1

Hej,
Jag har en t3 med MV motor som ibland får för sej att stiga kraftigt i varv. Ibland håller det i sej i några sekunder och ibland många minuter.

Saker som kollats/gjorts:
-Bytt Bränslepump
-Mätt upp Tomgångsmotor
-Bytt TempGivare blå
-Kollat efter kabelbrott
-Kollat alla slangar och vaccum efter läckage
-kontrollerat mickrobrytarna i spjällhuset
-provat med annan luftmassemätare

Känns som om det rycker till och sen stiger varvet.
Fick då för mej att de kanske är relät till tomgångaventilen?

Idle stabilizer controllers unit
Nr: 251 907 393 D

Frågan är hur man får tag på ett sånt?

Någon som har ett liggandes elller kanske har någon annan idé hur man kan lösa problemet?

Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning, Stefan

1200 typ1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
1302 typ1 -72 svart

2

kan mycket väl vara tomgångsstabilisatorn som är problemet. här finns ett begagnat
https://www.tristar-connection.de/elekt … sierung-mv

3

Tack för du hittade ett! Har beställt det nu.
Ska bli spännande och se om det löser problemet...

1200 typ1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
1302 typ1 -72 svart

4

Bytt relät men verkar inte vara någon skillnad ... är det stora databoxen som är nästa steg? Eller andra tips mottages gärna, har nån en data box till en MV så skulle jag bli glad.

En sak till jag märkte:

Att tomhångsmotorn surrar så fort man slår på tändningen. Ska den verkligen gå då?

Med vänlig hälsning, Stefan

1200 typ1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
1302 typ1 -72 svart

5

Hittade det här.
http://www.gowesty.com/tech-article-details.php?id=7

6

Se.mattsson skrev:

Bytt relät men verkar inte vara någon skillnad ... är det stora databoxen som är nästa steg? Eller andra tips mottages gärna, har nån en data box till en MV så skulle jag bli glad.

En sak till jag märkte:

Att tomhångsmotorn surrar så fort man slår på tändningen. Ska den verkligen gå då?

Med vänlig hälsning, Stefan

tomgångsmotorn? du menar bränslepumpen? ja den ska surra när du vrider på tändningen

7

Menar tomgångsmotorn eller tomgångsventilen är kanske ett mer korrekt namn.
Hur som helst så kan jag gladeligen säga att felet är löst!

Kollade över alla kablar igen och upptäckte en kabel i kabelstammen som var skadad och det visade sej att den var nästan av, bytte den och startade bilen och till min glädje så gick motorn klockrent!

Den har aldrig gått så fint.

1200 typ1 -59 svart
T3 panel -90 vit
T3 Syncro -88 blå
1302 typ1 -72 svart

8

ICQ/ay

9

Trevligt att det löste sig - synd att jag "lurade" dig att köpa dyra reservdelar ICQ/bh
Vart någonstans i kabelstammen hade det gnagt av? Man kanske ska kolla över genomföringar o liknande