Trodde att mitt luftkylda åkande denna säsong skulle bli tämligen odramatiskt då jag inte tänkt åka några längre turer i år, men idag får jag för mig att ta en liten joyride med bussen och blev plötsligt stående.
Bakgrund: Motor och låda har just monterats i och i bussen sitter en typ1-låda från 1303 (AT). Lådans ingående axel hade varit lös, men jag öppnade upp diffhuset och såg att hylsan (12) som skarvar axeln glidit ur sitt läge då låsringen (13) demolerats. Följaktligen hade axeln gängats ur M6-gängan (3) och lossat.

Den gamla tråden där felet avhandlas:
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=37221
Vid de få turerna jag gjort med bussen har det vid några tillfällen rist till i hela karossen vid belastning, precis som om kopplingen slirade, men felet har inte varit permanent och inte gått att provocera fram. Detta hände även idag och jag minns det inte tydligt nu, men vill minnas att det hände strax innan jag blev ståendes. Jag hade stannat för att ta en bild och när jag skulle rulla igång igen, så får jag initialt lite rull, men kommer inte mer än ett par meter, bussen driver inte längre! Först misstänkte jag växelföraren, men växlarna finns där och går i hur fint som helst. När man släpper upp kopplingen så förändras ljudet och man hör att det är ngt i lådan som snurrar ihop med motorn på alla fem växlarna, men vagnen rör sig inte. Det blev en halvtimmespromenad tillbaka och bogserhjälp av grannen.
Kan det vara så att axeln gängat ur sig igen? Kan det ens ske när hela drivlinan sitter ihop? Ska jag undersöka något innan jag river ner drivlinan igen? Om felet ligger i att min reparation av lådan varit dåligt gjord, kanske det går att lossa på drivaxel och växellådsgavel och åtgärda felet med drivlinan kvar i vagnen?
Jag har egentligen inte tid för mer mek nu, så ett annat alternativ är att bogsera till avställningen.
Tacksam för svar!