176

Uppdatering

Kanske inget jättestort men jag har fått på nya däck och däcksidor på bilen.

https://lh3.googleusercontent.com/BiOrq83KwOg9KHNnTBCkg3Jh1q6gwoOoqvdzMNMowKf71QGwpQKMZF0fR9o8D2i1GMKjIak81M95gCyrlhRXRjv8FgRmbrsSUQslK68w4JMn6PAC81Qwwr6IIStW6gqfoPwfZCxu4rFO2XEw8lJx0IcjrAFGUtilS2gD4X8pCLeTm5eiZOoSnCVLNeAdQNt3ronPzFm-jhfsqB6sq5_Pb24wnx4xOPQkOGpBGA9HKIYcAnVssGCxOOAyoSaHRhfJdaiEWYYj_wWdvPLeD9PAC0KXIjgTUUyaJOJAeMtbUjOTD2TzXChIqFKqmNz25b1Ia52PwVC4G0y4ph9OMwBXrvURDM-RWPZ9UP41eJKgFBXyw92qHQCyiWRj0mXtqnHNP-I3MTn2_Q-wWhkQczOH2ISNGdckGc3xUMlNgaDMG7R6Yl79DhvvPCWOYQCHaXX0m9YjH4YWxiBVNVc5cSOhK8toCZnuPdBmlQB8Qp0HWflYuw9m_4Cxoxk3nrvOtbYi9D-8TTKGYmgnD-4Poi5cxzRj5lmCXUn3vBCMeK-jUaUGiR_OAgB1Dncl0HxEHx4m83Gb5KeVoEr9OGwmdBM-vAeQtKVQOzbZETEvTNRlGPfW54GT2B0FEKwsxtpmzD8-xpij9_4E5MsIR6vEAWPOnWE8wvTEot0=w2059-h1542-no

//Robin

VW Typ-1 -64
Nissan Leaf EM61 motor och Mitsubishi Outlander PHEV LEV40 batterier

177

Imponerande bygge! Bra gjort! Ser fram emot beskrivning av körupplevelsen!

178

Grattis till fränaste projektet på länge ! Och en skitsnygg bil  ICQ/ay

Ta på er varmt pojkar, och glöm inte dynamiten...

179

TobiasL skrev:

Imponerande bygge! Bra gjort! Ser fram emot beskrivning av körupplevelsen!

Jag har kört 10 mil nu och det är väldigt spännande upplevelse att köra en elektrisk bubbla ICQ/ad kommer nån form av film när det blir bättre väder och lite mer fakta om räckvidd osv.

Dr Düsseldorf skrev:

Grattis till fränaste projektet på länge ! Och en skitsnygg bil  ICQ/ay

Tack ICQ/ab

//Robin

VW Typ-1 -64

180

ICQ/bi

Inget är omöjligt, om det mot förmodan skulle vara omöjligt så tar det bara lite längre tid.... :-)

Typ1 -59

181

Vita däcksidor gör mycket, ser toppen ut tycker jag..

182

ICQ/ay

183 Senaste redigerad av Langoo (2019-03-04 21:44:07)

Mr 56 skrev:

Vita däcksidor gör mycket, ser toppen ut tycker jag..

Ja jag är själv väldigt förtjust i vita däcksidor på gamla bilar ICQ/ab

Mindre uppdatering

Har kopplat om lite styrning av matningen till BMS och DC/DC-aggregatet. Istället för att BMS:en, CANBUS-modulerna i batterierna och strömtång ligger och har permanent 12V till sig så stängs dem nu av automatiskt när man inte har tändningen till, alternativt att man inte har laddkabeln inkopplad.
Detsamma gäller DC/DC-aggregatet som nu startas på samma sätt, problemet här var att under tiden bilen laddar 300V-batteriet så går det åt en del 12V för att hålla igång BMS och kontaktorer, för att motverka att 12V:en inte töms så laddas även det batteriet när man har laddkabeln ansluten.
Vad som återstår är att Raspberry-Pi:n även den ska starta vid samma skeden med den lilla tvisten att skärmen ska visa tid kvar till fulladdat batteri istället för driftdata när man laddar bilen. Det finns inga intressanta bilder på det här men jag kan nog lova en film efter helgen från när bilen testkörs ICQ/ad

//Robin

VW Typ-1 -64

184 Senaste redigerad av Langoo (2019-03-07 21:20:07)

Uppdatering

För att hålla er lite på sträckbänken nån dag till för en riktig video kommer här en där jag och en kollega testar att visa GUI:t på ett annat sätt än det inbyggda i Node-Red.

Vad videon visar är att det går att få bra flyt i visarna vilket var ett stort problem tidigare då det bara gick att uppdatera en gång i sekunden. I denna videos uttagen går mätarna med 10Hz (10ggr/sek). Kanske inte det mest upphetsande att titta på men ni får höra motorn ICQ/ad

//Robin

VW Typ-1 -64

185

Så häftigt, vilket bygge, är väldigt imponerad över arbetet som är nerlagt en fin bil gör inte ju inte saken sämre.. ;-) ICQ/bi  . Är verkligen avis, önskar att jag hade kunskapen att konvertera den som står i vårt garage..      ICQ/bw

Inget är omöjligt, om det mot förmodan skulle vara omöjligt så tar det bara lite längre tid.... :-)

Typ1 -59

186

Mycket väl jobbat!

Herbie.

187

Bilder
http://forumbilder.se/I4OP5/dsc01727-small.JPG
http://forumbilder.se/I4OP5/dsc01718.JPG

//Robin

VW Typ-1 -64

188 Senaste redigerad av Langoo (2019-03-15 22:20:05)

Stor uppdatering

Nu har det gått några dagar och ni undrar säkert om jag gått i ide eller något för denna tråden ska ju uppdateras minst varje dag ICQ/ad sanningen är att det har pågått febril aktivitet mot slutmålet, besiktigad elbil. I måndags kom mina nya framlyktor anpassade för riktiga H4 lampor, har tyckt att ljuset i mina originallyktor varit skrämmande dåligt vilket lett till att jag nu har USA-modellen av liggande framlyktor. H4:an jag valde är LED och oj vilken skillnad det är nu på ljuset, plötsligt ser man ju vart man är på vägen nattid  ICQ/bo
Samtidigt som jag ändå bytte lyktor och insats så flyttade jag blinkersen in i lamphuset för att kunna återställa gallerna i fronten som kyler tuthornet ICQ/ad

Bild på ena framlyktan.
http://forumbilder.se/I4PF2/img-20190312-183328.jpg

Dagarna inför besiktning har det lagts mycket tid på programmering av visningen av mätare på skärmen till Raspberry Pi:n, problemet var att mätarna innan inte kunde uppdateras snabbare än 1 Hz (1 ggr/sek) utan att Pi:n hängde sig. Problemet löste sig genom att ta in mördats ifrån CAN-BUS:en med jQuery från Node-Red istället för att använda den inbyggda GUI-programmeraren i Node-Red. Resultatet är nu en display som verkar lika levande som ett analogt instrument. Andra funktioner är att bilen vid laddning ska räkna ut hur lång tid det är kvar till fulladdat batteri med vetskap om hur lång tid det har tagit historiskt att ladda bilen. När man sätter igång laddningen växlar skärmen över till att visa grafer för laddningen istället för de "analoga visarna" man vanligtvis har uppe på skärmen. Mer förbättringar kommer för det är nästan bara fantasin som sätter gränserna just nu, en färddator är med i listan för framtiden.

http://forumbilder.se/I4PF2/screenshot-20190312-014900-chrome-2.png

I onsdags kväll var det så dags att göra bilen besiktningsbar på riktigt vilket innebar att en spolarvätskebehållare med elektrisk pump installerades, körs med original knapp på blinkersspaken, någon som vet vad den "hemliga" knappen gjorde original?

Igår torsdag var det så dags att köra bort till Bilprovningen för en regbesiktning.
http://forumbilder.se/I4PF2/img-20190314-wa0000.jpg

Rullade in bilen på stationen tidigt på morgonen och alla besiktningsmannen stod uppställda innanför porten för att se vad för motor som skulle typas in på den gamla bubblan idag ICQ/ad jag misstänker att den faktiska besiktningsmannen inte berättat för dem andra att det var en elbil på ingång. Reaktionen var typ "Wow!" från hela gänget där inne. Resten av besiktningen fortskred med mycket fotograferande och frågor om var delarna kommer ifrån osv. Bilen vägdes till 40 kg mer än original så det får man vara nöjd med. Blyackumulator hade vägt mycket mer än mina litium-jon batterier så där har vi nog den stora viktskillnaden mot äldre ombyggda elbilar.
Ni kan nog ana vart det här bär av ICQ/ad bilen blev godkänd med beröm och är nu elbil i registret  ICQ/bp

Utdrag ur bilregistret hos Transportstyrelsen.
http://forumbilder.se/I4PF2/besiktning.png

Nu anser jag att projektet är i mål och det är inte fel att ha en av få besiktigade ombyggda veteranbilar med begagnade delar från moderna elbilar.
Näst på tur är förberedelser inför ELMIA i påsk, ett innertak hade ju varit snyggt att ha monterat ICQ/ad någon med erfarenhet av detta på västkusten får gärna höra av sig på PM då jag har lite frågor.

//Robin

VW Typ-1 -64

189

ICQ/bf  ICQ/ay  ICQ/bf

190

Grattis till bes! väntar med spänning att se hur denna fungerar i sommar och hur långt du kommer mellan laddningarna Default/smile

Bubbla -62
T3 DH -85
Bubbla -66

191

läser texten men ser tyvärr inte bilderna.. ICQ/bn

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

192

Inga bilder för mig heller

T1 splitbuss kombi '64
T1 splitbuss panel '65
T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
T3 enkelhytt `89

193

Nu så ska bilderna fungera ICQ/ad

//Robin

VW Typ-1 -64

194

Härligt, jag vill också göra så där i 56:a panelen men min kunskap brister redan i planerings- och inköpsstadiet. Jag/vi kör nya elbilar till vardags så jag är väl medveten om alla fördelar och eventuella nackdelar ICQ/ag  ICQ/bm  ICQ/bc  ICQ/az

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
1956 Panelvan, 1963 bubbla, 1973 Silver Hawk, 2002 Panelvan, 2012 biogasbuss

195

Grattis! Och vilken otroligt intressant resa du gjort för oss ICQ/ab

TACK! ICQ/ag

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00

196

Fantastiskt! På så kort tid, dessutom. Hatten av!  ICQ/bs   Men låt inte tråden somna in här, nu vill vi veta hur den är att köra och om ev. problem vid normal användning (inte för att jag tror att det skulle uppstå, så grundligt som du byggt...). En liten video vore ju inte heller helt fel...   ICQ/ay

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

197

Stort grattis https://cdn1.cdnme.se/cdn/7-1/2752093/images/2011/trta2_169519771.jpg

Edit: Bilar tillverkade före 1972 fast om det finns så besiktigas inte vindrutespolaren.

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

198

Grattis, snygg bil och bra jobb.
Imponerande kunskaper!

199

Jan-Iver skrev:

Härligt, jag vill också göra så där i 56:a panelen men min kunskap brister redan i planerings- och inköpsstadiet. Jag/vi kör nya elbilar till vardags så jag är väl medveten om alla fördelar och eventuella nackdelar ICQ/ag  ICQ/bm  ICQ/bc  ICQ/az

En buss är ju ypperlig att konvertera med tanke på all plats för batterier det finns i en sån jämfört med i en bubbla ICQ/ab

Stefan F skrev:

Fantastiskt! På så kort tid, dessutom. Hatten av!  ICQ/bs   Men låt inte tråden somna in här, nu vill vi veta hur den är att köra och om ev. problem vid normal användning (inte för att jag tror att det skulle uppstå, så grundligt som du byggt...). En liten video vore ju inte heller helt fel...   ICQ/ay

Nej tråden somnar inte, jag har ju lovat film på när jag kör bilen och det kommer ICQ/ad har köpt en sån där billig kinesiskt action kamera från Jula med sugkoppsfäste vilket borde duga för att filma lite.

Alla andra som skrivit skrev:

Tack alla för kommentarerna ICQ/ab

//Robin

VW Typ-1 -64

200

Är det möjligt att ta del av en "inköpslista "?  Det är absolut något jag vill göra med bussen  ICQ/bo

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
1956 Panelvan, 1963 bubbla, 1973 Silver Hawk, 2002 Panelvan, 2012 biogasbuss