1 Senaste redigerad av Abdullah (2019-10-14 12:04:55)

Jag har haft en del projekt som aldrig kommit till sitt slutskede, pga mycket som hänt i livet. Men denna tänkte jag gå all in på och göra klart.
Vi fick barn i November, och då tänkte jag att nu säljer jag allt och köper en FÄRDIG BUSS, helst en sprinter 4x4 men de var saftigt dyra.

Sen fick jag nys om denna som var uppe på tradera tillsammans med en gullig husvagn, en så kallad Predom med glasfibertak monterad på ett combicamp chassi. Enligt annonsen och mycket diskuterande med säljaren försäkrade han mig om att den är ROSTFRI, KÖRKLAR och INGEN ROST då den är omlackad för 3 år sen. Så då tänkte jag ok, färdig buss. Då behöver jag inte göra nåt mer än att bygga inredning...
Men så var inte fallet så oärlig säljare har jag aldrig varit med om men det tar vi en annan gång...
http://forumbilder.se/I4GLE/47680289-2534867109873224-8682403957982625792-n.jpg


När jag insåg att även denna behöver mkt kärlek så tänkte jag att jag kan likagärna balla ur... Jag och frugan vill åka igenom Europa och det blir förhoppningsvis med denna i år..

Eftersom jag gillar subaru och hatar typ4 så började jag leta efter ett kit.. jag hade ett men pga flytt var jag tvungen att sälja allt...så börja om på noll. Jagade fram ett komplett kit som satt i bay med såkallat bellymount radiator där man har kylarn mellan längsgående balkarna. Det är ett kit byggt av Fellows speed shop i UK, ett känt bolag inom konverteringsvärlden.

En lista på hur bussen kommer att bli.

Däck och fälgar.
Mb 15" plåtisar lackade antingen vitt eller silver.
BF Goodrich KO2 allterrain 215/75/15
http://forumbilder.se/I4GLE/51572980-921319411591253-7511130646530490368-n.jpg


Bromsar
Än så länge org då jag inte ser syftet med att uppgradera... 90km/h med en typ4 är lika snabbt som 90Km/h med en subarumotor.... men blir tvungen att byta i framtiden för att regga den(2 år dit)
I framtiden ska jag montera audi a4 bromsar bak.

Chassi
Behöver höja 1-2 splines bak alt montera hästskor upp o ner, höger på vänster osv..... och några andra styva dämpare. Tips?
Fram, osäker på om jag ska köpa höjspindlar, svetsa i sänksatser eller bygga ny framvagn med andra gavlar med nerflyttade monteringshål så får man samma geometrier på allt och org fjädring..

Motor/Växellåda
EJ20 motor(föredrar EJ22 får byta i framtiden då jag har en bekant som har sparat en till mig). Rostfritt avgassystem, adapterplatta mellan motor o låda. osv osv, lägger upp bild som får tala för sig själv.
Org 002 låda(tyvärr) med nya packboxar. Letar efter 091 låda för att få ombyggd och med LSD i framtiden.
http://forumbilder.se/I4GLF/48385609-304539726833135-1926178727859847168-n.jpg
http://forumbilder.se/I4GLF/51733883-805489766480952-534368625398644736-n.jpg
http://forumbilder.se/I4GLF/52136204-392362227986946-4828749254635814912-n.jpg

Bygga en enkel campinginredning bara så man kommer ut på vägarna så fort som möjligt. Säng, vatten och sånt campingkök får duga nu.

Övrigt
Lilla popuptaket, takräcke och lite smått o gott..

Letar efter bay framsäten om någon har.

2 Senaste redigerad av Abdullah (2019-02-19 11:33:00)

Jag har hittils hunnit med att besikta den, ta ur org motor, låda och tank.
lackat motorrummet tank och luckan till tanken med Por15 Rustpreventive och toplack.. blev inte kanon men duger. Bytt packboxar på lådan, bytt bussningar på växellänkaget, monterat tillbaka lådan och motorn ska in när som när jag har listat ut hur jag ska lyfta bilen tillräckligt i mitt lilla garage..

Nån som har monterat retur på org tank för förgasare?
Funderar på att borra i påfyllnadsröret bara och montera en slangkoppling med mutter på andra sidan.

Svårt o hinna med att skruva nåt med lillen som tar tid, å som jag vill ge den tid som den tar ICQ/ag men vill oxå åka ut på äventyr i sommar.

Målet är att motorn ska vara fungerande till slutet av mars.
Bilen körbar till april.
och inredning klar till maj.

3

n är ROSTFRI, KÖRKLAR och INGEN ROST

Både rostfri och "ingen rost"...

Gillar kombinaitonen du har framför dig .. men när någon som säljer gammal vw och nämner rostfri.... då bör man spetsa ögon och öron..

Hoppas familjen får en härlig upplevelse iaf och att ni slipper flinta-bil på semestern

4

anders bergh skrev:

n är ROSTFRI, KÖRKLAR och INGEN ROST

Både rostfri och "ingen rost"...

Gillar kombinaitonen du har framför dig .. men när någon som säljer gammal vw och nämner rostfri.... då bör man spetsa ögon och öron..

Hoppas familjen får en härlig upplevelse iaf och att ni slipper flinta-bil på semestern

Borde även skriva SOLID! för att understryka hur fräsch den skulle vara ICQ/ae

Då säger vissa a men det är en gammal vw man får förvänta sig rost, visst... om den hade kostat 20-40k... men inte när den kostar 76k då ska man inte förvänta sig lika mycket rost som jag hittade... bland annat under mattan i hytten, den är inte svår att hitta om man letar vilket jag specifikt frågade efter.
Man får skylla sig själv helt enkelt efter att ha köpt nåt man inte kollade på innan ICQ/ab

5

Bra med mål.. ser fram mot fortsättningen...
Blir det original sprut på maskinen. .
Satt det en gammal typ 1 maskin i när du handlade eller?1700...

Kanske skulle sparka lite på min buss.... ICQ/bw

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

michaelth skrev:

Bra med mål.. ser fram mot fortsättningen...
Blir det original sprut på maskinen. .
Satt det en gammal typ 1 maskin i när du handlade eller?1700...

Kanske skulle sparka lite på min buss.... ICQ/bw


Måste ha dom målen för annars kommer den aldrig ut... kommer inte inte lägga ner massa energi på enstaka ting, kommer att sikta på en fungernade bil och finslipa allt eftersom!
Det är org sprut på den motorn, tråkiga är att elhärvan som är med var en komplett härva för bay dvs de har integrerat bakljusen, tankmätare o allt annat i den... får lista ut allt snart.. Nej det satt en typ4 motor med dubbla förgasare, antar att det var antingen en 1700 eller 1800 motor i den..

Tråkigt med att inte ha motorluckan över motorn, hade underlättat en del...

7 Senaste redigerad av michaelth (2019-02-19 14:43:43)

Tråkigt med att inte ha motorluckan över motorn, hade underlättat en del...

En av dom första sakerna jag gjorde på min 73 bay..vid första meckandet... motorbyte, slog jag i huvudet på motorlucka. ..I skruven till nummerplåt.   ICQ/bu
Satte  i en T3 golvlucka som jag gjort större..och den gamla motorlucka åkte bort ICQ/ag  bla....
Ja härva kan ju vara en hel del jobb med... fast e det bara basis bay grejer i så borde det gå kvickt.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

michaelth skrev:

Tråkigt med att inte ha motorluckan över motorn, hade underlättat en del...

En av dom första sakerna jag gjorde på min 73 bay..vid första meckandet... motorbyte, slog jag i huvudet på motorlucka. ..I skruven till nummerplåt.   ICQ/bu
Satte  i en T3 golvlucka som jag gjort större..och den gamla motorlucka åkte bort ICQ/ag  bla....
Ja härva kan ju vara en hel del jobb med... fast e det bara basis bay grejer i så borde det gå kvickt.


Det blir en t3 lucka i framtiden ICQ/ag ICQ/ag

Ser inte fram emot att fylla på kylarvätsa i expansionskärlet som det är nu, det blir tight Default/yikes

9

Tråkigt när det blir så vid köp.

Smidigt med ett färdigt swap-kit.
Jag gjorde mycket själv men det är så värt det.
Större motor hade varit trevligt men 2.0an funkar.

10

Ja jag hoppas att den duger.

En fråga om returen för bränslet.
Eftersom jag inte har tanken för insprut så saknar den retur. Vad tror ni om att använda en av avluftningsrören på tanken till retur? den har 3st org. 2 små och en större som går upp till påfyllningsröret..

Ett annat alternativ är att borra i påfyllningsröret och skruva i en slangkoppling med mutter på baksidan..

Vill inte svetsa i tank eller liknande.

11

Den grövre är ju avluftningen där borde man kunna sätta i ett T

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Du kan ju även sätta ett extrarör i mellan tanken och inloppsslangen.  Med ett litet rör som går in och viker ner 90'

13

Niklas_j skrev:

Du kan ju även sätta ett extrarör i mellan tanken och inloppsslangen.  Med ett litet rör som går in och viker ner 90'

Japp, jag har tänkt i dom banorna oxå. Men jag gör nog ett rör som går ner hela vägen till botten av tanken så man slipper skummandet som uppstår när man sprutar ner bränslet från höjd.


Ska till en polare som har hydraulfirma så ska vi se vad vi gör.

Jag funderar på något i denna stil. Slangkoppling 8mm ut från röret och på andra sidan ett rör med typ samma funktion som finns på botten av tanken där man skruvar ihop röret och snabbkopplingen.. Eller om jag kör ett separat rör, svetsa på ett rör bara för enkelhetens skull, då behöver jag inte modda mycket.

Post's attachments

130306.161440.jpg, 40.4 kb, 600 x 600
130306.161440.jpg 40.4 kb, 185 downloads since 2019-02-20 

72_Fuel-tank-return-barblogo.jpg, 120.31 kb, 778 x 512
72_Fuel-tank-return-barblogo.jpg 120.31 kb, 203 downloads since 2019-02-20 

14

Hur var statusen på gummislangarna till tanken.. dom brukar vara kass. ..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

michaelth skrev:

Hur var statusen på gummislangarna till tanken.. dom brukar vara kass. ..

Ska rycka ut den idag och se! men som du säger är den säkert kass

16

Ni som har småbarn och hinner meka nåt är på nåt sätt hjältar av nåt slag..

aja jag har hunnit med lite saker nu.
Lösningen för returen fick bli ett rostfritt rör som jag monterade i org slangen på påfyllnindsröret.. klipte itu slangen o monterade röret emellan.En bra ide men inte fullständig känner jag nu. Stosen som sticker ut från röret är alllllldellllles för kort, vilket gör att den hamnar på ett ställe som mer eller mindre gör det omöjligt att byta slang på i framtiden även med motorn ute.
Så det får bli en uppgradering på nästa rör där stosen blir minst 20cm lång så att den hamnar precis bakom inspectionsluckan på sidan.. Nu är jag dock lite trött på tankmeckandet så jag låter det bli så och fixar en annan vid sidan om till version 2. genom stora röret blir ett rör som löper ner i tanken.
http://forumbilder.se/I4GLF/53373525-2227602727481192-7307786785700970496-n.jpg

http://forumbilder.se/I4GLF/52783846-2305665389669487-2618234968702189568-n.jpg

17 Senaste redigerad av michaelth (2019-02-25 12:17:59)

Är det en tryckluft slang som du använder som bränsleretur ledning. .. liknar dom vi använder på jobbet, vet dock inte om den är bränsletålig...

Hur många barn har du...minns att när vi bara hade 1 var det lugnt. . Ungen sov då och då... (små stunder) men när vi hade 2.... blev tiden genast 1/5 del så lång vilken man kunde utnyttja...men... det e bara dom 15 första åren ICQ/bm men det e ju ett val man gör i livet...nu finns barnbarn som dottern tar hand om själv....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Sen hann jag montera i motorn, trodde jag men insåg rätt så fort att det tog tvärstopp efter några varv på muttrarna för att dra ihop motorn mot lådan.. Motorn gick inte att dra runt och jag var trött som fan av att lirka runt för att få i motorn. Tappa tålamodet och logiken helt och hållet. Drog ner motor dagen efter och misstänkte det värsta.. att svänghjulet inte passade in i lådan ( 002) och skruvade av svängjulet för att se den i sprängkåpan... allt gick runt fint och mjukt utan nån som helst problem med frigång... tänkte ge mig på allt igen och började skruva ihop svänghjulet och kopplingen igen. Blev irriterad på en slang som alltid var i vägen för mig som hängde över svänghjulet tills det slog mig att...... OFAN, slangen har samma mönster i sig som kuggarna på svänhjulet....

Det visade sig vara slangen för värmepaketet som hade kommit i kläm och hindrade motorn från att skruvas ihop helt mot lådan och bromsade svänghjulet när jag försökte dra runt den. Hade jag bara tagit en titt på den sidan (låg och skruvade på vänstra sidan om bilen) så hade jag sett slangen och hade inte behövt ta ner motorn ICQ/ac

Men men, nu är allt nere, nållagret i svänghjulet fettat och allt dubbelkollat... Idag ska motorn in.

http://forumbilder.se/I4GLG/52602172-324381351542638-8338045463148101632-n.jpg


http://forumbilder.se/I4GLG/52920262-413954279359756-7514135895277043712-n.jpg

http://forumbilder.se/I4GLG/52828245-802444290109409-1238971079892926464-n.jpg

http://forumbilder.se/I4GLG/48406096-281004039431252-3985083520102957056-n.jpg

När motorn väl är i kommer det inte dröja länge till provstart. Då jag varken kommer köra med kylning eller helt komplett el bara för att testa så allt går bra..
När jag väl hör subba mullrandet så kommer jag göra klart allt annat fort som fan ICQ/ag  ICQ/bm  ICQ/bm  ICQ/bm  ICQ/bp  ICQ/bi

19

michaelth skrev:

Är det en tryckluft slang som du använder som bränsleretur ledning. .. liknar dom vi använder på jobbet, vet dock inte om den är bränsletålig...

Hur många barn har du...minns att när vi bara hade 1 var det lugnt. . Ungen sov då och då... (små stunder) men när vi hade 2.... blev tiden genast 1/5 del så lång vilken man kunde utnyttja...men... det e bara dom 15 första åren ICQ/bm men det e ju ett val man gör i livet...nu finns barnbarn som dottern tar hand om själv....

Jag har bara ett barn på 3mån.. men då hon håller oss(frugan) vakna så behöver jag ibland spendera tiden utanför arbetet med att ha hand om henne och försöka lägga henne. Hon är inte så förtjust i att sova tyvärr..


Det är en bränsleslang, plastslang som tål både bensin och E85. På moderna bilar så är det mer eller mindre bara plastslang idag. Men den iden fick jag ändå dumpa för att jag behövde ha en skarp böj på slangen då röret som sagt hamnade på helt fel ställe. Och plastslang med skarpa böj går inte riktigt bra ihop. Så nu är jag tillbaka på gummislang igen.

20

Som du säger finns plastslang under bilar.. en tur till skroten och du hittar säkert en böjd..
Var det ett begagnat kitt du köpte?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

21

Nu gick det bättre att montera i motorn!

Motorn på plats!
http://forumbilder.se/I4GOI/52690303-816382772075461-5167889110802628608-n.jpg

Nu hänger den i övre infästning för lådan bara då balken som följde med är till early bay och min crossover bay har late bay motorrum så får jag bygga om balken. Behöver nog bara förlänga den en bit, så inte hela världen ICQ/ag

22

En liten uppdatering.
Jag har rett ut allt i elväg.
Har även provstartat motorn och den låter helt magiskt. Skulle starta den igen för att spela in video men då gav startmotorn upp som redan var kass från början. Högre komp i motorn gjorde det inte lättare för starten...

Så nu har jag beställt en självlagrad startmotor på 1.4kW som jag hoppas kommer räcka.

Kostade 800kr inkl frakt istället för org självlagrade starten för automatlådorna som går för 3000kr.

Det blir spännande att adaptera den mot lådan.

23

Skall visst finna en del golfdisel startmotor som passar...
Roligt att maskinen är live ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

24

michaelth skrev:

Skall visst finna en del golfdisel startmotor som passar...
Roligt att maskinen är live ICQ/ay


Japp Riseabove som har lagt upp en hel lista på startmotorer som passar, tog ett av artikelnumren där ICQ/ag

25 Senaste redigerad av Abdullah (2019-03-27 09:27:22)

Det har hänt lite senaste tiden.

Kylare på plats
http://forumbilder.se/I4QK4/54225075-2353914991511455-3558517538746793984-n.jpg

http://forumbilder.se/I4QK4/53806369-472440953290693-1192057401226821632-n.jpg

Hade beställt en startmotor från en nyare diesel som kom hem i måndags och igår fanns inga ursäkter för att inte dra snurra igång motorn.
http://forumbilder.se/I4QK5/54728290-1226459727521217-3242952646398574592-n.jpg

Efter lite filande som kom den på plats.
http://forumbilder.se/I4QK5/55520995-1226459734187883-6214068308598063104-n.jpg

Startmotorn har inga problem med att vrida igång motorn med de 1.8kW. Provar att länka till inspelningen från uppstart. Säg till om den inte funkar.

https://www.facebook.com/amigo.sugay/vi … 297452260/