1

Har en 30hp industrimotor som det sitter magnet på. Håller på att jaga rätt på en Bocsh 383 fördelare som jag ska använda senare. Men kan jag under tiden köra med magneten eller riskerar jag att köra motorn varm pga förusten av förtändning?

Learning by experience is a great way to spend money...

2

Förlåt detta är OT och det har du säkert redan koll på. Men varför en 383? Har inte dessa alldeles för mkt tändförställning (30 grader) till en 30hk?

3

Yes! Men ska ha den på en org 25 hp motor senare som är tidskorekkt för min buss. bussarna har inte vacum pö deras förgasare så tänkte "fuska" och anväda den på 30hpn (som förövrigt inte heller har vaccun då det är en industrimotor med magnet!)

Learning by experience is a great way to spend money...

4

Men vill ju samtidigt inte döda den 30hp:n då den är
En "ny" industriare.

Learning by experience is a great way to spend money...

5

Du måste bygga om den, för lite förställning. Vet flera som smält kolvar när dom kört med ej ombyggd magnet

6

Ok tack för info! Då
Struntar vi i det och väntar på
En fördelare ist! ICQ/ab

Learning by experience is a great way to spend money...

7

Finns det någon tråd om hur man bygger om en magnet?

8

Hans landelius brukar skicka fördelare till USA för ombyggnad... inte helt billigt men fett när den väl sitter där... ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Väcker upp den här tråden igen.
Nån som har koll på vad Magneterna har för max förtändning?
Och vad som krävs på en personbil?

Pumparna snurrar ju på med 3000varv timme efter timme, så det borde funka på en personbil också tycker jag.

Mot bättre vetande :-)

Enlighten me please...

10

När du lämnar iväg magneten till Joe hunt kan du bestämma själv vilken förtändning du vill ha. Jag sätter alla mina på 22-24 grader vid 3000 varv och det funkar helt okej. Om man bara tänker varva 3000 varv så blir förtändningen lite klen i en motor med lite orr. På en vanlig motor krävs minst 28-32 graders förtändning annars går den för varmt vid långåka. Många har provat magneter från industriare och stekt treans kolv då magneten har en inbyggd justering av treans cylle så att den går svalare vid jämn belastning i tex en brandspruta. Ombyggd funkar den som en original 009. Frågan är bara vad man vill ha. Allt kostar pengar det gäller bara att bestämma vad som är viktigt och vad man eftersträvar med sin bil. Om det är bara kostnaden som gäller bör man börja med fjärilar eller frimärken. Gratislunchen är sen länge ej tillgänglig.

11 Senaste redigerad av Mr 56 (2015-07-27 20:48:10)

Så du tycker jag ska börja med Fjärilar eller frimärken!!!
Själv tycker jag att svaret är på gränsen till oförskämt...


Nu är väl inte allt i livet pengar, kunskap är värt mycket.

Och om Joe Hunt klurat ut hur man gör så kan väl nån annan göra det?
Där med inte sagt att undertecknad klarar av det.

Om Treans cylinder är justerad för att gå svalare så är det väl nockarna som är specialslipade så den får lite mindre förtändning.
2 grader mindre frö trean på en originalfördelar enl min vän Google. Frågan är vad är Magneten slipad  för 0?

så den har nog inget med själva förställningsenheten som sitter i botten på magneten, där man bestämmer det totala förtändningen.

Men som jag vad vet jag en ödmjuk fjärilssamlare....................

12

Det står på fördelaena vad de har för kurva, finns minst fyra olika.
Salig Brorson byggde flera motorer med magnet och då vitt jag vet lever de än och han samlade inte frimärken.
Klart som fan någon annan än Hunt kan få dem att funka det är ju inte raketforskning precis.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Om man har varit hos Joe Hunt så inser man att den utrustning som krävs för att kolla tändförställningen plus att kunna mäta upp om spolen är frisk och att magneten är laddad så är priset för en ombyggd magnet inte mycket att orda om. Joe hunt började med magneter strax efter krigsslutet 1945 och varför skall man då hitta någon annan som bygger om bara för att det kostar några slantar. Ett MSD system med alla elektronikboxar blir långt mer kostsamt än en magnet omgjord till 009 tändkurva. I mina ögon är det alltid bättre att gynna folk som har kunskap och garanterar sitt jobb så att när man kommer i knipa finns det någon att vända sig till. Om det fanns någon i Sverige med samma erfarenhet som Joe Hunt skulle jag vända mig dit. Att bygga om tändförställningen är inte svårt men hur vet man sen att magneten är frisk och ger den gnista man vill ha ut. Man får vad man betalar för och tittar man bara på pris så är vw ingen lämplig hobby. Billiga delar från kina kan få den bästa att tappa sugen så när det nu finns nån som fixar en magnet för mellan 3500-5000 beroende på skick så ser i alla fall jag ingen anledning att börja med det själv. Jag tänker fortfarande i Gene Berg termer, buy the best and cry once. Om du sen tog åt dig personligen angående fjärilar och frimärken är inget jag kan råda bot för.

14

Tror jag har några Togo-märken liggande..intresserad? Default/hmm  Default/lol

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

15

Det är klart att man kan köra med en industrimagnet som den är. De flesta tändförställer 12,5 grader vid 1900 varv. Om man vill ha 30 grader vid tretusen varv så får man ställa den på 18 grader på tomgång och får då 30 grader vid 1900 varv. I mina ögon inte idealiskt för en motor. Att Brorsson byggde flera motorer med magnet är en myt. Mig veterligen byggde han en 1600 till Roger med en vass kam som klarade att köra på 18 grader vid tomgång. En fräsch magnet kan kasta en gnista ca 1till 1,5 centimeter. En dålig ger sämre gnista än en 6volt med tändspole. Har man en motor som har kostat runt 45 tusen så vill i alla fall inte jag riskera den med en icke ombyggd magnet. Angående rocketscience så kan väll alla som tror att dom vet hur man får en magnet att fungera byta tändning till BRC och ta en magnet från en industriare från tidigt 60-tal och åka till Tierp. För dom som inte har någon lånar jag gärna ut ett antal i varierande skick.

16 Senaste redigerad av Mr 56 (2015-07-28 08:34:12)

Nu förstår jag inte, nyss kunde man inte köra alls för att treans cylinder fick härdsmälta??

Vad det gäller de 12,5 grader  som Magneten förställer, så är det just det som den gör och varvet som anges är varvet på magneten så det dubbleras på motorn. Men eftersom det går med halva motorvarvet så blir den verkliga förställningen 25 grader på Motorn.
Vilket borde vara lätt att kolla med en stroboskoplampa.


Enlig stationärmotor manualen från 1969, så har man 7,5 grader som nolläge
http://www.brandow.eu/vw/scint/01.jpg

7,5+25=32,5 vilket är rätt nära det du säger man skall ha.

Och om man läser vidare i manualen så ställer man in varvet mellan 3000-3600, Vilket också är det varv som du säger man har vid körning på väg.

http://www.brandow.eu/vw/scint/02.jpg

Så då återstår tändkurvan
orkade inte gå ut och fota min magnet i garaget, men hittade den här på interwebben.
http://www.brandow.eu/vw/scint/03.jpg

Vid 300 varv (600 varv tomgång) har den 0 grader förställning, så då går motorn på 7,5 grader

Sen slår den ut till 13 grader vid 1500 varv ( 26 grader på motorn och 3000 varv på motorn), och om kurvan är tillräcklig snabb för en VW motor har jag ingen aning om.
Men på en Ford sidventilare funkar det jättebra (fast där kan man börja trycka på redan vid 1200 varv på motor, och maxar vd 2400).

Vad 1950 står vet jag inte men jag tolkar det som att inget mer händer på tändkurve fronten, eller om det är maxvarvet för magneten (3900 varv).

Så frågan är väl hur kurvan ser ut, för en magnet mot en 009 eller original fördelare.
jag vet inte.

just for the rekord jag har en 0 timmars brandsprutemotor som jag betalat 2500kr för.
Och rätt eller fel så räknat jag med att även magneten är i bra skick.
Har inte startat den än, så den som väntar får se.

Om jag lagt ner 45 tusen på en motor hade jag också sett till att ha det bästa tändsystemet.

Har en kompis med trimmad SBC 350 som lämnade sin magnet till Mr Hunt, och han fick för lite förställning.
Så den fick reklameras, och det åtgärdades. men även den bäste kan missa ibland.

Vad det gäller treans cylinder så är det väl så att original VW fördelare har en nock slipad så att den backar treans cylinder 2 grader.
Därför är det viktigt att ställa in allt rätt och sätta tändkablarna rätt (så trean fåt hjälpen och ingen annan cylinder.

Men det har inte den berömda 009 fördelaren, om jag förstått rätt.
Så varför är den så bra då?
Det är väl mer att den är en Universalprodukt som passar rätt bra på det mesta.
Men är inte perfekt till nån.

Men jag vänta fortfarande på info om på vilket sätt magneterna skyddar trean och varför det slutar funka när man kör på landsväg.

För 3000 varv pumpande vatten, borde var rätt likt 3000 varv på landsväg.

Men vad vet jag som letar frimärken :-)
Har inte börjat med Togo än, tänkte beta av öststaterna först ;-)

17

Det här med att fördelare backar av några gr på 3:an är väl på sena 60 och 70 talsfördelare? iaf har jag inte sett någon info om det på äldre fördelare.

Det finns en grej som kan ställa till besvär och det är att spolen som sitter inbygd kan börja läcka, magneten ska gå lätt att snurra för hand, går den trögt eller sitter fast så är spolen kass. Detta problem är nog inte ovanligt, skulle ha en för ombyggnad för ett tag sedan och fick kassera 2 st innan jag hittade en ok.

18

Där ser man, jag har alltid hört det där med treans cylinder och att fördelaren är moddad för det.

Så det gäller inte äldre och 009 då, och ev magneter.

Klart att man ska ha en fräsch magnet på samma sätt som man ska ha fräscha tänd delar till ett vanligt system.
Och en magnet är inget mindre än ett komplett system och det har ju brytare kondning tändspole rotor och lock, samt en inbyggd generator.
Så är det knas med nån del så får man problem.


Men min fråga var om man kunde använda en magnet som är schysst i en personbil.
Och än är jag inte övertygad att det inte går.

////////Det är roligt att leva för då får man reda på hur det går

19

Hans Landelius skrev:

Ett MSD system med alla elektronikboxar blir långt mer kostsamt än en magnet omgjord till 009 tändkurva.

Är 009-kurva det man alltid vill ha?


Hans Landelius skrev:

Att Brorsson byggde flera motorer med magnet är en myt.

Allt som du inte känner till är inte en myt.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

20

jag sitter här med popcorn o pilsner - börjar bli kul  ICQ/ad

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

21 Senaste redigerad av michaelth (2015-07-30 16:56:53)

svårt detta --just magnet tändning e något jag gillar riktigt mycket...
Min egen sena 1200-34 hästare är byggd på ett dubbelreducerat block med gjutning för bussbalks hål dvs utseende mässigt som en "sen 1600 motor" gångtid 100timmar..
magneten har denna beteckningen...
http://forumbilder.no/images/2015/07/30/IMG_5845.jpg

Inte vet jag.. men e den kass nu??? till alla andra motorer än en elverks maskin??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

22 Senaste redigerad av Mr 56 (2015-07-28 15:56:32)

Liite svårt men kul, men jag är ute efter fakta.
Så jag förstår varför.

jag tolkar texten på din magnet som så

0 205 041 001 rotations pil
Modell nummer med riktning

00-0grader1750-12,5grader/1950
Utgångsläge vid 0 varv 0 (borde vara typ 300-0grader. 12,5-1750 är 12,5 graders förtändning vig 1750 magnetvarv. och 1950 står för maxvarvet när varvregulatorn slår till.

Vilket ger 0 grader på tomgång 600 vevaxelvarv, 25 grader vid 3500 vevaxelvarv varv.
och sen tar det stopp vid 3900 vevaxelvarv.



Lite googling har gett det här resultatet från
Aircooled VW Engine Interchange Manual : The User's Guide to Original and ...
Av Keith Seume

http://www.brandow.eu/vw/scint/04.JPG

Så nu är frågan vad är en lämplig kurva för en standard brandsprutemotor som monterats i en bil.
Taskig tändspole är ju inte mycket att göra åt, mer än att byta.
och det kan ju vara ett case för Mr Hunt.

Nån som vet hu 009 kurvan ser ut?

23

Meen 009 är väl inte alltid lämplig...  ICQ/ad
okey en dubbelförknasar maskin med lågt vakum som hålls på varv.. men vi som kör snikiga  maskiner utan rödljus tävlings ambitioner... vad behövs då.. eller  ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

24

Motorn vet inte vad som står på fördelaren , därimot så vet den vilken tändkurva som gäller.
och det får vi ta reda på.

25

Hittade 009 tändkurva

http://www.sparkingplugs.com/resources/_wsb_500x354_Advance_019-010-009.jpg

Men om jag tolkat texten rätt så är 019 kurvan bättre för standardmotorer.
http://www.sparkingplugs.com/10.html

Nu gäller det att   hitta en för Magneten.