Inledning
Har tänkt en längre tid på att dela med mig utav mitt senaste påhitt men tvekat över om ni strikt luftkylda nördar här inne klarar av att se en sån här ombyggnation utan att brista ut i gråt
så ta ett andetag och var vetandes om att bilen "går" att återställa till luftkyld igen om framtiden skulle leda dit.
Mitt projekt började med att jag som så många andra sett konverterad elbilar på Youtube osv och intresset ökade successivt under några år. När jag upptäckte det svenska elbil.forum24.se och DIYelectriccar.com började idéer växa i huvudet på mig att det där bör jag också klara av att ro i land. Nyfikenhet på elektronik gör att jag känner mig mer hemma bland elmotorer än vad jag gjort med bensin/diesel-motorer som jag meckat med det senaste decenniet.
För att inte vara för långranding så listar jag vilka komponenter jag har valt att använda för projektet och ger er en hint om vart jag är just nu.
Motor
Nissan Leaf EM61 (80kW/280Nm)
Inverter
Nissan Leaf, utbytt kretskort från Paul Holmes, DIY electric car-forum, för att ta över styrningen av invertern.
Batterier
Mitsubishi Outlander PHEV, LEV40N 80 celler( 300V, 12kWh)
Laddare
3.3kW Elcon TC Charger 328V
Battery Management System
SimpBMS från Tom de Bree, DIY electric car-forum.
Instrumentering
Programmerat ett eget gränssnitt på en Raspberry Pi mha Node-Red och en USB-CAN adapter. Funktioner för att se strömuttag, laddning, totalspänning, cellspänning, förbrukning i W/h osv är några av funktionerna. Ett litet servo som är kopplad till tankmätarinstrumentet i en Typ 1 kommer visa 0-100% laddning diskret så som jag tidigare kontrollerad tanknivån med bensinmotorn.
Adapterplatta och koppling
Egenkonstruerad
Kablage
54mm2 svetskabel från USA.
Reläer
2 st Gigavac, från Tesla Model S.
5 st Omron, från Mitsubishi Outlander PHEV.
Bilen i fråga.
Initiala bilder på delarna:
Motorn.
Motor igen.
Invertern.
Innanför kåpan på invertern.
Batterierna.
Utbyteskortet för invertern.
Tänkt monteringsplacering för motorn i bilen.
Så vad tror ni, detta är väl inte helt tokigt
mer uppdateringar kommer.
det här intressant, fortsätt med uppdateringar!