också ett par drivaxlar som skulle passa för montering i Typ1, med lite oortodox lösning:

https://v7rsdw.db.files.1drv.com/y4mpsMUEHswVpCkuDmI5f5-y3kiZ_xT-EmesLqbEiGOCLOscN_sni322-e9cT75fMWdKnLqWLwthJEnUPbNQusLJI_qXtvjyUDgryAseIHM5-gHuDQZT65yh6bDGAUwljQmjzlTiV_CSHU_QpGQvhnU_klO1K82zz4T0KC-ZnzzIx5xFsh3t0GXcebixsPPLDYqMIC3SP_yhVJnwRfndk0oqQ?width=800&height=600&cropmode=none

Någon har borrat och gängat ett hål i drivaxeln som ersättning(?) för låsringen som borde sitta där, och istället monterat en M8 skruv med en stor planbricka.

https://3siuzw.db.files.1drv.com/y4mPbCgWAusMkD6L4hrYSTMnusVQVG-KEXETSNX7t4IqU0uVr6VJVkO2U3l40BBMND3joekPRGAcdftYPU_9d4ugubsayJiUMNy1pvPNTlhthSSYmfHZA-qyHQ5OFgYT_eg2VU2yGql7Zge2hGC856KsjOuXp6vUD5sxlV3k0b3uTEGzQz7OPhdP2h-t9xw2BokbjeTo5BCr7Rvp_XSJC_gpA?width=800&height=600&cropmode=none

https://4ciuzw.db.files.1drv.com/y4m1WDD0oUObk1P7gUCeE2HcMWnrA5xo-fUhxFlPEymoYv10v33KNjoWQ-gmuBknsLqIHU3HfIKl10RCiz_FuRHRrPLHHqHuJN8wuW2wAgh1rQBM6tux0N1djvyxu2IKTlsqSGiWSg3AjBY0fr0Rg0UL3d1FAL_2QRrOQ89Z_W81QD3yCoc0ak4EFBzgabSsx2aXrcY4uXEdBHqljqxm5g9YQ?width=800&height=600&cropmode=none

Drivaxelflänsarna har i originalutförande fyra gängade hål och två släta hål för stift (i drivknuten). Men eftersom drivaxlarna/knutarna var av vanlig VW/IRS-typ var det lite oklart hur denna kombination var tänkt att fungera...  ICQ/bl  Det satt i vilket fall de vanliga XZN-skruvarna i knutarna.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

425

https://tczrtq.db.files.1drv.com/y4mVZBrKJ2VqosyjkrSNPUp9_3dxpKzDoI1MIMCkKrCAMLGoxHtcbn4yPKfLwMlvmggZ7Gq4Jr0t4EOy-PbEcaPBNzT7dvYSTQi-7M97FbCljgj6cjThpGH3NAb2yj-H7kIpop-PLYpIMy5SCzHpa707SSIxQhrAZb3nfBsipoyDxsuSEa6kYH8DcjYI_L7Lb_nDiizrwa-xHZlzjIwk1ioiQ?width=488&height=660&cropmode=none

"Dogleg"...

https://4sj5wg.db.files.1drv.com/y4me0Mxivu0t8eJMnE2BHjdHduMcbzjJzgyAB5tgnrT7CEv1pg4oIHX2fMm4qwKa5zmidMGceGEtVD9B5GIRZnRkI5pDAPsGByb_EOlj2DheXTArbkWB3plKWNgzByHUnt1z-zH7f9dgAsz2BZadNRbSWQ_OLdLnVcJdaOBIw6bzNnJJ0u23OdwswQTTww-P283MGtm3RVUP2-v8BNCvdH-Ag?width=800&height=600&cropmode=none

https://w7q9bq.db.files.1drv.com/y4m5e2hawt4h9MyWLA7omqCLi-9dGD5TewYkf96DoJ3jTUBbHLaJgplDHe_MLFIRhJDtKkc-hJ0kvthD7A9gDA69NM4KuuIBx5snlgQVtcSUH7DPoxuw2rqIaOGPSLuBIO7QDLXhSwb5iobxRjPcsIsotuugJNMPPyylb3jPxMW3r2UODnsGh67sxu1Y5mrP777s1vb3S53JY4Hwwbjemewpg?width=800&height=600&cropmode=none

Lådan bjöd på lite fler kreativa lösningar, som synes. En VW-styrhylsa för urtrampningslagret hade kapats och punktats fast utanpå Porschedelen. Kopplingsgaffeln var också lite märklig, eftersom den här 911-lådan har en dragande kopplingsarm, inte en tryckande.

https://vrq9bq.db.files.1drv.com/y4mTTUUd2ekqJpYQFzgEFlvOV23Z-MIdBN-OKK-C-s58PSNtC5JTVFpOlZbRfMPHQPdV0tejZNkCRTZIHIGHkSIwDiWXZHZH-CD1fAXj2Dyg4w26TkFLB2GZ_wICjebSvE7tlwIYs5BcktL_O_QTyM9x12rrDKqY8H-p2OQcoOuILnkmDNANfuHNAyBUwQnMWDnu7rPIBG8lDjFC4kXeaM4nQ?width=800&height=600&cropmode=none

https://2mj5wg.db.files.1drv.com/y4mcxAWKv-ooBKeE6fIxHYa3SiWvtsD857zfD1R7BehhZ4LZeIHOtpGJe3Z2qnU_2Umuq1qoKaNEg_amczJ-fuNujE6ACNYnuaXMDHkgG2WoHRxsQa_KvWaxwtsz2_V38zXFEwepK1_SffhdcT0lIk2sdJtiAAElfppHCn9TaeWXM1-15mo_1kP0t6A0Lfgh_oqoXodyMEVjQXHsOOsVthO0A?width=800&height=600&cropmode=none

Kopplingsarmens pivotskruv hade helt sonika kapats, vänts och svetsats ihop med en M8-del. För den som vill se hur det ser ut i original, så finns det en snygg sprängskiss på Utzon.se:

https://utzon.se/diagram/074030105

https://2cj5wg.db.files.1drv.com/y4mQ4JzyiVr5v2MI40pbqesavl3rKbnBq7jTLSsyIMURO6Ub27cUkXCl8fl_mAYv-5gAV_80YVqBLoPJMfZ5qFMCps17MqEXyDuFjEbWUJbpsPPrO2rJWnHKvQYQ556sPZNIppE_SyXbdmQWq7OkC0tk7TV7hZcBSmBB2DlDS_z0HQHXKatECMMv4c89vHMtw-cpf0Zi5p_fiv5hMTv58idnQ?width=800&height=600&cropmode=none

Men med ett VW-urtrampningslager passade inte kopplingsarmen speciellt bra... Den röda markeringen visar var det gängade hålet i lådan sitter.


https://tczxtq.db.files.1drv.com/y4mHoirb_-4DcHLuBccHtFCjdiKGvgPxhvHQ8KfU-mcQMD7ja_j7Xg1-y7OFZ9w-dsvW5AXOpsCyZJwmkO5Ua5Q4nlBb9xfozSiT0xI1yF9P8gLQ5oU1w5QZWDA-xxJXftQJoFoHVCCI9XlVYnYwvDyzNt_V6PcrOGvNegkYOVi099JTcMYgj8YCdSHs_7bPwQotvogaYxHTQQVcaF5EK5ftg?width=660&height=488&cropmode=none

Så lösningen blev att skaffa en kopplingsgaffel som funkar med ett tryckade urtrampningslager, inte ett dragande, dvs. Porsche 914 (a.k.a "VW-Porsche")

https://tczqtq.db.files.1drv.com/y4m7QROwlWQJonxoGA_3B9zE73Swez1_UQ6c7GKmasl1BioN9jrhyDX2g0d5YaXWKkurVbUmLNqxTLNp9FjlZ_MoTHDXedntdQaDEB9_5ZMmnJsdd7NSeh_MDckRkgpRhFtMF4cD0zq73qmvhtttGjclbh4mAhlwRgMwaDGOcZtW2xydhcsgfArY2OSES-8QLdNLBlJG7fZKq08M9eaD0st3Q?width=660&height=488&cropmode=none

Skillnaden mellan de båda.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville