101

Bra jobbat grabbar, blir riktigt bra den där ! ICQ/ab

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

102

Bra jobbat  ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

103

Ser riktigt lovande ut det här  ICQ/ay

104

Tack för glada tillrop!

Nu sitter snedsträvorna bakom sätena på plats.

Post's attachments

141_Snedsträvor_kompr.jpg, 376.13 kb, 1024 x 768
141_Snedsträvor_kompr.jpg 376.13 kb, 16 downloads since 2019-06-11 

105 Senaste redigerad av Engdahl (2019-06-11 23:00:21)

Även strävorna som ska gå mellan bur och gaffelben börjar bli klara. Den sista tillpassningen kommer att ske med karossen på plats. Nu är det inte jättemycket kvar att fixa innan buren är helt klar.

En lite jobbig sak är att växelspaken behöver flyttas bakåt vilket innebär att kapa, svetsa och sedan måla om den nymålade ramtunneln... Fempunktsbälte och för långt till växelspaken är ingen bra kombo om man inte har riktiga babian-armar.

När bur och chassi är helt klart kvarstår det att fixa det sista på karossen, samt att göra ett nytt kablage:-).

Post's attachments

142_Stag gaffelben_kompr.jpg, 325.17 kb, 1024 x 768
142_Stag gaffelben_kompr.jpg 325.17 kb, 11 downloads since 2019-06-11 

143_Stag gaffelben_kompr.jpg, 268.51 kb, 768 x 1024
143_Stag gaffelben_kompr.jpg 268.51 kb, 13 downloads since 2019-06-11 

106

Bra jobb , fattar inte helt hur du trer karossen över alla bågar ICQ/ab

Mvh

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

107

erich skrev:

Bra jobb , fattar inte helt hur du trer karossen över alla bågar ICQ/ab

Mvh

Vi börjar med att ställa på karossen på plattan och sedan lyfter vi dit buren efter det:-).

108

Planen är att bygga en roligare motor under vintern och bygget av den kommer såklart att involveras i tråden, men jag kan ändå inte låta bli att posta en bild på förgasarna som jag budade in på Tradera häromdagen. Jag föredrar egentligen turbo och insprut 11 dagar av 10, men på just denna bil känns det mer rätt med en hederlig gammal förgasarmotor :-).

Nu måste jag bara hitta, eller tillverka, ett par kortare insug så att förgasarna får plats under karossen. Såg att Custom and Speedparts i Tyskland hade korta Typ 4 insug till IDF 40 men jag ska försöka hitta ett par som inte är gjutna i guld...

Post's attachments

Attachment icon 144_Weber IDF 40.jpg 547.89 kb, 8 downloads since 2019-06-14 

109

Hög tid att uppdatera tråden. Jag använder denna tråd lika mycket till att dokumentera bygget som att presentera det så ni får ha överseende med att det är många bilder:-).

Övre delen av fästena till gaffelbenen kommer att gå igenom karossen. De är därför delade och hålls ihop med en insexskruv som försänkts in i buren. Det är grymt lite plats mellan motor och kaross så det visade sig bli ett riktigt precisionsarbete att få till passningen.

Post's attachments

145_Stag gaffelben_kompr.jpeg, 475.44 kb, 1024 x 768
145_Stag gaffelben_kompr.jpeg 475.44 kb, 2 downloads since 2019-10-10 

146_Stag gaffelben_kompr.jpeg, 307.16 kb, 768 x 768
146_Stag gaffelben_kompr.jpeg 307.16 kb, 2 downloads since 2019-10-10 

110

Nästa steg var att flytta växelspaken bakåt ca 13 cm. Det var väl inte det roligaste jobbet att sätta kapskivan i den nylackade bottenplattan. Dessutom var det lite trickigt att inte kapa i något av rören som ligger på insidan. Flytten gjorde samtidigt underverk för möjligheten att växla på ett bekvämt sätt, så såhär i efterhand var det klart värt det. Handbromsspaken kortades också för att det inte det skulle bli krock.

Post's attachments

147_Flytta växelspak_kompr.jpeg, 330.83 kb, 1024 x 768
147_Flytta växelspak_kompr.jpeg 330.83 kb, 3 downloads since 2019-10-10 

148_Flytta växelspak_kompr.jpeg, 317.64 kb, 1024 x 768
148_Flytta växelspak_kompr.jpeg 317.64 kb, 3 downloads since 2019-10-10 

150_Svets insida ramtunnel_kompr.jpeg, 166.73 kb, 622 x 816
150_Svets insida ramtunnel_kompr.jpeg 166.73 kb, 3 downloads since 2019-10-10 

151_flytta växelspak_kompr.jpeg, 300.14 kb, 1024 x 768
151_flytta växelspak_kompr.jpeg 300.14 kb, 2 downloads since 2019-10-10 

111

Buren är lackad först med Hagmans CA epoxigrund och sedan med Jotun Conseal TU täckfärg (halvmatt svart). Fästena som är ditsvetsade i framdelen av buren är till för att fästa huv, ruta, instrumentbräda, stöttor till framvagnen och kablage. Instrumentbrädan är för övrigt delad från huven för att den ska gå att montera.

Det går åt mycket färg för att sprutlackera en bur...

Post's attachments

152_Bur inför lack_kompr.jpeg, 408.46 kb, 768 x 1024
152_Bur inför lack_kompr.jpeg 408.46 kb, 5 downloads since 2019-10-10 

153_Epoxigrund_kompr.jpeg, 380.49 kb, 768 x 1024
153_Epoxigrund_kompr.jpeg 380.49 kb, 1 downloads since 2019-10-10 

154b_Bur med instrumentpanel_kompr.jpeg, 434.17 kb, 768 x 1024
154b_Bur med instrumentpanel_kompr.jpeg 434.17 kb, 3 downloads since 2019-10-10 

154_Topplack_kompr.jpeg, 374.94 kb, 1024 x 768
154_Topplack_kompr.jpeg 374.94 kb, 5 downloads since 2019-10-10 

112

Även karossen lackerades, på inrådan av den lokala färghandlaren, med epoxiprimer . Ovanpå detta ligger det ett lager 2K slipgrund. Min tanke är att åka en sommar på detta sätt för att se att allt lirar innan det är dags för topplack men jag måste säga att kulören på grundfärgen blev ganska rätt:-).

Post's attachments

155_Lacka kaross_kompr.jpeg, 286.38 kb, 1024 x 768
155_Lacka kaross_kompr.jpeg 286.38 kb, 6 downloads since 2019-10-10 

156_Epoxigrund_kompr.jpeg, 291.15 kb, 768 x 1024
156_Epoxigrund_kompr.jpeg 291.15 kb, 1 downloads since 2019-10-10 

157b_slipgrund_kompr.jpeg, 257.98 kb, 768 x 1024
157b_slipgrund_kompr.jpeg 257.98 kb, 2 downloads since 2019-10-10 

157_Slipgrund_kompr.jpeg, 489.66 kb, 1024 x 768
157_Slipgrund_kompr.jpeg 489.66 kb, 5 downloads since 2019-10-10 

113

Stiligt  ICQ/ay

114 Senaste redigerad av michaelth (2019-10-11 06:45:51)

Jag får sådana flaschbacks till när jag byggde min buggy.. flyttade oxå växelspaken bakåt... 200 mm sen vinklade jag över framkanten på handbromsen till pass sidan och kortade den något.. när jag ändå höll på... som sagt gör jättemycket för körbarheten med spaken kortare och längre bak..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

115 Senaste redigerad av rickard m (2019-10-11 06:57:39)

Barnsligt vacker! ICQ/bi En fin rörhög som den där vill man nästan köra naken, alltså inte själv  - utan kaross  ICQ/ag

KArossen blir också fin, blir det sådana här coola lampor sen? https://www.youtube.com/watch?v=JO9BgtL_EdA

116

Helgrym! Gillar verkligen buren ICQ/ab

117

Tjena sjukt fint bygge!

MYCKET inspirerande burbygge, några frågor hoppas jag går bra eftersom jag ska sätta igång med min bur i vinter i liknande stuk

Dimension rör i huvudsak? Inga planer på vindruta i glas?
Bultförband genom kaross fram till framvagnen?

---------------------------------------------------------------------
Renoverar Beach Buggy byggd 82' hämtad i en lada på landet.

118

klarlack på grundfärgen?
eller några lager till

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

119

Tack för positiva tillrop! Det värmer:-).

Konsp: Rören är gjorda i 42x3mm, dvs godkända för dragracing om andan någon gång skulle falla på. Främre stöttorna är skruvade i båda ändarna (främre burbåge respektive framvagn) och träs igenom varsitt hål i torpedväggen. Det finns lite bilder tidigare i tråden som visar hur de är fästa. Det blir ingen ruta utan endast en vindavvisare i polycarbonat (lexan).

Rickard m: Tack för tipset på lampor. Till en början kommer jag att köra med lyktorna som satt på när jag köpte buggyn men nu har jag ett alternativ för framtiden:-).

Umekille: I praktiken är det väl i 1,5-2 lager slipgrund då jag lackade relativt tjockt. Ingen klarlack. Bilen kommer nog mest att användas under regnfria dagar så det borde fungera ett tag åtminstone.

120 Senaste redigerad av Engdahl (2019-10-12 06:19:49)

Vi hade från början tänkt fästa huven med dzus skruvar men insåg sedan att vi ville ha en mer diskret look. I och med att instrumentbrädan är delad från huven fanns det inte längre några naturliga fästpunkter. Det landade i att huven får vila på buren och sedan dras nedåt med hjälp av skruvar som plastades fast på undersidan av huven.

På bilderna ser ni även den mellanvägg som jag passade på att plasta fast i huven. På denna kommer det sedan att sitta en gummilist som tätar mot ovansidan av torpeden vilket gör att det i princip blir tätt framåt plus att huven blir mycket stadigare. En liten varning om någon mer tänker sig att göra detta är att man får vara beredd på att behöva spackla huven något på ovansidan då den blev lite "bulig" av plastningen på undersidan. Det rörde sig om endast någon millimeter i tjocklek så det är ingenting som påverkar funktionen, men det visade sig vara på ett relativt svårspacklat ställe på huven.

Post's attachments

159_Fästen huv_kompr.jpeg, 295.28 kb, 1024 x 768
159_Fästen huv_kompr.jpeg 295.28 kb, 4 downloads since 2019-10-11 

160_Fästen huv_kompr.jpeg, 299.69 kb, 1024 x 768
160_Fästen huv_kompr.jpeg 299.69 kb, 3 downloads since 2019-10-11 

161_Huv undersida_kompr.jpeg, 497.89 kb, 1024 x 768
161_Huv undersida_kompr.jpeg 497.89 kb, 1 downloads since 2019-10-11 

162_Fästen huv_kompr.jpeg, 418.13 kb, 1024 x 768
162_Fästen huv_kompr.jpeg 418.13 kb, 2 downloads since 2019-10-11 

121

Innan karossen skruvades fast slutgiltigt passade vi på att byta till framvagnsexcentrar med lite mer justermån.

Vi höll på länge och väl med att försöka få dit krängningshämmaren med de nyinköpta "original"-fästena utan att lyckas. Snacka om lycka när jag hittade dessa fina rostfria fästen från CSP som bara var att skruva dit.

Post's attachments

163_Excenter kulled_kompr.jpeg, 264.83 kb, 1024 x 768
163_Excenter kulled_kompr.jpeg 264.83 kb, 4 downloads since 2019-10-11 

164_Fästen krängningshämmare_kompr.jpeg, 365.2 kb, 1024 x 768
164_Fästen krängningshämmare_kompr.jpeg 365.2 kb, 2 downloads since 2019-10-11 

122

Efter att karossen och buren skruvats fast på chassit var det dags att dra kablage. Kablaget som satt i från början var inte mycket att ha (det finns nog någon bild på detta tidigare i tråden...) utan det var ganska lätt att ta beslutet att bygga ett nytt.

Kablarna köptes på metervara från Elproman. Det var första gången jag handlade därifrån men kan verkligen rekommendera dem. Lätt att beställa, många alternativ när det gäller färg och area samt snabb leverans. Vi försökte så långt det var möjligt att använda samma, eller liknande kabelfärger som original för att göra det enklare att felsöka mot ett riktigt kabelschema

Ett annat tips är att använda en original säkringsdosa eftersom de innehåller lite "intelligens" i form av bryggningar och extra anslutningar vilket minskar behovet av skarvar. Vi utgick från en dosa med 10st säkringar och i vårt fall hittade vi en plats att montera den på så att man kommer åt säkringarna från undersidan av instrumentpanelen medan kablarna ligger på ovansidan. Precis som på en originalbubbla med andra ord:). På tal om original så lyckades jag även gräva fram ett gammalt plåtfäste för helljus- respektive blinkersrelä som gick att modifiera ganska enkelt att passa.

Ett tredje tips är att köpa oisolerade kabelskor i mässing som sedan pressas med en rullpresstång vilket blir både prydligt och original likt.

Post's attachments

165_Elschema.JPG, 504.31 kb, 1030 x 1531
165_Elschema.JPG 504.31 kb, 4 downloads since 2019-10-11 

166_kablage_kompr.jpeg, 285.79 kb, 768 x 1024
166_kablage_kompr.jpeg 285.79 kb, 1 downloads since 2019-10-11 

168_Kablage_kompr.jpeg, 255.1 kb, 1024 x 768
168_Kablage_kompr.jpeg 255.1 kb, 4 downloads since 2019-10-11 

169_Säkringsdosa_kompr.jpeg, 216.96 kb, 1024 x 768
169_Säkringsdosa_kompr.jpeg 216.96 kb, 4 downloads since 2019-10-11 

171_Relähållare_kompr.jpeg, 213.83 kb, 768 x 1024
171_Relähållare_kompr.jpeg 213.83 kb, 2 downloads since 2019-10-11 

123

Snyggt jobb!   ICQ/ay

Bubbla -62

124

ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

125

Lägger upp lite bilder på insidan. Då vi ville ha bilen så ren som möjligt sitter det endast en vindavvisare i 4mm polycarbonat istället för framruta vilket gör att vi slipper kravet på vindrutetorkare (+ att den blir lite coolare ICQ/af ...).

Det är kul att se en instrumentbräda med endast en ljusknapp i jämförelse med hur dagens bilar brukar se ut. Genom att måla ytterringen på hastighetsmätaren i samma färg som Autometermätarna samt montera den på liknande vis, med en bygel på baksidan, blev det en ganska bra matchning tycker jag:-).

Post's attachments

172_Instrument_kompr.jpeg, 206.94 kb, 1024 x 768
172_Instrument_kompr.jpeg 206.94 kb, 3 downloads since 2019-10-14 

173_Instrument_kompr.jpeg, 167.43 kb, 1024 x 768
173_Instrument_kompr.jpeg 167.43 kb, 1 downloads since 2019-10-14 

174_säkringshållare_kompr.jpeg, 104.21 kb, 1024 x 768
174_säkringshållare_kompr.jpeg 104.21 kb, 1 downloads since 2019-10-14 

176_Vindavvisare_kompr.jpeg, 118.08 kb, 1024 x 768
176_Vindavvisare_kompr.jpeg 118.08 kb, 2 downloads since 2019-10-14