276

kul att se dina fix... och bra blir det oxå!!! ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

277

Så var det dags för en uppdatering igen!

Inför finbesöket i helgen hade jag ännu några saker kvar att uträtta efter att jag bommat igen garaget förra gången. Så jag begav mig ut sent på måndagskvällen eftersom jag jobbade stängning. Men det fina i kråksången var att jag sen kunde vakna upp utvilad och go i kroppen på tisdagen, min födelsedag! Och den dagen sken solen över nejden och jag hade en ledig dag att ägna åt meket i garaget. Vad mer kan man önska sig?

Med alla hastiga manövrar inför den stundande mekhelgen, är det inte alltid lätt att komma ihåg allt som ska fixas med. Så jag kom denna dag på att jag helt missat några av kylplåtarna. Den "nya" motorn som ska i saknar de undre kylplåtarna, samt den bakre. Så dessa fick monteras loss från den "gamla" motorn och skulle därför göras vid.

De undre kylplåtarna tvättade, men målade med hammarlack så det behövde ju åtgärdas:
https://i.postimg.cc/d3bSC4n3/20200225-134705.jpg

Faktum är att de undre kylplåtarna var i mycket bättre skick än de jag pysslade med i somras till Rugges motor. Den bakre plåten var dock lite rostig och även den hammarlackad, så även den fick sig en tvätt. Alla plåtar fick sig sen ett släng av färgborttagningsmedel som fick verka medan jag fortsätter med plåtarbetet.

Bakre kylplåt, lite rostig och skitig, men användbar:
https://i.postimg.cc/kXbRnfbZ/20200225-131056.jpg

Näst på tur stod att fortsätta med rostlagningen i motorrummet. En av de saker jag velat lite kring är skenan för motorrumslisten. Den var ju bra murken och jag ville verkligen byta ut den. Problemet var bara att de återförsäljare jag kollat hos, bara säljer denna skena på "rakt format", så man får anpassa den själv.

Utgångsläge, längst ner till vänster är skenan redan bortkapad och där var den också som sämst.
https://i.postimg.cc/mk3TpXkz/20200225-140351.jpg

Resterna av det gamla skärs bort och ytan behandlas med rostätare så detta har tid att reagera medan jag jobbar med listen. För att få till korrekt kurvatur hos listen krävdes det ett knep. Det är ju inte bara en radie på kurvan. Jag mallade därför av profilen med en bit halvstyv papp så jag har något att gå efter.

Nuförtiden sparar jag förpackningar med denna typ av papp för att kunna göra profilmallar när jag svetsar:
https://i.postimg.cc/gcwwYmX4/20200225-145044.jpg

Med profilen uppe på arbetsbänken skulle jag börja forma till plåten till rätt passform. För att ta ut längden hos den svängda banan använde jag ett snöre att mäta med. Sedan syftade jag var längs skenan jag skulle göra jack med kapmaskinen, fler jack vid den snävare kurvan och färre på de rakare avsnitten.

En profil börjar ta form:
https://i.postimg.cc/SKx9rYSq/20200225-150023.jpg

Sedan vidtar den tangodans som är ack så signifikativ för en nybörjares första steg. Jag har bara någon enstaka gång använt mig av detta knep när en fals behövt böjas eller liknande, men då har det inte varit lika viktigt att få det bra för det oftast rör sig om dolda delar. Men efter många justeringar och korrigeringar började närma mig målet.

Det här resultatet fick jag till slut vara nöjd med:
https://i.postimg.cc/wjfrFJXQ/20200225-151807.jpg

Sen skulle denna nu uppkapade bit sys ihop igen. Snacka om "ett steg framåt, ett steg bakåt". Men nu hade biten förstås antagit en ny form. För att inte förvränga denna form mer än absolut nödvändigt spändes den fast i arbetsbänken inför svetsarbetet. Sjukt praktiskt med en bordsskiva i metall så man kan sätta klämman i bordet när arbetsstycket är så litet. Jag jobbade successivt, först punktade jag fast sitsarna så att skenan inte skulle kunna tappa formen, dessa slipades ner och sen helsvetsade jag resten när jag kontrollerat att den fortfarande höll formen.

Svetsning pågår:
https://i.postimg.cc/Y0mH1RGV/20200225-161240.jpg

Sen vidtog det vanliga slipandet, men denna gång var det exceptionellt pilligt. Skönt att kunna jobba i bänk, ja, men svårt att komma åt över allt var det också! Jobbade mycket med den lilla raka kapmaskinen "Lilla Ylet" och kunde därför komma åt att slipa inne i skenan de svetsar som trängt igenom och behövde tas ner för att listen ska kunna träs i sen. Faktum är att arbetet med listen tog så mycket längre tid än jag trodde att jag fick bordlägga alla planer på att fortsätta sen.

Klockan hade hunnit bli 18 när denna bild togs:
https://i.postimg.cc/mZNfGP37/20200225-180131.jpg

Jag kände nu genast en stor tidspress. Den här långsamma dagen som hade börjat så bra gick nu genast över i att kännas lite stressig. Kl 6 nästföljande morgon skulle jag infinna mig på jobbet och jag hade inte ens börjat med kylplåtarna. Men nu hade färgen börjat krulla av färgborttagaren, så det var väl bara att skrida till verket.

Efter ett par timmar med färgborttagare:
https://i.postimg.cc/1tvGpchp/20200225-191515.jpg

Och det tog längre tid att få bort all färg, men helt klart är att det går lättare om man kan "förbehandla" dem på detta vis. Halv nio var jag helt klar och hade då stänkt på ett lager zinkgrund på plåtarna under motorn. den bakre plåten var för rostig så där körde jag med rostätaren istället.

Gamla plåtar blir som nya (nästan) med lite ny grundfärg:
https://i.postimg.cc/GhxyYxF9/20200225-203444.jpg

Jag hade helst gjort detta tidigare, så jag kunnat måla på ett lager täckfärg långt innan montering så den får härda så länge som möjligt, men det fick duga som det var. Jag åker sen hem ganska trött men ändå glad över att jag åtminstone fått några småsaker gjorda i garaget på min födelsedag. Nu hade jag ett par "to-do" kvar innan helgen som jag skulle rådda med de kommande dagarna för att det skulle vara dukat bord när det fina folket kommer ut till min enkla boning för att gästspela i grottan.

Fortsättning följer! ICQ/bv

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

278

Övning ger färdighet, bra jobbat  ICQ/ay

"ljushuvud"

279

Så var dagen äntligen kommen för en helhelg med MrP von Mirt som sidekick i garaget.

Jag lämnar jobbet kl 14 på fredagseftermiddagen, en sällsynt februarisol skiner och det är lite vår i luften. Jag har först att styra mot den lackverkstad jag varit till dagen innan och beställt en färgburk med 2K "taubenblau". Den ligger på vägen hem från jobbet och även om bemötandet där var något av det märkligaste och lojaste jag varit med om, så kan jag egentligen inte klaga på själva produkten och priset. Faktum är att jag betalde långt mindre än de priser jag sett när jag forskat på nätet vad en burk 2K kostade annorstädes. Med detta och även med tanke på att det inte är jättemånga som säljer denna typ av produkter lär det bli återbesök i framtiden.

Med detta kunde helgen börja:
https://i.postimg.cc/YSYbv6vQ/20200228-142651.jpg

Efter att diverse ärenden klarats av på färden på väg ut mot mitt personliga Shangri La, så ankommer jag stugan lagom innan mörkrets inbrott. Såhär års ligger det vanligtvis tjockt med snö på backen, men inte i år. Jag plockar med mat och allehanda förnödenheter jag införskaffat inför helgen, MrP förväntas inte ankomma än på ett tag.

En smal månskära över en isbelagd sjöglimt:
https://i.postimg.cc/rwWSj8qk/20200228-172113.jpg

Så dyker MrP upp med ett par hämtpizzor från Morgongåva i bagaget och vi sätter oss genast till bords. MrP den filuren kan ju inte motstå frestelsen att dela med sig av en födelsedagspresent, trots att få meka en hel helg tillsammans är nog med present för min del, faktum är att det är något av det bästa man kan få! Men det är å andra sidan få personer i min närhet som har så god insikt i vad en busskille allra helst vill ha, jag menar hur förvånad hade jag inte blivit om syrran köpt ett gaslänkage i julklapp istället för den där tröjan jag trodde jag skulle få!  ICQ/ai

Nåväl, jag packar upp gåvan och aldrig trodde jag att det skulle bli så roligt att få lite rost i present! Just då kan vi inte "testa" min nya present, vi sitter ju till bords och njuter av en god öl och måste låta pizzan få lägga sig till ro där i magen först. Men snart svidar vi om till riktiga kläder och beger oss ner i den förvärmda grottan. Efter ett snabbt övertalande med vinkelslipen så kan vi testa gåvan...  ICQ/ap

Min förnämsta "Lady Liza" har fått en anrik tiara:
https://i.postimg.cc/SsD8RdpT/20200228-232844.jpg

Snacka om rätt prioriteringar! Nu har jag ordnat det viktigaste på hela bussen. ICQ/ag  Skämt åsido, lyktan passar ju riktigt bra, men den behöver en van hand när det kommer till plåtjobbet. Även om patinan stämmer ganska bra överens nu, så lär jag vilja göra något på sikt då den i ärlighetens namn är väldigt kexig. Kanske är det en bra övning i att lära sig rulla lite plåt hos någon lärd man i framtiden? Kul grej hur som helst och när den nu satt på plats och Liza kändes färdig för besiktning återgick vi till arbetet med Lucy. ICQ/ag

Vi hade ju båda en hel del att göra den här helgen, planen var att motorn skulle brumma. För detta hade det köpts både soppa och slang, två nödvändigheter som saknades innan. Men även motorn var ju ganska långt ifrån komplett och det fick bli MrPs huvudfokus till en början. Mitt fokus var att få ordning på motorrummet.

Jag minns såhär snart två veckor senare, inte i detalj så väl allt vi pysslade med, och det är ju extra svårt att redogöra för två när man är upptagen med sitt på eget håll. En av de första grejerna var dock att förse fläktkåpan med svetsmuttrar på insidan för att kunna skruva fast doghousekylningen. För min "mockup" tidigare hade jag ju använt plåtskruv, men det var allra högst önskat att få fast plåtarna med vanlig "maskinskruv" istället. Generatorn skulle ju ändå bytas ut mot en växelströmmare. På motorn när den köptes för ett drygt år sedan satt en likströmsgenerator, som förvisso var blank och fin för att MrP hade lagt ner ett ganska gediget arbete med att polera upp den. Men vi kom snart fram till att när nu båda motorerna stod på backen och fläktkåpan ändå måste av, var det lika bra att byta generator också.

Det var lite svårt att komma åt att svetsa fast den övre muttern i kåpan, det var precis så jag nådde:
https://i.postimg.cc/SsFBtL2K/20200228-232915.jpg

Medan MrP höll på med motorn så skulle jag svetsa fast listen jag snidat till vid föregående tillfälle. Jag borrade ganska stora hål för punkterna, så jag kunde få en bra och säker genombränning, med minimal påbyggnad av svetsen, eftersom det är så svårt att slipa i listens skåra sen. Allt som allt gick manövern väldigt fort och återigen, själva svetsjobbet är en försvinnande liten del av det som det innebär att "laga rost".

Slipad och klar, dags för nästa:
https://i.postimg.cc/wjbyJMt2/20200228-232931.jpg

Nu när jag kände till förfarandet gick nästa del väldigt fort att färdigställa i jämförelse. Nu hade jag lite bättre känn på hur tätt jag skulle sätta snitten, och jag var mån om att få alla snitt lika djupa och försökte få det rätt från början, då det är svårare att addera snitt när man väl börjat böja listen.

List nr 2 under tillverkning:
https://i.postimg.cc/3w76X8Py/20200228-235117.jpg

Det tar ändå rätt lång tid, för jag är som alltid mån om att få det så bra jag bara kan och det blir en del slip även om det går betydligt bättre än första gången och efter ett par timmar har jag färdigställt listen och kan spruta på lite rostskydd som får torka över natten:

List nr2 färdig för montering:
https://i.postimg.cc/nrGYtmFZ/20200229-021250.jpg

Under tiden ägnar sig MrP åt motorn som sagt. De delar som flyttas över från den gamla motorn är; generatortorn, generator, fördelare, tändkablar, tändspole, avgassystem och diverse kylplåtar. Motorn får sig även en flång ny fläktrem.

MrP, "motorguru" jobbar med kåpor på för det är någon som väsnas så jäkligt på andra sidan pickupen:
https://i.postimg.cc/pdm9BF3r/20200229-002331.jpg

När det kommer till kylplåtarna gjorde jag en fadäs som jag var "delvis medveten om". Det vill säga att jag känner till att man inte kan blanda olika lackfärger hur som helst, men i det här fallet trodde jag det var okej. Jag hade skaffat halvblank lack under veckan och ville ha alla kylplåtar i samma glans så jag stänkte på lite halvblank ovanpå det blanksvarta, men det "skar sig" och gick inte att rädda med mindre än att man fick skava bort all färg igen. Så där hade MrP lite att pyssla med medan jag jobbade med att få i ordning motorrummet.

Det fick bli en annan grundfärg den här gången, zinkfärgen var på upphällningen:
https://i.postimg.cc/zvCpXMks/20200229-021210.jpg

Jag jobbar vidare på själva chassiet genom att skära bort den gamla plåten som ska ersättas, så att jag kan stänka på lite rostskydd som får torka ordentligt under natten. Det finns nämligen en tidsplan att följa och torktider ställer till det med tidsplaner. I detta skede penslar jag även på mer färgborttagare på en hammarlack som ännu inte släppt taget, tanken är att detta nu ska få verka under natten.

Strippat och redo för svets:
https://i.postimg.cc/CLJzT7gd/20200229-021156.jpg

När MrP kör med den roterande borsttrissan, så börjar maskinen strula för honom och snart lägger den av helt. Då upptäcker han att kabeln gått av. Jag assisterar honom med att att kapa kabeln på det avbrutna stället och ska skala den åt honom medan han skruvar isär maskinen för att byta ut den avklippta delen:

Bit inte av mer än du kan svälja:
https://i.postimg.cc/QCdVHKgj/20200229-021313.jpg

Men kabeln låter sig helt enkelt inte skalas! Det är något märkligt för kardelerna går av hos den ena ledaren gång på gång. Det är möjligt att det kanske hade gått om vi klippt av en längre bit av kabeln, eller så är den helt enkelt så sliten att den är svår att rädda? Jag har då aldrig varit med om det tidigare. Det hela känns som en rätt onödigt tidspillan och jag går och hämtar en annan kabel, färdig med stickpropp, som jag har i garaget. Den kabeln är nog lite "onödigt lång" för att uttrycka sig diplomatiskt, men vi behövde ha maskinen att fungera, för även om jag har två till, så är det ett jäkla bök när man är två och vill jobba parallellt och hålla på och byta skivor/trissor hela tiden.

Vinkelslip med tio meter kabel? ICQ/bm Det är ju ett intressant experiment, för varför inte om man slipper byta uttag hela tiden?
https://i.postimg.cc/2Srj6ZCM/20200229-133352.jpg

Och för den som känner sig nödgad att kommentera eller ifrågasätta avsaknaden av skydd, så är det något vi som kör maskinen är fullt medvetna om, men just stålborsten är svår att köra med skydd, så man så ofta måste vinkla maskinen på olika sätt. Däremot sätter jag på handtaget när det går att köra med handtag, för det ger mycket bättre precision och säkerhet.

Kvällen blir sen i Gropen denna kväll, vi är väl båda lite halvt om halvt medvetna om att klockan springer ifrån oss, men vi är också båda väldigt envisa och vägrar inse att det kan vara läge att släppa verktygen. Vi lyckas väl ändå komma till en bra brytpunkt när flera moment väntar på att få torka/verka, så det passar att ta natt när klockan har blivit halv tre. ICQ/ah

Vi tar oss en sovmorgon och MrP svänger ihop ett par goda omeletter till frukost, men MrP är aldrig så långdragen vid frukostbordet som jag, så snart är vi nere i grottan och stökar igen. Det finns inte så mycket intressanta bilder att visa från denna dag, då jag främst ägnade mig åt att borsta bort färg i motorrummet och MrP kom att ägna mycket av dagen åt att fortsätta med elsystemet. Han hade ju gjort ett så fint arbete med kabelstammen senast, men då hade jag helt glömt bort att påminna om att jag behöver en grov pluskabel fram till hytten för stereon. Denna lilla miss korrigerades nu. Även denna kabel var skarvad sen tidigare och skulle nu träs igenom rambalken vid kickupen, så jag fattade beslutet att byta ut kabeln mot en något klenare, men fortfarande väl tilltagen kabel. Jag tror den nya är en 8mm2 och den gamla var 16. För några av momenten hjälptes vi åt och den grova kabeln leds upp i hytten bakom soffan där slutsteget kommer sitta.

Det tog en stund att skava bort all hammarlack, men färgborttagaren hjälpte. Här är ytorna behandlade:
https://i.postimg.cc/3wTW5cqM/20200229-152205.jpg

Nu kan vi ta middag för rostätaren behöver lite tid på sig att torka, då den är vattenbaserad. Efter maten fortsätter MrP med motorn, nu har han de sista kylplåtarna färdiga för montering och vi byter även tryckplatta efter lite konfererande fram och tillbaka. Tryckplattan som satt på var en solfjäder med ring, lådan har ju stödhylsa och jag vet att man inte kan köra tvärt om, dvs utan stödhylsa och utan ring, men jag var lite orolig att även denna variant inte kommer lira, så vi byggde om motorn såsom jag vet att det funkar original, solfjäder utan ring och med stödhylsa i lådan.

Framåt kvällningen så börjar vi titta på hur vi ska gå till väga med säkerhetsbältena. Det här är ju en av Patrics hjärtefrågor, så han har köpt bältena, men eftersom vagnen inte har några bältesinfästningar original, så måste det fabriceras. Sedan tidigare hade vi monterat tvåpunktsbälten, men nu vill MrP ha trepunkts. Tanken är även att återanvända ett av tvåpunktsbältena i mitten, så att OM man åker tre i hytten, vilket är görbart om personerna i fråga inte är alltför stora, så finns det ett bälte i mitten också. Ganska snart noterade vi att det saknades muttrar till alla skruvar, kanske är det för att kitet är till för fordon som redan har bältesinfästningar? Jag kapade även upp ett par vinkeljärn ur en L-balk, som behövdes för att kunna montera rullarna i hjulhusen. Först tänkte jag förstärka dem, men de är gjorda i typ 3-4mm-gods så det räckte med att ta upp ett hål för infästningen i karossen och ett för bältesrullen. Dessa fick sig lite färgstänk också så att de ska vara redo för montering...

MrP hade pluggat på och ville härma Grönis tillvägagångssätt när det kommer till det övre fästet. Vi hade dryftat detta några gånger vid tidigare tillfällen, men jag hade ställt mig funderande till vad man vann på att göra på än det ena, än det andra sättet. Men jag lät mig övertalas om att det var det rätta, utan att själv minnas Grönis redogörelse alls (trots att jag läst tråden).

Men enligt denna idé tar man alltså upp ett hål i B-stolpen nertill, i höjd med soffans ryggstöd. För att sen lirka upp en förstärkningsplatta i stolpen som sen punktas fast bakom plåten. För att förbereda, borrades två hål i b-stolpen för de två punkterna, ett rektangulärt hål skars upp nedtill för att föra in plattan och plattan svetsas fast på en lång metallpinne. Original finns det redan ett hål som man kan trä bältesinfästningens skruv genom.

Bältesplattan fixeras med skruv inför svets, notera hålet nedtill och styrpinnen som sticker ut:
https://i.postimg.cc/BnxHKH90/20200301-003936.jpg

En tanke för de som vill montera in trepunktsbälten i sina splittbussar och ännu inte kommit så långt, är att det kan vara värt att göra innan b-stolpen lagas. För vad som hände mig när jag skulle lirka upp plattan för första gången, var att den avsiktligt klena svetsen mot pinnen, släppte. Plattan åkte ner i b-stolpen och la sig snyggt längs ner! Det tog oss, trots att vi var två och kunde hjälpas åt, en bra stund att fiska upp plattan med magneter och pinnar. Jag kunde ju inte gärna svetsa fast plattan särskilt hårt i "ledpinnen", då det var tänkt att jag skulle bryta av svetsen när plattan väl förankrats i stolpen sen, men inför det andra försöket så band vi en livlina i plattan, som kunde fånga upp den om fadäsen skulle upprepas. Lyckligtvis gjorde den inte det och jag kudne skruva fast plattan genom hålet.

När man kommit halvvägs i svetsandet är det viktigt att ta en paus:
https://i.postimg.cc/Vkx0sF7w/svets-i-burk.jpg

När alla svetsar är slipade och det sista av den rostskyddande zinkfärgen stänkts dit, ser det ut såhär:
https://i.postimg.cc/T3Vfmqdf/20200301-015047.jpg

Nu är klockan mycket och MrP har pysslat med att förbereda motorrummet för lackering. Grundfärgen har torkat och det är dags att dra på toppfärgen. Jag drar på mig gasmasken och de tättslutande brillorna och öppnar garagedörrarna för att få lite vädring medan jag håller på. Det behövs verkligen för det blir rejält "dimmigt" i motorrummet när jag sprutar med burken. Motorrummet är ju som en naturlig parabol och kastar allt man blåser på det, rakt tillbaka! Men vilken fröjd det är att köra med en riktigt bra sprayburk! Det är ju såklart ännu lättare med spruta, men en bra burk är mycket skönare att köra med än en billig sådan. Det är sånt tryck i burken, så man kan jobba metodiskt med långa svepande rörelser. Strålen är bred och färgen rinner inte av. Det tar inte många minuter förrän motorrummet är skinande blankt i den allra härligaste av kulörer! Det är en grym tillfredsställelse att få knäppa en bild på konstverket.

Blankt duvblå, jag skulle kunna måla allt i denna färg!
https://i.postimg.cc/25YvFwnw/20200301-020536.jpg

Även mellanplåten får sig en omgång med denna färg, men jag spar lite för att kunna bättra på inne i hytten där jag kapat och svetsat för bältesinfästningen. Det är ju såklart många fler delar som ska få sig ny färg, men tanken är att om hytten är "färdig" kan den sen inredas oavsett om det exteriöra är helt färdigt eller inte. Vi får se hur länge den idén håller. Men det är är en reparation, inget annat. Det är ju trots allt bara några besiktningsanmärkningar... ICQ/ap

Mellanplåten som jag knackat till själv har nu fått ny färg och det är knappt så jag tror att det är jag som gjort allt detta:
https://i.postimg.cc/FR3HW5mk/20200301-020617.jpg

MrP har redan lämnat grottan i samma skede som jag tog på mig gasmasken, det är ju rätt klokt av två skäl, dels för att dimman är onyttig att andas in och dels för klockan var även denna kväll strax efter två när jag släckte.

Söndagen kom att ägnas åt lite allt möjligt, jag kopplade växellänkage och monterade motorrumslist. MrP bråkade med gas- och kopplingsvajer. Jag monterade bränsleledningar på motorn och upptäckte då att den ena förgasaren hade en betydligt grövre anslutning än den andre. Har ingen aning om varför det kan vara så och hur mycket jobb det är att byta slangnippeln, dvs om den sitter hårt? Till slut fick jag på 6mm-slangen men jag fick ta i och använda en del glidmedel. MrP kopplade resten av elen, eller tja, drog fram den till motorrummet och jag sprang och letade efter skruv som var på rymmen.

"Hovleverantören" fick bistå med ett batteri och det var riktigt trivsamt att återmontera allt:
https://i.postimg.cc/7Z0tZKxM/20200301-143217.jpg

Sen kom själva motormonteringen. Allt gick väl ganska smärtfritt, men vi hade ett dilemma. Eftersom vi inte är vana vid motorer med dubbla förgasare, så hade vi inte riktigt tänkt på att det kunde bli svårt att få i motorn med förgasarna monterade. Jag konstaterade ganska snart att det verkade otroligt jobbigt att demontera förgasarna och hade en teori om att det borde gå att skjuta in motorn rakt bakåt, istället för att lyfta motorn uppåt. Eftersom vi var två så kunde den ene pumpa och skjuta på domkraften och den andre balansera och styra motorn. Genom att saxa förbi mellanplåtens fäste, så fick vi till det. Till slut satt motorn där!

En inte alltför ovanlig syn, men det är nog första gången för det här motorrummet iaf: ICQ/af
(bilden är sned, men jag var också helt slut)
https://i.postimg.cc/QtHyhhVV/20200301-162213.jpg

Här fick vi inse oss besegrade. Dels hade MrP en tid att passa hemmavid och dels var vi båda rätt trötta vid det här laget. Jag kände mig så matt att jag nästan kände som att jag var på väg att bli förkyld igen. Vi konstaterade dessutom att det ännu återstod en hel del arbete för att få motorn att brumma. Gasvajern är för lång, den bakre kylplåten behöver moddas och passar inte alls mot kylplåten bakom remskivan, avgassystemet måste monteras osv osv.

Men på sätt och vis var det skönt att ha en hemläxa till nästa gång. Material som behöver köpas in och konkreta uppgifter att göra. Mitt fokus är nu fortsatt att jobba med karossen. Det här "finliret" med att få motorn att funka är sånt som bättre lämpar sig nästa gång MrP kommer på besök. Slip- och svetsjobbet är rätt enahanda, väsnas och dammar och man kan inte jobba parallellt om man behöver göra något i närheten av varandra. Det sista, det absolut sista på karossen nu, är fronten och även om det inte är så mycket rost är det fullt av gamla dåliga lagningar som både gör det svårt att veta hur det ska se ut, men även gör att man måste byta mer än vad man kan tro, det är ju mycket frisk plåt, men fuuuuul frisk plåt. Mer om detta i kommande inlägg, för stunden väljer jag att avsluta med en stämningsbild min ärade vapendragare knäppt.

Ajabaja, i dammet på lacken får man inte skriva! ICQ/av  Men det är  ju uppenbarligen en gammal synd: ICQ/be
https://i.postimg.cc/sfZZGqhW/dammig-vy.jpg

På återhörande! ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

280

Sååå trevligt med lite ordning i pannrummet  ICQ/bp
Bra jobbat!  ICQ/ay

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00

281

Hurra!

282

ICQ/bq  ICQ/ay  ICQ/bp  Jag önskar mig också en MrP
Bra jobbat hörni!

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
1956 Panelvan, 1967 1500, 1973 1303S, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

283

Det tar sig snart körbar ICQ/ay  Kanske en sväng till buggrauk i sommar ?  ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

284

Tack för vitsorden!

Ja vi får se vad för äventyr det kan bli i sommar. Men fronten kommer ta längre tid än man kan tro. ICQ/ah

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

285 Senaste redigerad av kee (2020-03-18 17:52:43)

Okej, dags för en miniuppdatering. Jag har varit sjuk en tid nu, egentligen är det inte värre än att jag skulle kunna jobba, men i dessa tider får man inte så mycket som ens hosta utan att väcka anstöt. Så jag har varit hemma sen i lördags, men varit sjuk sen i början på februari. Jobbat på som en slags lojal knegare som inte vet bättre, men till slut insåg även jag att jag var tvungen att stanna hemma.

Men jag har jobbat lite i grottan sen MrP var ute på besök, med betoning på lite. Jag skulle nu börja ge mig i kast med fronten och för att inte prokrastinera längre, så satte jag igång. Jag hade ju sen i våras kapat upp en del av frambalken bara för att inse att gamla fusklagningar gör att jag måste byta mer. Jag hade hoppats på att slippa hela a-stolpe-framskärm-golv-paketet som är ack så vanligt på dessa vagnar och även om min vagn var relativt frisk i den här regionen visste jag att det var fullagat och när jag började skära loss plåt så hittades fler fullagningar.

Fullagat vare här:
https://i.postimg.cc/gkyqTzfQ/20200308-192904.jpg

Det ser nästan ut som att man använt galvad plåt. Den nedre delen av a-stolpen som synes i en hemmasnickrad variant, den inre delen av skärmen fanns inte, utan det var ett stag gjort i en oval-profil (som man ser resterna av), med ett rundjärn utåt skärmkanten. Den yttersta biten av hyttgolvet är som synes skarvat omlott med originalgolvet.

Reparationsplåten för a-stolpe, samt frambalkens anslutning mot stolpen har jag, golvet övervägde jag först att köpa ett nytt, men när jag såg vad det kostade och insåg att  jag egentligen bara behöver en bråkdel av den biten man köper, så bestämde jag mig för att jag nog kan lappa det på båda sidor. Troligtvis kan jag behålla rillorna från originalgolvet, då den del som bytts ut, är en helt slät bit. Det blir arbete i bänk och borde både vara kul och relativt lätt. Vänster framskärm har jag en komplett i "top quality".

Jag börjar kapa bort mer och mer och inser snart hur komplex just denna delen av karossen är. Jag har ingen bestämd uppfattning om hur allt måste återmonteras, men jag tänker utgå från att reparera a-stolpen först, sen frambalken, sen golvet och sist skärmen. Om jag har fel får ni gärna hojta till.

Efter ett par oinspirerade timmar med diverse kap- och slipverktyg hade jag kommit hit:
https://i.postimg.cc/dVh5hP70/20200308-215848.jpg

När jag kommit så långt hade jag egentligen ingen ambition att fortsätta, jag kände mig som sagt inte helt kry och att kapa upp delar av karossen är ganska oinspirerande, så jag tänkte att om jag bara får "vila på saken", så kunde jag fortsätta med nya krafter.

Dock så började jag ändå måtta in a-stolpen för att se om jag var i rätt härad när det gäller passformen och jag måste erkänna att jag inte riktigt fick pli på det. Det är som om reparationsbiten jag har, inte har rätt mått. Jag kan få den att linjera (hyfsat) med stolpen på gångjärnssidan, men då stämmer det inte "framtill" och vice versa. jag inser att stolpen "vidgas" i höjd med där jag kapat, men jag får ändå inte till det.

Bild som visar hur jag försökte måtta in biten:
https://i.postimg.cc/Jh5xgbtf/20200308-215927.jpg

Kanske har jag gjort någon dundertabbe, men isf upplys mig om det! Jag blir inte klok på vad jag kan utgå ifrån! Jag inser även att jag kanske borde operera bort mer av frontskinnet för att komma åt bättre, tiden får utvisa hur jag går till väga mer i detalj.

Framtiden är oviss, då jag inte vill äventyra mitt fysiska tillstånd just nu med kall dammig luft i garaget, samtidigt som jag likt en slädhund inte är riktigt mig själv om jag inte får slita och dra vidare. Det är en viktig "puckel" att komma över att börja lappa ihop vagnen på vänstersidan, så jag sen kan gå över till andra sidan med fullt självförtroende!

Tills dess, som vanligt; på återhörande! ICQ/br

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

286

Tänkte ta och uppdatera den här tråden nu. Har ju spenderat en hel del tid i garaget sen sist, men det har inte gjorts så mkt på Lucy. Så det har inte känts aktuellt att skriva ngt förrän jag kommit en bit på vägen. OBS!!! Känsliga läsare varnas för mindre vw-innehåll och mer redovisning av tokigheter som skulle kunna betraktas som angränsande till vansinne!

Det som tagit sån tid är det som började med att sortera lite skruv och som mynnade ut i en halv "makeover" av garaget. Anledningen till att jag satte igång med detta var att garaget verkligen var i uppror, dessutom kände jag mig fortfarande lite halvkrasslig och hade ingen lust att börja damma och ligga på ett kallt betonggolv. Jag var sjukskriven, hade massa tid till förfogande, men energin varierade från dag till dag. Det var ett tag sen jag gjort ngt åt ordningen i garaget och saker hade samlats på hög. Det hade även blivit en hel del skrot utanför garaget som skulle slängas. Sedan tidigare hade jag några "kabinett" som stod och väntade på att användas. så det var bara att sätta igång.

Det började rätt smått, här storlekssorteras gamla brickor:
https://i.postimg.cc/1t0LCpSS/20200323-193245.jpg

Men det eskalerade rätt snabbt och snart var alla tre skåpen fulla:
https://i.postimg.cc/ZnMjVRWZ/20200330-211231.jpg

För att inte helt dö av tristess, även om sorteringen var rätt rogivande som en mindfullnessövning, så varvade jag sorterandet med lite dymo-körning. Snart insåg jag att jag var tvungen att klippa etiketterna på höjden för att de inte skulle sticka upp över kanten på lådorna. Åtta tecken gick att få in, men eftersom apparaten är tämligen analog, fick det ibland bara plats sju. ICQ/ag

Åtta tecken, får mig att tänka på filnamnen i MSDOS, där detta var maxgränsen: ICQ/ah
https://i.postimg.cc/rpGcddmD/20200401-201535.jpg

Köpte tre skåp till när jag fyllt de första tre. Iom att det var samma modell kunde jag sortera artiklarna i backarna först och sen flytta runt själva backarna i kabinetten så att det blev en logisk ordning. ibland fick jag göra om sorteringen när jag insåg att något behövde mer plats och därför kunde sorteras noggrannare.

Här ser man i dammet var burkarna stått, notera hur mkt platsslöseri det är med runda burkar:
https://i.postimg.cc/Y0FjsrRY/20200403-005619.jpg

De största fördelarna med detta var dels att få ordning för att lättare hitta, dels "dammskydda" grejerna bättre, det är helt otroligt hur mkt damm som samlar ner i burkarna och hur skitigt allt i dem blir. Dessutom är det ju en enormt platsbesparande åtgärd. Nu slängde jag och gav bort massa skruv och spik, men det var ändå en massa hyllmeter som blev över! Mycket av skruven, muttrarna, beslagen, spiken, pluggen och allehanda bra-å-ha kom med huset, så även om jag är rätt duktig på att samla på mig saker, så är detta resultatet av två envisa gubbars samlarmani och jag kan inte enkom ta åt mig äran för denna magnifika samling. ICQ/af

När jag sen kom så långt att jag skulle fixa en plats åt skåpen, så var det rätt naturligt att placera dem där några av burkarna tidigare stått. En sparring-hylla är ju bra eftersom man kan justera höjden på hyllplanen lätt och denna hade fyra hyllplan utspridda över väggen. Jag tänkte att om jag placerar skåpen på översta planet, så blir det ett lagom avstånd mellan de andra eftersom det var mycket luft mellan hyllplanen innan, således en mycket mer effektiv förvaring med mindre luft i hyllan nu. När jag ska lyfta kabinetten på plats inser jag dock snart att de är så sjuuuuuukt tunga! Jag orkar knappt lyfta dem, 20-30kg styck är nog ingen överdrift! Att häva upp dem på hyllplanet i höjd med mina axlar var en verklig ansträngning! Efter det andra skåpet inser jag att jag måste stärka upp hyllan om detta ska funka! Jag sågar till en 45x45-regel som jag skruvar fast i väggen och sen kan skruva fast kabinetten i.

Fyra skåp på plats, här får jag rum med fem, frågan är var jag ska fortsätta sen?
https://i.postimg.cc/bJ4Nf7FP/20200412-011836.jpg

Hyllorna under skåpen får bli hem åt större skruvpaket och större modulbackar för sånt som är för stort för att rymmas i sortimentsskåpen, långa skruv, beslag, hjulkruvar, vajer, snöre osv osv. Jag har slarvat lite med dokumenteringen av resten, men två kabinett hamnar på samma vägg, men på andra sidan dörren mot källaren, dess är mycket lättare då de innehåller plugg och kabelskor. På den lokala loppisen fyndar jag en liten plåthurts som passar perfekt mellan två andra skåp.

Sen brakar det loss, jag kan ju inte bara städa på ett ställe i garaget, så jag börjar sortera alla kemikalier/färgburkar och när allt det är på plats så ger jag mig på nästa hylla, nästa skåp osv. Jag inser samtidigt att jag behöver "mer" verktygstavla, så en sådan införskaffas också, tillsammans med en del hållare.

Nytt och gammalt, här har jag börjat hänga verktyg, en konfiguration som kom att revideras många gånger om:
https://i.postimg.cc/Ghd93Cm3/20200424-010832.jpg

Att hänga verktyg för mig är nästan smått ångestladdat. Jag vill ju utnyttja utrymmet på tavlan optimalt, samtidigt som det inte får vara svårt att ta ett verktyg utan att stöta i ett annat så det ramlar i backen. Så jag fick stålsätta mig och pröva mig fram. Jag är i skrivande stund ännu inte helt klar trots att föregående bild togs den 24e april! Jag varvade dock verktygshängande med annat plock av verktyg, sortering och montering.

Bland annat så har jag skaffat en bänkborrmaskin sedan sist! Den figurerar ju i bakgrunden som den uppmärksamme redan noterat. Den skulle ju få en bra plats, så jag kunde börja använda den. Det innebar att flytta på en hurts, som sått i ett hörn och skämts och som hade rätt höjd för maskinen. En av de små verktygstavlorna sattes upp bredvid/bakom den och temat för den lilla tavlan är sånt som kan behövas vid borrning. jag skruvade även upp en överbliven strålkastare som extra bänkbelysning även om den inte har en optimal placering.

Bänkborrmaskin och genomgående skruv med mutter till skruvstädet:
https://i.postimg.cc/hPWZf2kt/20200501-183135.jpg

Även om maskinen inte är ngt gammal svenskt arvegods tillverkat i odödligt gjutjärn, utan en modern kinamaskin som förmodligen inte håller i närheten av lika länge som en "riktig" maskin, så var den billig och jag visste inte innan vad jag saknat även om jag kunde lista ut att en "pelarborr" skulle vara bra att ha. Vad underbart det är att borra med en sån maskin! ICQ/bi

När jag väl hade börjat få det lite fritt på bänken och verktygen gick att hitta igen, så skulle jag ta itu med Lucys gamla motor, den vi hinkade ur när MrP var på besök i februari. Motorn hade stått på golvet, delvis isärmonterad då den berövats på generator och fördelare. Så det var lika bra att fortsätta plocka isär den till ett longblock, så den tar mindre plats att förvara. Med lite list och teknik fick jag upp motorblocket på bänken, men en travers hade ju varit trevligt just den gången. ICQ/bm

Att jobba i bänk trivs jag med, såpass att det var värt att lyfta upp motorn trots att jag inte hade ngn som hjälpte mig. ICQ/ah
https://i.postimg.cc/Wtcsy0Yw/20200429-214901.jpg

När motordelarna sen var nedstoppade i lådor och jag fått hjälp med att bära in motorn i "blindtarmen" (mitt förråd på sidan om grottan), så var garaget tämligen fritt från bråte och distraktionsmoment för vidare arbete med Lucy. Jag kunde nu inte prokrastinera längre, utan fick inse att jag måste ta itu med Lucy om det ska bli något åka av någonsin. Så det gjorde jag, men jag väljer att bryta här och ta det i nästa post. ICQ/bv

På återhörande!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

287

även att sortera grejer kan vara "skit tråkigt" så är ju resultatet såååå trevligt.. just detta med att gå till en plats där man vet att vissa saker är..
Jag försöker göra detta i små portioner..
typ sortera till typ skruvar muttrar brickor en dag.. sedan sortera vidare i under sektioner..

ser mycket trevligt ut..
Angående gamla hederliga maskiner.. har en del dylika monster.. men det har tagit mycket lång tid och ibland en del tur att hitta dom, så hellre en nyare chines än ingen..
ser fram mot fortsättningen, om lucy eller annat ,allt man gör är ju en fortsättning!!
tänker ofta så när jag hoppar mellan dom olika projekten/ göromålen.
krya på dig!! ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

288

Sortering och städning är ju inte "kul" men det ger en välbehövlig dos "Aaaah fyfan vad skönt" när man ser hur bra det blir. Att komma in i ett välordnat garage är dessutom bra för arbetslusten på övriga projekt.  Kul att du postade igen och krya på dig. ICQ/ab

Mats Karlsson, Vänersborg.
914 under r̶e̶n̶o̶v̶e̶r̶i̶n̶g̶, utveckling...
http://www.matsgarage.com

289

Bra jobbat Kee. Kul att se dina framsteg med dina bilar och hur fint du får i garaget. Bra jobbat. ICQ/ay

290

Tack för responsen! Det är verkligen en fröjd att komma in i det välordnade garaget och som sagts, mycket lättare att sätta igång med projekten när man slipper plöja sig fram på bordet och springa slalom mellan grejerna på golvet! ICQ/ay

Ska nämna att jag glömde ta bilder på det slutliga resultatet. Det försvann lite mer oreda, kom upp lite fler etiketter, samt att en större del av golvytan dammsögs! Jag åtgärdade även fönstret som inte haft ngn ordentlig låsning tidigare, samt riktade garageporten och bytte ut tätningslisten i mitten mellan dörrarna så det inte läcker ut lika mycket värme och så att inte mössen tar sig in! ICQ/ab

Där var det slut på "grottan ver 2.1" och det är nu som upplagt för vidare rostlagning på Lucy. I version 3 kommer större förändringar och det blir när Lucy är klar och har flyttat ut!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

291 Senaste redigerad av Berg (2020-05-06 18:29:16)

Ja det är skönt när städningen är gjord, skulle själv behöva städa upp i garaget hemma då jag nu på golvet har 3 motorer , 1 motor i motorställ, bananlådor med motordelar plus massa annat skräp mellan bussen och bubblan på en yta av knappt 50 kvm samt att vi även har vår groventre  in genom garaget som tar sin plats med stövlar, regnkläder, frysskåp m.m plus allt annat skräp som hamnar där  ICQ/bd

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
Volvo V90 D4 Momentum business advanced. -17
Audi A3 1,4TFSI -13

292

Men då satte jag alltså igång med Lucy igen på lördagen efter att ha prokrastinerat lite på förmiddagen genom att åka till tippen med ett lass sopor och hjälpt till att tvätta altanen.

Det svåra med att ta upp ett projekt som blivit ståendes "halvklart" är att minnas var man befann sig senast. Så var det ju även här, jag minns att jag hade problem med a-stolpens form och mått, men efter att ha granskat hur det såg ut på passagerarsidan kom jag fram till att stolpen är helt slät på den sida som är "insidan", dvs mot hytten till. Med utgång i det kunde jag dra slutsatsen att på gångjärnssidan ska det vara en "profil/fals/utbuktning". Genom att måtta, fila, bocka och måtta igen, kom jag till slut fram till ett resultat som kunde gå att få till vettigt. Nästa steg var att lista ut i vilken ordning delarna skulle monteras och även hur de skulle svetsas fast. Jag kom fram till att stolpen måste bli moment 2 om jag ska komma åt att svetsa fast mellandelen ordentligt.

Mellandelen mot stolpen svetsas fast:
https://i.postimg.cc/sfZ0Jvmj/20200502-220814.jpg

Sen kom momentet med att svetsa fast a-stolpen och det var inga konstigheter. Den uppmärksamme noterar att det inte går att reparera a-stolpen på ett korrekt sätt med frontskinnet intakt och det är riktigt. Jag gav tanken en stund men kom ganska snart fram till att det inte kändes värt att kapa upp fronten bara för att komma åt att svetsa stolpen runt om. Så jag fuskade. ICQ/ah

A-stolpe på (nästan rätt) plats!
https://i.postimg.cc/cCRzDDpS/20200502-233006.jpg

Dagen därpå var det dags att sätta igång med frambalken, dvs det som ursprungligen var anledningen till att jag kapade upp fronten- det andra var inte genomruttet, bara fullagat och halvruttet. ICQ/ap

Så för att täppa till balkens "baksida" började jag med bockningsövningar. Tänkte "det här grejar jag lätt", men efter två försök fick jag inse att jag nog måste ändra taktik.

Försök 1 till vänster och 2 till höger:
https://i.postimg.cc/mZPD8hbk/20200503-162928.jpg

Det går ju liksom inte att bocka en rak bit när det ska vara böjt och med de medel jag har till hands är det inte lätt att böja en bockad plåt. Testade som synes med knepet att skära snitt i plåten, men efter att ha laborerat med det ett tag och övervägt att göra ett tredje försök, kom jag snart fram till att det förmodligen blir enklast om jag tillverkar delen som tre separata bitar, på plats på fordonet! Så jag valde den taktiken den här gången.

Första delen på passas in:
https://i.postimg.cc/TYw3pwsf/20200503-165522.jpg

Det blev lite mer svets än om jag hade haft en solid bit, men hade jag jobbat med snitt för att bocka biten själv, så vete fanken om det inte hade blivit ännu mer svets? Jag lät bli att slipa svetsen på insidan, så här bjuder jag på en "nakenbild" på oslipad svets.

Tre bitar behövdes för att få ihop det på grund av den svaga kurvaturen hos fronten:
https://i.postimg.cc/yx9xYrdt/20200503-191353.jpg

Med detta på plats skulle frontdelen av balken till oh den var ju mycket enklare att göra. Genom att böja plåten över knät kunde jag få till en böj som svarade mot fronten. Det blev sen lite pysslande med svetstänger för att passa in biten. resultatet blev väl inte helt hundra, men det funkar. Biten rostskyddades med zinkfärg på insidan innan montering.

Biten passas in i ovankant först, då det inte gick att klämma fast den där på ngt bra sätt:
https://i.postimg.cc/RZhK2Zsq/20200503-205813.jpg

Efter lite svets, rikt, slip och grundfärg så såg det ut såhär:
https://i.postimg.cc/DZS2KtVr/20200503-222427.jpg

Insidan av balken:
https://i.postimg.cc/QCqYYd60/20200503-222615.jpg

Man ser att det är lappat, men det är iaf bättre än innan. Både själva svetsjobbet men också med avseende på att det är mindre rostigt. Vid det här laget var jag duktigt trött, så det var med nöd och näppe jag fick ihop det.

Näst på tur väntar hyttgolvet och det ser jag fram emot att få restaurera. Jag tror jag kan använda mig av den bortkapade biten och komplettera med slät plåt, då den profilerade biten faktiskt är intakt även om jag var tvungen att kapa bort en större bit för att komma åt för att laga stolpen. Sen väntar det fruktade skärmkantsbytet på förarsidan, sen är den sidan klar.

Efter det är det passagerarsidans a-stolpe som måste lappas, även där är golvet dåligt och jag borde i ärlighetens namn byta ut skärmkanten även på den sidan, men den delen är inte inköpt än, så vi får se hur jag gör när jag kommer dit. Det är ju en bra bit kvar, men sen är det nog färdigsvetsat i chassiet banne mig! ICQ/bp

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

293

Blir bra det där! ICQ/ag Blir det ett besök på ColdBalls 2021?

294

Oh I wish! Man kan aldrig vara säker, men jag vet att min vapendragare MrP är på och vad vore inte roligare än en roadtrip i sant brödraskap till en frusen sjö för att få leva ut sina lustar! ICQ/ap

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

295

Riktigt trevlig läsning i denna tråd ICQ/ay

Henke från Heby
*VW kombi -63*

296

Tack för berömmet HenkaB! När Lucy börjar rulla igen, skulle det inte förvåna mig om du fick se henne någonstans "på byn", annars är du alltid välkommen förbi Nordsjö och hälsa på i garaget. Kaffe brukar finnas! ICQ/ay

Så för att inte få alltför stora poster att skriva så tänkte jag ta och uppdatera denna tråd med vad jag fick gjort i helgen. Lördagen var ju en solig och underbar vårdag, jag hade lite annat som distraherade mig, så det dröjde till kvällen innan jag tog mig för att sätta igång i grottan.

Jag var emellertid inte särskilt produktiv denna helg, men några framsteg har jag gjort ändå. Jag trodde att det första att göra skulle bli golvet fram, vilket kändes som ett trevligt projekt då det lär bli mycket arbete i bänk och nu när bänken är städad och verktygen hänger prydligt på väggen, så är det ännu trevligare att jobba i bänk, så jag börjar med att ta det bortkapade golvfragmentet och måttar in det på karossen.

Av golvfragmentet tänker jag använda den profilerade delen. Resten får jag fabricera själv är tanken:
https://i.postimg.cc/nhVjdxKJ/20200509-205852.jpg

Men jag insåg ganska snart att jag nog borde göra skärmkanten före golvet, eftersom jag då vet mer exakt hur stor golvbiten ska bli, dvs exakt var skärmkanten hamnar, dessutom blir skärmkanten lättare att montera med golvet ur vägen. Så efter att jag friserat bort den hemmameckade omlottplåten från  originalfragmentet som ska användas, tog jag itu med skärmkantsproblematiken. Tog tyvärr ingen bild på detta.

Det här har varit något av en lätt ångestladdad del, då jag vet att det kan vara lite halvknepigt att få till det så passformen blir rätt överallt. Men först och främst stod ju att kapa bort den gamla skärmen. Det tog någon dryg timme att slipa bort alla rester och jag måste pinsamt nog erkänna att jag råkade ta bort lite för mycket bak vid b-stolpen, så jag fick snart inse att jag där blir tvungen att reparera skadan innan jag kan passa in skärmen. ICQ/ah

Jag bryter upp för kvällen när jag kommit så långt att skärmen får plats, nu återstår massa finlir:
https://i.postimg.cc/FsPNF2qr/20200509-233347.jpg

Det blev alltså en ganska kort sväng denna lördag. Efter en seg start på söndagen som i kontrast till lördagen regnar och tidvis blötsnöar bort, så kommer jag så småningom igång i garaget igen. Mycket av dagen kommer att ägnas åt att reparera b-stolpen som jag så klantigt satt kapen i när den gamla skärmen skulle bort. Det var även rätt ansträngande att slipa bort fragment av den gamla skärmen från hjulhusets undersida, då arbetsställningen blir ganska obekväm för att uttrycka sig milt. Jag är så fokuserad på att reparera skadan vid b-stolpen och även lite skamsen över hela fadäsen, så det blir inga bilder på detta förrän jag nästan är färdig.

Smal passbit får lappa igen hålet som jag lyckats med dagen innan:
https://i.postimg.cc/CLgh5Gm1/20200510-183321.jpg

Med vagnens kaross förberedd för skärmen, så kom jag till själva momentet att börja passa in skärmen. Det första jag noterar är ett konstigt "urtag" i skärmens bakre övre del. Där kan det ju lätt komma massa hjulstänk och få skärmen att börja rosta inifrån, så det ville jag ju lägga igen. Funderar ett tag på varför urtaget finns där, om det kan ha med bussens annorlunda b-stolpe/mellanvägg att göra kanske? ICQ/bn

Lägger igen urtaget i skärmen, lite väl stor springa för passbiten, men det gick att få till.
https://i.postimg.cc/0QF9v3yW/20200510-192515.jpg

Sen börjar ett ganska strävsamt arbete med att försöka passa in skärmen. Jag minns att jag läst om ett knep man kan använda sig av om man inte har sk "clecos" när skärmen ska passas in och det är genom att skruva fast skärmen, så jag plockade fram korta borrskruv för att testa mig fram hur passformen blir när jag stänger dörren. Det ska ju inte bara stämma med avseende på springan mellan dörr och skärm, utan även i "djupled", dvs så skärmen följer karosslinjen vertikalt också. Det går att få till det "nästan" och tittar jag på andra sidan, som förvisso är lagad en gång redan, så är det trots det en förbättring. Men det jag inte blir riktigt klok på det är att bak mot b-stolpen, så tenderar skärmen till att "bukta", dvs så att den inte är riktigt slät i längdled. Håller jag en stålskala i fordonets körriktning så är det som ett mjukt veck vid skärmens infästning mot b-stolpen Jag har ännu inte listat ut vad det kan bero på riktigt. ICQ/bw

Men även fram mot a-stolpen kändes det inte helt klockrent och jag tror att jag var för ivrig när jag gjorde "frontskinnet" och missade helt att skärmens fals, nog ska gå innanför frontskinnets "omvik". Knepigt att förklara, men det gör att de två inre falsarna som ska punktas i a-stolpen har någon millimeter kvar. Jag tog verkligen inte mycket bilder denna helg, så jag får försöka mig på att förklara allt med text istället. Men när jag hade hållit på hela dagen, slipat, passat in, slipat, passat in, knackat, passat in osv och egentligen var redo för att börja punkta dit skärmen vid halv tio, fattade jag ett för mig ganska ovanligt beslut och det var att låta det bero, sova på saken, och se om jag kommer på något nytt sätt att attackera problemet.

Här försöker jag "rikta" skärmen med en svetstång, för att sen skruva fast den inifrån:
https://i.postimg.cc/L6nNn830/20200510-210207.jpg

Det var väldigt svårt att få till bra bilder på detta och jag var samtidigt lite trött och oinspirerad, så jag kände "ävafan, jag förtjänar att runda av nu, jag kommer se det här varje gång jag ska kliva in i hytten, så jag kan lika gärna göra mitt bästa".

Så jag drog av mig huvan, kåporna, brillorna och handskarna, släckte i garaget och avrundade kvällen med en bärs och lite YT på andra sidan dörren.

Tanken är att jag ska ge mig på a-stolpen och se om jag kan fila till den för bättre passform, samt försöka ta reda på vad det är som får skärmen att "bukta" så mycket bak vid b-stolpen. I värsta fall kanske det är såsom de indoktrinerade säger, att man typ "måste" sprätta upp skärmen och montera inner- och ytterdel var för sig? Det kan också vara så att b-stolpen inte är helt "rak"?

Tips på hur jag metodiskt tar mig fram uppskattas väldigt mycket! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

297

Mors

Jag fick både sprätta upp och dela på ytterskinnet på en buss.
Passform 0.
Men när väl styckmordsbeslutet var taget så var det bara att köra på.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

298

Samma på min fejklyx, fick me dela på den för å få rätt rundning på den i bak kant.....är nog ganska ofta så....

Ghia cab 64  vw pickis 61 vw pickis 70  vw buss 59 ``fejklyxen´´

299 Senaste redigerad av kee (2020-05-13 08:27:31)

Ahh intressant! Stärkt av era erfarenheter lär jag välja att gå samma väg. Ofta är den till synes längsta vägen inte bara den bästa, utan även den snabbaste! Tack för detta. ICQ/ay

Följdfråga; jag gissar att det är innerdelen som monteras först? Något särskilt att tänka på?

Om ngn annan har annat att tillföra, så fortsätter jag lyssna! ICQ/bf

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

300

Jag fick ändra ganska mycket på ytterskinnet i min krymp å sträck, fick räta ut radien för det skulle stämma

Ghia cab 64  vw pickis 61 vw pickis 70  vw buss 59 ``fejklyxen´´