1

Trodde att mitt luftkylda åkande denna säsong skulle bli tämligen odramatiskt då jag inte tänkt åka några längre turer i år, men idag får jag för mig att ta en liten joyride med bussen och blev plötsligt stående. ICQ/ah

Bakgrund: Motor och låda har just monterats i och i bussen sitter en typ1-låda från 1303 (AT). Lådans ingående axel hade varit lös, men jag öppnade upp diffhuset och såg att hylsan (12) som skarvar axeln glidit ur sitt läge då låsringen (13) demolerats. Följaktligen hade axeln gängats ur M6-gängan (3) och lossat.

http://longenterprises.com/images/Diagram_Images/beetletransdiagram1.gif

Den gamla tråden där felet avhandlas:
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=37221

Vid de få turerna jag gjort med bussen har det vid några tillfällen rist till i hela karossen vid belastning, precis som om kopplingen slirade, men felet har inte varit permanent och inte gått att provocera fram. Detta hände även idag och jag minns det inte tydligt nu, men vill minnas att det hände strax innan jag blev ståendes. Jag hade stannat för att ta en bild och när jag skulle rulla igång igen, så får jag initialt lite rull, men kommer inte mer än ett par meter, bussen driver inte längre! Först misstänkte jag växelföraren, men växlarna finns där och går i hur fint som helst. När man släpper upp kopplingen så förändras ljudet och man hör att det är ngt i lådan som snurrar ihop med motorn på alla fem växlarna, men vagnen rör sig inte. Det blev en halvtimmespromenad tillbaka och bogserhjälp av grannen.

Kan det vara så att axeln gängat ur sig igen? Kan det ens ske när hela drivlinan sitter ihop? Ska jag undersöka något innan jag river ner drivlinan igen? Om felet ligger i att min reparation av lådan varit dåligt gjord, kanske det går att lossa på drivaxel och växellådsgavel och åtgärda felet med drivlinan kvar i vagnen?

Jag har egentligen inte tid för mer mek nu, så ett annat alternativ är att bogsera till avställningen. ICQ/bw

Tacksam för svar! ICQ/bf

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Om du inte lämnar ett litet mellanrum mellan ingående och fasta axeln i lådan kommer m6 skruven att gå av och axeln lossnar. Kraften måste överföras av backens hylsa och inte av m6 skruven. Det har hänt att ingående axeln har gått av när man drar ihop skarven utan mellanrum.

3

Okej, intressant att veta, dumt att jag inte tog någon litteratur till handa när jag monterade ihop detta. Tyckte jag var noggrann när jag försökte få så litet gap som möjligt men ändå att splinesen linjerade. Hur stort bör mellanrummet vara då?

En tanke är för att göra en "damage report" är att öppna upp gaveln med lådan kvar i bussen, men frågan är om jag kan byta något med lådan kvar i vagnen? Axeln lär väl inte gå att föra ut framåt utan måste bytas från sprängskåpssidan? Har jag tur har den bara gängat upp sig och kan lösa med drivlinan kvar i vagnen, men det känns inte sannolikt. Jag ska ju inte ut på europasemester imorgon, men vill kunna komma fram och tillbaks till vinteruppställningen halvmilen bort. ICQ/bw

4

kee skrev:

Okej, intressant att veta, dumt att jag inte tog någon litteratur till handa när jag monterade ihop detta. Tyckte jag var noggrann när jag försökte få så litet gap som möjligt men ändå att splinesen linjerade. Hur stort bör mellanrummet vara då?

En tanke är för att göra en "damage report" är att öppna upp gaveln med lådan kvar i bussen, men frågan är om jag kan byta något med lådan kvar i vagnen? Axeln lär väl inte gå att föra ut framåt utan måste bytas från sprängskåpssidan? Har jag tur har den bara gängat upp sig och kan lösa med drivlinan kvar i vagnen, men det känns inte sannolikt. Jag ska ju inte ut på europasemester imorgon, men vill kunna komma fram och tillbaks till vinteruppställningen halvmilen bort. ICQ/bw

Jag jag var i dina kläder skulle jag lämna bort det jobbet
För jag skulle tro det är mera som behövs kollas över
Det är inte ovanligt när någon har kommit med en låda som man har försökt att jobba med som det är mera fel i
Man behöver ha VWs växellåds rep böcker ( 2 st) för att det skall bli rätt mått på flera saker för det skall funka bra
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5 Senaste redigerad av 77.an (2019-09-14 14:36:02)

Sen är väll M6 skruven ni pratar om en M7. Så tappa inte bort den

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

6

Du har rätt som vanligt Johan.

7

Ja det finns en rimlighet i att lämna bort lådan. När jag fick problem med min swinglåda från en 1300S, lämnade jag den till Fridh och är mycket nöjd med det, även om jag inte kört med den lådan så mycket sen dess.

Men jag är även nyfiken på att försöka reda ut i vad som kan ha gått fel, dvs spekulera! Är det bara felaktigt monterat av mig och kan grejerna trots allt vara intakta? Finns det något längre fram i lådan, dvs "innanför" diffhuset som kan göra att man tappar alla växlar samtidigt?

En plan, för att fördela kostnaderna och även tidsaspekten är att hänga i den 1302-låda jag har liggandes, som förvisso kan vara lika slut den, men som ändå inte har några yttre skavanker (vad jag minns) och sen låta reparera denna låda i "lugn och ro", så jag kan ta kostnaden när prioriteringarna ser annorlunda ut. 1302-lådan ska enligt efterforskning kanske även vara något lämpligare ur utväxlingssynpunkt för en relativt tung baybuss.

Dock har jag inte ens tid för något sådant just nu, utan det får vänta till nästa säsong. Lägg därtill att jag måste planera så "tunga mek" som att lyfta i och ur motor och låda, så jag har assistans från någon stark nog. Jag grejar mycket, men att slita med motorer på egen hand har jag gjort för många gånger redan. Det kanske går an om man har en flådig verkstad med den rätta utrustningen, men med en garagedomkraft på gruset i duggregnet på garageuppfarten är ingen höjdare. Jag får nog inse mig besegrad av de materiella sakernas förfall och ta bogseringsalternativet om jag inte ska låta den stå ute den här vintern också... Hmm ICQ/bw  ICQ/bn