26

Jag tycker att du ska montera t3ans expansionsbehållare inkl utjämningsbehållaren bakom nummerplåten. Locket på expansionsbehållaren reglerar trycket i systemet till 1bar. Om du sluter systemet helt utan reglering så får du antagligen för högt tryck när den blir varm. Detta kan ställa till det för dig.

På t3an så sitter kylaren i högre nivå än kärlen därför har man den setupen. Annars kan man inte ha ett helt fyllt system med reglerat tryck.

Alternativt så kanske t3ans lock passar på din behållare så att du kan koppla den till en separat behållare där du fyller på.

27 Senaste redigerad av anton.fr (2020-05-30 17:17:00)

Hej!

Jag bifogar bild på motorinstallationen.

Har också funderat på det med att det bara är ett expansionskärl och inget påfyllningskärl. Skulle jag kunna köpa T3:ans expansionskärl och montera där nuvarande är och sedan montera nuvarande lite längre ned som ett utjämningskärl? (får plugga utgångshålet i det bara).

Idag såg jag också att det verkar läckt lite från typ vattenpumpen. Svårt att se var men det droppade en del där under. Kan det bero på det eventuellt för höga trycket, det var ju lite varmare idag ute än vad det varit tidigare.

Ska försöka kika på tändinställningen imorgon också!

Post's attachments

Skärmavbild 2020-05-30 kl. 16.49.15.png, 924.88 kb, 578 x 779
Skärmavbild 2020-05-30 kl. 16.49.15.png 924.88 kb, 231 downloads since 2020-05-30 

28

Mr 56 skrev:

Det hälper nog inte att sätta en slang på luftfiltret, dock kan bränsle för brukningen minska något på sommaren.

Om du lossar övre slangen på kylaren, och startar upp kommer det vatten från pumpen då?
Slangarna kan var felkopplade.

Kontroll fråga;
Blir den överhettad när du kör?
Eller när du står still på tomgång?

Finns det elfläkt på kylaren , blåser den igenom eller suger.


Tändinställning gör du med vacumslangen bortkopplad från klockan.
Och en stroboskop lampa , det finns märken för TDC och 10, 15, 20 grader på remskivan och en pigg som sticker ut från kamkåpan som man mäter mot.
Koppla in givaren på cylinder 1 den längs fram på motorn. blir väl längst bak när den sitter i en VW.
Runt tio grader på tomgång är bra sen bör den hamna närmare trettio grader om du varvar upp.


Om du kunde lägga upp lite bilder på din bil och installationen, så blir det lättare att ev se något..

Tack!

Det verkar som att slangarna sitter rätt, jag har kollat hur de går.

Jag körde en sväng idag och den går inte upp i värme till max, men kylarfläkten startade när jag stannade. Ibland när jag har kört så har kylarfläkten startat även när jag kör. Då har jag fått sätta på värmen. Jag kör med minst 50% värme hela tiden. Hade ju varit skönt att slippa det nu när det börjar bli varmt! Den har blivit varm även på tomgång, dock inte så fläkten gått igång, men har inte kört den så mycket på tomgång.

Jag vet inte om fläkten blåser eller suger, det är originalfläkten som sitter monterad fortfarande.

29

En bild på hur expansionskärlet sitter

Post's attachments

Skärmavbild 2020-05-30 kl. 18.13.42.png, 826.6 kb, 579 x 778
Skärmavbild 2020-05-30 kl. 18.13.42.png 826.6 kb, 209 downloads since 2020-05-30 

30

Tycker det ser bra ut, möjligen sitter expansionskärlet lite lågt.
men det kan var en synvilla, nivån i kärlet är ju högsta nivån i motorn också.
Sen funderar jag på matarslangen från pumpen till kylaren den ser ju ut att gå över svepet.
Original går den ju nedför hela tiden till kylaren. Men är det luftat ordentlig så borde det inte påverka flödet

Att kylarfläkten går på är ju bra , det är ju det den är till för.
Problemet är väl om den inte räcker till.

Jag hade en 740 en gång som gick varm när man drog bilkärra.
Men kollade man på kylaren så var de flesta av de tunna flänsarna borfrätta av vägsalt.
Så vi fick montera kylaren från Folkracebilen så vi kom hem, den var bättre :-)

Att du måst slå på värmen tyder på otillräcklig kylning.
Så hur mår kylaren och hur är luftflödet, inte nog med att luften måste komma in den måste komma ut också.

Och den tar alltid lättaste vägen, så se till att luften inet kan smita förbi kylaren.

Vad det gäller vattenpumpen så finns det ett skvallerhål där det börjat läcka om lagret och tätningen börjar bli dåligt.
Och läckand pump är ju inte det bästa.


Sen är ju frågan hur märker du att den går varm? Förutom att fläkten går igång
Vad står den på för start temp? .

Har du en eftermarknads temp mätare?
Eller VW mätare med Volvo Givare?

En bra ide är att köpa en IR Tempmätare så kan man kolla om grejorna stämmer och var det ev går varmt..
Bra att hitta cylindrar som inte går med en sån, men det är ju ett annat problem :-)

"ljushuvud"

31

Tack för svar!

Ska försöka flytta upp expansionskärlet några cm (det är vad slangen klarar av) för den kanske som du skriver sitter ngt lågt.

Gällande själva kylaren så ser den faktiskt rätt fräsch ut, några enstaka tryckskador på ett par kylflänsar typ som en femkrona i storlek (gamla femkronan ICQ/ab)

Efter att jag gjorde en "libby bong"-luftning så parkerar sig mätaren nu på mitten. Den verkar inte gå ner om jag sätter på värmen men går inte heller upp. Idag efter en tur genom stan så gick kylfläkten igång vid parkering (en kort stund) trots att mätaren visade mitten. Kanske kan vara normalt?

Jag har precis som du skriver troligtvis en volvomätare till och VW-instrument. Har inte kollat på kyltempmätaren så noga (den som sitter på tjocka slangen i motorrummet antar jag?

Tror det finns sådan mätare på jobbet, som jag kan låna. Vart ska jag då rikta den och vad ska den visa för att det ska vara normalt? ICQ/ab

32 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-06-02 06:41:14)

Låter som du är på G.

Jag skulle mäta på övre slangen på motorn , där går det ju ut till kylaren.
Sen undre slangen, bör ju vara lite skillnad.

och sen där tempgivaren sitter.

När jag ändå hade en mätare skule jag kolla i ovankant på kylaren och i underkant ;-)
B
eroende på termostat bör det ligga mellan 80 95 grader.

Enl google har Volvo dessa termostater 74°C - 82°C - 88°C - 92°C
Så tycker du att det går varmt kan du köpa en 74 graders, men ju varmare desto effektivare motor

Då du har trycksatt system så kan det nog gå upp till 105 grader utan att det kokar.
Men under 100 grader är helt ok tycker jag.

Om du har nån kompis med en gammal Volvo kanske du kan får mäta på hans motor, för att få en känsla vad det kan vara

"ljushuvud"

33 Senaste redigerad av ako483474 (2020-07-25 11:47:01)

Volvos tempmätare.

” Jag har precis som du skriver troligtvis en volvomätare till och VW-instrument”.

Volvos tempmätare (och även tankmätaren) matas av en stabiliserad spänning på 10 volt. Själva tempgivaren i sin tur släpper igenom ström, Ampere, till jord genom ett motstånd som ändrar ohmvärde med temperaturen. Ohms lag: I = U/R. Har du inte rätt spänning (Volt, U) så får du aldrig rätt mätvärde.
Nu kan jag inte säga om VW har denna 10 volt-stabilisator. Men Volvo har det så i alla fall. Den, en liten IC-krets, sitter i Volvo i panelinstrumentet och skulle den vara trasig så finns den på ELFA. Kostar några tior plus moms och expeditionskostnad och eventuell frakt m.m. Så i slutändan är den betydligt dyrare.
Lite om motortemperaturer också. Någon nämnde tidigare att när du har trycksatt kylsystem, så höjer du kylarvattnets kokpunkt till 105° C. (Enligt mig 107° C, men det spelar mindre roll) Har du sedan max glykol/vattenblandning 50/50 så höjs kokpunkten ytterligare till någon grad över 120° C.
Du har alltså en god marginal innan det kokar om ditt kylsystem fungerar rätt. Sedan var det så här med Volvo innan det var vanligt med AC i bilarna, att dom hade en sorts ”fattigmans AC”.  Det vill säga, dom hade en termostatslinga på kupévärmeelementet. Med den ställde du in en behaglig kupétemperatur på t.ex 20° C. Antag att du skulle köra en långresa från södra Sverige upp till norra Norrland. Du behövde aldrig röra tempinställningen på kupévärmen. Termostaten såg till att du fick 20° C hela tiden även om du körde ända upp till Kiruna eller däromkring under resans gång med skiftande utetemperaturer.
Termostaten var en platt spiral och satt i anslutning till kupéelementet i luftströmmen. Dessvärre höll den inte i evigheter och var ofta trasig på äldre bilar som hade varit med en längre tid. Det finns nya värmereglerventiler att köpa, men jag tror att dom saknar den här termostatspiralen.

En rättelse: Termostatspiralen finns fortfarande, men man får själv böja den som en "kanelbulle". Och den är inte billig, nästan 1900 kr.