1 Senaste redigerad av Langoo (2019-03-15 19:01:39)

Inledning
Har tänkt en längre tid på att dela med mig utav mitt senaste påhitt men tvekat över om ni strikt luftkylda nördar här inne klarar av att se en sån här ombyggnation utan att brista ut i gråt  ICQ/ad så ta ett andetag och var vetandes om att bilen "går" att återställa till luftkyld igen om framtiden skulle leda dit.

Mitt projekt började med att jag som så många andra sett konverterad elbilar på Youtube osv och intresset ökade successivt under några år. När jag upptäckte det svenska elbil.forum24.se och DIYelectriccar.com började idéer växa i huvudet på mig att det där bör jag också klara av att ro i land. Nyfikenhet på elektronik gör att jag känner mig mer hemma bland elmotorer än vad jag gjort med bensin/diesel-motorer som jag meckat med det senaste decenniet.
För att inte vara för långranding så listar jag vilka komponenter jag har valt att använda för projektet och ger er en hint om vart jag är just nu.

Motor
Nissan Leaf EM61 (80kW/280Nm)

Inverter
Nissan Leaf, utbytt kretskort från Paul Holmes, DIY electric car-forum, för att ta över styrningen av invertern.

Batterier
Mitsubishi Outlander PHEV, LEV40N 80 celler( 300V, 12kWh)

Laddare
3.3kW Elcon TC Charger 328V

Battery Management System
SimpBMS från Tom de Bree, DIY electric car-forum.

Instrumentering
Programmerat ett eget gränssnitt på en Raspberry Pi mha Node-Red och en USB-CAN adapter. Funktioner för att se strömuttag, laddning, totalspänning, cellspänning, förbrukning i W/h osv är några av funktionerna. Ett litet servo som är kopplad till tankmätarinstrumentet i en Typ 1 kommer visa 0-100% laddning diskret så som jag tidigare kontrollerad tanknivån med bensinmotorn.

Adapterplatta och koppling
Egenkonstruerad

Kablage
54mm2 svetskabel från USA.

Reläer
2 st Gigavac, från Tesla Model S.
5 st Omron, från Mitsubishi Outlander PHEV.

Bilen i fråga.
https://lh3.googleusercontent.com/4Mztdo-yqkQ-eQ4o_ZoIj0SsF5cv1sgV5U9VIsGg_4pzE_vCkXNCANmVTKJGlnSfsQLVXQWO3FICeewDORXoyghTsrltW1izQ9rZE8-z4b69rfdVaqno15-SoUG31wIdTrli8SZy4nm-FwVSV7XvLP9qc1iXGrsHHGwr-oqWdHziQFR5VgtLHy8MyurNpkbZcueVU5vHZITeRZ6vDDztOChr0oLuDbkxFpCKP4yUvAdeM8914_6P3tJRZQ-Afc1c9YVtJAGo7XwkpXFj6TT3Xwfzfl31oJPWZcIa6_T5SNp0SbFZHzAeWXeVhcGBSeRDxprk7CXbYBIgO0crICUigPhEUz3RbNmk8ZYqG0CBI18fbAM-ekYtCmSCeRB2RwmaiG9pkOtaYySAoVfdUQdd-YMqoCvc01D7wAHIdyB4guTWZ7MUS5bX1oquPgWjuoOHX-kJz8uqllfjKUODeMdRTlSasRFW0eXMmqfQinoqtclw8DJ5GBPPZ88wkFJkk5jyKO5E5qsxVxeMc7eu0s4TYXOJnjKUrWjA6-jrnY2xvMr1vQKz5cFV73H7NXxqpRMGn5ptabvKnMx64tCTmm_njcJ4J-37opAVkFGYasTUJt1Se4G4bS5psbMMXU7BludXIdPVj-C2X84Z6QApEGkkQZgr=w1082-h811-no

Initiala bilder på delarna:

Motorn.
https://lh3.googleusercontent.com/Ph_KNmiPT5KLScrD8-kHvuwT5dOoii6Qn6dWKSYSfW6ZErEiUKGWXiKcd7cdoRrTYzRNGQEGQGdmdtD8IH9_wZJ_4m32-oQDaJP7y1wn5Xuwui7wKV4kI7t5Ieb9xmm6A79V2yd6ciiBNJ4PE7rC9Jp1g1AB7sL3LH_Fv7Wfdtf4hOpPEqJTQL7Mmi9q8fk-bw0CKnt-Y36w9Y2WtOpVEpaF5nndvF120vmxAEMxasnbJYwSdu9kep0a03cB67pEzdOyWzfOIeJj96t84jLVOXquUcu0jKhG4bMjSbTb34h_59Us1CcHoHvia_NkG7fiO3C5WVs1FupiXGxHjtNuwXiOzDdNKtq1pa-7AsNiJ_U9HALi2TcTiSzNxEhVAEB_R_EobX15nXtcR6E6Qh1oZupdFzHcMDc1cb1z9sCffpDKSV-rcOPo57bVkx03pafBmkX1OvwK64ndigmV6G7ms3lZXF_iM2k7V6QQgHTCPZ9kBPAzGGsuox_3xYkQIw8yLyC4kSHxJob89RMVKiHUH-ag0WtG7UpX2yWsdDnEV9EWTDkEbXmqz37cem0bZwaDPwJhz7NaHofNCB5ucWblRAgYFhD_3A_1FmOKOHPdb3y0vubHVN9R3w873h1XLXUnAlb1tu5THHPMcEHOqMaLQ1Yk=w1156-h1543-no

Motor igen.
https://lh3.googleusercontent.com/MImUOPjtG4xTHl2ufzXvAkxO-GE7gW-0cbIKxqHuEZLD55Zasr2h8DKh4FaDxA_B7wFOMGHwlVdShBzuOSQ3O9TFE-e0a7cidh0Kss7RV081gZ0spbetiYoMmiSJRzx2i3NgN0LmrvNLazRHiDOp0dbyyzvtQW-LmherUTNczUY3PC1bYQ5Yw6KF_muVAcmKWLtA6NBhTfA0CBPKSxRZtd_yQu0WQENiEg5oZJe-pQ_l8p_SwQm_WkPb0PMpO9osKgU7x1VCWHXjjvjrDlYXhd6tpbLw1uEggK5-ExkKFwzw8HF0wpmgp4Dgi_emRiMKbtQkN74VRFp-JWyrQE47FgiKk5rPIeQU691P-mdKCL2knIxJBY093I3yXs9CNYeT41R671WfI7kEp2I8DvCSn3_bTmZwIMbDtPqKO5p4cV2pyl09X89ZGNe1an9uNxoANG0RU_fj5HrpVZGoFc4ZK1EwhVIWSBtfhEDuADqk4DU2wYsXyov-lucMK_qK48UWgkCcPRn5fHLrZu7I6HD-prTETKkZpmWaHmXyvSiDIjHPJeDs_Yf8dG4qTTFdFQo-bnDp7h8TrMmmRfV_g6G1KChAYgUbhQ4XR0Q2nK6fSCi4reX0gNM8e937KSJRgCF-jvo32ZzwNLOv0GpTLKHdCfXU=w1156-h1543-no

Invertern.
https://lh3.googleusercontent.com/zt3e8wT91O3Dn90oiT_MJnE3KBiY8kb4KvP3hV5PG6Pr5OI5Hp-GPCxfyExjMegLxrI7gSBjDra4cw1B_htMB1Q4RqUYGXVzf9Wo1ToDCgytzDT1H6pFg_6-MEgDihwa0Hd10nvoBLZ7o264Jkg_jPGNgyz2tqL-elnNSVgMRLIfQU97Zb3kVu7fjlhz8VkvK0Vwu-aoHtDxK4MZSFXbGrVNXWF1_TbiAQuadgnSUVNYEVd2WGCuRu0wafwg-xECWqWiwCRiR365PkWZyOtiuU2d4icR_tRpHYHt72sUB_QmnAK2cL4NYqGHbBYHeyaszxnqM7ZbFr0LdCQnTtfEx3TlGE8Kual8k-kNKhflyqSs-HIRW3-skLT6tox4O5sYGltrcaw7lDV9RO_S72Y3-4o_yyX4HFfTNCDE__dm8Jx0prhNADboGOfIyJODBZyzzdAKC-fx-GX_gS7j2lFuz080lCfMkRrBuae35KJ57a-1KoQhB211SxfSGTr1yOpLfylnF4zmqwZ6N92L2Tv59JhA0SJr_wVfuLFvJYKsebQxAQ-HDbmvwad-4NGVtUd1wxPpR72CoVApuOKyV2DyFg9CjMTbIqcITdxDJP7hq5Qv--CG_YQdC6l9_2IA0O9USKPVl6Foqpg4qAF-BfLein0E=w480-h360-no

Innanför kåpan på invertern.
https://lh3.googleusercontent.com/WhXKlg63xmU-JXWPwQtawqtD-taqpSspkpFxyxOl2wWKBvCSpvokTNFXYTiE6wCSZEykMRbhvEtiofXtRQmG3lAkpZEenOlAOboJD3LK-0Kp3MYmEMUBF99enMNs2jiEi-j8kdvlPj01DIbjRn0M2XGlTtijRgSuKnRotBf-3WKogl4hwIYknkOo5J7vyaYScBtr-23N1oUnPjACHIUbzlIscVPctpSF4NpboBmCb9VxV-HltW6rqYa7X2UPkKWCP7TSHjvRYNY0JZ8cYsMnq41qbjFnNtaa9Vgya1L2ZLU1LIW3d5PK4zbi4SmknCjaD9gD0O6B1JGFm0zl9nOofWV_qCBmNYaX0eg3Ohf_UTXl3d8lXMD-whvsrx7LWVGe8Tcd33t08m8MnCpTvxZK7YU6D8E1KvH0JQqyzI0MFzvdwiz-EPLZBaa9fBj8OlqkA5_2Et-KGFgtjPF8lGI3tjKD5ukg0UqH_ZCDWQ6tv4ruxx56MDWM3gO5kdUTfkD0d-xI7iZhYLQ6UT6AMHDD0qNiG4MNtX3Qw_7K6mPKhDd-VdPhQR_7KkWDg5LoOZVapJvagUYDoBSYgERzRQ_QRNmhzrnLGsXZCIDSEN2lJosfntQPgV41-HCasi2R6_ZhKwNPZtA0vXgAygbz6MEppsnm=w1586-h1188-no

Batterierna.
https://lh3.googleusercontent.com/A3ZQmD7V18iLr_QSRzVmBaoPSXVHSaikJdV4ZAElwxP-_7BOR_CcFRrlCi8i4e7MNBsAVjCkpUJAsoaTHFti1OXbpCpSSJtka8idMDYetgcKdRSGUqx2WRmT-upHiTxy8IPYam8T3lKVuz6A5D3VJ60uq5Jvp_Ijj4BLJPQUxJ7ifpqx2_zlezqShsRLrj682WKDzC_0KGg7Cj0SVY25NVJtTDHDFL3e3uQat3EmHwrzc4Pd0EDFA6W_-F6jxUJA0bWKCydOKIpOfbpQSlr42fMK0Jy20yDSSBAO4tifSWRD0WaOmzgYrQS0Nm1s2D4Gcu9dmrN9IEll-ghfLUmPf3m0hTVFlSLfhFRcsH7K7TGgHNQe-gHoVp6X68yao8daaOYjVRzx2Cf75ygHc9zMp_gAEOlsqssFN7pL8UjM8apftqmYB5OqCZmcXgeItLJqmg-l8fX5egXQQJbQyik-TbHQy8OKBF6yViJbULp1f6yKncJo3ljEWVfQJ8q31IfapiHfl5EC2Bw-3TrjkuTbWRtPm6cwA-13T4vkaBY8xiW84OXgNVtjA3pp7TGZXd-2DS7fQlX_XQ0Rsw5a-Kd63UP149qM4a8-BeuAbXfd9kXPuJBi8wn3zW2JBwe9Oq9s6hE14498Lkt-glDMGiHWVsf4=w1586-h1188-no

Utbyteskortet för invertern.
https://lh3.googleusercontent.com/NE7xZYxdS_0w88BTFvV84-UCBqMoTgTWhQi5_cyEkDKBYNkLpAMvwkhtlQiI4jrVj7MqLyiBf7HkbFjZ47c4RdnwnMJ3zxb3rbTxCDpiw0ko5dkd_4may5MyE7GPEydDC8Su-PwXc9TrM4xNfiRbw6-1tkUw3kwyMSYBJfECniEGl4M3taL9ZhK6lvbzw8bk7Djpw0Kp35Q5SRkLaUSvcXhzeO_DakxSWOV9lmI5cKuH5xpxWTbIO2VELMVx0Oi8yp2G6uX3ZJ6l9ejHrcwEhJyK3KG1rp2KFa0ph0_uJVMVJEu0zcBO27t1JqufdY5RWqOtgiHm1uevRoVs-SVQfT8MBipG8SNY9iwRZRYBCNXDQ7YcjUPT6SJsw7tCqvxlC0mNV7xBNey_oEmXCS_VfyU9iqn11RKYaFXA_tUCK61qZl_p5o0gk7eiWCW4z8Yu3G1yJ91wTjbr_JFmJF83DCGaO3o2rmMh3fRTIV423PAM7KxmZU5gmWMWzeTstDQMRtnkmeSl1bvi6bgUABi-Wy2ytKx3WIdrVncwXcsqfw8rb_tUP52RzVE-UguP-kbMOQhaSxRffnXjyXaaudLMca7zuscIqz0ZE0BLI4IwYNDFULNTrbv4NDNrFGt3dvNiRkfRU6vMezrTTFaTmVvg_j2y=w1586-h1188-no

Tänkt monteringsplacering för motorn i bilen.
https://lh3.googleusercontent.com/foOmdb4-p8iJq-9N9RBMO_yIcB8SOg-dZ4gWeurRzixKTxCd3UhDPJU86flNVvvjCNIgClW-IsdK7rSLjjrYsU9aykSYbRYLzS6y8x9MLiDT4ZBl74oBRIys92EQKezWXrLq9eTrJB3XbcmFBNOMhbOFpJ-kiwNJxcYzmEsLTALbQWCzO_zTGrxKiE5l988bB6aSf1cP9Do9pScnndz7tLxmFHeD07s2lYouSpoO8fUfQCKVABCAVcy1m-PI9EXrQ7B_c_R-U_Z9RdaywiDNqyxFUUhzYHVV2k20SZx8lRllBHr7HI9_0h5GcQ4hN4_bcLXmtHrl-vYXLL59Qbai4f5Vv8VankEje6qqpv7aecMOug0mM-hg2Gwdv8QIgspseaz2rU7sfE0HxERigAkVowbHHP4Z8J6eRgleP4phmimPs7UTdl6qNHDUmlrTnIq2U9pQeTBoyMY56bf0q01yIjdjs4Cke5JHFW7pTvTbdUYYTSR2y7UWy55PT7sS7lp64D_lQAE0EV1hOVzh2_wBBXeTgUXt6qKOtu2tOq8oLGsqrD7hrd582uZBM6bwqenGq9A7JgHWWNKmD8O2LOCKhoAsFYby7iDRD-aP3EC6YeqJluVV1RiItYVfBu-ooINNnbtO2fekL5TWpXAkibBI58Z_=w1586-h1188-no

Så vad tror ni, detta är väl inte helt tokigt ICQ/ad mer uppdateringar kommer.

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

2

ICQ/ay det här intressant, fortsätt med uppdateringar!
... och motorn är enligt mig fortfarande luftkyld.

// Viktor

Passat GT 2016, Karmann Ghia coupe 1966

3

Intressant!!! Som fullständig novis på elektronik så blir jag lite avis när man drar igång ett sådant här projekt...för jag skulle gärna vilja ha en folka med detta motoralternativ. Kommer följa detta!

4

Intressant ju!  ICQ/bp

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00

5

Spännande!  Släpar en Outlander runt på så där många batterier? Eller är det batterier från 5 bilar?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

6

Spännande.

7 Senaste redigerad av Langoo (2019-01-09 22:21:21)

Viktor Cz. skrev:

ICQ/ay det här intressant, fortsätt med uppdateringar!
... och motorn är enligt mig fortfarande luftkyld.

Jag får göra du besviken men motorn och invertern är vattenkylda  ICQ/ad  får se om jag kan dölja det så ni inte ser det.

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

8

Stefan F skrev:

Spännande!  Släpar en Outlander runt på så där många batterier? Eller är det batterier från 5 bilar?

Japp detta är ett komplett batteri ifrån en Outlander PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Det bra med denna variant av litium batteri är att man lätt kan få tag i dem och att om man vill kan man ta isär varje individuell cell väldigt enkelt och koppla dem mer parallellt eller i serie för att ändra spänningen i batterisystemet. Nackdelen med dessa batterier är att dem är väldigt "stora" jämfört med andra tillverkares så kapaciteten/volym är rätt dålig.

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

9

ICQ/bq

10

Spännande, får man fråga vad inköpen kostade?

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

11

Grymt coolt!

Bubbla -65 Porsche 911 3.2 Carrera -84

12

Följer med spänning

13

Vattenkyld inverter och tre anslutningskablar tyder på en växelströmsmotor, eller? EM61 står som "traction motor", men det finns ju flera typer, vad är den här?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

14

vw raggarn skrev:

Spännande, får man fråga vad inköpen kostade?

Här är en ungefärlig lista med priser för de stora delarna.

  • Motor                                 5000 kr

  • Inverter                              1000 kr

  • Batterier                         10 000 kr

  • BMS                                   2000 kr

  • Laddare                             1500 kr

  • Utbytes kort inverter       3000 kr

  • Högspänningskablage   2000 kr

Vill tro att folk har uppfattningen att en konvertering ska kosta mycket mer ICQ/ad

Jag sålde min 1835cc motor för att finansiera det här bygget så hittills har jag inte lagt ut så mycket på detta ICQ/ab

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

15

Stefan F skrev:

Vattenkyld inverter och tre anslutningskablar tyder på en växelströmsmotor, eller? EM61 står som "traction motor", men det finns ju flera typer, vad är den här?

Det stämmer bra att detta är en växelströmsmotor, två DC-kablar in i invertern på ena sidan och tre AC kablar ut på andra sidan.

Traction motor är detta samma som drivande motor, det är vad engelskan kallar elmotorn i bilar som driver fordonet framåt. Här finns lite mer info om EM61 och Nissan Leaf: http://www.electricvehiclewiki.com/wiki/specs-d1/

Det finns vad jag vet bara två motorer till Nissan Leaf och den jag har är den första dem kom ut med på marknaden, EM57 heter uppföljaren men då amerikanen jag köpte utbyteskortet för invertern ifrån bara hade utvecklat till EM61 så körde jag på det spåret. Rimligtvis finns det fler motorer på skrotat från de äldre bilarna som en bonus ICQ/ad

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

16

Hejja!! ICQ/ay

Rookie restorer ICQ/ab

17

Coolt projekt, detta kommer följas!

18

Fränt! ICQ/ay

Tomato Potato
Dyslexiker..

19

spännande  man har ju tänkt både en o två gånger på om man skulle våga sig på något liknande då framtiden för gamla bilar ligger här i el konvertering

buss 76a ,ghia-65a ?,t-1 66a, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,scirocco 76

20 Senaste redigerad av michaelth (2019-01-10 01:40:09)

Nice !!! ett projekt jag kommer följa då jag blivit mer inne i tankarna att elmotorisera min buss...
2 av våra bruksbilar är elbilar (ZOE) som vi är mycket nöjda med...
härlig känsla med elbilar..
Det är styrelektroniken som skrämmer mig. i ett eget bygge.....
kan mycket väl tänka mig att lägga 50-100 k för en dylik lösning...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

21

Vad säger AB Svensk Bilprovning?

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

22

Häftigt och spännande att följa ett svenskt bygge, såg en ombyggnad på Discovery (Wheeler Dealers) av en Maserati och där fick man upp ögonen på elkonvertering av gammal bil, det skulle jag gärna göra på min gamla -59.. där testkörde de en elkonverterad gammal VW buss,  vad jag förstod så är det på frammarsch i Kalifornien. Självklart kommer man följa denna tråd för att se om det kan vara något för framtiden..

Kör hårt...  ICQ/bf  ICQ/ay 

Länken till avsnittet http://wheelerdealers.discoveryuk.com/e … -bi-turbo/

Inget är omöjligt, om det mot förmodan skulle vara omöjligt så tar det bara lite längre tid.... :-)

Typ1 -59

23

Här i Lidköping var det en herre som elkonverterade en bubbla för ca 20 år sedan, han använde delar från en stor eltruck har jag för mig, vet inte så mycket mer om bygget mer än att det måste varit en tidig 60 tals bubbla han byggde om.
Nån annan som kommer ihåg?

Detta är superspännande, väntar på uppföljning  ICQ/bo

Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
Volvo V90 D4 Momentum business advanced. -17
Audi A3 1,4TFSI -13

24

Superintressant! Jag har planer på att elkonvertera min buss, men det ligger just nu en bit fram i tiden.
Väntar med spänning på fortsättningen! Speciellt är jag lite nyfiken på adapterplattan och utbyteskortet i invertern.

#ecobus
Mitt projekt på Youtube.
Och Facebook
Och till sist Instagram
Kontaka mig på Facebook

25

Mycket intressant kan tänka mig elbil i framtiden.
Vad tror du hur långt batteriet räcker, 8- 10mil körsträcka?
Jag har bara 3,5 mil enkel vore kanon med elbil under sommarhalvåret.

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65 'såld'
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89