Kul att se att tråden växer men från en som sett Joe Hunts verkstad har jag svårt att tro att någon amatör kommer att lyckas bygga om magneter till gatmotorer i Sverige. Brorsson erbjöd sig att bygga om en till mig men då han aldrig blev klar skickade jag min till Joe Hunt och på den vägen är det. Tändförställningen är nog den lätta delen av att få en magnet att funka. Var köper man en ny spole när den gamla har läckt och korrodertat axeln så att den sitter fast.? Efter att ha varit med i det här träsket i ett stort antal år så har jag sett många som har haft högtflygande planer på att göra allt själv. vad hände med vår vän Iors planer på cnc-frästa 30hk toppar? Har saabmosare byggt klart sin baja för 20000 på två månader? Många är dom som har insett att allt är inte så jävla enkelt som att snacka ihop en bil, den skall faktiskt byggas också. Kanske bättre att börja bygga innan man med buller och bång presenterar sina oprövade teorier.
Bäste Herr Landelius Jag har byggt bilar i 40+ år och gjort mina misstag och lärt mig en hel del.
Bland annat att man bör vara ödmjuk.
Anledningen till att jag väckte upp denna tråden var att få fram fakta om VW' Magneter.
Då jag har en brandsprutemotor med fungerande magnet, och skulle vilja använda den på gatan.
Jag har demonterat förtändningsdelen på en magnet och fått ihop den igen.
Och tydligen tycker Joe Hunt att det är nått man kan göra själv.
Då de säljer sina satser och har gjort en instruktion för gemene man.
För övrigt har jag inte sett några fakta om varför en brandsprute magnet inte skull funka på gatan
Behöver du en ny spole kan du köpa en av Joe Hunt.
Det som är svårt med magneter och kräver special verkyg är magnetisering och infasning av lägen för när magnetfältet skall kollapsa.
Och inget jag ger mig på.
Vänligen Herr Landelius,
Kan du förklara för mig vad det är som skiljer en gatmotormagnet mot de andra?