1

Importerat en Ghia -65 med 6 volt som tidigare startade utan problem (körde den under 2 veckor i USA).
När den kom till Sverige var batteriet dött och hamnpersonalen startade den med 12 volts hjälpstartare.
När jag kört hem (30 mil) var batteriet dött och startade inte så jag köpte ett nytt och tänkte att det skulle lösa problemet. Men icke.
All annan el fungerar men när jag vrider nyckeln till start läge händer inget, inte ens något knäppande eller så. Det går bra att rulla igång bilen. Laddlampan lyser inte när bilen är igång.

Kan något ha gått sönder pga 12 volts starten? Kan jag mäta något på nåt sätt för att ta reda på vad det kan vara för fel?

2

Solenoiden  på startmotorn kan ha gått sönder. Kan du drar igång den med en annan bil?

T1 splitbuss kombi '64
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

3

Ja den funkar att rulla igång. Kan jag koppla ström direkt från batteriet till solenoiden eller regulatorn för att se om solenoid och startmotor funkar? Solenoiden klickar inte ens.

4

Du har direkt plus på startmotorn det är bara bygla och testa. Har startad bilar med skruvmejsel fungera fint fint.

T1 splitbuss kombi '64
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

5

Startmotorn bör inte ha gått sönder pga 12v starten. Jag har kört 12v bilar med 6v startmotorer i många år utan problem.

Prova det gamla tricket med att knacka lite halvnätt med en hammare på solenoiden samtidigt som en kamrat vrider om startnyckeln. Givetvis med uppallad bil utan bakhjul  ICQ/bs
Det brukar väcka en gammal kärvande solenoid

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

Ok, nu har jag kommit fram till jrod kabeln är röd och plus svart. Gissar att man kopplat plus på rött och att bilen är startad med omvänd polaritet. Jag har då kört 30 mil på detta sätt.
Förstår att jag då behöver polarisera om generatorn. Men frågan är om laddningsreläet är förstört? Kan jag mäta funktionen på laddningsreläet på nåt sätt och i så fall hur?

7

KGBjorn skrev:

Ok, nu har jag kommit fram till jrod kabeln är röd och plus svart. Gissar att man kopplat plus på rött och att bilen är startad med omvänd polaritet. Jag har då kört 30 mil på detta sätt.
Förstår att jag då behöver polarisera om generatorn. Men frågan är om laddningsreläet är förstört? Kan jag mäta funktionen på laddningsreläet på nåt sätt och i så fall hur?

Har du fått någon rätsida på detta?
Om du söker på forumet så kan du finna instuktioner på att återpolarisera generatorn.
Bland annat här kanske du kan finna några råd:
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=27813

Laddningsrelät kan vara förstört, men det kan ändå vara bra att byta då det gamla kanske ändå passerat bäst före datum.

MEN jag brukar föreslå att man bygger om hela elsystemet till 12V och med växelströmsgenerator, och det brukar jag även få kritik för. Man frångår ju originaliteten, javisst, men delvis ett ställningstagande för att få en veteranbil mer anpassad till dagens standard och mer användbar.

Det finns någorlunda  kompletta ombyggnadskit innehållandes startmotor, generator, glödlampor och förkopplingsmotstånd till tankmätare (om den inte är rent mekanisk) och till torkarmotor, kanske någonting mer.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Tack för intresse!
Både ja och nej. Inget fel på laddreläet (köpte dock ett nytt) och lyckats polarisera om generatorn. Den verkar dock inte vara i toppform, snurrar ganska sakta när jag sätter ström på den. Köpte en renoverad generator, men det är lögn i helvete att få bort muttern på baksidan av fläktkåpan. Helt plötsligt började den gamla generatorn ladda i alla fall så det funkar men känns inte stabilt.
Nu har jag dock lite problem med solenoiden istället och får knacka hammare då och då...

9

Det snurrar rätt sakta när man kör generatorn som em motor. Och hastigheten är ingen indikator på hur den laddar.
Utan snurrar den tyst och fint utan gnistor vid kollektorn så är det OK.

Man kan mäta volt vid batteripolerna när den laddar och bör ligga mellan 7,5-8,6 volt, vid 2000 varv på motorn.
Sexvolt likströmsystemen är inte lika pigga på att ladda som 12V växelströms genaratorer (det är därför de sitter på alla nya bilar)

Skickar med lite bilder från 53-59 rephandboken.
Den handlar om 130W generatorn men 160W omnämns och hanteras på samma sätt.

Prova att lossa muttern med en muttersmack.

Post's attachments

vwgen.JPG, 162.18 kb, 954 x 811
vwgen.JPG 162.18 kb, 41 downloads since 2019-12-27 

vwgen1.JPG, 144.99 kb, 950 x 784
vwgen1.JPG 144.99 kb, 31 downloads since 2019-12-27 

vwgen2.JPG, 152.31 kb, 1042 x 686
vwgen2.JPG 152.31 kb, 31 downloads since 2019-12-27 

vwgen3.JPG, 104.52 kb, 993 x 652
vwgen3.JPG 104.52 kb, 32 downloads since 2019-12-27 

"ljushuvud"

10

Mr 56 skrev:

Det snurrar rätt sakta när man kör generatorn som em motor. Och hastigheten är ingen indikator på hur den laddar.

Man kan mäta volt vid batteripolerna när den laddar och bör ligga mellan 7,5-8,6 volt, vid 2000 varv på motorn.
Sexvolt likströmsystemen är inte lika pigga på att ladda som 12V växelströms genaratorer (det är därför de sitter på alla nya bilar)

Väldigt bra instruktioner!

11

KGBjorn skrev:

Tack för intresse!
Både ja och nej. Inget fel på laddreläet (köpte dock ett nytt) och lyckats polarisera om generatorn. Den verkar dock inte vara i toppform, snurrar ganska sakta när jag sätter ström på den. Köpte en renoverad generator, men det är lögn i helvete att få bort muttern på baksidan av fläktkåpan. Helt plötsligt började den gamla generatorn ladda i alla fall så det funkar men känns inte stabilt.
Nu har jag dock lite problem med solenoiden istället och får knacka hammare då och då...

Jo jag har mekat med likströmsgeneratorer, men undviker gärna dessa "dynamor".
Förvisso har mina varit tolvvoltare, men principen är den samma. Det gäller att se till att kommutatorn är ren och fin, det är den roterande delen som borstarna (=kolen) ligger an emot.
Mellanrummet mellan kontaktytorna skall vara rent, kan fixas med tunn hobbykniv eller bågfilsblad. Borstarna, kolen, kolborstarna skall ha god kontakt och ligga väl an mot komutorn, ibland får man spänna fjädern. Dessutom skall dessa löpa lätt i sina hållare. Litet gnistbildning blir det alltid, men om det blir för stor gnista förlorar man effekt och få även radiostörningar. Kullagren skall naturligtvis rulla utan friktion eller oljud.
Svåra muttrar, tja som redan föreslagits, mutterknackare. Annars rostlösningsspray eller värme. Våld löser ett och annat problem... Jag har använt jättestort skruvstäd, hylsa och T-handtag med förlängare och en och annan svordom, kan hjälpa, men man kan även dra sönder axel, mutter eller båda delarna.
Om nu generatorn laddar om än sporadiskt så kolla absolut "kolen" i första hand, att dom når ned till komutorn, att dom löper fritt i hållarna och att fjädrarna gör det dom skall göra.
Det kan ju även ha uppstått dålig kontakt i någon lödning i rotorn/ankaret eller i fältspolen eller dess anslutningar också.

Solenioder finns nya att köpa till 12V men kanske inte till 6V?
Om den funkar efter hammarslag kan det bero på ett dess inre kontaktpunkter är brända eller oxiderade, eller båda delarna. Det kan även vara en mekanisk tröghet, gammalt smörjfett som torkat och hindrar solenoidens linjära arbetsgång... hopps du förstod vad jag menade... Det kan ju också tänkas att det kommit in fukt i solenoiden, mellan kroppen och gaveln skall det vara en cirkulärt gående tape som håller fukten borta, denna tape brukar vara rätt torr och smular sönder sig själv på gamla solenoider.
Med vanliga enkla handverktyg och en lödkolv på omkring 75W kan man ta isär solenoiden och fixa till den, om den nu inte har några direkt trasiga komponenter.

12

Mr 56 skrev:

Superbra Mr56, går det att lägga det i "How-to´s" ?

Opel Kapitän -51, VW-56 och -62, Renault R10 -69, samtliga i drift, men även en VW -59 rikligt utrustad men tyvärr jätterostig..., och sist en SAAB 93F under renovering