1 Senaste redigerad av anton.fr (2020-02-16 22:11:34)

Hej,

Har nyligen köpt en T3 med Reimoinredning. Har problem med att den Verkar bli överhettad. Är det någon som vet om detta är vanligt när det är Volvomotor? Tips på bästa tillvägagångssätt för felsökning?

Det har varit problem sedan förra ägaren bytte motor så jag vet inte om de gjorde allt rätt. Det sitter en B21A i den. Kylaren är original VW antar jag?

2

kanske dom inte lyckats lufta systemet ordentligt...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Jag kör med B23a i min enkelhytt och det går klockrent. Spelar ingen roll hur tung lastad flaket är eller om jag drar tungt nålen är som fastspikad.
Blir dina rör fram till kylaren varma överhuvudtaget?
Har du kollad vattenpumpen?

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

4

Kanske slangarna sitter fel? ICQ/be

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

långsökt men vattenpumpen kan också vara sliten
hur är nivån i kylaren med motor igång o locket av?
expansionskärls nivån?

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

6

Håller med tidigare inlägg, kolla luft i systemet! "Verkar bli överhettad" behöver mer förklaring, är det nålen som går upp eller har du fått den att koka?
Kör också volvomotor och hade samma problem i somras med kortslutna kablar som anledning. I mitt fall rusade nålen men inte på grund av hetta! ICQ/ad

7

När jag började köra med min 89 sug diesel gick tempen upp i topp 2 gånger... sen hände det aldrig merfast många mil etter det..... vet inte om termostaten kan hänga sig?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

som sagt kolla så de verkligen är varmt.
Jag brukar borra ett 2-3mm hå i termostatens kant, så luften kan ta sig förbi.
Hde en opel som höll på att koka ihjäl sig, när jag borrat hålet, gick det i flera liter till.
Sen gick den aldrig varmt.
http://www.brandow.eu/ford33/upd4/112.jpg

9

Tack för alla svar.

Jag har inte lyckats köra så mycket tyvärr då jag har enorma problem med motorn och inte kan köra mer än halvhjälpligt utan motlut. Motorn blir dock, efter lååång tomgångskörning med choke enligt mätaren varm. Kan ju vara så att det bara är nålen? Hur kollar jag egentligen det? Ska kolla alla nivåer igen nästa gång jag kollar på detta. Hade problem att lufta ut systemet på en tidigare diesel, har ni något allmänt knep?

Först blir det dock till att köpa och installera "ny" Stromberg-förgasare och se om den blir bättre (bytt bränslepump utan större förändring).

10

Låter som om du har fler problem är bara möjlig överhettning... Givaren till motorvärmen sitter under oljefiltret och går tillsammans med generatorsladdarna under motorn fram till resten av kablaget. Lätt att det blir kortslutning mellan dessa då isoleringen murknar med åren. Låter dock inte som det är ditt problem då du skriver att den blir "varm efter låååång tomgångskörning", har den kokat???
Kolla termostaten, ställ dig i uppförslut och lufta skruven fram vid kylaren.
Byt inte förgasare, rengör och renovera. Busenkelt!

11

Pröva gärna "libby-bong metoden" när ni ska avlufta.  ICQ/ay
Kolla här :
https://youtu.be/oQYLcqk_m8Y

anton.fr skrev:

Tack för alla svar.

Jag har inte lyckats köra så mycket tyvärr då jag har enorma problem med motorn och inte kan köra mer än halvhjälpligt utan motlut. Motorn blir dock, efter lååång tomgångskörning med choke enligt mätaren varm. Kan ju vara så att det bara är nålen? Hur kollar jag egentligen det? Ska kolla alla nivåer igen nästa gång jag kollar på detta. Hade problem att lufta ut systemet på en tidigare diesel, har ni något allmänt knep?

Först blir det dock till att köpa och installera "ny" Stromberg-förgasare och se om den blir bättre (bytt bränslepump utan större förändring).

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

12

Tack för tips.

Lyckades ta en provtur igår och efter ett tag gick faktiskt tempen ner till normal enligt mätaren. Dock tyckte jag motorn kändes väldigt varm. Den har inte kokat och det kommer jäkligt bra med värme från värmepaketet. Kylarfläkten gick också igång ett par ggr. Ska kolla på de grejerna ni skrev under dagen.

Och! Jag bytte inte förgasare utan rengjorde den ordentligt. Tyvärr går den fortsatt dåligt och dör ibland. Får lägga separat tråd om detta.

13

Har provkört mer idag och nu går den helt ok. Men blir fortsatt varm. Fick dra igång värmepaketet och då sjönk nålen lite, så mätaren verkar funka. Oljetryckslampan blinkar konstant också.

Luftade även lite i motlut, kom luft ibörjan (bubblade) men sen inte mkt mer. Ingen förbättring efter det dock. Ska jag lyfta även med ventilen bak vid motorn?

Kände på slangarna och de tjocka framme vid kylaren är inte varma. Ska de vara det?

14

Anton, pröva "libby bong" metoden, titta på Youtube.
https://youtu.be/oQYLcqk_m8Y
Borde ju funka fast du har vofflamotor, är ju ändå samma lååånga sträcka av rör som ska luftas tänker jag?
Det funkade bra för mig, och visst för många andra också. Sen behöver det inte bara vara det du lider av. Sen att oljetrycksgivarlampan blinkar och låter kan bero på att du har ärjade kabel kontakter till just givarna. Brukar visst krångla på gamla VW motorer, kan vara samma i vofflan också? Hoppas det löser sig, för att köra buss är ju livet ICQ/bp

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

15

stektermometer i kylarlockets plats?
Denna e bra att ha
https://www.biltema.se/verktyg/matverkt … 000024200#

Pistoltermometer Sitter på jobbet så kan inte kopiera bildlänken

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?