1

Hej

Jag har inte hittat någon bra info i ämnet så därför frågar jag här. Har en IRS-låda från en 1303 där utgående axel är helt lös. Ser ut som att hylsan till stödlagret fått sig en kyss också och är lite oval. Det sistnämnda är enkelt fixat, men axeln, hur löser man den biten? Är det total demontering av lådan för att montera den rätt (och samtidigt undersöka övriga skicket hos lådan), eller kommer man åt från sidan genom gaveln om man skruvar lös denna? Axeln är helt lös, både radiellt och axiellt men går inte att dra ur lådan, så jag tror inte den gått av.

Jag har inga verktyg här hemma så jag kan undersöka saken själv, men jag tänkte att det ändå är bra med lite bakgrundsinfo om man ska öppna upp lådan.

Tack på förhand! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Den är skarvad i diffhuset. Axiellt sitter den med en M6 (3) i den andra axeln och sedan sitter det en hylsa över splinsen som läses med en spårryttare. Hylsan är nummer 12 på bilden och är också ett av backdreven, 13 är spårryttaren. Ta bort medbringaren och gaveln så kommer du åt den.
http://longenterprises.com/images/Diagram_Images/beetletransdiagram1.gif

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Vilket stödlager?
Sitter väl bara en packbox där och axeln styr upp i vevaxeln.
Men hur menar du med helt lös?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

Hylsan skriven han så det är nog urtrampningslagret.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Den skall glappa upp o ned typ 1 cm längst ut
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Jag menade såklart urtrampningslagret, det är inte lätt alltid med dessa facktermer, än värre blir det när man ska lära sig dem på ett främmande språk. Enkelt om man jobbar med det, men om man som jag, är glad amatör, så är det ett ytterligare språk att lära sig.  ICQ/ab

Jag fick en bra instruktion på YT hur man gör och det känns hoppfullt! Den är i enighet med det Svwerker skriver.

Micke: Axeln är helt lös, den inte bara glappar "mycket" upp och ned, det går att skjuta den flera centimeter axiellt också. Jag är därför inne på att den lossat från sin fixering. Detta ska jag undersöka härnäst. Tack för era svar! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't