Va? Håller du på med två porschemotorer?
Det är en intressant konstruktion olik allt annat jag har vart med om.
Då man kluvit halvorna är det som en rysk docka, det ligget en liten kista inuti med själva vevpartiet.
Man lär sig så länge man lever!
856 2020-07-06 16:47:08 Senaste redigerad av 63 Highlight (2020-07-06 16:49:12)

Längst in denna ryska docka fanns ett vevparti som är i den kisellegering vi talade om tidigare i tråden då en del ville trycka på och komma framåt.
Därför finns inte så mycket mer att berätta om denna än att ta den under armen och kånka iväg med det....
Det är mycket pyssel innan man får ut veven men vevtappen ser ut som den klarat sig hyfsat- men då lagret vart ihopbankat måste veven iväg och mätas i vart fall. Nu klyver vi den ryska dockan med....,.

UHHH!! Den vevstaken går inte att använda igen - OK det går att rikta den- men jag tror inte det är värt besväret.
Tankarna börjar födas på ett komplett strokerkit....
Vem tillverkar strokerkit?
Och vad ger det för mumsiga effekter i bromsbänken?
Det finns flera tillverkare fast i min värld känns det som det inte blir tillräckligt stor volym- Å effekten för låg räknat / krona
I mitten på resväskan sitter en balansaxel- Nu ska vi se hur man får ut kolvar/stakar.....Det är en annorlunda, men ändå bastant lösning det här. Man lär sig hela tiden....
862 2020-08-01 10:30:30 Senaste redigerad av 63 Highlight (2020-08-01 10:32:01)
Man skruvar av stakarna mer likt än normal motor än en VW-motor och till slut är det bara veven som sitter stadigt inbäddad av blockhalvorna...
Det är en jädrigt smart konstruktion, även om den är lite mer komplicerad än det mesta jag pysslat med förut. Fast det är ju bara en vanesak. Nu ligger det Porschedelar över precis hela garaget!!
Nu delar vi på "resväskan" oxo....
Den här motorn är faktiskt ett litet tekniskt underverk vad gäller de olika material och legeringar de använt. Veven ser faktiskt rätt bra ut då jag fått ut den och kastar inte nämvärt heller,,,,Kan den ha klarat sig? Fille får mäta upp den....
865 2020-08-20 13:39:32 Senaste redigerad av 63 Highlight (2020-08-20 13:40:21)
Fast då lagerna ser så här utbankade ut bör veven tagit lite pisk. Jag kör iväg allt till Fille så får han mäta upp delarna.
Däremot har 2 viktiga beslut vuxit fram den sista tiden.
Renoverar jag den här motorn och sätter i den blir det bara en 270 hk - såvida jag inte trimmar den.
Bygga orginal kostar det en 15-20 papp att få ihop den. Ska jag trimma kostar det en hundring minst- å då har jag ändå bara en 350-400 hk
Lägger jag en dryg hundring har jag en komplett fabriksny Chevy LSmaskin på 505 hk -som jag sen kan trimma väldigt billigt. Den har då titanstakar och torrsump orginal
Nu vet inte hon som ska bilen om att jag tagit detta beslut, meen på så vis blir det ett bygge mer i min stil-Annars hade det ju bara blitt en sur gammal Porsche med en anna kaross- Nu blir det än mer hot rodding. Motor och låda kopplas ihop med en adapter från en firma i USA som inte gör annat än sätter i V8:or i gamla Boxsters. Till det bygger vi 180 graders headers- fast ner under växellådan. Chevymotorn är som sagt grymt ful, men den är väldigt kompakt och tar mindre utrymme- Den är dessutom 50 kg lättare än Porschemotorn. Jag behöver inte fler anledningar....*s*
Så vill någon köpa en Porschemotor i delar är den till salu.
Sen har jag tagit ett till beslut. Det är ju ett sånt jädrans kärringgnäll om att bilderna inte är dagsfärska och att jag inte gör mer- så jag avslutar mitt liv som projekttrådsförfattare. Jag skrev ju i början att jag aldrig haft en projekttråd utan bygger bil -sen kanske jag visar den då jag är klar.
Dock kommer jag behålla min profil på forumet då jag kan behöva ställa lite frågor om var man köper vissa delar och så vill jag gärna hålla kontakten med de kisar här som jag insett har väldigt mycket kunnande och besitter en skön personlighet. Folk man har en behållning av. Jag tänker i första hand på Mogge, Yogi och Victor samt några till.....
Jag finns här hela tiden ändå .
Take Care!
866 2020-08-20 13:48:32 Senaste redigerad av michaelth (2020-08-20 13:49:02)
Hmm blev som jag sa i början då du kläckte boxter med trasig maskin... byt till sheva... ja ja inte oväntat eller originell. ..
Lycka till med bygget det blir nog kul.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Mission accomplished 
Tror de flesta redan har insett att vi aldrig kommer att få se något vettigt slut på det här, kärringgnäll eller inte. Men visst, ha det så kul med din underliga Ghia/Boxter/Chevy-hybrid.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
869 2020-08-20 21:18:57 Senaste redigerad av 63 Highlight (2020-08-20 21:24:05)
Tror de flesta redan har insett att vi aldrig kommer att få se något vettigt slut på det här, kärringgnäll eller inte. Men visst, ha det så kul med din underliga Ghia/Boxter/Chevy-hybrid.
Helt rätt!
För jag har ju en lång tradition av ofullbordade projekt....lr not
men...tänk om vi ligger något år längre fram, bilen är lackad och motorn redan ligger där. När får vi reda på sanningen?
Helt rätt!
För jag har ju en lång tradition av ofullbordade projekt....lr not
men...tänk om vi ligger något år längre fram, bilen är lackad och motorn redan ligger där. När får vi reda på sanningen?
Ja, tänk om det vore så. Men eftersom du nu inte tänker fortsätta på byggtråden, kan du då förklara grejen med att publicera en detaljbild var 6:e dag, bilder som dessutom uppenbarligen ligger en bra bit tillbaka i tiden? Är det bara för att provocera, eller? Jag förstår ärligt talat inte vad du får ut av det.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Fast då lagerna ser så här utbankade ut bör veven tagit lite pisk. Jag kör iväg allt till Fille så får han mäta upp delarna.
Däremot har 2 viktiga beslut vuxit fram den sista tiden.
Renoverar jag den här motorn och sätter i den blir det bara en 270 hk - såvida jag inte trimmar den.
Bygga orginal kostar det en 15-20 papp att få ihop den. Ska jag trimma kostar det en hundring minst- å då har jag ändå bara en 350-400 hk
!
270 friska hästkrafter räcker för den bilen om den ska kunna användas med förnuft. Vad säger en besiktningsman på SFRO om motorbyte och karossbyte inför registreringsbesiktning, får man dispens för hur många hästkrafter som helst oavsett vikt?
Har du nu tagit fan i båten får du ro den iland, vi är många intresserade med flytväst även om några är gröna i sinnet. Vill gärna läsa vidare om ett intressant projekts bröllop, så jag önskar se en fortsättning av projekttråden. Lycka till oavsett beslut.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Kan vara den sämsta tråden som fick ett bra slut 
873 2020-08-21 19:21:12 Senaste redigerad av 63 Highlight (2020-08-21 19:21:56)
Det kan säkert vara en sån kommentar/inställning som gör att projekttrådar inte är min grej
Det finns en grej svenskar är bäst i världen på....*s*
Det är nu det roliga börjar
874 2020-08-30 07:26:42 Senaste redigerad av Lennart (2020-08-30 07:30:06)
Synd att du lagt ner tråden
Jag, och säkert många med mig, tyckte det var intressant att följa bygget.
Visst kan jag hålla med vissa som tyckte det gick lite långsamt.
Och andra som tyckte det kastades skit. Men va då?
Det är ju ditt bygge, och din tråd! Man behöver inte läsa om man inte vill.
Jag skulle gärna se mer!
Särskilt om det spårar ur ännu mer, med en vass V8!
Real Power, no turbo shit! 
Det är lugnt Lernnart!
Tusen tack för Ditt intresse!!
Du kommer få se den då den är klar.
Jag har byggt bilar i en 40 år och när de är klara brukar de komma i någon tidning- men så fort den är ute på vägen ska jag klämma in några bilder här för - Lugnt!


