1

Var precis i kontakt med både Opus och Svensk Bilprovning gällande att hämta in två gamla bubblor igen till registret. Det i sig skulle inte vara några problem. Men min följdfråga visade det sig vara rätt oklara besked gällande.

Syftet med dessa två är att direkt bygga Speedsters i familjen. Därför undrade jag hur man bäst går tillväga. Jag vill inte först renovera en bubbla för att få papperna och sedan bygga om samma bubbla. Så jag ville veta vad som var den minsta som krävdes enligt reglerna så att både de och jag blir nöjd.

I vilket skick måste fordonet vara vid registreringsbesiktningen
SBP svarade att: "allt måste finnas", lampor, bromsar etc. men att den var upp till varje station och bedömma om de ville knuffa in bilen eller inte för att kontrollera den. Bäst vore såklart om den gick att köra in, och alla lampor måste finnas etc, men skicket och trafiksäkerheten lämnade de för kontrollbesiktningen.

Opus däremot svarade att den måste vara i samma skick som när den var ny. DVS all utrustning skall vara på plats, fungera och vara fullsträndigt trafikduglig. I princip alltså klara en kontrollbesiktning.

Följdfråga: Kan jag istället för att registreringsbesikta i nuverande skick istället direkt bygga om den när jag fått godkänd förregistrering och direkt dra den via SFRO?

SBP: Ja, sålänge du uppfyller kraven för ombyggt fordon.
Opus: Nej det går inte.

Hur har det gått för er?
I båda fall pratade jag med besiktningsingenjörer och båda hänvisade till samma lagstiftning. Vad är era erfarenheter? Känns lite onödigt att först renovera en bil för att sedan plocka ner samma bil igen och skippa hälften.. Visst, jag kan använda mig av SBP men det känns ändå lite oklart här.

2

Som man frågar får man svar.
Frågan borde ställas: Hur registrerar man ett fordon som ramlat ur registret och nu byggt om.
Jag har pratat med SFRO och fick till svar att det är svårt, (en tyskreggad T# som skall byggas om Bluestar Hannofer Edition).
Då ringde jag Testa, och det skulle inte vålla några bekymmer att bygga om först.
Då ringde jag SFRO igen då de har en annan prisbild, en annan representant svarade att det var inga problem att bygga om först och besikta sen, den andra representanten var nästan upprörd då han fick höra vad den första svarat.

Jag kommer givetvis ringa igen när det är aktuellt.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

När jag stod inför regbesiktning för ca 2 år sedan så fanns det inget krav på att den skulle kunna passera kontrollbesiktning i samma veva.. Den kunde rullas som den var eller dyl. Det var Besiktiga som gjorde regbesiktningen. Gjorde ifs en kontrollbesiktning direkt efter helt prickfritt  ICQ/af

Men som jag förstått det så ska alla komponenter finnas för att klassa bilen som bil och kunna typa den därefter.

Kan jag istället för att registreringsbesikta i nuverande skick istället direkt bygga om den när jag fått godkänd förregistrering och direkt dra den via SFRO?

SBP: Ja, sålänge du uppfyller kraven för ombyggt fordon.

Be att få det skriftligt och sen kör med SBP. Så länge du får igenom den och besiktigad så är väl inte vägen dit viktig
Att få det skriftligt kan vara skönt för dig. Be om det från alla parter.

4 Senaste redigerad av michaelth (2019-03-07 14:42:50)

Har själv en bubbla -71kabbe som ramlade ur registret... där blir det först ursprung kontroll för att få tillbaka original årsmodell..sedan regbesiktning i original skick..
Av denna anledning skaffade En donator bubbla för div behövligt original tjafs. .
Sen blir det annan fram och bakvagnen motor och låda.. dvs Sfro besiktning för ombyggt fordon..w baklucka och ,framskärmar med liggande lysen gammal huv..och -50 kofångare......så en mindre förändring ICQ/ah
Helt klart enklare med aktuella papper och plåtar på fordonet.
Men en bra dialog med en lokal besiktning station / EN PERSON som sedan gör jobbet, kan under lätta mycket, då man inte alltid är lika byrokratisk, utan både vill och kan hjälpa.....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Intressant tråd då jag sitter i ungefär samma sits!

VW T3 EH -85
DKW F89 Schnellaster -53

6 Senaste redigerad av Löf (2019-03-07 21:53:14)

Jag var i kontakt med en besiktningsingenjör på SBP i Sundsvall i höstas angående regbesiktning av en bil jag hade med mej som flyttgods när jag flyttade hem till Sverige igen och fick då till svar att bilen måste vara i så pass skick att den går genom en vanlig kontrollbesiktning.

När jag då sade att det då är väldigt riskabelt att importera ett renoveringsobjekt för att efter en lång och dyr renovering inte vara helt 100 på att man får papper på bilen, då svarade han irriterat att det är nya direktiv från Transportstyrelsen och att dom måste följa dom! Tror han hade fått samma frågeställning ett antal gånger tidigare... ICQ/ag

På gamla goda tiden så kunde man göra ID-kontrollen på vilket vrak som helst för att sen renovera i lugn och ro och ta besiktningen i framtiden men så är det tyvärr inte längre.

Buy the ticket, take the ride... - HST

7 Senaste redigerad av kee (2019-03-07 16:51:05)

Håller med, intressant tråd, alla som har erfarenheter får gärna dela med sig! Detta spörsmål var uppe på agendan här i veckan när vi hade lite folkafika hos en polare och enligt honom, som gjort detta för ett par år sen, så innebär en regbesiktning bara att de ska kunna identifiera fordonet som det fordon man utger det för att vara.

I mitt fall handlar det om ett gammalt skogsvrak som jag har gamla papper på. Min tanke är att traila dit den innan renovering, få den registrerad för att sen riva ner den och påbörja renoveringen. Det BORDE inte vara några problem, den kommer ju då vara komplett och lätt identifierbar som den buss som de gamla pappren säger att den är, men med så mycket rost och ej fungerande mekanik/elektronik att den omöjligtvis kunde klara en besiktning. Men detta ska alltså inte vara några problem vad jag förstått? Jag har inte för avsikt att SFRO-besikta så det kanske minskar problematiken. Men min tanke är att dubbelkolla med personen jag bokar registreringsbesiktningen med att det är okej att komma med ett orört skogsvrak på trailer.

Men det är trevligt om vi verkligen vrider ur detta ämne, för man kan aldrig bli fullärd på besiktningsregler tycks det. ICQ/bw

Edit: Jaså nya regler? Usch om det är sant är det ju tråkigt, fast man kanske kan få igenom en straight axle och en lätt sänkning med en vanlig 1600 ändå? Frågan är hur många som vet hur en buss egentligen ska se ut? Det är ju tråkigt att behöva jaga bromsdelar till bromsar som ändå inte passar sen, eller kanske behöva laga en låda man inte tänkt använda.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

Som sagt det är en bedömningssport.
Man jag vet flera importerade ombyggda Hot Rods som registrerats som ombyggt forden med bibehållen årsmodell.

Man borde kunna beställa en regbesiktning och rulla in skogvraket.
Jag besiktigade min 33'a 2007 med bara regbesiktning, och det var inga problem, rullade rakt igenom hallen.
Man kollade ramnummer mätte vägde, fyllde i all fakta på bilen .

Vår 46 kupe beställde jag regbesiktning på, men beiktninsmannanen tyckte han hade så gott om tid så han gjorde en kontrollbesiktning samtidigt. Mot mina protester, och tur för honom så släppte han igenom den. Jag vägrade betala för kontrollbesiktningen.

Rätt nära Linköping regbesiktade kompisen sin 32'a, och kunde den bara rullla på plan mark för egen maskin, och stanna så var det OK. Lyktor och blinkers var tvungna att finnas, men inte funka. Hastighetsmätare var visst viktigt också.

Så det är en bedömningssport.
Min erfarenhet är att inte fråga utan bara beställa regbestid rulla in med bilen, sen får de se mellan fingrarna eller ta en diskussion med mig :-)

Det hade varit intressant att frågat Opus killen om han kunde visa var det står att
"Den måste vara i samma skick som när den var ny. DVS all utrustning skall vara på plats, fungera och vara fullsträndigt trafikduglig. I princip alltså klara en kontrollbesiktning."

Jag har tvingat några besiktningsmän att ta fram svart på vit om det de påstått, mer än en gång :-)
Tyvärr har de haft rätt i de flesta fall ;-)

"ljushuvud"

9 Senaste redigerad av bullmange (2019-03-07 18:56:01)

Jag hade långa och många konstiga svar i från transportstyrelsen gällande ursprungskontrollen av min fiat...  Då jag gärna ville ha den godkänd inna jag byggde så klar.. Nu är den det. Och man kan göra ursprungskontroll på en samling delar.. Typ.. Det ska vara en fordon dvs ram motor och axla med hjul ICQ/ab och sitta ihop.. Mitt första försök hade jag inga axlar på bilden. Då fick jag ett nej... då är det ett fordon enligt dom.. Dvs ingen kaross behövs men själv klart ett chassi nr.. Och kvitton plus utdrg i från riksarkivet... Samt bilder... Det finns inget hinder om att bygga om inna heller så länge man uppfyller sfro krav.. Har jag fått det förklara för mej men det som vanligt ett lotteri på både ursprungskollen och regbesiktning, bara hoppas på att man vinner  ICQ/bq

Drägg----Konstnär----trevlig----social-----galen

10

bullmange skrev:

Jag hade långa och många konstiga svar i från transportstyrelsen gällande ursprungskontrollen av min fiat...  Då jag gärna ville ha den godkänd inna jag byggde så klar.. Nu är den det. Och man kan göra ursprungskontroll på en samling delar.. Typ.. Det ska vara en fordon dvs ram motor och axla med hjul ICQ/ab och sitta ihop.. Mitt första försök hade jag inga axlar på bilden. Då fick jag ett nej... då är det ett fordon enligt dom.. Dvs ingen kaross behövs men själv klart ett chassi nr.. Och kvitton plus utdrg i från riksarkivet... Samt bilder... Det finns inget hinder om att bygga om inna heller så länge man uppfyller sfro krav.. Har jag fått det förklara för mej men det som vanligt ett lotteri på både ursprungskollen och regbesiktning, bara hoppas på att man vinner  ICQ/bq

De gånger jag gjort ursprungskontroll, har jag bara skickat in regbevis och kvitto på inköp!
Ingen har frågat om jag har bilen eller hur den ser ut.
Sen är det ju upp till bilprovnningen att koppla det fysisk fordonet till de papper som ursprungkontrollerats.

Återigen problem för man frågat, när man frågar så säkrar de upp sig, och det är nog inte många på transportstyrelsen som kan regelverket för fordon i detalj.

Jag ringde och frågade om regeln som ger möjlighet att får besiktningbefrielse för amatör byggda frodon som ser ut som en bil som är äldre än femtio år. Teknikern svarade att bilar med stor motor och stora bakhjul inte kunde komma på fråga. Nu har regeln trätt i kraft och praxis börjar nog sätta sig.

"ljushuvud"

11

Någon som vet hur länge en ursprungskontroll är giltig?

VW T3 EH -85
DKW F89 Schnellaster -53

12

Ursprung kontrollen är personlig dvs behövs ny vid ägarbyte.
Det är ju bara en kontroll så inte 2 fordon har samma schassi nummer. .så har du väl ett gammalt reg bevis eller kopia från riksarkivet på en dylik så är du hemma.ansök sedan ,
när du har dokumentet är det ju lugnt, till du åker till besiktningen och dom sas knyter ihop påsen.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

Köper du en bil som är ursprungskontrollerad, gäller det att få det pappret , så att du kan ansöka själv med det dokumentet som underlag.

"ljushuvud"

14

Morbidio skrev:

Någon som vet hur länge en ursprungskontroll är giltig?

Som michaelth skriver så är ursprungskontrollen personlig och den är giltig så länge du har bilen, skulle du sälja den så får ny ägare göra en ny men det är enkelt då Transportstyrelsen redan har alla dokument, ny ägare hänvisar bara till din ursprungskontroll, bifogar kvitto och betalar avgiften så är ny kontroll i box.

Buy the ticket, take the ride... - HST

15 Senaste redigerad av Morbidio (2019-03-08 13:17:26)

Härligt, sitter och fyller i ursprungskontrollen i detta nu ICQ/bv

En fråga jag funderade lite på, är det någon fördel att vilja regga in fordonet som personbil, lastbil eller buss? Tänker mest om det finns fördelar/nackdelar vid besiktning beroende på vilken typ av fordon man har?

VW T3 EH -85
DKW F89 Schnellaster -53

16

Morbidio skrev:

Härligt, sitter och fyller i ursprungskontrollen i detta nu ICQ/bv

En fråga jag funderade lite på, är det någon fördel att vilja regga in fordonet som personbil, lastbil eller buss? Tänker mest om det finns fördelar/nackdelar vid besiktning beroende på vilken typ av fordon man har?

Säkert antal säten. Maxlast kanske, annars känns det som skit samma. Det är ju ingen skattereduktion för lastbilar i den åldern.

Kanske försäkring är billigare.. Vet ej.

17

Oj, det här var verkligen inte första gången någon suttit i klorna på besiktnings ingemnjörerna inser jag..
Som några påtalat, bäst är kanske att bara rulla in fordonet och hänvisa till SBPs besiktningingenjör. Men känns som sagt lite meckigt att köra in ett fordon jag inte ämnar bruka i det skicket.

En annan intressant sak SBP sa (de var absolut mest tillmötesgående) var att om bilen anmäld stulen eller något liknande från det att du får en förregistrering på hänvisade han till att dokumenten kunde ogiltigförklaras. Missförstod jag och borde ha hört att dokumenten från riksarkivet kan ogiltigförklaras?

Det är ingen som gjort en sticky på något liknande ämne? Känns rätt aktuellt med tanke på gensvaret här.