76 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-08-12 21:48:55)

Hans Landelius skrev:

Kul att se att tråden växer men från en som sett Joe Hunts verkstad har jag svårt att tro att någon amatör kommer att lyckas bygga om magneter till gatmotorer i Sverige. Brorsson erbjöd sig att bygga om en till mig men då han aldrig blev klar skickade jag min till Joe Hunt och på den vägen är det. Tändförställningen är nog den lätta delen av att få en magnet att funka. Var köper man en ny spole när den gamla har läckt och korrodertat axeln så att den sitter fast.? Efter att ha varit med i det här träsket i ett stort antal år så har jag sett många som har haft högtflygande planer på att göra allt själv. vad hände med vår vän Iors planer på cnc-frästa 30hk toppar? Har saabmosare byggt klart sin baja för 20000 på två månader? Många är dom som har insett att allt är inte så jävla enkelt som att snacka ihop en bil, den skall faktiskt byggas också. Kanske bättre att börja bygga innan man med buller och bång presenterar sina oprövade teorier.

Bäste Herr Landelius Jag har byggt bilar i 40+ år och gjort mina misstag och lärt mig en hel del.
Bland annat att man bör vara ödmjuk.

Anledningen till att jag väckte upp denna tråden var att få fram fakta om VW' Magneter.
Då jag har en brandsprutemotor med fungerande magnet, och skulle vilja använda den på gatan.

Jag har demonterat förtändningsdelen på en magnet och fått ihop den igen.
Och tydligen tycker Joe Hunt att det är nått man kan göra själv.
Då de säljer sina satser och har gjort en instruktion för gemene man.

För övrigt har jag inte sett några fakta om varför en brandsprute magnet inte skull funka på gatan

Behöver du en ny spole kan du köpa en av Joe Hunt.
Det som är svårt med magneter och kräver special verkyg är magnetisering och infasning av lägen för när magnetfältet skall kollapsa.
Och inget jag ger mig på.

Vänligen Herr Landelius,
Kan du förklara för mig vad det är som skiljer en gatmotormagnet mot de andra?

77

Mr 56 skrev:

Jag har googlat lite om myten, och lärt mig lite mer (kul)
Enl Wikipeda och andra källor så är det så här.
"Det finns två laboratorietestmetoder för att mäta ett bränsles oktantal. Dessa är Research Octane Number (RON) och Motor Octane Number (MON), och de utförs båda med Cooperative Fuels Researchs förgasarförsedd encylindriga provmotor med variabel kompression. De standarder som reglerar detta är ISO 5164:2005 (RON) samt ISO 5163:2005, vilka kan användas för att mäta oktantal mellan 40 och 120. Vid provning blandar man ihop två referensbränslen (volymprocent iso-oktan i n-heptan), en med ett oktantal högre än förväntat och en med ett oktantal lägre. Man kör motorn på bränslet som ska testas och ställer in kompressionsförhållandet så att CFR-motorns knackindikator visar ett värde på 50. Referensbränslena ska nu testköras, visar de 30-40 respektive 60-70 på knackindikatorn så har vi kommit fram till oktantalet. Har vi använt referensbränslen på 97 respektive 99 oktan så rör det sig alltså om ett provbränsle på 98 oktan.

RON ger värden som passar bäst vid låga motorvarvtal och mild knackning medan MON passar bäst med höga motorvarvtal, höga temperaturer och dellast. RON ger högre värden än MON och skillnaden mellan dessa två kallas känslighet. (RON + MON)/2 kallas AKI AntiKnockIndex eller "AON Average Octane Number" (Pump Octane Number, PON).

Det finns även en tredje mätmetod kallad Road Octane Number, RdON. Med denna metod utför man istället mätningar i provbilar. Även i detta fall används iso-oktan och n-heptan som referens. Normalt krävs 10-15 provbilar, helst av olika typ för att oktantalet ska kunna fastställas med tillräcklig säkerhet.

För handelsbensin i Sverige och Europa är det RON som anges på pumpen medan man i USA och Kanada använder PON. I bränslets kravspecifikation finns dock krav på RON såväl som MON.

Om jag Googlat rätt så säljer man dessa vid pumpen i usa
https://www.fueleconomy.gov/feg/octane.shtml
MON   =  RON
87           91
89           93
92           96

Nu är det kanske inte så att soppan är sämre, men lägre oktanhalt säljs vid pumparna i USA än i Europa

Och Mon 87= Ron 91 oktan kanske förklarar varför Joe Hunt's sats går till 20 grader?

Det är mycket med bränsle o tändning  ICQ/bs
Det skulle var kul att veta hur mycket effekt en sådan  Joe hunt  magnet drar
Det lilla som jag har sugit i mig om magneter är om MSD 44 amp  som drar så mycket effekt så en 12,7 mm axel vrider sig mellan 6 -8 grader i tändningen ( cirka 25 hk) när vi loggade tändkurvan mellan trigger givaren och tändkabelen på en sådan där raggar motor
Det är fränt med magnet
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

78

Vid en motorbromsning i USA kördes först motorn med ett MSD-system. Man monterade sen ett traditionelt system med tändspole och 009 fördelare och man tappade några hästar . Sen testade man med en magnet och hästarna kom tillbaka till samma som med MSD. Msd kräver laddning med minst 14volt konstant för att ge full effekt så man måste ha generator och laddning vilket kostar hk. Magneten klarar sig själv så hur tungdriven den är spelar ingen roll för mig. Vad som skiljer en industrimagnet och en gatmagnet är för mig ca 5000 sek och jag betalar gärna den summan med glädje och lägger min tid på saker jag behärskar och har maskiner till.

79

Hans Landelius skrev:

Vid en motorbromsning i USA kördes först motorn med ett MSD-system. Man monterade sen ett traditionelt system med tändspole och 009 fördelare och man tappade några hästar . Sen testade man med en magnet och hästarna kom tillbaka till samma som med MSD. Msd kräver laddning med minst 14volt konstant för att ge full effekt så man måste ha generator och laddning vilket kostar hk. Magneten klarar sig själv så hur tungdriven den är spelar ingen roll för mig. Vad som skiljer en industrimagnet och en gatmagnet är för mig ca 5000 sek och jag betalar gärna den summan med glädje och lägger min tid på saker jag behärskar och har maskiner till.

Nu pratar vi racing grejor igen. Och det är inte mitt fokus.

Försök summering:
Det som skiljer min brandsprutemotor är en lite "aggresivare" tändkurva mot Joe Hunt magneterna.
Plus att min inte är kontrollerad och genomgången för 5000kr.

En notering: Hur många av oss har inte pillat på moppebrytare och kondningar och spolar. Det är inget annat än magnettändning det också. Och jag har gjort det utan att bry sig om Abris måttet. Så man kan undra när det går från grejor man behärskar och kan fixa själv,till magisk hokuspokus grejor som man inte kan röra?
Är det vid två eller tre cylindrar?

Det värsta som kan hända är att man blir stående.

Så jag anmäler mig som försökskanin och kommer att börja med att köra med grejorna som de är ;-)

80

Du är inte den första som provar en icke ombyggd magnet men du kan få numret till en som testade att åka till Bugrun för ett flertal år sen med motorhaveri som följd. Samma person sålde sin 48 på auktion hos holmgren. 19 graders förtändning är alldeles för lite i farter över 100km/tim.

81 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-08-13 21:08:43)

Hans Landelius skrev:

Du är inte den första som provar en icke ombyggd magnet men du kan få numret till en som testade att åka till Bugrun för ett flertal år sen med motorhaveri som följd. Samma person sålde sin 48 på auktion hos holmgren. 19 graders förtändning är alldeles för lite i farter över 100km/tim.

Tack man det behövs inte, men din omtanke värmer.

Jag förstår dock inte hur du tänker?
De satser som säljes av Joe Hunt har ju 20 Graders förtändning.

Och min har 25 grader.

Alltså borde Joe Hunt magneterna orsaka motohaverier, om man marschar över 100km i timmen.
Vilket jag tror blir svårt med min 34 hästars original stationärmotor.

82

På de magneter jag har, står det 0 - 12,5gr, alltså blir det bara totalt 20 gr om man har en grundtändning på 7,5gr (original på 1600:a)

https://i.imgur.com/UKhIdi2.jpg

83

mettis skrev:

På de magneter jag har, står det 0 - 12,5gr, alltså blir det bara totalt 20 gr om man har en grundtändning på 7,5gr (original på 1600:a)

Men det är ju de grader som magneten slår ut, men den sitter ju på kammen.
Så det blir 12,5+12,5+7,5 =32,5

Men jag måst erkänna att jag inte kontrollmätt.
Är det nån som gjort det??

84

Fords sidventils8 användes ju under 2-a ww ofta som drivkälla stationärt både i land o sjöss....
skiljer det där också på magneten i stationära /fordonsdrift?

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

85 Senaste redigerad av Svwerker (2019-08-13 15:37:52)

Sätter man dit en fördelare utan att kontrollera vad man har för tändning vad fullt utslag så kan man inte skylla på att det är fel på fördelaren, då är det fel på mekanikern. En trädgårdsmästare kan räkna ut det.  ICQ/ag

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

86

Mr 56 skrev:
mettis skrev:

Det var något nytt sätt att räkna tändning 
Efter som tändningen styrs av vevaxel (mässings drev utväxling 2 till 1 ) ( på racing applikationer har man lite kamrem som styr fördelaren rakt från veven )
Det måste lite fel på tänket där
Om det är 10 grader på tändkabelen så är det 10 grader( typ 2.5 mm före dödpunkt )
Bara för info Mer racing så mäter man upp varje cylinder vad 0 läget är för man skall ställa in medel 0 punkt
/// Micke

87

Sen när drevs fördelaren av kammen. Min Joe Huntmagnet slår ut 24 grader så det skulle bli 48 grader vid 3000 varv. Hur skall då tändningen stå vid statisk inställning. Med detta inlägg drar jag mig tillbaka från den här tråden-tack och hej.

88

När kom automatisk förställning av tändningen på bilar? Riktigt gamla bilar hade manuell reglering av tändningen. Likaså motorcyklar, kommer ihåg att AJS 18S fick centrifugalregulator 1954. Däremot Compettion versionen 18CS som var avsedd för tävlingsbruk hade manuell reglering nåt år längre.
Så var det också med många andra märken.

89 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-08-13 21:18:38)

Hans Landelius skrev:

Sen när drevs fördelaren av kammen. Min Joe Huntmagnet slår ut 24 grader så det skulle bli 48 grader vid 3000 varv. Hur skall då tändningen stå vid statisk inställning. Med detta inlägg drar jag mig tillbaka från den här tråden-tack och hej.

Det var kanske dåligt ordval och avslöjar min okunskap om VW motorer, Men SBC och Volvo och Ford Sidventilare drivs från kammen.

Men fördelaren går med halva hastigheten, då det är en fyrtakts motor.

Och man kan redovisa tändförställningen på två sätt Se bilden.

Advance distributor deg eller advance Crankshaft deg (och då lägger man på den statiska förtändningen med.

Notera att Crankshaft är dubbel mot Distributor.

Kan det vara så att Joe Hunt redovisar Crankshaft deg?

Jag hävdar att det som redovisas på Magneten är Distributor deg, men då jag inte mätt med stroboskoplampa så kan jag ha fel.
Har nån verifierat?

http://www.sparkingplugs.com/resources/_wsb_500x354_Advance_019-010-009.jpg

90

PPRMicke skrev:
Mr 56 skrev:
mettis skrev:

Det var något nytt sätt att räkna tändning 
Efter som tändningen styrs av vevaxel (mässings drev utväxling 2 till 1 ) ( på racing applikationer har man lite kamrem som styr fördelaren rakt från veven )
Det måste lite fel på tänket där
Om det är 10 grader på tändkabelen så är det 10 grader( typ 2.5 mm före dödpunkt )
Bara för info Mer racing så mäter man upp varje cylinder vad 0 läget är för man skall ställa in medel 0 punkt
/// Micke

Det kanske inte var det tydligaste sättet att redovisa.

Men som jag sagt tidigare i denna tråden det som visas på Magneten är distributor degrees.
Så 12,5 grader vid 1750 varv på fördelaren blir 25 grader vid 3500 varv på veven , sen får man lägga till 7,5 grader som den staiskat inställningen är totalt 32,5 grader vid 3500 varv.

91

Jag är rätt säker på att det är vevaxel grader som står på fördelaren.
Jag tror att det finns 4 olika fördelare med avseende på tändkurvan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

92

Svwerker skrev:

Jag är rätt säker på att det är vevaxel grader som står på fördelaren.
Jag tror att det finns 4 olika fördelare med avseende på tändkurvan.

Jag ska kolla,men det tar nog ett litet tag ;-)
På en 170mm remskiva blir det ca 30mm från TDC för 20 grader eller hur

Men 7,5+12,5 blir ju 20 grader

Enligt den här grafen kör 009 med 18 grader totalt inklusive de 7,5 i botten.
Se siffrorna till höger.

Så Joe Hunt kör med 27,5, och är det det man behöver på en standard motor så får man köpa en sats från Amirka.
Återkommer.

93

Om Joe Hunts fördelare börjar på noll grader så funkar det men inte om den börjar på exempelvis 7,5.
Runt 28-30 grader är vad man ska ha totalt.

Ali G

94 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-08-14 08:05:00)

Svwerker skrev:

Om Joe Hunts fördelare börjar på noll grader så funkar det men inte om den börjar på exempelvis 7,5.

Så gör Brandsprute magneten också börjar på noll.
Men man måste ju lägga till grundläget (5 eller 7,5 verkar var det vw kör med).

För det är ju totala värdet man vill ha.

Sen är det ju tiotusenkronersfrågan 28-30 grader är det för en Trimmad som ligger på högre varv?
Räcker det med 20 grader på landsväg för en standard motor som varvar runt 3500?

Om jag fattat rätt så är det värmen som man får för man inte har tillräckligt med förtändning (vanligt fel på Ford sidventilare).

Så jag får nog skaffa en oljetempmätare så man kan hålla koll.
Men först ska jag montera karossen och lacka färdigt, sen ska jag gradera remskivan och kolla vad det blir.

Visst är det intressant...  ICQ/bf

95

Mr 56 skrev:
Svwerker skrev:

Så gör Brandsprute magneten också börjar på noll.
Men man måste ju lägga till grundläget (5 eller 7,5 verkar var det vw kör med).

För det är ju totala värdet man vill ha.

Sen är det ju tiotusenkronersfrågan 28-30 grader är det för en Trimmad som ligger på högre varv?
Räcker det med 20 grader på landsväg för en standard motor som varvar runt 3500?

Om jag fattat rätt så är det värmen som man får för man inte har tillräckligt med förtändning (vanligt fel på Ford sidventilare).

Så jag får nog skaffa en oljetempmätare så man kan hålla koll.
Men först ska jag montera karossen och lacka färdigt, sen ska jag gradera remskivan och kolla vad det blir.

Visst är det intressant...  ICQ/bf

Hej igen
Jag kan inte fatta varför du tjatar om 7.5 grad 
Man mäter från 0 på vevaxelen och framåt   motorer  (  NOS kan man köra med Minus tändning på grund av att förbränings hastigheten är så snabb )  ( turbo backar man tändning typ 10 grader Man vänder på vikterna och har fjädrar som är hårdare)
Om man trimmar och är noga så mäter man upp 0 läget på vevaxelen sen tillverkar man gradskivan samma med graderingen 180 grader från 1ans noll läge ( många köper remskivor men är dom rätt i graderna )   
När man kör med kam drivning på fördelaren är dreven 1 till 1
Om vi tar en modern motor med fyra spolar  så sitter givaren på vevaxelen  och en på kamen  även där är det utväxling 2-1 med 0 som utgångs punkt på kolven
/// Micke

96

Hej ;-)
Jag tjatar om 7,5 grader eftersom det är där man ställer startläget vid uppsättning av fördelaren.
Och märket i fördelaren för stationärmotorer är ju vid 7,5

Sen lägger ju fördelarens egna utslag till förtändning.

Dessa måste ju läggas ihop så det resulterar i en total förtändning eller tänker jag fel?

För det är väl det totala värdet som vi är intresserade av, eller hur.

Jag har googlat och försökt hitta vad en original fördelare lägger till för förtändning.
Men inget resultat tyvärr.

Det enda jag hittat är den här bilden.
Och läser man de så ger en 009 18 vevaxel graderoch lägger man till 5 grader enl vad det står så blir det 23 grader.

Statiska läget har ändrats under åren.
https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/697064.jpg

Min motor hänger i luften just nu så jag kan inte kolla vad Magneten slår ut till tyvärr.

Post's attachments

7komma5.JPG, 88.34 kb, 1329 x 375
7komma5.JPG 88.34 kb, file has never been downloaded. 

7komma5B.JPG, 120.1 kb, 604 x 877
7komma5B.JPG 120.1 kb, 1 downloads since 2019-08-14 

97

Men med en magnet som slår ut 27,5 grader kan du inte börja på 7, 5 utan på 0. Det är totala förtändningen som avgör vad man ska ha i grunden. Du gör samma fel som han i Landelius exempel fast det blir tvärt om för hög tändning. Man måste kolla var full tändning hamnar.

Ali G

98

Svwerker skrev:

Men med en magnet som slår ut 27,5 grader kan du inte börja på 7, 5 utan på 0. Det är totala förtändningen som avgör vad man ska ha i grunden. Du gör samma fel som han i Landelius exempel fast det blir tvärt om för hög tändning. Man måste kolla var full tändning hamnar.

Om man har ATDC 5g ( A efter)    till BTDC (före) på 7.5  då skiljer det  bara 12.5 grader

https://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4nd … ottomotor)

99

PPRMicke skrev:
Svwerker skrev:

Om man har ATDC 5g ( A efter)    till BTDC (före) på 7.5  då skiljer det  bara 12.5 grader

Precis så är det.
Nu måste jag avslöja min outgrundliga okunskap igen, visste inte att det fanns motorer som hade statisk tändpunkt på ATDC.
VW is fantastic :-)

Till mitt försvar så är det ju 10 eller 7,5 grader BTDC fram till 1967 på VW, om man ska tro bilden ovan.

I vilket fall som helst så har jag mailat Joe Hunt och frågat var deras 20 Graders kit  utgår i från.
Herr Landeius som lämnat tråden ville ju inte dela med sig av det kunskapen, så jag gick till källan.

Fråga:Kan man köpa remskiva med gradering som passar på 1200 34hk?

100

Mr 56 skrev:
PPRMicke skrev:
Svwerker skrev:

Precis så är det.
Nu måste jag avslöja min outgrundliga okunskap igen, visste inte att det fanns motorer som hade statisk tändpunkt på ATDC.
VW is fantastic :-)

Till mitt försvar så är det ju 10 eller 7,5 grader BTDC fram till 1967 på VW, om man ska tro bilden ovan.

I vilket fall som helst så har jag mailat Joe Hunt och frågat var deras 20 Graders kit  utgår i från.
Herr Landeius som lämnat tråden ville ju inte dela med sig av det kunskapen, så jag gick till källan.

Fråga:Kan man köpa remskiva med gradering som passar på 1200 34hk?

En 34 hk motor är grund den till 1300/1500 och 1600 ( typ1)
Det är samma infästning på alla dessa motorer  på remskiva och svänghjul
Så svaret är JA 
/// M