1

Hej,
Jag har en t3 med MV motor som ibland får för sej att stiga kraftigt i varv. Ibland håller det i sej i några sekunder och ibland många minuter.

Saker som kollats/gjorts:
-Bytt Bränslepump
-Mätt upp Tomgångsmotor
-Bytt TempGivare blå
-Kollat efter kabelbrott
-Kollat alla slangar och vaccum efter läckage
-kontrollerat mickrobrytarna i spjällhuset
-provat med annan luftmassemätare

Känns som om det rycker till och sen stiger varvet.
Fick då för mej att de kanske är relät till tomgångaventilen?

Idle stabilizer controllers unit
Nr: 251 907 393 D

Frågan är hur man får tag på ett sånt?

Någon som har ett liggandes elller kanske har någon annan idé hur man kan lösa problemet?

Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning, Stefan

Typ 1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
T1 13 fönster -67 vit/röd

2

kan mycket väl vara tomgångsstabilisatorn som är problemet. här finns ett begagnat
https://www.tristar-connection.de/elekt … sierung-mv

3

Tack för du hittade ett! Har beställt det nu.
Ska bli spännande och se om det löser problemet...

Typ 1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
T1 13 fönster -67 vit/röd

4

Bytt relät men verkar inte vara någon skillnad ... är det stora databoxen som är nästa steg? Eller andra tips mottages gärna, har nån en data box till en MV så skulle jag bli glad.

En sak till jag märkte:

Att tomhångsmotorn surrar så fort man slår på tändningen. Ska den verkligen gå då?

Med vänlig hälsning, Stefan

Typ 1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
T1 13 fönster -67 vit/röd

5

Hittade det här.
http://www.gowesty.com/tech-article-details.php?id=7

6

Se.mattsson skrev:

Bytt relät men verkar inte vara någon skillnad ... är det stora databoxen som är nästa steg? Eller andra tips mottages gärna, har nån en data box till en MV så skulle jag bli glad.

En sak till jag märkte:

Att tomhångsmotorn surrar så fort man slår på tändningen. Ska den verkligen gå då?

Med vänlig hälsning, Stefan

tomgångsmotorn? du menar bränslepumpen? ja den ska surra när du vrider på tändningen

7

Menar tomgångsmotorn eller tomgångsventilen är kanske ett mer korrekt namn.
Hur som helst så kan jag gladeligen säga att felet är löst!

Kollade över alla kablar igen och upptäckte en kabel i kabelstammen som var skadad och det visade sej att den var nästan av, bytte den och startade bilen och till min glädje så gick motorn klockrent!

Den har aldrig gått så fint.

Typ 1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
T1 13 fönster -67 vit/röd

8

ICQ/ay

9

Trevligt att det löste sig - synd att jag "lurade" dig att köpa dyra reservdelar ICQ/bh
Vart någonstans i kabelstammen hade det gnagt av? Man kanske ska kolla över genomföringar o liknande

10

Jag tar upp den här tråden igen men nu med nytt problem..
Bussen går jättefint, har åkt långt i sommar. Sverige både söder och norr och även en längre utflykt till Norge.
Och nu till problemet:

Bilen startar fint när den är kall, men när den är varm startar den ibland och ibland inte...
Får nöta länge på startmotorn, den går runt lätt. Men vill inte tända.

Men får den stå ca 30min så startar den som vanligt.

Några tankar vad det kan vara?

Med vänlig hälsning, Stefan

Typ 1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
T1 13 fönster -67 vit/röd

11

Tempgivare till insprutningen

12

Tack för det tipset. Ska kolla närmare på det .

Typ 1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
T1 13 fönster -67 vit/röd

13

En tomgångsreglerventil eller tillsatsluftslid som misstänks vara öppen kan lätt snabbkollas med att slangen till den med hjälp av tång knips till, och då skall varvtalet sjunka till normalt tomgångsvarv.

14

Tack för det Kjell.
Kollade närmare på temgivarna, visst är det den blå och den svarta vi pratar om.
Båda två byttes när motorn var ur. Vilken av dom mäter temp till insprutning?

Kom att tänka på en annan sak som kan spela in.

Tempmätaren går stadigt upp till en liten bit över rakt upp och håller sej där.
Är de normal temp eller för varmt?

Jag har inga kåpor på plats under tryckstängern.
Rostfritt avgassystem, ljuddämpare och grenrör.

Kan de vara så att motorn blir för varm och därför har problem att starta när den är varm?

Typ 1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
T1 13 fönster -67 vit/röd

15

Blå är till sprutet.

16

Toppen, då ska jag kolla lite extra på den blå och eventuellt göra ett byte av den och följa upp så kablar osv är helt. Tack

Typ 1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
T1 13 fönster -67 vit/röd