Var precis i kontakt med både Opus och Svensk Bilprovning gällande att hämta in två gamla bubblor igen till registret. Det i sig skulle inte vara några problem. Men min följdfråga visade det sig vara rätt oklara besked gällande.
Syftet med dessa två är att direkt bygga Speedsters i familjen. Därför undrade jag hur man bäst går tillväga. Jag vill inte först renovera en bubbla för att få papperna och sedan bygga om samma bubbla. Så jag ville veta vad som var den minsta som krävdes enligt reglerna så att både de och jag blir nöjd.
I vilket skick måste fordonet vara vid registreringsbesiktningen
SBP svarade att: "allt måste finnas", lampor, bromsar etc. men att den var upp till varje station och bedömma om de ville knuffa in bilen eller inte för att kontrollera den. Bäst vore såklart om den gick att köra in, och alla lampor måste finnas etc, men skicket och trafiksäkerheten lämnade de för kontrollbesiktningen.
Opus däremot svarade att den måste vara i samma skick som när den var ny. DVS all utrustning skall vara på plats, fungera och vara fullsträndigt trafikduglig. I princip alltså klara en kontrollbesiktning.
Följdfråga: Kan jag istället för att registreringsbesikta i nuverande skick istället direkt bygga om den när jag fått godkänd förregistrering och direkt dra den via SFRO?
SBP: Ja, sålänge du uppfyller kraven för ombyggt fordon.
Opus: Nej det går inte.
Hur har det gått för er?
I båda fall pratade jag med besiktningsingenjörer och båda hänvisade till samma lagstiftning. Vad är era erfarenheter? Känns lite onödigt att först renovera en bil för att sedan plocka ner samma bil igen och skippa hälften.. Visst, jag kan använda mig av SBP men det känns ändå lite oklart här.

och sitta ihop.. Mitt första försök hade jag inga axlar på bilden. Då fick jag ett nej... då är det ett fordon enligt dom.. Dvs ingen kaross behövs men själv klart ett chassi nr.. Och kvitton plus utdrg i från riksarkivet... Samt bilder... Det finns inget hinder om att bygga om inna heller så länge man uppfyller sfro krav.. Har jag fått det förklara för mej men det som vanligt ett lotteri på både ursprungskollen och regbesiktning, bara hoppas på att man vinner