Uppdatering
Kanske inget jättestort men jag har fått på nya däck och däcksidor på bilen.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Volkswagen Typ 1, elbilskonvertering - Nu besiktigad
Sidor Föregående 1 … 6 7 8 9 10 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Uppdatering
Kanske inget jättestort men jag har fått på nya däck och däcksidor på bilen.
Imponerande bygge! Bra gjort! Ser fram emot beskrivning av körupplevelsen!
Grattis till fränaste projektet på länge ! Och en skitsnygg bil 
Imponerande bygge! Bra gjort! Ser fram emot beskrivning av körupplevelsen!
Jag har kört 10 mil nu och det är väldigt spännande upplevelse att köra en elektrisk bubbla
kommer nån form av film när det blir bättre väder och lite mer fakta om räckvidd osv.
Grattis till fränaste projektet på länge ! Och en skitsnygg bil
Tack 

Vita däcksidor gör mycket, ser toppen ut tycker jag..
Vita däcksidor gör mycket, ser toppen ut tycker jag..
Ja jag är själv väldigt förtjust i vita däcksidor på gamla bilar 
Mindre uppdatering
Har kopplat om lite styrning av matningen till BMS och DC/DC-aggregatet. Istället för att BMS:en, CANBUS-modulerna i batterierna och strömtång ligger och har permanent 12V till sig så stängs dem nu av automatiskt när man inte har tändningen till, alternativt att man inte har laddkabeln inkopplad.
Detsamma gäller DC/DC-aggregatet som nu startas på samma sätt, problemet här var att under tiden bilen laddar 300V-batteriet så går det åt en del 12V för att hålla igång BMS och kontaktorer, för att motverka att 12V:en inte töms så laddas även det batteriet när man har laddkabeln ansluten.
Vad som återstår är att Raspberry-Pi:n även den ska starta vid samma skeden med den lilla tvisten att skärmen ska visa tid kvar till fulladdat batteri istället för driftdata när man laddar bilen. Det finns inga intressanta bilder på det här men jag kan nog lova en film efter helgen från när bilen testkörs 
Uppdatering
För att hålla er lite på sträckbänken nån dag till för en riktig video kommer här en där jag och en kollega testar att visa GUI:t på ett annat sätt än det inbyggda i Node-Red.
Vad videon visar är att det går att få bra flyt i visarna vilket var ett stort problem tidigare då det bara gick att uppdatera en gång i sekunden. I denna videos uttagen går mätarna med 10Hz (10ggr/sek). Kanske inte det mest upphetsande att titta på men ni får höra motorn 
Så häftigt, vilket bygge, är väldigt imponerad över arbetet som är nerlagt en fin bil gör inte ju inte saken sämre.. ;-)
. Är verkligen avis, önskar att jag hade kunskapen att konvertera den som står i vårt garage.. 
Mycket väl jobbat!
Bilder
Stor uppdatering
Nu har det gått några dagar och ni undrar säkert om jag gått i ide eller något för denna tråden ska ju uppdateras minst varje dag
sanningen är att det har pågått febril aktivitet mot slutmålet, besiktigad elbil. I måndags kom mina nya framlyktor anpassade för riktiga H4 lampor, har tyckt att ljuset i mina originallyktor varit skrämmande dåligt vilket lett till att jag nu har USA-modellen av liggande framlyktor. H4:an jag valde är LED och oj vilken skillnad det är nu på ljuset, plötsligt ser man ju vart man är på vägen nattid
Samtidigt som jag ändå bytte lyktor och insats så flyttade jag blinkersen in i lamphuset för att kunna återställa gallerna i fronten som kyler tuthornet 
Dagarna inför besiktning har det lagts mycket tid på programmering av visningen av mätare på skärmen till Raspberry Pi:n, problemet var att mätarna innan inte kunde uppdateras snabbare än 1 Hz (1 ggr/sek) utan att Pi:n hängde sig. Problemet löste sig genom att ta in mördats ifrån CAN-BUS:en med jQuery från Node-Red istället för att använda den inbyggda GUI-programmeraren i Node-Red. Resultatet är nu en display som verkar lika levande som ett analogt instrument. Andra funktioner är att bilen vid laddning ska räkna ut hur lång tid det är kvar till fulladdat batteri med vetskap om hur lång tid det har tagit historiskt att ladda bilen. När man sätter igång laddningen växlar skärmen över till att visa grafer för laddningen istället för de "analoga visarna" man vanligtvis har uppe på skärmen. Mer förbättringar kommer för det är nästan bara fantasin som sätter gränserna just nu, en färddator är med i listan för framtiden.
I onsdags kväll var det så dags att göra bilen besiktningsbar på riktigt vilket innebar att en spolarvätskebehållare med elektrisk pump installerades, körs med original knapp på blinkersspaken, någon som vet vad den "hemliga" knappen gjorde original?
Igår torsdag var det så dags att köra bort till Bilprovningen för en regbesiktning.
Rullade in bilen på stationen tidigt på morgonen och alla besiktningsmannen stod uppställda innanför porten för att se vad för motor som skulle typas in på den gamla bubblan idag
jag misstänker att den faktiska besiktningsmannen inte berättat för dem andra att det var en elbil på ingång. Reaktionen var typ "Wow!" från hela gänget där inne. Resten av besiktningen fortskred med mycket fotograferande och frågor om var delarna kommer ifrån osv. Bilen vägdes till 40 kg mer än original så det får man vara nöjd med. Blyackumulator hade vägt mycket mer än mina litium-jon batterier så där har vi nog den stora viktskillnaden mot äldre ombyggda elbilar.
Ni kan nog ana vart det här bär av
bilen blev godkänd med beröm och är nu elbil i registret
Utdrag ur bilregistret hos Transportstyrelsen.
Nu anser jag att projektet är i mål och det är inte fel att ha en av få besiktigade ombyggda veteranbilar med begagnade delar från moderna elbilar.
Näst på tur är förberedelser inför ELMIA i påsk, ett innertak hade ju varit snyggt att ha monterat
någon med erfarenhet av detta på västkusten får gärna höra av sig på PM då jag har lite frågor.

Grattis till bes! väntar med spänning att se hur denna fungerar i sommar och hur långt du kommer mellan laddningarna 
läser texten men ser tyvärr inte bilderna.. 
Inga bilder för mig heller
Nu så ska bilderna fungera 
Härligt, jag vill också göra så där i 56:a panelen men min kunskap brister redan i planerings- och inköpsstadiet. Jag/vi kör nya elbilar till vardags så jag är väl medveten om alla fördelar och eventuella nackdelar

Grattis! Och vilken otroligt intressant resa du gjort för oss 
TACK! 
Fantastiskt! På så kort tid, dessutom. Hatten av!
Men låt inte tråden somna in här, nu vill vi veta hur den är att köra och om ev. problem vid normal användning (inte för att jag tror att det skulle uppstå, så grundligt som du byggt...). En liten video vore ju inte heller helt fel... 
Stort grattis 
Edit: Bilar tillverkade före 1972 fast om det finns så besiktigas inte vindrutespolaren.
Grattis, snygg bil och bra jobb.
Imponerande kunskaper!
Härligt, jag vill också göra så där i 56:a panelen men min kunskap brister redan i planerings- och inköpsstadiet. Jag/vi kör nya elbilar till vardags så jag är väl medveten om alla fördelar och eventuella nackdelar
![]()
![]()
![]()
En buss är ju ypperlig att konvertera med tanke på all plats för batterier det finns i en sån jämfört med i en bubbla
Fantastiskt! På så kort tid, dessutom. Hatten av!
Men låt inte tråden somna in här, nu vill vi veta hur den är att köra och om ev. problem vid normal användning (inte för att jag tror att det skulle uppstå, så grundligt som du byggt...). En liten video vore ju inte heller helt fel...
Nej tråden somnar inte, jag har ju lovat film på när jag kör bilen och det kommer
har köpt en sån där billig kinesiskt action kamera från Jula med sugkoppsfäste vilket borde duga för att filma lite.
Tack alla för kommentarerna 
Är det möjligt att ta del av en "inköpslista "? Det är absolut något jag vill göra med bussen 
Sidor Föregående 1 … 6 7 8 9 10 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Volkswagen Typ 1, elbilskonvertering - Nu besiktigad
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.