1 Senaste redigerad av anton.fr (2020-02-16 22:11:34)

Hej,

Har nyligen köpt en T3 med Reimoinredning. Har problem med att den Verkar bli överhettad. Är det någon som vet om detta är vanligt när det är Volvomotor? Tips på bästa tillvägagångssätt för felsökning?

Det har varit problem sedan förra ägaren bytte motor så jag vet inte om de gjorde allt rätt. Det sitter en B21A i den. Kylaren är original VW antar jag?

2

kanske dom inte lyckats lufta systemet ordentligt...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Jag kör med B23a i min enkelhytt och det går klockrent. Spelar ingen roll hur tung lastad flaket är eller om jag drar tungt nålen är som fastspikad.
Blir dina rör fram till kylaren varma överhuvudtaget?
Har du kollad vattenpumpen?

T2b taigagrön ´77

4

Kanske slangarna sitter fel? ICQ/be

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

långsökt men vattenpumpen kan också vara sliten
hur är nivån i kylaren med motor igång o locket av?
expansionskärls nivån?

6

Håller med tidigare inlägg, kolla luft i systemet! "Verkar bli överhettad" behöver mer förklaring, är det nålen som går upp eller har du fått den att koka?
Kör också volvomotor och hade samma problem i somras med kortslutna kablar som anledning. I mitt fall rusade nålen men inte på grund av hetta! ICQ/ad

7

När jag började köra med min 89 sug diesel gick tempen upp i topp 2 gånger... sen hände det aldrig merfast många mil etter det..... vet inte om termostaten kan hänga sig?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

som sagt kolla så de verkligen är varmt.
Jag brukar borra ett 2-3mm hå i termostatens kant, så luften kan ta sig förbi.
Hde en opel som höll på att koka ihjäl sig, när jag borrat hålet, gick det i flera liter till.
Sen gick den aldrig varmt.
http://www.brandow.eu/ford33/upd4/112.jpg

"ljushuvud"

9

Tack för alla svar.

Jag har inte lyckats köra så mycket tyvärr då jag har enorma problem med motorn och inte kan köra mer än halvhjälpligt utan motlut. Motorn blir dock, efter lååång tomgångskörning med choke enligt mätaren varm. Kan ju vara så att det bara är nålen? Hur kollar jag egentligen det? Ska kolla alla nivåer igen nästa gång jag kollar på detta. Hade problem att lufta ut systemet på en tidigare diesel, har ni något allmänt knep?

Först blir det dock till att köpa och installera "ny" Stromberg-förgasare och se om den blir bättre (bytt bränslepump utan större förändring).

10

Låter som om du har fler problem är bara möjlig överhettning... Givaren till motorvärmen sitter under oljefiltret och går tillsammans med generatorsladdarna under motorn fram till resten av kablaget. Lätt att det blir kortslutning mellan dessa då isoleringen murknar med åren. Låter dock inte som det är ditt problem då du skriver att den blir "varm efter låååång tomgångskörning", har den kokat???
Kolla termostaten, ställ dig i uppförslut och lufta skruven fram vid kylaren.
Byt inte förgasare, rengör och renovera. Busenkelt!

11

Pröva gärna "libby-bong metoden" när ni ska avlufta.  ICQ/ay
Kolla här :
https://youtu.be/oQYLcqk_m8Y

anton.fr skrev:

Tack för alla svar.

Jag har inte lyckats köra så mycket tyvärr då jag har enorma problem med motorn och inte kan köra mer än halvhjälpligt utan motlut. Motorn blir dock, efter lååång tomgångskörning med choke enligt mätaren varm. Kan ju vara så att det bara är nålen? Hur kollar jag egentligen det? Ska kolla alla nivåer igen nästa gång jag kollar på detta. Hade problem att lufta ut systemet på en tidigare diesel, har ni något allmänt knep?

Först blir det dock till att köpa och installera "ny" Stromberg-förgasare och se om den blir bättre (bytt bränslepump utan större förändring).

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

12

Tack för tips.

Lyckades ta en provtur igår och efter ett tag gick faktiskt tempen ner till normal enligt mätaren. Dock tyckte jag motorn kändes väldigt varm. Den har inte kokat och det kommer jäkligt bra med värme från värmepaketet. Kylarfläkten gick också igång ett par ggr. Ska kolla på de grejerna ni skrev under dagen.

Och! Jag bytte inte förgasare utan rengjorde den ordentligt. Tyvärr går den fortsatt dåligt och dör ibland. Får lägga separat tråd om detta.

13

Har provkört mer idag och nu går den helt ok. Men blir fortsatt varm. Fick dra igång värmepaketet och då sjönk nålen lite, så mätaren verkar funka. Oljetryckslampan blinkar konstant också.

Luftade även lite i motlut, kom luft ibörjan (bubblade) men sen inte mkt mer. Ingen förbättring efter det dock. Ska jag lyfta även med ventilen bak vid motorn?

Kände på slangarna och de tjocka framme vid kylaren är inte varma. Ska de vara det?

14

Anton, pröva "libby bong" metoden, titta på Youtube.
https://youtu.be/oQYLcqk_m8Y
Borde ju funka fast du har vofflamotor, är ju ändå samma lååånga sträcka av rör som ska luftas tänker jag?
Det funkade bra för mig, och visst för många andra också. Sen behöver det inte bara vara det du lider av. Sen att oljetrycksgivarlampan blinkar och låter kan bero på att du har ärjade kabel kontakter till just givarna. Brukar visst krångla på gamla VW motorer, kan vara samma i vofflan också? Hoppas det löser sig, för att köra buss är ju livet ICQ/bp

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

15

stektermometer i kylarlockets plats?
Denna e bra att ha
https://www.biltema.se/verktyg/matverkt … 000024200#

Pistoltermometer Sitter på jobbet så kan inte kopiera bildlänken

16

projectman skrev:

Anton, pröva "libby bong" metoden, titta på Youtube.
https://youtu.be/oQYLcqk_m8Y
Borde ju funka fast du har vofflamotor, är ju ändå samma lååånga sträcka av rör som ska luftas tänker jag?
Det funkade bra för mig, och visst för många andra också. Sen behöver det inte bara vara det du lider av. Sen att oljetrycksgivarlampan blinkar och låter kan bero på att du har ärjade kabel kontakter till just givarna. Brukar visst krångla på gamla VW motorer, kan vara samma i vofflan också? Hoppas det löser sig, för att köra buss är ju livet ICQ/bp


Kollade videon och förstod det som att jag ska fylla röret med kylarvätska? Så att nivån kommer högre än kylaren? Antingen är jag trög eller så var det otydligt!

17

Eller vacumsuger man systemet och fyller korrekt från början.
Finns på nätet verktysboden. Biltema m.m m.m m.m

18

Vwbugmod skrev:

Eller vacumsuger man systemet och fyller korrekt från början.
Finns på nätet verktysboden. Biltema m.m m.m m.m

Lägg gärna in länk på dylika produkter...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19

Luft, termostat eller pump verkar vara ditt problem. De tjock ska vara varma, jämför in (vänster om motorn) med ut (från termostaten) så du har cirkulastion...

Angående plinkande lampor typ julgran, så här såg mina kablar ut. Ett under att den gick!
Enkelt att byta med nya kablar och lite don och skarvar.

Post's attachments

20190709_130450.jpg, 197.54 kb, 683 x 911
20190709_130450.jpg 197.54 kb, 214 downloads since 2020-04-07 

20

Uppdatering
Har nu:
Bytt Termostat
Bytt Termokontakt
Rengjort kylaren (inte så rostig invändigt)
Bytt glykol och luftat systemet

Trots detta blir motorn överhettad snabbt. Måste sätta igång värmefläkten för att få ner tempen.

Jag hade tänkt byta vattenpumpen, men den såg väldigt fräsch ut (var nog nu när motorn byttes)

Vad tror ni felet kan vara?

(Lampan som blinkade var kylarnivålampan, då det inte sitter någon mätare på kärlet. Original är ju expansionskärl och påfyllningskärl. Jag har bara expansions/påfyllning i samma - utan givare)

21

Kanske topppackningen läcker ICQ/bu  behövs inte mycket för att motorn skall bli fort varm.....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

22

michaelth skrev:

Kanske topppackningen läcker ICQ/bu  behövs inte mycket för att motorn skall bli fort varm.....

Jag tror (hoppas) inte det. Den drar inte glykol och oljan är inte grå.

Kan tillägga att jag också har luftat systemet enligt "libby bong" nu sist kom det inte ut någon luft, så det bör vara något annat.

En av kylarslangarna (en av de tjocka) är skarvad under bilen, kan det ha en inverkan? Kan slangarna vara dåliga även om de inte läcker?

23

Har du kollat tändinställningen?
För lite förtändning gör att motorn går varm.

Visst kan slangar var dåliga på insidan.
Har du spolat ur alla rören och kylaren.

grabbens och min faroson med b18 blev varm när man låg på landsväg, så man var tvungen att sätta på värmen.

Så jag tappade ur glykolvattnet. fyllde med vatten och smulade ner en maskindiskmedelstablett i kylaren.
Körde två tre mil. lossade kylaren spolade ur.
Det fick jag göra tre ggr, men nu blir den inte varm längre.
Skulle köpt en ny kylare men jag är snål :-)

"ljushuvud"

24 Senaste redigerad av anton.fr (2020-05-25 20:40:49)

Jag har inte märkt att slangarna skulle vara dåliga och glykolvattnet har sett OK ut. Har haft ner kylaren och spolat. Kändes inte som att det var så farligt.

Gällande tändinställningen så är den nog inte helt hundra. Är dock osäker på hur jag ställer den.

Kan det vara så att ventilationen vid själva motorn är dålig också? Typ att jag ska sätta in en fläkt och en frånluftsfläkt? Volvomotor är ju inte som en boxer, kanske blir onödigt varmt i själva motorrummet?

En annan sak som jag har observerat är att till luftfilterburken finns ingen slang monterad, så den hämtar luft från det varma motorrummet. Kan det hjälpa att koppla på slang och hämta in luften likt original (för då hämtar den väl vid gallret bakom skjutdörren?)

Bilden visar luftburken.

Post's attachments

Skärmavbild 2020-05-25 kl. 21.20.24.png, 179.79 kb, 323 x 288
Skärmavbild 2020-05-25 kl. 21.20.24.png 179.79 kb, 199 downloads since 2020-05-25 

25 Senaste redigerad av Mr 56 (2020-05-25 20:53:26)

Det hälper nog inte att sätta en slang på luftfiltret, dock kan bränsle för brukningen minska något på sommaren.

Om du lossar övre slangen på kylaren, och startar upp kommer det vatten från pumpen då?
Slangarna kan var felkopplade.

Kontroll fråga;
Blir den överhettad när du kör?
Eller när du står still på tomgång?

Finns det elfläkt på kylaren , blåser den igenom eller suger.


Tändinställning gör du med vacumslangen bortkopplad från klockan.
Och en stroboskop lampa , det finns märken för TDC och 10, 15, 20 grader på remskivan och en pigg som sticker ut från kamkåpan som man mäter mot.
Koppla in givaren på cylinder 1 den längs fram på motorn. blir väl längst bak när den sitter i en VW.
Runt tio grader på tomgång är bra sen bör den hamna närmare trettio grader om du varvar upp.


Om du kunde lägga upp lite bilder på din bil och installationen, så blir det lättare att ev se något..

"ljushuvud"