Då var det äntligen dags för en uppdatering igen! Sååå jag har längtat!
Som vanligt bjuder jag på en liten ingress:
Jag hade lyckats förhandla till mig en tredagarshelg förra veckan genom lite schemaändringar så jag ankom stugan redan på torsdagen, väldigt meksugen. Jag har dock blivit lite kluven, för sedan jag börjat åka i cabben ("Karmann") har jag börjat inse att jag måste ge även den bilen lite kärlek om det ska bli en daily driver nu på sommaren, bland annat vill jag byta termostat och tempgivare som ett led i arbetet med att gå till botten med varför motorn inte går riktigt som den ska, men nu på sistone har jag börjat få mer och mer problem med hjulskav. Sen jag köpt de flådiga Fondmetal-fälgarna förra sommaren har hjulen sett grymt rätt ut i hjulhuset under de lite bredare skärmarna, men jag har haft problem med hjulskav. Först mest vänster fram och framförallt då vid kurvtagning (framförallt vid högersväng när vänstersidan kränger närmare backen), men även vid motorvägskörning rakt fram vid större ojämnheter/gupp i vägbanan när fjädringen fått jobba lite mer än vanligt. Men nu på sistone har det även börjat skava en hel del baktill och det tycks gradvis ha ökat. Tanken är att hissa upp vagnen baktill för att se om någon fjäder gått av, eller om det kan härledas till något annat? de koniska hjullagren kanske börjat bli lite slappa? Jag har ingen aning, men någonstans måste jag börja för det känns inte bra att åka som det är nu.
Men jag ville ju meka buss, så Karmann fick vila och vinterbruksen som ännu ej ställts av får tjänstgöra tills jag får fason på grejerna på med cabben igen.
Väl på plats körde jag min vanliga gubb-nap när jag kom ut och efter en tallrik yoghurt så äntrade jag grottan i sedvanlig ordning. Det var ju kväll och på kvällspasset har jag inordnat det så att jag fokuserar på Lucy som står inomhus, så såg agendan ut även denna gång. Det pågående arbetet med att få dit värmerören en gång för alla kändes väldigt relevant att få avslutat. När som helst kan det kännas så att Lucy får stå tillbaks lite till fördel för bussmek, trädgårdssyslor och husprojekt, och för att bryta på ett bra sätt, så vill jag inte ha något "jobbigt" projekt halvfärdigt för att minimera risken att det känns som en uppförsbacke att komma igång igen. Och värmerören har verkligen varit lite "jobbigt" rent mentalt, dels för att det är lite komplex passform på grejerna som ska dit, dels för att arbetsställningen inte är särskilt rolig inne i lastkistan.
Jag hade ju redan gjort grovjobbet med att fila till några passbitar som skulle sitta ovanför rören, de var ju rätt olika på höger och vänster sida, dels för att jag hade kapat lite tokigt i plåten på vänstersidan, men även för att rören inte är helt identiska. Men en av anledningarna till att jag inte slutförde projektet förra gången var att jag inte kunde leva med att det ena byxbensröret hade blivit för kort av en ännu ej klarlagd orsak, så detta skulle förlängas. 60mm är inte den vanligaste avgasrörsdimensionen, men en bit stegmuff fick bli en alldeles utmärkt reparationsbit för att förlänga de centimeter jag kände var nödvändiga. Så jag kapade upp stegmuffen , fasade av kanterna på de båda rörbitarna och klämde dit dem i städet som fick agera jigg.
Förberett för svetsning, förlängning av byxbensrör:

Byxbensröret var inte helt runt, förmodligen en smärre defekt av böjningen av detsamma, så skarven blev inte helt perfekt. Men det är alltid trevligt och lätt att jobba i bänk och jag har sagt det förr, tänk att bygga ihop en hel buss i bekväm arbetsställning! Det måste jag pröva någon gång!
Färdigsytt, "high gloss kallgalv" är nypålagd och blir snart matt igen:

Nu kunde jag känna mig lugn med att det skulle gå att klämma dit ljuddämparna på båda rören, annars skulle jag knappt haft en centimeters överlapp i bästa fall, om det ens skulle gå att skarva alls! Så med detta gjort kunde jag på allvar sluta prokrastinera och börja agera. Tillbaks till passbitarna ovanför rören med rören väl på plats på vagnen igen. Det var lite återstående jobb med att frisera till bitarna märkte jag när jag började passa in dem igen, bland annat ville jag ha en något mjukare böj på dem, då jag handbockat dem i skruvstädet men senare upptäckt att motsvarande linje på torpedväggen är mjukare krökt. Sen fick filen jobba lite mer för att ta av de där sista tiondelarna för att biten skulle gå att fixera helt rak i hålet. Jag brukar tänka på en lite kul gåta som jag snickrat ihop själv i dessa sammanhang: "Vad har bussvetsarna och dragrejsfolket gemensamt? - De jagar båda tiondelar!"
Inpassning för sjuttioelfte gången och redo att svetsas dit:

Sen vidtog ett väldigt omständligt arbete med att slipa svetsar, med denna bågformade skarv och med rör och vinklar att ta hänsyn till kunde jag bara göra grovjobbet med vinkelslip innan den roterande filen fick ta vid. Faktum är att det är fyra och en halv timme mellan dessa två bilder! Så tid tog det att färdigställa jobbet, men envis som jag är ville jag ha det färdigt innan jag tog kväll. Jag brukar försöka variera arbetet så att kroppen får lite olika ställningar att jobba i, men här hade jag inte så mycket val; i princip alla moment gick ut på att ligga i ungefär samma ställning, trångt och svettigt var det också. Min enda övertygelse om att jag skulle härda ut, var att detta faktiskt är ett av de allra sista momenten jag har i lastkistan, ljuset i tunneln!
Passbitarna ovan rören på plats, ännu återstår att svetsa fast själva rören:

När denna bild knäpps är klockan runt midnatt och jag hade sedan tidigare tänkt unna mig ett välbehövligt bad, så jag tar kväll och tappar upp så mycket varmt vatten den lilla varmvattenberedaren förmår, sjunker ner med en skön bok och ett par öl. Vid tvåtiden går jag till sängs, då har jag varit igång sen fem morgonen därpå. Vad gör man inte för att få njuta lite av livet?
Fredagen kommer och med den sovmorgon, det ville jag ju ha. Sen brukar jag inleda dagen lite lugnt, vet inte varför, men jag går sällan ner direkt i garaget, men efter en långfrukost och lite pyssel i trädgården tar jag till slut mig ner i grottan igen. Det är ju dagskift enligt min tideräkning, så då ska projektet med Rugge fortskrida. Det som gör att detta projekt känns så relevant är att jag vill ha bussen på rull i sommar för att kunna köra till en uppställningsplats, men gärna även til någon träff, kanske BRC? Jag kan inte lösa förvaringsfrågan på den egna tomten och stackarn har fått stå ute för många vintrar redan, nu har jag dessutom en "kran" i närområdet på väldigt bekvämt avstånd.
Dagen kom att ägnas åt att plocka ihop växellåda och drivaxlar igen, till drivaxlarna hade jag nu skaffat nya damaskklammer och fett hade jag redan flera tuber. Enligt Haynes (Bentleyn är fortfarande i motorverkstan) så ska det vara 90 g medan mina tuber var 90ml, men jag antog att det inte var en exakt vetenskap, så länge det var generöst med fett så det blev ungefär tre tuber på fyra knutar. Typ1-damaskerna var ju redan klara för montering, men av någon anledning hade jag inte sållat ut ett par bussdamasker och rengjort dem, så det fick göras först. Någon var stel i gummit, en annan hade lite torrsprickor, en tredje hade hål från något verktyg, men det gick att hitta två damasker som var okej, dessa rengjordes och torkades, redo för montering. Någon kanske undrar varför jag inte helt sonika köper nytt, men jag har hört för mycket om dåliga gummin (kanske framförallt dörr- och rutlister) som säljs nuförtiden, så jag tänker att om dessa fortfarande är fina efter ett långt liv, så kommer de nog hålla ett bra tag till.
Nästa bekymmer var att försäkra sig om att jag monterar ihop allt åt rätt håll, för typ1-knutarna var det inga problem, de var redan ihopsatta i samma ordning som de monterats isär, men med bussknutarna var det inte lika givet. Alla tre delarna, innerring, "bur" och ytterring är ju nästan symmetriska, den enda uppgiften jag hittade var att ytterringen hade en bestämd monteringsriktning, där det frästa spåret i ytterkant skulle vara mot medbringaren. Men även innerringen var något asymmetrisk, med en liten profil åt ena hållet, om detta nämndes det inget. Den koniska brickan på insidan skulle visst skippas, men det förklaras inte varför? Dessutom känns det ju lite tokigt att bussaxeln har lite för långa splines för bubblans knutar, så de kan glida lite axiellt på splinesen. Men jag monterade ihop allt ändå.
Färdiga hybriddrivaxlar, nylackade, nyinfettade och kontrollerade för slitage. Typ1 närmast i bild, typ2 i andra änden:

När jag höll på med typ2-knutarna och skulle fetta in dem med en pensel ordentligt runt kulorna och i ringarna, så hände det väldigt lätt att de "gled ur led" och var ganska svåra att få ihop igen. Fick knacka lite försiktigt med en hammare för att kunna få ihop dem. Någon gång tappade jag till och med en kula. Först tänkte jag "en gång ingen gång", men sen hände det även med den andra och jag försökte simulera rörelsen jag kunde förvänta mig vid användandet sedan och det känns inte helt rätt. På något vis känns det som att jag kan ha monterat ihop knutarna fel och jag har ingen aning om vad det kan vara. En gissning, som känns långsökt, är att jag förväxlat delar mellan de olika knutarna när jag haft isär flera för att jämföra dem. Troligast är att inte alla kulor kommer från dessa ursprungligen, de två ringarna VET jag hör ihop, men burarna KAN ha blivit förväxlade och av kulorna tog jag de finaste, så de kommer säkert från olika knutar, men om kulorna kommer från en mer sliten knut, borde de ju vara något mer slitna, därför "mindre/ovala" och då borde knuten inte bli för tajt utan tvärt om. Det känns precis som att knutarna är "för tajta" och inte lösa egentligen. Det är som att de inte vill vara monterade ihop, utan gärna vill glida isär. Med typ1-knutarna får man ju ta i om man ska sära på dem, så något tokigt har jag nog gjort, vad tror panelen, är det ett vanligt nybörjarmisstag? Jag vet att typ2-knutarna har ett större spel, men det kan väl inte innebära att de ramlar isär så lätt?
Leden ramlar lätt isär enligt denna bild:

På något vis känns det ju som att när delarna sitter på fordonet, så kan de inte fly någonstans, men man kanske kan få förkortad livslängd, missljud eller andra problem om det inte är rätt monterat? Här tar jag emot all brainstorming jag kan få!
Jag valde dock att gå vidare och inte fundera så mycket mer över det då. Ett sista steg i att få ett par kompletta drivaxlar på plats är ju monteringsdetaljerna. Här har jag funderat en hel del de senaste veckorna över en specifik sak. Det råds ju ofta att uppmärksamma att skruvarna till drivaxlarna är intolv när folk på forum ska demontera dessa, jag har då aldrig sett några intolv på mina vagnar, utan det har funkat gott med insex, men ofta är det ju tjockt med underredsmassa och skallarna kan ju även vara lite sönderdragna så det är inte helt enkelt att se exakt. Men nu när jag jobbat med detta i bänk har jag en teori och det är att det på typ1 användes intolv, men hos typ2 är det insex. Det känns ju helt klart lättare med insex än intolv och eftersom jag hade överlägset flest såna valde jag den vägen. Nu vet jag att detta anses vara sträckskruvar som bara får användas en gång, jag väljer aktivt att bortse från detta just nu. Jag tar ansvar och kommer inte grina om jag får sota för det senare. Så de tjugofyra bästa insexsskruvarna sållas ut och rengörs först i bad av varm avfettning och sen med stålborste. Faktum är att det var ju enklare att sätta fast stålborsten i städet och skruven i chucken på borrmaskinen och borsta rent i skruvskallen på så vis, vände sedan på skruven och rensade gängorna på samma sätt. Kände mig riktigt smart då skruvarna blev som nya!
En annan skillnad som kan vara mellan typ1 och 2 är att det på typ2 sitter små räfflade brickor, medan typ1 saknar dessa. Eller så var det bara så på mina knutar, men jag väljer att köra med brickor på alla skruvarna. Efter att även ha rengjort de större "parbrickorna" så fick allt ligga och torka, innan parbrickorna fick sig lite färg.
Monteringsdetaljer för två drivaxlar, skruvens längd är lika mellan typ1 och 2, men parbrickorna är olika stora eftersom knutarna är det:

Att montera ihop växellådan var väldigt straight forward, det föll ju förra gången på att jag saknade en låsring trots att jag hade en hel sats med olika storlekar. Efter lite forskning på nätet kom jag fram till att beställa en enkel på nätet med frakt blev nästan lika dyr som en hel sats på Jula, så nu har jag två satser. Kanske att någon mer specifik handel säljer låsringar i enstaka storlekar över disk, men även där får man ju kostnaden med det extra ärendet, vilket det ju inte blir med Jula som ligger nära jobbet. Så när jag hade fått ihop diffen igen och lådan var "klar" fick jag för mig att jag skulle tvätta den. Så då började jag med det, jag började inomhus med diskborste och kallavfettning och smutsen fullkomligt rann av. Lådan var inte genomskitig, men tillräckligt för att det skulle kännas viktigt, dessutom var det fläckvis med gammal underredsmassa som dragit åt sig skit genom åren. Jag funderade ett kort tag över hur jag skulle gå vidare när skrubbandet var klart och hade läst i någon annan tråd om en kille som rengjorde en motor med kallavfettning och högtryckstvätt, så när det idoga skrubbandet var färdigt rullades växellådan ut ur garaget på sin arbetspall och renblåsningen vidtog. Vilken skillnad, magnesiumlegeringen är förvisso oxiderad, men nu är den helt ren och det är ju skönt om man ska hitta läckor sen, och även att behöva hantera skitiga grejer känns ju bara ovärdigt! Det blev ingen bild på det färdiga resultatet då det var mörkt ute och lådan lämnades utomhus över natten för att torka.
Jag hade således jobbat en bit in på kvällsskiftet med Rugge, det fanns ju egentligen ingen ursäkt för det,
men jag tror att det gradvis kommer bli mer av bussmek och mindre av pickupmek allteftersom sommaren fortskrider. På agendan för kvällen stod att färdigställa värmerörsjobbet. Kvar var själva rörens skarv mot golvet. Jag började med att knacka ner min fals som jag gjort för att ha lite spelmån i hålet när rören skulle tråcklas dit, det visade sig vara jobbigare än jag tänkt mig. Grönplåten är rätt ordentligt tjock och svår att forma, både en styrka och en svaghet med rejäl plåt. Men efter mycket svett och hammarslag kunde jag smida ner kanten tillräckligt. På insidan av respektive rör, fick jag en tajt passform där falsen möter upp mot röret och kunde svetsas ihop direkt, men på utsidan om rören, fick jag tillverka en smal passbit för att kunna fylla ut det sista mellan rör och golv. Som vanligt när man ska tillverka egna bitar tar det ett par försök och misslyckanden innan man får till det. Kvällen innan hade jag börjat titta på problemet för att ha något att grunna på, men med så mycket att göra hade jag inte hunnit ägna tanken många sekunder innan det nu var dags att gå till handling. Jag landade till slut i en lösning där passbiten fick möta röret horisontellt och inte stående eller sluttande, vilket var ett alternativ jag lekte med då spalten som behövde fyllas i var väldigt smal.
Efter sjuhundra omtag med ett ständigt framochtillbakaflackande mellan lastkistan och bänken, hade jag till slut snidat ihop ett par smala skärvor plåt som jag kunde fixera med en magnet och punkta dit. När jag kommit så långt att det var dags att slipa hade klockan gått och blivit så mycket att jag inte ville starta kompressorn och eventuellt väcka de sovande i huset. Vinkelslipen väsnas förvisso, men inte på samma sätt och kompressorn står inne i huset. Jag kunde slipa lejonparten av all svets helt okej, men lite återstår längst in där torpeden möter golvet. Klockan var tjugo över ett när jag velade över att eventuellt väcka hela huset, men jag kunde motivera sänggång och att slipa det sista kvällen därpå.
Nästan helt klart, lite slip kvar, sjukt mycket tid nedlagt på något som bara kommer synas om man tar bort tanken.

Så lördag och strålande vårväder, nu inbjöd det till arbete utomhus och jag börjar passet med att inspektera lådan i dagsljus och det ser bra ut, jag är mycket nöjd!
Fingret i hörnet bjuder jag på, nu får vi bara hoppas att lådan går lika bra som den ser ut:

Jag börjar arbetspasset med att röja framför garageporten så jag kan öppna upp helt och släppa in den varmare vårluften i det kalla garaget. Precis innanför porten står ju motorn som mest varit i vägen hela vintern och med en nyligen rengjord låda, redo för att stoppas i (jag borde kanske fylla på olja innan jag hänger i den?) så vore det passande med en rengjord motor. Jag har sneglat lite på motorn, men inte granskat den på nära håll och jag är osäker på när jag hängde i den och i vilket skick den var i då. Men nu såg jag att den behövde mer än en handpåläggning. Rostiga OCH kladdiga kylplåtar, den bakre, ovanför sprängkåpan/kopplingen satt inte ens fast annat än på doghouse-utblåset!
Rugges motor har sett bättre dagar, dags för en handpåläggning:

Hälften rostig, hälften kladdig. På vissa ställen både och! Hur nu det gått till?

Jag börjar skruva isär allt. Ordningen med vilken man får isär delarna på en 1600 DP är inte helt logisk tycker jag, man måste typ ha av generatorn för att få väck insuget tex. Men efter ett tag börjar jag komma ner till ett longblock som gömmer sig under allt kladd. Mutterpuffran är helt sanslöst bra på att knacka loss rostiga skruv, till och med spårskruv om man har rätt bits! Bara en skruv gick av, en av spårskruvarna som fixerar övre kylplåten i topplocket. Får se om jag lyckas operera ut den sen, eller om jag helt sonika skippar den tills jag har ett par iordninggjorda toppar att smälla dit. Vet inte varför men insuget är dessutom till sen bay, så det har uttaget för bromsservo vilket bara krånglar till det, det finns kanske något annat på hyllan för det var även bra rostigt i förvärmningsrören, eller så är tillfället så gott som något nu att montera på mina dubbla typ3-solexar som jag har alla delar till. Det är bara det att man är så bränd på det här med att grundinställa dubbelförgasare, tycker det är en utmaning att få en enkelförgasare att gå vettigt. Har inget emot att låta en kunnig mek synka gasarna åt mig, men då måste jag ju kunna köra till verkstan; moment 22!
Ett mycket kladdigt "nästan" longblock:

Det blev några omgångar med sprayflaskan och borstarna, tandborste för trånga utrymmen och diskborste där det funkade. Blåste av allt med högtryckstvätt och man kunde börja skönja de klassiska magnesiumoxiden hos blocket och rostfärgade flänsar hos cyllarna. Jag undrar hur denna motor mått egentligen? Tryckstången till termostaten var dessutom avbruten och jag kommer nog köra utan spjäll helt. Det var även i detta skede som jag gjorde en upptäckt jag inte tidigare tänkt på. Det sitter ju en nitad Alu-skylt där motornumret står och på den kan man utläsa AD, så långt hade jag koll, men med motorn nerstrippad och efter lite skrubbande reagerar jag över att det även sitter ett nummer uppe på blocket! "Aha en typ3-motor som blivit renoverad någon gång!" Detta bekräftas snart med täckbrickan för oljestickan på sumpens sida, även om eftermarknadslock också har detta uttag för att passa alla bilar. Jag funderar en stund om jag ska strippa ner motorn helt och snart känner jag mig dum som ens funderade, det är ju på undersidan den är som skitigast, så jag ställer motorn på högkant på en engångspall efter att avgassystemet monterats bort. Då kommer jag åt de undre kylplåtarna, även remskivan plockas bort så att jag kommer åt kylplåten framtill, nu har jag snart ett longblock och kan tvätta rent på undersidan också.
Nu börjar det kännas acceptabelt att skruva ihop motorn igen:

Nästa steg är att även ta bort svänghjulet för att göra rent det sista som sitter bakom detta. Jag tänker att om det nu är packboxen där bakom som läcker och orsakat kladdet, så ser jag inte det om det redan är kladdigt där, dessutom hade jag en packbox på hyllan, så den kunde bytas på en gång. Nu var det tur att jag hade min mor på stugan, för inte ens trekvarttumspuffran rådde på svänghjulsskruven, så jag behövde dra loss den för hand. Med morsan som motvikt kunde jag häva mig över skaftet och ganska snart lossade den stora skruven. Jag har ett hemmagjort verktyg för att låsa svänghjulet mot en av pinnskruvarna i blocket, men det känns inget bra och lösningen med ett plattjärn mellan två av kopplingens skruvar fungerar mycket bättre när motorn står på backen. jag vet inte hur köpeverktyget är på denna punkt, men det är inte kul när skruven som sen ska hålla fast motorn i lådan, ger vika för belastningen.
Ny packbox på plats, den nya är av silikon-typ shimsbrickorna rörde jag ej:

Med svänghjulet löst, rengjordes även det, då lite klegg hade letat sig in på lamellens anläggningsyta. Jag kommer rengöra även lamell och tryckplatta med bromsrengöring för att få allt så oljefritt som möjligt. Det som dock vållade lite bekymmer i det hela var hur långt in packboxen skulle monteras. Den ursprungliga satt en bit in i blocket, men den nya tog stopp vid blockets kant. Försökte läsa på lite snabbt på mobilen men fick lite tvetydiga uppgifter och jag kände att det nog var bäst att montera det såsom det satt. Jag fick in den ca 3mm i blocket med en stor hylsa som dorn och var väl rätt nöjd med det, men det satt inte riktigt rakt enligt vad jag kunde mäta mig till, så jag knackade lite till och när den inte ville röra sig slog jag lite hårdare. Det skulle jag inte gjort, nu har jag lyckats få en reva i silikonet och det känns bäst att kassera denna packbox och sätta i en ny.
Men hur ska dessa sitta? Ska packboxen ligga an blocket eller insänkt? Isf hur mycket? Jag lämnade detta därhän, motorn fick torka ute över natten och jag började plocka ihop alla grejer som jag använt ute,det började bli kväll och temperaturen sjönk rätt snabbt, jag ville in i värmen. Men innan jag helt la ner motorprojektet för dagen, samlade jag ihop allt skrot som kallas kylplåtar och radade upp det tillsammans med en del skrot jag redan hade liggande. Hittade även några NOS styrleder i lådan med plåtar, som kan komma väl till pass sen i framtiden. Några av de rostiga/dåliga bitarna hade jag i reserv, men inte allt. Jag behöver framförallt nya plåtar över och under cylindrarna. Jag har för mig att det brukar klagas över passformen hos nya plåtar, så innan jag köper nytt, kollar jag om dessa kan finnas begagnade på någons hylla Det mesta av det andra borde gå att tvätta och penselrenovera. En ny skruvsats känns som en enkel åtgärd för att ihopmonteringen ska gå lättare och bli roligare sen.
Ett "utkast"
av de kylplåtar jag har på lager, samt motorns ursprungliga, notera den udda främre plåten som är OYO för bay 71, den här är hemmagjord:

Fläktkåpan är hel, men ytrostig, de andra jag hade var inte för doghouse, den främre plåten är udda som sagt. Den nedre på bild är till bubbla och den övre kommer från motorn och är ursprungligen en för typ2 68-70. Vill man ha en doghousemotor i sin 68-70 måste man göra hål i denna plåt, det är vad jag gjort. 71 fick doghouse medan 72 fick ett mycket större hål för motorn då typ4an introducerades, följaktligen fick även typ1-motorn en annan främre kylplåt. 71an har alltså en egen variant. Jag funderar på hur mycket tid jag ska lägga ner på kylplåtarna. Antingen reparerar jag min moddade, eller så bygger jag en ny moddad av bubblaplåten genom att klippa till ett plåtark så att det fyller ut utrymmet ovanför. Cylinderplåtarna är de enda som verkligen behöver bytas ut, de undre är relativt hela, men där är fästöronen för sumpens skruvar, borta eller förstörda. Tiden får utvisa hur jag gör med varje enskild del, enklast är om man slipper att smida så mycket och bara behöver tvätta och måla, det tar tid bara det.
Nåväl, kvällen hade hunnit ifatt och det var nu skymning och sent igen. Dags för "projekt Lucy" och inomhusjobb. Det var ju inte mycket kvar av jobbet runt värmerören nu, men slipandet tog ändå sin lilla tid. På något ställe upptäcktes det även att det behövde kompletteras med svets och då blev det lite mer slip. Sen hittade jag något ställe vid hjulhuset som också behövde komplettering och när allt inne i lastkistan kändes klart, kröp jag under vagnen och punktade ihop alla rören. Dessa sitter redan så fixerade att det förmodligen inte skulle behövas, men vibrationer under många år kan nog få saker att röra sig, färg skavas av och slutligen rosta och ramla isär, men några punkter räcker gott om en del ska bytas ut i en avlägsen framtid. Tanken är att kitta alla skarvar och hålen kring tvärbalkarna. Som avslutning på kvällen drog jag på mig en andningsmask för att få dit lite rostskyddande spray på alla plåtrena ytor. När jag sprayar i lastkistan är jag noga med att inte få färgdimma i ögonen om jag inte har skydd. Klockan är kvart över ett när jag slutligen kan knäppa en bild och kalla det en dag.
Blev faktiskt väldigt nöjd med resultatet för en gångs skull!

Söndag och sista dagen på min långhelg, "all good things must come to an end". Men än finns det tid för ytterligare framsteg och än finns det mycket kvar att göra på båda projekten, vilken tur!
Något jag väntat med, lite på grund av att det är lite jobbigt att rulla ut svetsen på den ojämna garageuppfarten, var att svetsa dit kopplingsvajerröret. Men nu var det bara att inse att jag får rulla ut den igen om så behövs, så jag började skrida till verket. Att skarva ett rör har jag gjort många gånger nu så jag har teorin klar för mig, men det är alltid något nytt som utmanar i verkligheten. Här bestod svårigheten att få till en bra fixtur/jigg för det lilla röret på det trånga stället. Jag hade ju avsiktligt valt att kapa röret på ett ställe där det var så god åtkomlighet som möjligt, då jag vid det här laget vet att det är viktigt vid svetsjobb. Men det är ändå rätt begränsat med utrymme. Jag letade ett tag och hittade en gammal vinkelhake vars handtagsdel kunde få utgöra en jigg. Det blev inte spikrakt, men jag blev ändå lite impad över hur jag kunde både slipa och svetsa så bra upptill på röret där åtkomligheten var som sämst.
Förlängt kopplingsvajerrör 17mm som en del av reparationen av det defekta originalet:

Nu hoppas jag bara detta blev rätt. Behöver ju köpa nytt kopplingsvajerhölje också och såg att det fanns olika till olika modeller. Jag gissar att jag bör leta efter en som passar min buss original, då det ju är det höljet jag annars hade använt. Ngn som kan bekräfta dementera detta får gärna göra sig hörd tack!
När jag låg under bussen såg jag att jag även behövde tvätta rent medbringarna vid naven från gammalt fett nu när nyinfettade drivaxlar skulle på plats. Bromsrengöring, borste och papper tog hand om den saken ganska lätt!
Som ett led i arbetet i pannrummet har jag borstat rost och rostskyddat. Och för att i alla fall maskera den avvikande färgen lite grann, samt skydda det lite ytterligare letade jag upp en färgburk som det stod ljusgrå på hyllan, men som snarast tedde sig vit mot originalfärgen i pannrummet. Lite prydligare blev det ändå med vitt (grått?), i taket kommer original dämpningsmaterial att monteras med nytt lim, frågan är hur man bäst sätter dessa plattor i press? Takstöttor som byggare har är ju lite för långa (tror jag), kanske teleskopiska moppskaft funkar? Domkraft med träbalk och plyfaskiva?
Nymålat pannrum lite fräscht med nytt kladd på plåten känns det:

I tankutrymmet ser man även de två beslagen med fyra svetsmuttrar i som utgör bältesinfästningarna för baksätet. Dessa är dolda inifrån då jag monterat asfaltsmatta över hålen. Jag tog nu tillfället i akt att borra hål i denna asfaltsmatta med ett litet borr för att ha en angivelse att gå efter när/om jag monterar bälten i baksoffan framöver.
Näst på agendan stod "brandväggen" mellan tank och motor. Egentligen kan man ju undra över begreppet brandvägg, då tank och motor ändå är ihopkopplade vid motorbrand via bränsleledningen. Min vagn var ju ursprungligen utrustad med en Eberspächer BN4, vilken jag idag bittert ångrar att jag hivade ur och kastade, man (jag) gjorde så förr i tiden, det skulle ju ändå in en modernare Eber, en B1L istället! Vilken förvisso sitter där, men aldrig installerats i sin helhet och funktionstestats. Såna var idealen tidigt nollnolltal och efter BN4-sprakaren i pannrummet hade jag ett hål i tankväggen. Lyckligtvis var jag ändå så klok att jag såg till att det var någorlunda tätt in till tankutrymmet genom att en plåtbit som förmodligen kommer från en reklamskylt
, bankats till någotsånär relevant form för att täcka hålet (reklamtexten dock inåt). Detta måste ju nu snyggas till, så kan jag inte montera tillbaks det! Först började jag söka efter nytillverkade eller beggade tankväggar, men insåg att det kanske inte var så enkelt som att bara öppna lädret. Det kanske hade gått att jag ifatt på en på lite sikt, men jag bestämde mig för att det borde vara tillräckligt enkelt att bocka till en passbit för hålet.
Ursprungsläget som en "mock up" på arbetsbänken (ja jag vet att det är stökigt, men jag har inte tid att städa, måste meka!)

Med utgången från den sista rillan i plåten hade jag ett mått på hur bred passbiten behövde vara. För att få till formen insåg jag att jag helt sonika kunde rita av den andra änden på tankväggen, det är ju bara sen att se till att vika plåten åt rätt håll så blir det spegelvänt. Dock gjorde jag en fadäs vid första försöket trots att jag nu vant mig vid att det sällan blir rätt på en gång. Jag hade tagit lite höjd för att kunna korrigera och passbiten var lite större än nödvändigt, men dels hade jag missat att formen kräver extra längd både på höjden och längden, då plåten bockas på båda ledderna. Men sen upptäckte jag efter första fadäsen att plåten är något asymmetrisk med avseende på rillornas placering, så formen blev fel nedtill.
Men i försök två gick det bättre med själva storleken och det fanns dessutom lite att kapa bort i slutänden. Dock var det mycket jobb och det krävde en hel del experimenterande för att bocka plåten på två ledder samtidigt. Efter ett tag insåg jag att jag var tvungen att kapa upp plåten, för att sen svetsa ihop den igen efter bockning. Det var även mer jobb med kanterna än vad bilderna avslöjar. Det går som en liten fals runt hela kanten, nedtill och på sidan som för att husera/skydda tätningslisten och upptill är kanten dubbelvikt för att ge lite tjocklek åt den del som sticks in i motsvarande springa på karossen. Åt detta fick jag ägna större delen av söndagen innan jag närmade mig ett resultat jag började bli nöjd med.
Plåtbiten nästan helt klar för dockning fem timmar senare:

Efter att lite slutliga justeringar gjorts sattes svetsarbetet igång. Lite slip och rostskydd senare och detta lilla sidoprojekt kan anses avklarat. Jag testade faktiskt biten mot vagnen ute i halvdagern och fick göra några småjusteringar, men jag tror den ska passa nu. Sen ska jag bara fundera över vilken sorts list jag ska använda. Det lutar åt vanlig dörrlist, men den är lite tunn egentligen, så jag ska forska i det. Förslag mottas med tacksamhet!
Färdig! Helt okej även om man ser att vecken är lite för skarpa jämfört med original:

Klockan var nu tjugo över elva och jag hade ännu inte lagt min hand vid Lucy denna dag och jag hade faktiskt en plan för henne även denna dag. Det var ju arbetsdag nästa morgon och det vore klokt att gå och lägga sig och jag övervägde och funderade. Klokskap kontra djävulskap och djävulen vann såklart!
på't igen, upp i sadeln osv...
För det vore väldigt skönt att ha HELA lastkistan avklarad nu och det var ju bara en liten detalj kvar, mellanväggen. Det borde vara snabbt ordnat, max en timme.
Mellanväggen var ju färdig sedan tidigare, något jag faktiskt missat att redogöra för i mina första inlägg i tråden. Den gjordes färdig redan som sista grej innan sommaren 2018 och glömdes bort då jag inte hittat någon bild på det. Men mellanväggen har lappats på två ställen, vid varje tankfäste, i övrigt bedömdes den som okej att använda igen. den behövde ju förstås hål för punkterna och vagnen behövde följaktligen slipas plåtren på motsvarande sidor. Vid inpassningsproceduren noterades att den långa smala plåtremsan inte var spikrak och att få den i press mot golvet var ett problem jag behövde lösa. Något som hade fungerat på själva golvet var att sätta ett träskaft i spjärn mot flakbädden och detta knep anammades även här. Faktum är att samma träskaft fungerade för väggens yttre delar, medan det i mitten behövdes en kortare stav för att funka mot den boxade profilen som löper mellan balkarna i lastkistans tak på detta ställe. Därför sågade jag till en träplanka till ett mått 5mm längre än jag trodde behövdes och det blev perfekt. Med hammarslag kunde jag från sidan kila in de respektive stöttorna så att plåten hos mellanväggen pressades mot golvet.
Fixering av mellanvägg, det börjar kännas som färdigt nu, det har aldrig varit såhär nära!

Jag tror att någon punkt släppte vid svetsningen, så jag ska kolla upp det närmare. Jag insåg att det inte var helt klokt att göra detta i ett raskt tempo bara för att man ville avsluta, men jag lugnade mig med att jag får acceptera lite mindre nattsömn och att inte vara helt pigg dagen efter mot tillfredsställelsen att ha gjort ett bra jobb. Med den attityden äntrade jag lastkistan för hundrasjuttioelfte gången med vinkelslipen i näven och skred till verket. Faktum är att jag redan krupit in och ut ur utrymmet så många gånger att den gröna färgen blankpolerats på vissa ställen, dessutom behöver jag tvätta golvet där mina kladdiga kläder smetat in drivaxelfett i plåten.
Till slut sitter den där igen, ett drygt år senare:

Nu ÄR lastkistan helt klar! Jag ska undersöka hur mycket mellanväggen flexar där svetsen släppte. Kanske borrar jag upp ett nytt hål för en ny punkt, kanske punktar jag lite på insidan där det inte syns, kanske låter jag det vara. Man kan ofta fuska om man vill och ingen annan vet om det, frågan är hur gott man sover sen?
Men visst känns det storslaget att allt jäkla jobb nu äntligen är klart i just denna region av vagnen även om jag vet att det inte var sista gången jag kröp in där. De stora grejerna som är kvar nu är vänster bakhörn och fronten. Förvisso mycket jobb, men det känns som att mer än hälften är avklarat nu va?
Klockan var nu tjugo över ett och jag skulle upp sex timmar senare bara till att gå och duna och sova gott med ännu en produktiv helg bakom sig. Det känns alltid lite trevande till en början av en sån här helg, men det blir alltid en hel del gjort och jag har inte bara jobbat med bussarna, så mycket går att klämma in på en helg om man bara låter bli trivialiteter som matlagning, ärenden och TV.
Som en avslutande knorr kan jag berätta att när jag äntligen kommer hem på måndagskvällen efter ett sent jobbpass, så ligger ett vadderat kuvert på golvet innanför dörren. Jag kan för allt i världen inte lista ut vad det är, förrän jag tar i det, då ett Liljeholmens går upp för mig!
Tack Mr Frisk för den fina växelstångsförlängaren! Ser riktigt välgjord ut, mycket bättre än om jag hade fått smida ihop något själv!

Det var allt för denna gång hoppas det smakar. Själv har jag njutit hela vägen, även om jag nu ska njuta av att få komma i säng efter några timmars skrivande. Nattinatti och på återhörande!
(Disclaimer: Jag har självklart inte tvättat motorn och låtit vattnet rinna ut i miljön, ingen idé att ringa kommunen. Allt har gått rätt till)
Grinder and paint, makes me the welder I ain't