1

Hej,
Jag har en t3 med MV motor som ibland får för sej att stiga kraftigt i varv. Ibland håller det i sej i några sekunder och ibland många minuter.

Saker som kollats/gjorts:
-Bytt Bränslepump
-Mätt upp Tomgångsmotor
-Bytt TempGivare blå
-Kollat efter kabelbrott
-Kollat alla slangar och vaccum efter läckage
-kontrollerat mickrobrytarna i spjällhuset
-provat med annan luftmassemätare

Känns som om det rycker till och sen stiger varvet.
Fick då för mej att de kanske är relät till tomgångaventilen?

Idle stabilizer controllers unit
Nr: 251 907 393 D

Frågan är hur man får tag på ett sånt?

Någon som har ett liggandes elller kanske har någon annan idé hur man kan lösa problemet?

Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning, Stefan

Typ 1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
T1 13 fönster -67 vit/röd
Beachbuggy -69 röd

2

kan mycket väl vara tomgångsstabilisatorn som är problemet. här finns ett begagnat
https://www.tristar-connection.de/elekt … sierung-mv

3

Tack för du hittade ett! Har beställt det nu.
Ska bli spännande och se om det löser problemet...

Typ 1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
T1 13 fönster -67 vit/röd
Beachbuggy -69 röd

4

Bytt relät men verkar inte vara någon skillnad ... är det stora databoxen som är nästa steg? Eller andra tips mottages gärna, har nån en data box till en MV så skulle jag bli glad.

En sak till jag märkte:

Att tomhångsmotorn surrar så fort man slår på tändningen. Ska den verkligen gå då?

Med vänlig hälsning, Stefan

Typ 1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
T1 13 fönster -67 vit/röd
Beachbuggy -69 röd

5

Hittade det här.
http://www.gowesty.com/tech-article-details.php?id=7

6

Se.mattsson skrev:

Bytt relät men verkar inte vara någon skillnad ... är det stora databoxen som är nästa steg? Eller andra tips mottages gärna, har nån en data box till en MV så skulle jag bli glad.

En sak till jag märkte:

Att tomhångsmotorn surrar så fort man slår på tändningen. Ska den verkligen gå då?

Med vänlig hälsning, Stefan

tomgångsmotorn? du menar bränslepumpen? ja den ska surra när du vrider på tändningen

7

Menar tomgångsmotorn eller tomgångsventilen är kanske ett mer korrekt namn.
Hur som helst så kan jag gladeligen säga att felet är löst!

Kollade över alla kablar igen och upptäckte en kabel i kabelstammen som var skadad och det visade sej att den var nästan av, bytte den och startade bilen och till min glädje så gick motorn klockrent!

Den har aldrig gått så fint.

Typ 1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
T1 13 fönster -67 vit/röd
Beachbuggy -69 röd

8

ICQ/ay

9

Trevligt att det löste sig - synd att jag "lurade" dig att köpa dyra reservdelar ICQ/bh
Vart någonstans i kabelstammen hade det gnagt av? Man kanske ska kolla över genomföringar o liknande

10

Jag tar upp den här tråden igen men nu med nytt problem..
Bussen går jättefint, har åkt långt i sommar. Sverige både söder och norr och även en längre utflykt till Norge.
Och nu till problemet:

Bilen startar fint när den är kall, men när den är varm startar den ibland och ibland inte...
Får nöta länge på startmotorn, den går runt lätt. Men vill inte tända.

Men får den stå ca 30min så startar den som vanligt.

Några tankar vad det kan vara?

Med vänlig hälsning, Stefan

Typ 1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
T1 13 fönster -67 vit/röd
Beachbuggy -69 röd

11

Tempgivare till insprutningen

12

Tack för det tipset. Ska kolla närmare på det .

Typ 1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
T1 13 fönster -67 vit/röd
Beachbuggy -69 röd

13

En tomgångsreglerventil eller tillsatsluftslid som misstänks vara öppen kan lätt snabbkollas med att slangen till den med hjälp av tång knips till, och då skall varvtalet sjunka till normalt tomgångsvarv.

14

Tack för det Kjell.
Kollade närmare på temgivarna, visst är det den blå och den svarta vi pratar om.
Båda två byttes när motorn var ur. Vilken av dom mäter temp till insprutning?

Kom att tänka på en annan sak som kan spela in.

Tempmätaren går stadigt upp till en liten bit över rakt upp och håller sej där.
Är de normal temp eller för varmt?

Jag har inga kåpor på plats under tryckstängern.
Rostfritt avgassystem, ljuddämpare och grenrör.

Kan de vara så att motorn blir för varm och därför har problem att starta när den är varm?

Typ 1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
T1 13 fönster -67 vit/röd
Beachbuggy -69 röd

15

Blå är till sprutet.

16

Toppen, då ska jag kolla lite extra på den blå och eventuellt göra ett byte av den och följa upp så kablar osv är helt. Tack

Typ 1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
T1 13 fönster -67 vit/röd
Beachbuggy -69 röd

17

Har fortfarande problem... den går i ca 10-15 minuter innan den börjar gå dåligt och bli orkeslös.. lite orolig tomgång.

Innan den blir varm så går den jättefint.

Börjar ge upp...
Vad kan vara problemet?

Typ 1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
T1 13 fönster -67 vit/röd
Beachbuggy -69 röd

18

Har du provat att byta tändspolen?

Sedan kan du prova att mäta lambdan när motorn går och lambdan inkopplad, ska pendla mellan 0-1V har jag för mig. Jag vet inte hur länge motorn går innan den styr över på lambdareglering men antar att den ska upp i en viss temperatur, kan vara värt att kolla iaf ICQ/ab

19

Har inte provat att byta tändspole, har varit inne på det spåret med men känns konstigt att den skulle påverka hur bilen går efter 10 minuter?

Kan vara värt att prova ändå, köpa en ny eller kanske hitta en begagnad om jag har tur.

Kan prova att mäta upp lambdan, menar du att mäta på själva givaren i grenröret?

Tack!
/Stefan

Typ 1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
T1 13 fönster -67 vit/röd
Beachbuggy -69 röd

20

Det kan finnas ett brott i lindningen som har kontakt när spolen är kall men när den blir varm så utvidgas den och kontakten bryts. Är ganska vanligt, vet inte om motorn kan få dom symtomen som din har av det men det är inte någon speciellt dyr del att byta, alternativt låna en spole att prova med.

Ang lambdan så behöver du komma åt att mäta någonstans på kabeln medans motorn går, det brukar gå att kunna pillra in multimeterpinnen vid någon kontakt så man kommer åt kopparn i tråden. Går inte det så får du nog skrapa bort lite av plasten någonstans på kabeln så kopparn kommer fram. Sedan isolera det stället med något lämpligt, smältlim och eltape brukar funka rätt bra.
Det går så låg spänning genom den tråden så det är inte bra att skarva den på många ställen.
ICQ/ab

21

Har det gått bra eller dåligt? Default/smile

22

Okej, jag har inte provat än men fick ett lite ryck idag och tänkte ta tag i det. Skulle vara skönt att kunna komma ut på vägarna snart. Angående tändspolen så har jag en i min syncro jag tänkte prova med. Med den verkar dock ha vakuum, det har inte den andra. Går det ändå, eller vad styr vakuumet?

Försöker hitta en ny fördelare att prova med..

Ska prova byta tändspole nu, har en annan ligger.

Återkommer, Tack.

Typ 1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
T1 13 fönster -67 vit/röd
Beachbuggy -69 röd

23

Tändspolen bytt. Osäker på resultat.. dum som man va så monterade jag Biltemas
Stålflätade bränsleslangar för ett år sen när motorn var ur. Nu är en av dom trasig och läcker! Sjukt dålig kvalitet!

Åter till saken.
Bilen går jämnare och enligt det lilla jag tomgångskört bättre och får en längre tomgång när jag drar ur kabeln till luftmängdsmätaren.
Betyder det att den är trasig tro?

Ska testa byta med andra bussen och se om de blir skillnad efter jag köpt nya kvalitet bränsleslangar.

Håller tummarna!

Typ 1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
T1 13 fönster -67 vit/röd
Beachbuggy -69 röd

24

... ger snart upp hoppet.
Har mätt upp tempgivare och mätt upp så alla styrningar har kontakt till databoxen.
Hittar däremot inte att något av stiften har kontakt med jordpunkten i chassit.

Därav lutar det år att databoxens jord lödning kanske har spruckit?

Ett annat alternativ är att fördelaren är trasig, enligt tändstiften så går den fett på 3 cylindrar och snålt på 1.

Någon som har en databox eller möjligen en fördelare över?

Med vänlig hälsning Stefan

Typ 1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
T1 13 fönster -67 vit/röd
Beachbuggy -69 röd

25 Senaste redigerad av vwmagnus (2019-05-22 07:25:27)

https://www.scribd.com/doc/56230426/VW-Digifant-Manual
Kolla in den lite.

Jag tror att om jordkretsen i databoxen är paj så startar inte bilen alls.

Prova att rycka av tändkablarna från fördelarlocket, en i taget, medans motorn går. Om det är någon av dom som inte påverkar motorns gång så är det den cylindern det är fel på.