1

Nu har jag letat runt på forumet och inte hittat något svar på mitt problem.

Jag har fått min motor till att gå hyffsat bra, men problemet är att laddningslampan lyser hela tiden. Jag har koplatt bort generatorn och kört den som en motor och den snurrar lätt.
Jag har hängt på remmen och mätt över polerna på generatorn men det visar ca 0,05volt. Kolen verkar ok och fjädrarna trycker på dom. Batteriet som sitter i bilen ska enligt den som jag lånaden det av vara lite dåligt, men jag har startat bilen flera gånger och den startar lätt. Jag har inte kört några längre sträcker med den eftersom bromsarna inte är riktigt ok ännu.
Har tidigare tömt batteriet när jag låtit tändningen stå på när jag fixat med elen och när motorn inte startade. Då fick jag ladda det med batteriladdare, men nu har jag inte gjort det sedan jag fick igång den.
Laddningslampan luser lika start när tändningen är på som när man har startat den och när man varvar.

Kan generatorn vara kass även att den går att köra som en motor? Mottager gärna förslag på vad det kan vara för fel Glömde skriva att det är en Typ 1 med H-motor och likström

2

När du mätte över polerna hade du då några kablar anslutna?
Om kablarna var ansluta kan det vara kortis i laddrelät.

utan vw just nu... :-(

3

Mät mellan D+ på generatorn och jord i generatorns gods. Hur är spänningen då?

För att du skall kunna få ut någons spänning krävs det ju också att fältlindningen DF, får en liten spänning och ström genom sig, det får den genom laddningslampan, och eftersom den lyser så verkar det funka så långt...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Tobias skrev:

När du mätte över polerna hade du då några kablar anslutna?
Om kablarna var ansluta kan det vara kortis i laddrelät.

Har mätt med både kablar anslutna och inte

5

Om generatorn funkade som elmotor, när du kopplade upp den, och då den inte ger någonting (0,05V är nästan ingenting) när den sitter i bilen så är det lätt att tro att laddreläet/laddregulatorn inte funkar, eller att du missat nån anslutning där,  kolla särskilt en anslutning med en tunn kabel, som heter 61, om jag inte missminner mig är den kabeln ljusblå, den skall gå till laddningslampan, och så finns det en klen anslutning till DF, en grön kabel, det är förmagnetiseringen till fältspolen, där måste det ligga en liten spänning, några volt, annars blir det inget magnetfält inne i generatorn och då bildas ingen ström när den roterar. Det är likadant på 6 och 12 volts likströmsgeneratorer, men det kan se litet annorlunda ut om du har en sån modell med regulatorn monterad direkt på generatorns rygg.

6

Björn J. skrev:

Om generatorn funkade som elmotor, när du kopplade upp den, och då den inte ger någonting (0,05V är nästan ingenting) när den sitter i bilen så är det lätt att tro att laddreläet/laddregulatorn inte funkar, eller att du missat nån anslutning där,  kolla särskilt en anslutning med en tunn kabel, som heter 61, om jag inte missminner mig är den kabeln ljusblå, den skall gå till laddningslampan, och så finns det en klen anslutning till DF, en grön kabel, det är förmagnetiseringen till fältspolen, där måste det ligga en liten spänning, några volt, annars blir det inget magnetfält inne i generatorn och då bildas ingen ström när den roterar. Det är likadant på 6 och 12 volts likströmsgeneratorer, men det kan se litet annorlunda ut om du har en sån modell med regulatorn monterad direkt på generatorns rygg.

Ok jag mätte mellan jord och grön på regulatorn som sitter under baksätet och det visade inget. Då borde regulatorn var kass och släpper inte genom till DF

7 Senaste redigerad av Björn J. (2014-05-26 22:02:25)

Andreas_Johansson skrev:

Ok jag mätte mellan jord och grön på regulatorn som sitter under baksätet och det visade inget. Då borde regulatorn var kass och släpper inte genom till DF

Japp, så är det nog, dessvärre ett vanligt fel, då det varit många frågor om det på detta forum.
VW Classic Up-North brukar ha sådana i lager, inte direkt billiga. Det förekommer ofta att det ligger sådana ute på Tradera också. På den tiden Volvo och Saab hade likströmmare fanns det sådana relän även i dessa bilar, men det vete 17 om man skall återanvända ett begagnat sådant egentligen.
http://www.classicvw.se/bubbla-t1-/t1-e … 43_469_510
Hua mig vad dyrt...

http://m.tradera.com/item/343479/194882 … ransporter
Skitet och begagnat på Tradera för 150kr, men 12V.

Edit:
Här är ett klipp, passa på!
http://m.tradera.com/item/301910/208877 … inal-95-96
Ett sånt här skall du ha, men hade du 12volt ICQ/ad ?

8

Hade två regulatorer men båda verkade kass. Jag öppnade dom och putsade av polerna på vippkontakterna inuti, men det verkade inte hjälpa. Får nog bli att införskaffa en annan

9

Jag vet inte riktigt hur du mätt? Men så här gör man en snabbkoll med generatorn i bilen.

1) Bilden till höger kontrollerar du om generatorn ger spänning (regulatorn frånkopplad). DF jordas i generatorns hölje (D-) och man mäter med voltmätare däremellan (-) och D+ (+)
Vid 1500varv skall du ha ca 12V (eller 6V om du har det), vid va 3000varv ca 36V (18V).

2) Bilden till vänster kontrollerar du regulatorns tomgångsspänning. Du kopplar bort kabeln till B+ (som går till startmotor/batteri, allt annat låter du vara inkopplat) och kopplar istället in voltmätaren (+) samt till regulatorns chassie (-). När motorn startat och man varvar lite skall spänningen gå upp till 12-14V (6-7V), runt 2000 varv skall man uppnå reglerapänningen, ca 14V eller lite mer (7-8V). När man stänger av motorn skall det genast bli 0V (ej backspänning).
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/AF619CB5-E278-4A6E-8F25-74364405761A_zpsnf79rlr7.jpg

10 Senaste redigerad av Frederik (2014-05-27 14:26:41)

Att jag frågar är att jag tycker det är lättare att felsöka om man verkligen har börjat metodiskt med de grundläggande mätningarna korrekt.

Sen sätter jag också en slant på regulatorn, så fungerar det med en ny kanske man inte behöver mäta så mkt ICQ/ad

11

Ok måste integeneratorn ha en viss fältspänning för att ge något ut?

12

Andreas_Johansson skrev:

Ja, det måste den, men i det högra exemplet får den det, genom 61 som är ansluten till laddningskontrollampan, och den får spänning i andra ändan från tändningslåset.

DF betyder "Dynamo Field", fältlindning, eller fältspole säger vi på svenska.
Det går ju då en liten ström från + i tändningslåset, genom laddningslampans glödtråd till 61 på regulatorn och sedan vidare till fältspolen som då är jordad i generatorns hölje.
Om denna krets funkar får man ett magnetfält inne i generatorn, och det bildas en större ström i rotorn/ankaret när denna/detta börjar att rotera.
Det är alltså viktigt att denna kontrollampa är ansluten och framförallt hel!

13

Björn J. skrev:
Andreas_Johansson skrev:

Ja, det måste den, men i det högra exemplet får den det, genom 61 som är ansluten till laddningskontrollampan, och den får spänning i andra ändan från tändningslåset.

DF betyder "Dynamo Field", fältlindning, eller fältspole säger vi på svenska.
Det går ju då en liten ström från + i tändningslåset, genom laddningslampans glödtråd till 61 på regulatorn och sedan vidare till fältspolen som då är jordad i generatorns hölje.
Om denna krets funkar får man ett magnetfält inne i generatorn, och det bildas en större ström i rotorn/ankaret när denna/detta börjar att rotera.
Det är alltså viktigt att denna kontrollampa är ansluten och framförallt hel!

Ja den lampan är hel för den lyser illrött när man slår på tändningen

14 Senaste redigerad av Frederik (2014-05-28 15:59:27)

Nej en likströmsgenerator behöver inte ha hel kontrollampa eller tillkopplad spänning för att ladda, men det kan behövs på en växelströmsgenerator. Jag tror dessa 2 blandas ihop lite här..

I bilden till höger testar man enbart generatorn, regulatorn kopplar man bort HELT och man jordar DF i genoratorkroppen (ingen annan ström kopplad till DF). På detta sätt kommer generatorn lämna max (upp till 36V på en 12V) eller ska det om den fungerar som den skall. Kör bara några sekunder, annars kan fältlindningen skadas/ generatorn överbelastas.

Får man inte ut någon spänning kan generatorn tex "avmagnetiserats" av att legat länge, då kan man testa att köra den som motor för att polarisera den. Det är också detta som är skillnaden mot växelströmmaren (som behöver hel kontrollanpa/ får spänning för att börja ladda). Normalt sätt skall det finnas lite magnetism kvar som räcker för att ge fältspänning och det är detta som får likströmsgeneratorn att börja ladda. Inte spänning via kontrollampa/regulator/DF.

..även när man kör den som motor kör man korta stunder x flera för att den inte skall ta skada.

15

Poängen med att du mäter på dessa två sätt är också att du testar generator och regulator var för sig och kan peka ut vilken av dessa som felar. (Förutsatt att batteri, jord och anslutningar är ok). Jag är inte så säker på hur du har mätt hittills eller om det säger så mkt överhuvudtaget.

16 Senaste redigerad av Frederik (2014-05-28 15:56:50)

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/8C90F58D-2594-4042-869E-DD5EA49BDBAF_zpsz0cwzaii.jpg

17

Nu har jag mätt efter alla konstens regler och jag tror både generatorn och reläet är kassa. Jag har knappt ingen spänning ut från generatorn när jag mäter på den och när jag mäter på reläet är det ingen spänning på DF. Får nog fixa en annan generator också

18

Har du mätt så som jag skrev, måste du ha en hel generator innan du kan utvärdera regulatorn.
Nu har du ju redan kört generatorn som motor, annars skulle jag testa det först för att "magnetisera" den.

19

Sen var det ju seglivat, men det är inte DF du mäter på, på relät.

20

Frederik skrev:

Har du mätt så som jag skrev, måste du ha en hel generator innan du kan utvärdera regulatorn.
Nu har du ju redan kört generatorn som motor, annars skulle jag testa det först för att "magnetisera" den.

Japp kan ju bara mäta generatorn nu för ger den inget ut så kan jag ju inte få något resultat på regulatorn. Tycker det är märkligt att den snurrar som motor men inte ger något åt andra hållet. Kolen ser fina ut och jag ficade så det blev mer spänn på fjädrarna oxå.

Frederik skrev:

Sen var det ju seglivat, men det är inte DF du mäter på, på relät.

Nej men det var det enda jag kunde mäta i detta läget och det borde väl vara en viss spänning där när motorn är igång eller har jag fattat fel

21

När du mätte spänningen, jordade du då DF-kabeln, som på Frederiks högra bild?
Annars byggs inte fältet upp.

Jag antar att generatorn är A-kopplad.

Post's attachments

1469_WU119OQ9JU5T1390127834.jpg, 62.65 kb, 699 x 283
1469_WU119OQ9JU5T1390127834.jpg 62.65 kb, 81 downloads since 2014-05-28 

22

soren60 skrev:

När du mätte spänningen, jordade du då DF-kabeln, som på Frederiks högra bild?
Annars byggs inte fältet upp.

Jag antar att generatorn är A-kopplad.

Ja jag jordade DF